۷ واقعیت جالب و باورنکردنی در مورد نژاد انسان که شاید از آن‌ها بی‌خبر بودید

مطالب عمومی سری اول

آدمای امروزی که با نام «هومو ساپینس» (Homo sapiens) یا میمون نجیب شناخته می شن موجودات عجیبی هستن. ما آدما به دلیل ظاهر خاص و البته مغز هوشمندمون از دیگر حیوانات جدا هستیم.
اما ما چیجوری به اینجا رسیدیم که روی دو پا راه رفته، درون خونهایی بتونی زندگی کرده و سریالای نتفلیکس رو تماشا می کنیم؟!

بر خلاف وسعت نژادی در میان آدما، هممون بیشترً از یه نسل آفریقایی مشترک هستیم و هر چند امروز تماشاگر انفجار جمعیت هستیم اما روزگاری در خطر نابودی قرار داشته ایم. هر چند مدت زمان زیادی از وجود آدم در روی این کره خاکی نمیگذره اما همین حضور کوتاه تاثیر خود رو بر جهان گذاشته و در ستارگان و سیارهایی که چندین سال نوری با ما فاصله دارن احساس شده.
همونطور که گفته شد آدما یه دار و دسته قدیمی و عجیب از ساکنان زمین هستن که برخلاف دیگه جانوران فقط به خوردن و خوابیدن و رابطه زناشویی راضی نبوده و اونقدر خاص هستن که واسه خود تمدنی روی کره زمین ساختن. اما ۷ واقعیت باحال و باورنکردنی در مورد نژاد آدم هست که باعث شده به این موجودات عجیب تبدیل شیم.

۷- تنها چند خونواده معدود موفق به خارج شدن از آفریقا شدن

وقتی که مردم شناسا اعلام کردن که همه نسل بشر از آفریقای باستان نشأت گرفتن کسی معنی این موضوع رو نمی دونست. فقط در آفریقا بیشتر از ۱۴ نسل انسانی متفاوت وجود داشت که ً تنها یه دودمان از اونا موفق شد زنده مونده و خود رو به خارج از آفریقا برسونه، اونم فقط با کمک شانس. عبور از قاره آفریقا و وارد شدن به دیگر نقاط جهان، سفری خیلی سخت و پرمخاطره بوده.
براساس مدارک بدست اومده تنها یه گروه از آدمای اولیه موفق به انجام این کار شدن که بعدا در اثر تغییرات آب و هوایی همه جانشون رو از دست دادن.

بعدا، در حدود ۷۰٫۰۰۰ هزار سال پیش، گروهی کوچیک از آدما که شاید تعداد اونا کمتر از ۲۰۰ نفر بود با عبور از دریای سرخ و از راه گذرگاهی که به «دروازه غم» مشهوره خود رو به عربستان، آسیا و اروپا رساندند. تحقیقات ژنتیک نشون میده که همه آدمای غیرآفریقایی امروزی از نسل انسانایی هستن که تونستن از راه این دروازه خود رو به مناطق خارج از قاره آفریقا برسانند.

۶- روزگاری آدما موجوداتی در خطر نابودی بودن

شاید به لطف اولین ماجراجویان بود که آدم تونست از قاره آفریقا خارج شه اما وقتی که آدمای اولیه تونستن از آفریقا خارج شن تازه مشکلات اونا شروع شد.
محققان فهمیدن که در روزگاری که نسل آدم در حال پخش شدن در آفریقا، اروپا و آسیا بود تنها حدود ۱۸٫۵۰۰ نفر با توانایی تولید نسل در تموم کره زمین وجود داشت. این عدد در روزگار الان هر موجود زنده ای رو در فهرست گونه های در خطر نابودی قرار میده.

