نفخ شکم را با ۱۰ روش کاربردی و ساده کاهش دهید

مطالب عمومی سری اول

نفخ کردن یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات معده س که تقریبا همه مردم جهان اونو تجربه کرده‌ان. پس از خوردن بعضی مواد غذایی، معده باد می‌کنه و فشار زیادی رو به شکم فرد وارد می‌کنه که خیلی مورد پسند نیس.

نفخ شکم ممکنه در نتیجه مریضی‌های مختلفی مثل سندروم روده تحریک‌پذیر ظاهر شه.
اما در بیشتر مواقع به خاطر مصرف غذاهای سنگین و نفاخ و داشتن رژیم غذایی ناسالم واسه فرد مشکل ایجاد می‌کنه.

بیشتر، وقتی که حس می‌کنین معده‌تون ورم کرده، دچار نفخ شکم شده‌اید که بدنبال تجمع زیادتر از اندازه گاز معده یا مشکل در حرکت عضلات دستگاه گوارشی روی می‌دهد.

به خاطر همین، ما در ادامه این مطلب ۱۰ روش ساده رو براتون برشمرده‌ایم تا با رعایت اونا از اندازه دچار شدن به نفخ شکم خود کم کنین.

واسه این منظور تا انتهای مطلب همراهمون باشین.

 

۱- با حواس جمع غذا بخورین

 

یکی از ساده‌ترین کارا واسه پیشگیری از نفخ شکم اینه که سرعت غذا خوردن خود رو کم کنین. هم اینکه اندازه لقمه‌هاتون رو هم کوچیک کنین. وقتی حواستون به مقدار غذایی که در دهن می‌گذارید هست و آهسته و کامل اونو می‌جوید، به مغز هم این فرصت رو می‌بدین تا دستورات لازم واسه هضم سریع‌تر غذا رو به اعضای بدن مخابره کنه.

هم اینکه این از بلعیده شدن حباب‌های هوا به همراه غذا هم می‌کاهد؛ هوایی که با غذا وارد معده می‌شه اولین عامل واسه ایجاد نفخ در شکمه.

منظورمون از اینکه با حواس جمع غذا بخورین اینه که اصلا در برداشتن و جویدن مواد خوراکی عجله به خرج ندین و لقمه‌های خود رو بسیار کوچیک وردارین. هم اینکه بهتره خودتون در خونه غذا جفت و جور کنین و تا حد امکان از خوردن غذا در بیرون از خونه دوری کنین.

۲- از مصرف غذاهای نفاخ دوری کنین

سبزیجات سبز مثل کلم بروکلی، کلم و کِیل بهترین مواد غذایی واسه تامین فیبر و تقویت سیستم گوارش بدن بشمار می‌روند. اما با اینکه این سبزیجات پر از ویتامین و مواد معدنی هستن، «رافینوز» بسیاری هم دارن. رافینوز یه جور قنده که فقط به کمک باکتری‌های موجود در معده هضم می‌شه و تخمیر اون عامل اصلی نفخ معده فرده.

به هر حال بازم پیشنهاد پزشکان و کارشناسان اینه که باید این سبزیجات رو استفاده کنین. اما می‌تونید مقدار مصرف اونا رو کم کنین. یا با بخار دادن یا جوشوندن این سبزیجات از مقدار قند موجود در اونا کم کنین تا مشکلات کمتری واسه شکمتون بسازه.

۳- مصرف نمک رو کم کنین

 

مصرف نمک رو کم کنین

 

اگه در بیشتر مواقع مشکل نفخ شکم دارین، باید در مصرف نمک خود دقت بیشتری به خرج بدین. خوردن غذاهای پر از سدیم می‌تونه موجب کاهش سرعت دفع آب اضافه به وسیله بدن بشه که این باعث می‌شه احساس کنین معده‌تون شدیدا باد کرده.

براساس استانداردهای بهداشتی هر بزرگسالی باید کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم نمک در طول روز مصرف کنه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که نمک در بیشتر غذاهای آماده و اسنک‌ها هست.
اگه شما رژیم غذایی ناسالمی داشته باشین، مطمئنا سدیم زیادی وارد بدن خود می‌کنین که واسه سلامت بدن ضرر دارن. اگه خودتون می‌دونین که مصرف نمکتان بالاست، تلاش کنین دست کم با نوشیدن آب زیاد مقادیر خیلی از اونو از بدن خارج کنین.

۴- مصرف میوه‌های تازه رو زیاد کنین

اگه بنا به هر دلیلی نمک زیادی مصرف کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم مقداری موز بخورین تا از اجتماع آب در معده‌تون جلوگیری شه.
موز پر از پتاسیمه و خوب می‌تونه به تنظیم اندازه سدیم در بدن پرداخته و از نفخ کردن پیشگیری کنه.

