نگاهی به مقصدهای گردشگری در پایتخت رنگارنگ گرجستان

مطالب عمومی سری اول

گرجستان امروزه واسه خیلی از گردشگران بین المللی ایران، جذاب شده.
به چه دلیل؟ بخشی از جواب رو باید به شرایط ترکیه، همسایه جنوبی اون در رابطه دونست.

مدتیه که جای سفر به ترکیه رو تا حدودی سفر به آذربایجان و به خصوص گرجستان گرفته و رژیم لغو روادید تهران- تفلیس هم، بر جذاب شدن سفر ایرانیان به این کشور تاثیر مثبت داشته.

گزارش امروز گردشگری ما، شما رو با مقصدای گردشگری پایتخت گرجا آشنا می کنه تا اگه خواستین در هفته های آینده به مناسبت ژانویه ۲۰۱۷ میلادی به این کشور سفر کنین، تصویر بهتری از این کشور داشته باشین.

ترکیه یا گرجستان؟ موضوع اینه!

ترکیه، چه پیش و چه بعد از انقلاب، یکی از جذاب ترین مقصدهای گردشگری واسه ایرانیان بود که هم زمینی،  هم ریلی و هم هوایی، فرصتای گردشگری چند روزه آسون، ارزون و راحتی رو براشون به ارمغان می آورد. بخشی از رشد اقتصاد گردشگری این همسایه شمالی رو باید مدیون ده ها میلیارد دلار سرمایه ای که ایرانیان ظرف نیم قرن گذشته در انتاکیه خرج کردن دونست.

تراژدی سوریه و تنش در روابط این کشور با روسیه و اتحادیه اروپا در چند سال گذشته دلیل شد تا ترکیه که روزگاری واسه حضور در جمع اتحادیه اروپا، تلاشای بسیاری انجام می داد، حالا تماشاگر انفجارهای جورواجور در مقصدهای گردشگری پر طرفدار و شلوغش در یکسال گذشته باشه.

از فرودگاه آتاتورک گرفته تا خیابون استقلال و میدون تقسیم و خیلی از مقصدای معروف پایتخت گردشگری این کشور (استانبول)، در سالای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، اهداف حملات تروریستی وحشتناکی بود که صدها تن از شهروندان و گردشگران این کشور رو به خاک و خون کشید.

گر چه هرساله میلیونا گردشگر به سمت ترکیه و مقصدای گردشگری دریایی اون سرازیر می شن، اما تنشای سیاسی به خصوص کودتای تابستونی و هم اینکه انفجارهای چند ماه گذشته این کشور، در کاهش قابل توجه ورود گردشگران به این کشور موثر بوده.

با وجود اینکه سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، بارها در بیانیه هایی، از هموطنان خواست تا از سفر غیر نیاز به شهرهای جور واجور ترکیه دوری کنن و تو یه مقطع، سفر ایرانیان به این کشور هم با محدودیتای پروازی همراه شد، اما باز، پس از گذشت یه مدت کوتاه، تماشاگر از سر گیری فعالیت تورها و پروازا به سمت مقصدهای گردشگری این کشور از مبدا ایران هستیم.

چیزی که مسلمه، فرصتای گردشگری، خرید، تجارت، آموزش و تعاملات ایران با این کشور اونقدر گسترده و واسه ایرانیان جذاب بوده که حتی انفجارهای تروریستی و کودتای شکست خورده نظامی این کشور هم نتونسته از شدت علاقمندی واسه سفر به این کشور کم کنه.

به هر حال، ترکیه، از آنکارا تا استانبول این روزا بسیار نا امنه و در کنار ناامنی حاصل از عملیات تروریستی، افزایش فعالیت باندهای تبهکاری در این کشور رو هم تماشاگر هستیم.