آدما نسبت به خیلی از پرعموهای نخستینی خود تنوع ژنتیکی کمتری داره و این موضوع به همون دورن نزدیک به نابودی نسل آدم برمیگرده. بعضی می گن که تغییرات آب و هوایی باعث مرگ و میر شدید آدما در اون دوران شده و یه سریای دیگه هم انفجارهای مرگبار آتشفشانی که باعث وقوع یه زمستون بسیار سرد و طولانی شده و در اثر یه انفجار هسته ای بزرگ هم می تونه دوباره اتفاق بیفته رو مقصر دونسته ان.

۵- شاید چینیا گونه متفاوتی از دیگر آدما باشن

همونطور که گفتیم همه آدمای غیرآفریقایی از دودمان آدمای اولیه ساکن قاره آفریقا هستن اما همه با این فرضیه موافق نیستن. یه جریان در حال گسترش در میان آدم شناسا چینی هست که عقیده داره که چینیا از بخش مجزایی از آدمای اولیه با نام «homo erectus» ها بوجود اومده ان، انسانایی که بسیار زودتر از آدمای «homo sapiens» تونسته ان خود رو به خارج از قاره آفریقا برسانند. این موضوع می تونه دلیلی بر فرق فاحش ویژگیای ظاهری و ژنتیکی چینیا از آدمای سیاهپوست آفریقایی باشه.

یکی دیگه از استدلالات این افراد اینه که خیلی از وسیله ها و آلاتی که به وسیله باستان شناسا در چین یافت شده بسیار قدیمی تر و اولیه تر از یافته های مربوط به آدمای «homo sapiens» است که نشون میده این نیاکان چینی به اندازه آدمای بعدی باهوش نبوده و مهارت کمتری در ساخت وسیله و وسایل داشتن. البته همه آزمایشات ژنتیکی نشون داده که چینیا هم از یه منشاء مشترک با بقیه آدمای روی زمین بدنیا اومده ان. بعضی هم نبود وجود وسایل سنگی در میان چینیا رو به این موضوع نسبت میدن که در اون دوران چینیا بیشتر وسیله آلات خود رو با به کار گیری چوب بامبو می ساخته ان.

۴- اروپاییا به خاطر ویتامین D سفید هستن

وقتی که در مورد منشأ مشترک انسانی بر خلاف تفاوتای فاحش ظاهری بین آدما صحبت می کنیم اولین سوالی که به ذهن می رسه اینه که اگه هممون از نسل آدمای سیاهپوست هستیم به چه دلیل امروزه خیلی از آدمای غیرآفریقایی سفید هستن؟ همونطور که بسیاری می گن که نسل آدمای آسیایی در جواب به آب و هوای سردتر نسبت به آفریقا، جثهایی کوچکتر و صورتایی صاف تر پیدا کردن، براساس باور بعضی محققان، صورتای رنگ پریده تر و سفید تر اروپاییا هم در عکس العمل به ضعیف بودن نور خورشید در مناطق شمال اروپا بوجود اومده. همه چیز به ویتامین D  مربوط می شه.

این ویتامین بسیار حیاتی وقتی که در برابر آفتاب قرار می گیریم در درون پوست ساخته می شه.
در حالی که داشتن پوست تیره واسه مقابله با اشعه ماوراء بنفش و مضر خورشید مناسبه، اما از تولید ویتامین D  در آب و هوای بارانی و کم آفتاب اروپا جلوگیری می کنه.
کمبود ویتامین نامبرده در بدن می تونه به ناهنجاریایی در استخون و حتی مرگ منجر شه.
اینجوری میشه گفت که داشتن پوستی با رنگ روشن یه روش تکاملی بوده چون افراد دارای پوستای تیره شانس کمتری واسه زنده موندن در آب و هوای سرد و بدون آفتاب اروپا داشتن.

