توصیه های مهم برای مسافران نوروز ۹۷

مطالب عمومی سری اول

آماده شدن نوروز ، سبک و راه و روش خاص خود رو داره که واسه لذت بردن بیشتر از  این ایام، بهتره به نکاتی در بخش  خورد و خوراک عید توجه کنیم که این گفتار به مواردی اشاره میکنه.

پیشنهادای نوروزی واسه خرید شیرینی و آجیل

موقع خرید آجیل واسه نوروز ۹۷، حتما به اصالت محصول توجه کنین. حتما بسته‌بندی به همراه کد بهداشتی و پروانه ساخت مستقیما زیر نظر مسؤول فنی تهیه شده و از نظر بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشته. آجیل و تنقلاتی که به صورت فله‌ای در بازار عرضه میشه بدون اعتبار بهداشتی بوده و به کار گیری اونا توصیه نمیشه. در این روزا، عده‌ای با اضافه کردن رنگای غیرمجاز تهیه شده از پشم و نخ به تخمه‌های آفتابگردان و ژاپنی دلیل رنگ کردن شکلای جور واجور تخمه‌ها می شن که تنها راه شناسایی اون رنگی شدن لبها به دنبال مصرف این تخمه‌ها  است. تغذیه  نوروز رو جدی بگیرین.

مصرف مغزیجات واسه سلامتی قلب و عروق و تامین چربی‌های خون خوبه. البته باید توجه داشت که مصرف روزانه آجیل‌های خام و مغزیجات هم نباید بیشتر از ۳۰ گرم باشه. ضمن این که پیشنهاد می‌شه که افراد کمتر از آجیل‌های بو داده استفاده کنن چون که بیشتر این جور از آجیل‌ها موقع روند تفت دادن با نمک زیادی آغشته می‌شن و علاوه بر این که اثرات مثبت خود رو از دست میدن، مصرف زیاد اونا می‌تونه منتهی به افزایش فشار خون و مریضی‌های قلبی در افراد شه.

شهروندان حین خرید توجه داشته باشن از خرید تخمه‌هایی که شدیدا سیاه و یا قهوه‌ای هستن دوری کنند. در مورد پسته و یا فندق، گاه دیده میشه فروشندگان پسته و فندق سال قبل بو داده و یا رنگی کرده و به مشتریان عرضه میکنند که تنها راه شناخت اون بوی تند و مزه بد پسته س که به دلیل وجود روغن درآن بروز میکند پس توصیه میشه شهروندان حین خرید پسته به دقت نگاه و در صورت وجود سوراخ در پسته دلیل بر وجود لارو حشره س که نباید خریداری شه.

الان واسه حمل و نقل پسته از باغات به وسیله کامیونهای مخصوص با درجه سرما و رطوبت خاص استفاده میشه، زیرا در مورد پسته‌های صادراتی در صورت وجود سم آفلاتوکسین اتحادیه اروپا پسته‌ها رو به کشور بازمیگرداند پس توجه لازم در این خصوص انجام میگیرد.

نگهداری ناجور آجیل در انبار و حتی منازل دلیل بروز کپک و قارچ میشه پس باید این تنقلات در شرایط مناسب نگهداری شن. پیشنهادای پزشکی به مهمانان نوروزی بدیش اینه در این ایام تماشاگر تغییر نامتناسبی در فعالیت‌های بدنی و غذایی افراد هستیم طوری که در حالی که فعالیت‌های بدنی افراد شدیدا کاهش می‌یابد در مقابل تماشاگر افزایش تغذیه و مصرف مواد غذایی هستیم.
این در حالیه که بیشتر آدما به دلیل تعطیلات بیشتر از این که در طبیعت حضور پیدا کنن در داخل منزل به استراحت می‌پردازند و البته در مقابل هم به دلیل برگزاری میهمانی‌ها و دید و بازدیدهای زیاد در این ایام تماشاگر مصرف زیاد شیرینی و آجیل از طرف افراد هستیم که منجر هم اینکه وزن، افزایش فشار خون و مشکلات گوارشی در افراد می‌شه.

در وعده‌های غذایی خود مخصوصا موقع خوردن شام از مصرف غذاهای پرچرب دوری کنین و به جای اون از غذاهای ساده و کم حجم استفاده کنن چون که مصرف غذاهای پرچرب می‌تونه منتهی به مشکلات گوارشی شه. سبزیجات به دلیل داشتن فیبر، قند موجود در غذا رو آهسته‌تر جذب بدن می‌کنن و این موضصوع مانع بالا رفتن قند خون می‌شه.

بالا و پایین رفتن همیشگی قند خون در افراد می‌تونه اونا رو در برابر دچار شدن به مریضی دیابت بذاره پس لازمه که در وعده‌های غذایی از شکلای جور واجور سبزیجات خام و پخته استفاده شه.
یکی از چند تا نکته مهم در این ایام پر مسافرت، دوری از مصرف سبزیجات و سالادهای رستوران‌های بین‌راهیه چون که معمولاً چگونگی شست‌ و شو و ضد عفونی کردن مثل این مواد غذایی در رستوران‌ها نامطمئنه پس ادما از مصرف اون خورداری فرمایید.