گرجستان: فعلاً به جای ترکیه

شاید واسه بعضی از هموطنانی که به گرجستان سفر کردن یا قصد سفر به این کشور زیبای شمال ترکیه رو دارن، این سوال مطرح شه که به چه دلیل باید این کشور جدید رو که خیلی ظرفیتای گردشگری و تجاری زیادی به اندازه ترکیه نداره رو در اولویت سفر خود چه در ژانویه ۲۰۱۷ یا نوروز ۹۶ بذارن.

جواب خیلی ساده س! و در پاراگرافای بالا به اون اشاره کردیم. امنیت، اولین عامل واسه سفر گردشگر به یه کشور بوده و بدون امنیت، هیچی ارزش نداره. همونطور که در خبرها و رسانه ها مشاهده می کنین، خیلی از کشورای دنیا، نسبت به سفر اتباع خود به ترکیه اخطار دادن.

حالا، گروه های تروریستی حتی به نقاط شلوغ ، پر ازدحام و مقصدهای گردشگری جذاب و پر مخاطب در شهرهای معروف این کشور هم رحم نکرده و تماشاگر تلخ ترین اتفاقات یه قرن گذشته در معروف ترین نقاط توریستی این کشور هستیم که از استانبول تا آنتالیا رو در برگرفته.

گرجستان، هم از نظر تعداد مقصدهای گردشگری و هم قابلیتای تاریخی و باستانی و فرهنگی و هنری، ظرفیتای باحال تر و بهتری از ترکیه در اختیار نداره. اما به واسطه عامل امنیتی که فعلا در این کشور برقراره و در ترکیه، از دست دادن اونو به طور قابل توجه تماشاگر هستیم، به نظر می رسه، انتخاب بهتری از انتاکیه باشه.

رشد ۳۰۰ درصدی گردش ایرانیان به گرجستان در تابستون ۹۵  که حالا در اوایل زمستون به ۵۳۰ درصد به نسبت سال گذشته رسید، نشون میده که این کشف و فرصت جدید توریسم بین المللی ایرانیان به خصوص در کشورای همسایه، فعلاً بازم با شیب صعودی تندی همراه س، اما این به معنی کاهش تمایل خیلی از عاشقان ایرونی ترکیه نیس.

کشورای جانشین گرجستان

در بین کشورهایی که الان به عنوان جانشین سفر به گرجستان معرفی می شن، هیچ کدوم به مقرون به صرفه بودن سفر به اقلیم Georgia نیس.
خیلیا، بارها به بلغار و باکو و مالزی و تایلند و دوبی سفر کردن. اما هیچ وقت سفر به گرجستان براشون جذاب نبوده.

به هر حال، بخشی از رونق سفر  به گرجستان رو باید در شرایط ترکیه خلاصه کرد.
اما به جای سفر به ترکیه و حتی گرجستان، بعضی از موسسات گردشگری داخلی، پیشنهادات هیجانی جالبی هم دارن که یکی از اونا، سفر به بلغارستانه.

درباره سفر به بلغارستان در گزارشی، مفصل توضیح میدیم. اما به دلیل اینکه هنوز ایران با این کشور، رژیم لغو روادید نداره، و بلغارستان در فهرست کشورهایی واسه پیوستن به پیمان شنگنه، دریافت روادید اون تو تهران، کار خیلی ساده ای نیس.

اما به هر حال، ظرفیتای گردشگری بلغارستان خیلی زیاده و می تونه مقصد بهتری به جای ترکیه یا گرجستان گردی در ژانویه و نوروز امسال باشه.

به جز گرجستان و بلغارستان، امروزه باکو در جمهوری آذربایجان هم با استقبال فراوون گردشگران ایرونی مواجه شده.
تورهای هوایی اونو در بهترین هتلا، میشه واسه چند روز با کم تر از ۲ میلیون تومن در اختیار داشت که شاید اندازه زمینی اون واسه روزای آخر سال جاری، واسه خیلیا جذاب شه.