۳- آدما از دید فیزیکی ضعیف نیستن

شاید فکر کنین که مغز تقریباً بزرگ آدمای اولیه تنها وسییله دفاعی و برتری شون در قلمرو جانوری گذشته بوده.
ما چنگال نداریم، یا خز کلفت و دندونای تیز اما چیجوری تونستیم به بالاترین جایگاه زنجیره غذایی برسیم. پس میشه گفت که نمیشه فقط به کمک مغز از پسِ همه اعضای قلمرو حیوانات برآمد. تحقیقات نشون میده که تواناییای فیزیکی آدم از اون چیزی که فکر می کنین بیشتره.

به عنوان یه حیوان پستاندار و البته یه نخستی، آدما شناگران عجیب ای هستن که می تونن مسافتای طولانی رو شنا کرده و در آبای عمیق ماهیگیری کنن. هم اینکه ما آدما، دوندگان استثنایی هستیم که هر چند نمی تونیم با یه چیتا رقابت کنیم اما در مسافتای طولانی آدم می تونه هر حیوان دیگری رو شکست دهد. ما می تونیم بازم به تعقیب و فرار ادامه بدیم و یهو بر سر قربونی آوار شده و اونو شکار کنیم.

۲- حبابای سیگنالای رادیویی ما به دورترین ستاره ها رسیده

در مدت زمان کوتاهی که از پیدایش نسل بشر میگذره، ما نه فقط تاثیر خود رو بر کل سیاره زمین تحمیل کردیم بلکه همه فضا رو هم تحت تاثیر قرار دادیم. از حدود یه دهه پیش که شروع به ارسال سیگنالای رادیویی کردیم، این سیگنالا با سرعت نور به سمت فضای بیرون رفته و هر لحظه بیشتر و بیشتر شده و حبابایی رو در دور و بر زمین شکل دادن.

در شرایطی که ۱۰۰ سال نوری در اندازه کل جهان هستی به اندازه یه چشم به هم زدنه، این سیگنالای رادیویی در عرض ۷۴ سال نوری به دور دست ترین نقاط جهان هستی رسیده و اگه تمدنایی در این نقاط وجود داشته باشه می تونن برنامه های تلویزیونی ما رو تماشا کنن. باحال تر این که علاوه بر این سیگنالا، سیگنالای دیگری فقط با هدف تماس برقرار کردن با بقیه گونه های زندگی در جهان هستی مخابره شده که در صورت وجود حیاتی غیر از زندگی کره زمین، این سیگنالا به وسیله اونا دریافت می شه.

۱- انفجار انسانی

آدم از چند قبیله در حال نابودی به گونه غالب کره زمین تبدیل شده.
البته این تکامل چندین میلیون سال وقت ما رو گرفت. ما هم چندین میلیون سال به شکلی وحشی و مانند دیگه حیوانات زندگی کردیم. اختراع آتیش موفقیتی بزرگ واسه ما بود و هزاران سال هم به شکل دسته هایی شکارچی و کوچ نشین دور از هم زندگی کردیم. با شروع عصر زراعت همه چیز سرعت خفنی گرفت چون یاد گرفتن کشاورزی باعث شد آدما بتونن مقادیر مازادی غذا تولید کنن. اینجوری آدما وقت اضافی خود رو در خدمت ساخت اجتماعات، شهرها و در آخر ابرشهرها قرار دادن.

بعد وقت این رو پیدا کردیم که بشینیم و به علم، هنر، مهندس و دین فکر کنیم.
امپراطوریا رو ساختیم و جمعیت بیشتر و بیشتر شد.
فقط در ۵۰ سال گذشته تعداد آدمای روی کره زمین دو برابر شده.
در دو روز آینده، آدم داده های خیلی بیشتری نسبت به داده هایی که از طلوع تمدن تا سال ۲۰۰۳ تولید شده تولید می کنه.
بشر هنوز در شروع کار خود قرار داره و با برداشتن گامایی تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس می تونیم به گونه هایی بین سیاره ای تبدیل شیم و اگه همینطوری الان پیش بریم معلوم نیس یه میلیون سال دیگه به کجا رسیده باشیم.