پیشنهادای نوروزی واسه دندون و بانوان باردار

به گفته انجمن زنان و زایمان ایران، خانوم‌های باردار باید از خستگی بیشتر از اندازه و تردد از مسیرهای پرترافیک در طول سفر دوری کنن و قبل از اون حتما با دکتر متخصص خود مشورت کنن.خانوم‌های باردار باید قبل از سفر از دکتر متخصص خود اجازه بگیرن؛ چون که هرکدوم از شکلای جور واجور سفر تو یه دوره واسه بعضی از خانوم‌های باردار مناسبه و واسه یه سریای دیگه خیر.

اگرنوع سفر زمینی بود، طوری برنامه ریزی کنن که ترافیک سنگین نباشه. در ترافیک سنگین احتمال کمبود آب بدن ، عصبی شدن، التهاب عضلات و مفاصل وعفونت مثانه خیلی زیاده. به خاطر همین در ساعات و روزهایی حرکت کنن که این احتمال خیلی کمتر باشه. خانوم‌ها باید در بین راه، هر یک یا دوساعت، ازماشین پیداه شن و چند قدم راه برن. چون ممکنه خون در رگ‌های اونا لخته شه.
هم اینکه اونا باید حتما به اندازه کافی مایعات بخورند و در راه دستشویی برن. با خودشون دستمال بهداشتی و یه بطری آب تمیز ببرن که اگه آب آلوده باشه ازش استفاده کنن.

خانوم‌ها حتما به محض گرفتار شدن به کوچیکترین علامتی مثل لکه بینی، آبریزش، تهوع، استفراغ شدید، تب ، احساس سوزش ادرار یا پررنگ شدن یا هر علامتی دیگری با یه متخصص تماس بگیرن. نباید فکر کنن چند روز دیگه به شهرشون برمی‌گردند و پیش دکتر خودشون می‌روند. وقتی موضوع‌ای اورژانسی پیش میاد باید حتما در همون شهر به دکتر مراجعه کنن.

پیشنهادای زیست محیطی واسه مسافران نوروزی

مسافران و گردشگران از نوشتن یادگاری روی تنه درختان و آثار باستانی جدا خوداری کنن چون این عمل باعث خشک شدن درختان و از بین رفتن طبیعت و آثار باستانی می شه.
هم اینکه موقع حضور در طبیعت از کندن بوتها و خارها و هم اینکه آتیش زدن اونا جدا خوداری شه و واسه جفت و جور چای و پخت غذا باید از گاز پیک خوبی و یا زغالی که از قبل جفت و جور شده استفاده شه.

 واسه بستن طناب تاب به درختان، از درختان جوون و کم سن و سال که باعث شکستن اونا می شه دوری کنین.  هم اینکه موقع به کار گیری آب واسه خوردن و شست و شو از آلوده کردن آبای روان مانند چشمه ، نهرها ، کانالا، رودخانه ها و هم اینکه آبای ساکن مانند آب سدها، دریاچه ها و برکه ها دوری کنین.

واسه شست و شو حتما از مواد شوینده استاندارد که واسه محیط زیست ضرری نداره استفاده شه، هم اینکه مسافران نوروزی که میخوان در طول سفر، شبا رو در مناطق طبیعی و چادر سپری کنن حتما باید محل انتخاب اقامت شبونه خود رو در نزدیک پارکا و یا محلای که سرویس بهداشتی عمومی داره انتخاب کنن، چون رها کردن فضولات انسانی در طبیعت به غیر از اینکه یه عمل بیریخت و غیر بهداشتیه باعث بروز مریضی انگلی از آدم به حیوان و دام می‌شه.

خرید صنایع دستی ۳۱ استان ایران رو یادتون نره

 این  پیشنهاد فوق العاده مهم به مسافران نوروزیه. گردشگرانی که در میان جوامع محلی و بومی حضور پیدا می کنن باید با خرید صنایع دستی که با محیط زیست سازگاره و هم اینکه با خوردن غذاییای محلی واسه رونق بخشیدن به اقتصادای بومی و محلی کمک کنن البته باید از خرید صنایع دستی که از نوع خاصی از چوبای جنگل و یا از اجزای بدن بعضی از گونه حیوونی در حال نابودی هستن و هم اینکه از خوردن غذاهای که از گوشت گونه های خاص و نادر حیوونی در حال نابودی جفت و جور می شن ، حتما دوری شه.

از سفالای لالجین همدان تا سنگای فیروزه نیشابور تا  خاتم و منبت اصفهان و پته و گلیم و جاجیم مناطق عشایری ایران، میشه جشنواره ای از صنایع دستی رو میشه در قدیمی دیار ایران تماشاگر بود که واسه تقویت اقتصاد گردشگری و پشتیبانی از میراث ایرانیان، بهتره نسبت به خرید آثار دست به کار شین و در شبکه های اجتماعی داخلی و بین المللی،  اجناس خریداری  شده رو به بقیه هم معرفی کنین.

ایام عید به دلیل تعطیلی ادارات و تردد کم خودروها دارای هوای پاکیزه‌تریه و این موقعیت مناسبی واسه فعالیت‌های بدنی افراده پس دست کم پیاده‌روی به مدت ۱۰ دقیقه در روز رو به افراد پیشنهاد می‌کنیم که بسیار واسه سلامتی اونا به درد بخور میشه. به خصوص واسه تهرانیایی که ۱۴ روز فرصت دارن تا در پایتخت ۲۳۲ ساله ایران، هوای تمییز رو در شهر خلوت تجربه کنن. تجربه های به درد بخور نوروزی خود رو با ما در میان بذارین.