گرجستان در ژانویه امسال، سرده و شاید کاهش قیمت سفر و امکان سفر چند روزه به اون با قیمتایی کم تر از ۸۰۰ هزار تومن رو بشه در شرایط فصل سرما در این کشور منطقه قفقاز خلاصه کرد.
اما به هر حال همین سفر در دی ماه امسال، واسه فروردین ۹۶، به واسطه تغییر شرایط آب و هوایی و حمله مسافران، با دوبل شدن قیمت همراه میشه.

قبل از سفر به گرجستان چه کنیم؟

اگه قصد سفر به گرجستان رو واسه چند روز دارین. بد نیس که از دنیای گردشگری مجازی واسه سفر هیجانی به این منطقه جذاب آسیایی و اروپایی استفاده کنین.

از سایت اینترننیشن واسه پیدا کردن رویدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی جذابی که در این کشور در طول ماه برگزار می شه، استفاده کنین. هم در تفلیس و هم دیگه شهرهای بزرگ این کشور، گردشگران خارجی که در رشته های جور واجور تخصص دارن و در این کشور مشغول به کار و فعالیت هستن، اتفاقای رو تدارک می بینن که می تونین در مدت اقامت در این کشور از اون بهره مند شید.

هم اینکه اگه واسه سفر به این کشور یا دیدن ظرفیتای گردشگری اون، پرسشی دارین، اونو با کاربران این پرتال در میان بذارین.

عضویت در سایت مجانیه و واسه کسب اطلاعات درباره رویدادهای باحال گرجستان در این درگاه، به این لینک مراجعه کنین.

همونطور که قبلا در سرویس گردشگری ما توضیح دادیم، اگه دوست دارین در مقصد گردشگری خود، با میزبانای مهمون نواز آشنا شید، سایت کوچ سرفینگ رو یادتون نره که در ۲۰۰ هزار شهر دنیا، بیشتر از ۱۲ میلیون میزبان رایگان، آماده میزبانی شما واسه یک یا چند شب هستن.

هزاران شهروند گرجستانی در این سایت عضو بوده و فرصتای میزبانی رایگان رو در اختیار گردشگرانی که علاقمندند تا پیش اونا اقامت کنن، جفت و جور می کنن. البته تضمینی در کار نیس و این موضوع، به تعامل گردشگران با شهروندان گرجستانی در رابطه می شه.

هیچ وقت سفر خود به این کشور رو به شرط پذیرش یه کاربر گرجستانی واسه اقامت چند روزه شما در منزلش نکنین. مگه این که کاربری مطمئن و با ضریب رفرنسای مثبت فراوون باشه.

از جمله دیگه پرتالایی که باید قبل از سفر به گرجستان در نظر داشت، سایت تریپ ادوایزره که از بهترین سایتای مشاوره گردشگری در فضای مجازی هستش.
در این سایت، ده ها هزار گردشگری که از سراسر دنیا به این کشور سفر کردن، نظرات خود رو درباره مقصدهای گردشگری و اقامتی اون به اشتراک گذاشتن.

مشاهده این نظرات و reviewا می تونه شما رو در پیدا کردن اولویتای سفر و گردش و تفریح در کشور قشنگتر و جذاب گرجستان، در فصول جور واجور سال کمک دهد. اینکه شما بتونین مانند یه شهروند گرجستانی، به دیدن مقصدهای گردشگری و تجاری و اقامتی اون برید، وقتیه که تریپ ادوایزر و لونلی پلنت و حتی بوکینگ در اختیارتون قرار میدن.

در سایت تریپ ادوایزر، بیشتر از ۱۸ هزار پست به وسیله کاربران این سایت درباره کارای که بهتره در زمان سفر به شهرهای جور واجور گرجستان بکنین، ارائه شده که اگه انگلیسی شما تا حدودی خوب باشه، پیشنهادایی دریافت می کنین که شاید بعضی از بهترین موسسات گردشگری ایران هم از ارائه اون به شما ضعیف باشن!