هم اینکه میوه‌هایی مثل آناناس و پاپایا هم خیلی آسون و سریع ساختمون پروتئین رو در سیستم گوارش بدن می‌شکنند و همین کار باعث می‌شه تا معده سریع و آسون غذا رو هضم کنه.
پس پس از خوردن یه غذای سنگین، واسه کمک به هضم اون و پیشگیری از نفخ بهتره این میوه‌ها رو بخورین.

۵- چای نعنافلفلی و بابونه بخورین

دمنوش نعنافلفلی و بابونه هر دو به کاهش گرفتگی معده و کاهش درد به وجود اومده به وسیله نفخ کردن کمک زیادی می‌کنن. چای بابونه علاوه بر آروم کردن معده واسه کاهش دیگه دردهای شکمی هم خیلی خوبه.

۶- اجناس پروبیوتیک استفاده کنین

باید بدونین که در معده آدم میلیون‌ها باکتری زندگی می‌کنن که ممکنه دلیل ایجاد مشکل  گوارش در فرد شن. این مشکلات هم گاز زیادی در معده تولید می‌کنن.

با مصرف ماست‌ها و دیگه اجناس پروبیوتیک می‌تونید به تنظیم تولید گاز در معده کمک کنین.

گازهای تولیدی به وسیله باکتری‌های روده، یکی از دلایل اصلی نفخ کردن هستن. اندازه این باکتری‌ها در بدن افراد، برابر نیس.

تحقیقات زیادی نشون میدن که مصرف مکمل‌های شامل پروبیوتیک‌ می‌تونه به کاهش تولید گاز و به دنبال اون نفخ کمک کنه.
البته محققان اشاره می‌کنن با اینکه مصرف پروبیوتیک دلیل کاهش گاز تولیدی معده می‌شه اما باعث از بین رفتن نشونه‌های نفخ نمی‌شه.

 

۷- از مصرف الکل قند دوری کنین

 

الکل قند معمولاً به جای شکر معمولی (ساکاروز) در ترکیب با شیرین کننده‌های مصنوعی واسه افزایش شیرینی استفاده می‌شه. به صورت کلی این ماده ضرر کمی واسه بدن داره اما می‌تونه دلیل بروز مشکلاتی در معده شه.
به این خاطر که الکل قند دوست داره خودشو به باکتری‌های مجتمع در قسمت زیرین سیستم گوارش برسونه تا به کمک اونا هضم شه.

اما گوارش پیدا کردن این قند دلیل تولید گاز می‌شه.

به همین خاطره که پیشنهاد می‌کنیم از مصرف الکل قنددوری کنین و به شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل استیویا روی بیارین.

الکل قند رو می‌توانیددر شکلای جور واجور نوشیدنی‌های بدون شکر و آدامس‌ها پیدا کنین. زایلیتول، سوربیتول و مانیتول، الکل قند هستن. اریتیتول اما مشکلات کمتری رو ایجاد می‌کنه اما باید در مصرف مقادیر بالای اون احتیاط به خرج داد.

۸- شکم خود رو ماساژ بدین

اگه احساس درد شدید به وجود اومده به وسیله نفخ شکم دارین، از اعضای خونواده بخواین که شکم شما رو ماساژ بدن. یا اگه می‌تونید خودتون این کار رو انجام بدین. این کار باعث می‌شه تا غذا به پایین معده حرکت کرده و گرفتگی، فشار و نفخ اضافه اون از بین بره.

۹- ورزش یوگا انجام بدین

اگه پس از غذا خوردن دچار نفخ شدید شکم شدید به جای خوردن قرص معده، تلاش کنین ۱۵ دقیقه یوگا کنین. این کار دلیل آزاد شدن گازهای اضافه شده و درد و فشار معده رو کاهش می‌دهد.

حرکاتی که دلیل شل شدن شکم می‌شن رو انجام بدین تا اینجوری، فشار گرفتگی‌های شکم کم شده و غذا راه خود رو به پایین معده پیدا کرده و نفخ اضافه هم از بین بره.

۱۰- آبرسانی کنین

نوشیدن آب واسه دردها و مشکلات زیادی به درد بخور و لازمه. یکی از مشکلاتی که با آب برطرف می‌شه نفخ معده س. به گفته کارشناسان هر فردی باید هر روز دست‌کم ۸ لیوان آب بخوره.

تامین آب بدن راحت‌ترین روش واسه کاهش نفخ شکم و معده س پس در این کار تنبلی نکنین.