کشورهایی که بیشترین آمار مبتلایان به بیماری ایدز را در دنیا دارند

مطالب عمومی سری اول

ویروس HIV (Human Immunodeficiency Virus) ویروسیه که باعث می شه سیستم ایمنی بد کارآیی خود رو از دست داده و اینجوری بعد از یه مدت فرد رو وارد مرحله مریضی ایدز می کنه که هیچ درمانی واسه اون وجود نداره و مرگ مریض حتمیه. اگه ابتلای شخص به ویروس در مراحل اولیه تشخیص داده شه میشه اونو مدیریت کرده و مانع از ورود فرد به آخرین مرحله مریضی ایدز شد.
در واقع ویروس HIV به سلولای CD4  حمله کرده و اینجوری فرد در مقابل حتی کوچیک ترین عفونتا هم هیچ وسیله دفاعی نداره.

تشخیص به موقع و زودتر از موعد معمولی، مراقبتای خاص و مصرف داروهای خاص فاکتورهایی لازم واسه کنترل مریضی ایدز هستن که هیچ درمانی واسه اون ساخته نشده. هر چند این ویروس کلا از راه رابطه زناشویی منتقل می شه اما از راه انتقال خون و در طول بارداری یا شیردهی و چند روش دیگه هم ممکنه از شخصی به شخص دیگه منتقل شه.
در ادامه این مطلب می خوایم شما رو با کشورهایی که کاملً آفریقایی بوده و بیشترین آمار مبتلایان به ایدز یا منتقل کنندگان ویروس HIV رو در خود داره آشنا کنیم.

۱- سوازیلند

سوازیلند کشوریه که بیشترین اندازه دچار شدن به ایدز رو در جهان داره و حدود ۲۷٫۷۳ درصد جمعیت این کشور به ایدز گرفتار بوده یا به ویروس HIV آلوده شدن. در سوازیلند مردم بیشتر به خاطر استفاده نکردن از روشای سالم رابطه زناشویی، گسترش خودفروشی و اندازه بالای تجاوز جنسی به این ویروس آلوده می شن.
تعداد زنان آلوده به ویروس در این کشور بیشتر بوده و طبق آمار بیشتر از ۳۱ درصد زنان این کشور ویروس HIV رو در بدن خود دارن. این درصد در مردان ۲۰ درصد گزارش شده.
دلایل کلی ابتلای بیشتر زنان به این مریضی رو میشه خشونت جنسیتی علیه زنان، چند همسری و ازدواج در کودکی با مردان سالخورده و یا سن بالا تر از خود شمرد.

۲- بوتسوانا

بوتسوانا هم در رتبه دوم دچار شدن به ایدز یا آلودگی به ویروس HIV در جهان قرار داره و به صورت میانگین ۲۵٫۱۶ درصد از مردم این کشور این ویروس مرگبار رو در بدن خود دارن. این وسط، زنان تن فروش بیشترین آمار آلودگی به این ویروس رو داشته و در کل زنان بوتسوانا هم مانند زنان سوازیلند بیشتر از مردان خود با مریضی ایدز و ویروس اون درگیرن. ازدواج اجباری و خشونت جنسیتی نقش مهمی در ابتلای زنان این کشور به مریضی ایدز داشتن. البته این کشور یکی از بهترین مکانیزما و راهکارها رو واسه مقابله با این ویروس و کاهش درصد مبتلایان به اونو داره اما واسه رسیدن به موفقیت در این مورد راه دراز و سختی در پیشه.

۳- لسوتو

۲۳٫۳۹ درصد از مردم لسوتو به ویروس HIV آلوده هستن که بخش بزرگ اونا رو گروه های ضعیف و مورد بی مهری قرار گرفتی هستن که نمی تونن مشکلاتشون رو گفته و با فقر مطلق درگیرن. بیشترین آمار دچار شدن به HIV در لسوتو در بین زنان، جوانان بین ۱۵ تا ۲۴ سال و پسران جوانیه که به مناصب دولتی، آموزش رسمی و خدمات بهداشتی کافی دسترسی ندارن. البته در سالای گذشته کنترل انتقال این ویروس از مادر به بچه در این کشور سهم زیادی در کاهش گسترش مریضی ایدز در میان مردم این کشور داشته.

۴- آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی با اندازه ۱۸٫۹۲ درصد دچار شدن به ویروس HIV در رتبه چهارم کشورای دارای بیشترین اندازه دچار شدن به این ویروس قرار داره.
نبود آموزش، باورهای غلط و بعضی وقتاً خطرناک در مورد این مریضی و خشونت جنسی سهم زیادی در گسترش ویروس HIV در این کشور آفریقایی داشته.
بیشترین آمار دچار شدن به ویروس HIV در بین زنان زیر ۴۰ سال و زنان بارداره. علاوه بر این اندازه ابتلای سیاهپوستان آفریقای جنوبی به این ویروس بسیار بیشتر از سفید پوستانه.

در رتبه های بعدی دچار شدن به ویروس HIV هم کشورای زیر به ترتیب قرار گرفتن:

 

۵- زیمبابوه ۱۶٫۴۷ درصد

 

۶- نامیبیا ۱۵٫۹۷ درصد
۷- زامبیا ۱۲٫۳۷ درصد

۸- موزامبیک ۱۰٫۵۸ درصد

۹- مالاوی ۱۰٫۰۴ درصد

۱۰- اوگاندا ۷٫۲۵ درصد

 

۱۱- گینه استوایی ۶٫۱۶ درصد

 

۱۲- تانزانیا ۵٫۳۴ درصد

۱۳- کنیا ۵٫۳ درصد

۱۴- کامرون ۴٫۷۷  درصد

۱۵- جمهوری آفریقای مرکزی ۴٫۲۵ درصد

۱۶- گابن ۳٫۹۱ درصد

 

۱۷- گینه بیسائو ۳٫۶۹ درصد

 

۱۸- ساحل عاج ۳٫۴۶ درصد

 

۱۹- باهاماس ۳٫۲۲ درصد

 

۲۰- نیجریه ۳٫۱۷ درصد

۲۱- رواندا ۲٫۸۲ درصد

 

 

۲۲٫ جمهوری کنگو ۲٫۷۵ درصد

 

 

۲۳- سودان جنوبی ۲٫۷۱ درصد

۲۴- چاد ۲٫۵۳ درصد
۲۵- آنگولا ۲٫۴۱ درصد