مقصدای گردشگری تفلیس

اولین مقصد گردشگری گرجستان، پایتخت زیبای اون یعنی تفلیسه.

تفلیس در کلمه به معنی چشمه آب گرمه و رودخانه متکواری منظره شهر رو تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار داده ‌. معماری قشنگتر، هنر پویا، پس زمینه تاریخی غنی و فرهنگ مهمون‌نوازانه گرجستان باعث شده این شهر یکی از مقصدهای توریستی محبوب دنیا باشه.

هرچند هتل‌ها و کافه رستوران‌های قرن بیست و یکم، نمای کلی شهر رو تغییر داده اما تفلیس قدیمی جزو جدایی‌ناپذیر‌ ‌ شهره. بخش قدیمی شهر که کم عرض‌ترین بخش دره هم به حساب می‌رود، هنوزم مکانی واسه آشنایی با اوراسیای باستانیه.

تفلیس، شبکه مترو به نسبت خوبی داره که علائم و راهنماها، به دو زبون گرجی و انگلیسی در دسترسه.

نام ایستگاه‌های اصلی هم به هر دو زبون خونده می‌شه. پس گردشگران خارجی می‌تونن از مترو استفاده کنن، هرچند همراه داشتن یه نقشه دو زبانه می‌تونه کمک خوبی واسه پیدا کردن مسیرها باشه. شما می‌تونید با خرید یه کارت به طور مشترک از مترو و اتوبوس استفاده کنین.

به کار گیری اپای گردشگری هم می  تونه شما رو تو یه گردشگری گرجستانی هیجانی، کمک کنه.

اتوبوس‌های تفلیس زردرنگ هستن و مسیرها و برنامه وقتی اونا در ایستگاه‌های اتوبوس به زبون محلی نوشته شده ‌است، البته تازگیا تابلوهایی در مسیرهای اصلی قرار داده شده که به صورت الکترونیک و دو زبانه هستن.

تاکسی‌ها در تفلیس خصوصی هستن و معمولا از تاکسی متر استفاده نمی‌کنن. پس بهتره قبل از حرکت در مورد قیمت به توافق برسین. واسه اینکه راحت‌تر به مقصد خود برسین بهتره نام مقصد رو به زبون گرجی یا روسی همراه داشته باشین؛ چون بیشتر رانندگان تاکسی به زبون انگلیسی تسلط ندارن.

اگه از Uber تا کنون استفاده کردین، بد نیس که امکان کاربری اونو در این شهر هم بررسی کنین.

خیابون روستاولی تفلیس مثل خیابون استقلال استانبول، معروفه. چون که موزه هنر تفلیس در اونجا قرار داره.

این موزه که درست در کنار کلیسای کاشوتی قرار داره شاهکار هنرمندان مشهور گرجستان رو در برابر دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. آثار هنرمندانی مانند الن آخولدیانی (Elene Akhvlediani)، داویت کاکبادز (Davit Kakabadze) و لادو گودیاشویلی (Lado Gudiashvili). موزه هنرهای زیبای تفلیس هم آثار با ارزشی از عصر برنز، قرون وسطی و قرن بیستم رو در خود جای داده که هر کدوم از اونا دریچه‌ای به تاریخ این شهره.

موزه فضای باز قوم نگاری هم که کمی دورتر از شهر قدیمی واقع شده‌ یکی از موزه‌های محبوب این شهر حساب می شه.

قلعه ناریکالا یکی از مقصدای گردشگری جذاب در شهر  تفلیسه که در کوه های مقدسی به نام Mtatsminda قرار داره.
مردم این شهر، اونو قلب و روح شهر دونسته و تاریخش، به قرن چهارم پس از میلاد می رسه. بازدید از این قلعه رو گر چه کمی رسیدن به اون سخته، اما پیشنهاد می کنیم.

تفلیس، شهر رنگا بوده و بخشی از این واقعیت رو میشه در منطقه تاریخی تفلیس تماشاگر بود. کوچه های باریک، خونهای کج و حیاطای قشنگتر و رنگ آمیزی جذاب اون، فرصت خوبی رو واسه شکار عکسای ناب از بخشی از تاریخ گرجستان جفت و جور می کنه.

خیابون روستاولی رو باید معروف ترین خیابون تفلیس دونست که پر از کافه و مغازهایی با برنده های معروفه. مجلس گرجستان، کلیسای کاشوتی، مرکز تئاتر تفلیس و هم اینکه آکادمی علوم گرجستان در این خیابون مشهور قرار داره.

اگه به تفلیس رفتید، حموم آب گرم رو یادتون نره که سفر شما رو بسیار لذت بخش می کنه.
مخصوصا در زمستون ۹۵. بیشتر از ۱۰ حموم طبیعی در شهر قرار داره که بعضی بیشتر از ۱ هزار سال سابقه دارن. حمامای سنتی گرجستانیا مثل حموم ترکا، معروفیت جهانی داره.

واسه  عاشقان موسیقی، پیشنهاد خاص ما، دیدار از خونه اپرای تفلیسه که معماری فوق العاده جذابی داره و می شه اونو با اپراهای معروف وین، استکهلم و سیدنی مقایسه کرد.

بازدید از موزه ملی گرجستان که در سال ۱۸۶۰ میلادی تاسیس شد و تماشاگهی واسه تماشای بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب این کشوره رو هم باید در دستور کار قرار داره.
موزه دوران شورروی قبلی، موزه هنرهای اسلامی و موزه تاریخ بشر در موزه ملی گرجستان در دسترسه.

در روزای آینده، به بررسی ظرفیتا و فرصتای گردشگری در شهرهای دیگه این کشور می پردازیم.

پیشنهادای گرجستان گردی

۱- اگه به تدریس زبون فارسی علاقمند هستین، پیشنهاد می کنیم با بنیاد سعدی در تعامل باشین. چون که میزبان استقبال والدین گرجی به آموزش زبون فارسی بچه هاشون زیاد شده.

۲- اگه قصد دریافت اقامت دائم در کشورای همسایه به قصد سفر به منطقه شنگن بدون نیاز به دریافت روادید دارین، گرجستان، انتخاب خوبی واسه شما میشه. چون که این روادید واسه شهروندان این کشور بزودی لغو می شه.

۳- با مهر ورود به این کشور که حکم روادید رو داره، می تونین ۴۵ روز در این کشور اقامت کنین.

۴- اگه فعال میدونای مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات هستین، از مدت اقامت چند روزه در گرجستان واسه مشورت با شرکتای ICT این کشور که بزودی با وزارت ارتباطات ایران تعامل می کنن، استفاده کنین. گرجستان بازار خوبی واسه شرکت علم بنیان ایرونی میشه.

۵- هنگام پیاده روی در خیابون روستاولی شهر تفلیس با شکلای جور واجور و اقسام مزاحمان مواجه میشین. گداهای معمولی بخشی از این مزاحمتا رو ایجاد می کنن. بچه های ولگرد که ما به اونا کولی هم می گیم، وقتی فهمیده باشن خارجی و گردشگر هستین، ممکنه پای شما رو بگیرن و نذارن راه برید.

۶- به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اگه به یکی از متکدیان خیابونای تفلیس کمک کنین، تضمینی وجو نداره که بقیه هم سرو کله شون پیدا نشه. بعضیا از شما سیگار می خوان.

۷- اگه علاقمند به تحصیل در دانشگاه های تفلیس هستین، قبل از پذیرش، اعتبار دانشگاه و رشته مورد نظر رو از اداره کل علم آموختگان وزارت علوم و وزارت بهداشت استعلام کنین.

۸- یکی از بهترین منابع واسه کسب اطلاعات درباره مقصدای گردشگری، تجاری، اقتصادی و آموزشی گرجستان، سفارت ایران در تفلیس و سفارت گرجستان در تهرانه.