آیا ممکن است تست مولکولی در فرد مبتلا به کرونا منفی شود؟

برگزیده

از ابتدای بروز بیماری کرونا خبرهای زیادی از عدم تشخیص بیماری و موارد مختلف منفی کاذب از کیت‌های تشخیص خارجی به گوش می‌رسید. اکثر افراد عدم تشخیص را به علت کیت‌های بی کیفیت خارجی میدانستند و اکثر موارد انگشت اشاره به سمت کیت تشخیص مولکولی کرونا نشانه میرفت.

اما فرایند تشخیص کرونا در آزمایشگاه 3 مرحله اساسی دارد:

1- دریافت نمونه از بیمار:

در این مرحله با استفاده از سوآپ نمونه گیری کرونا نمونه بیمار دریافت می‌شود. سپس این نمونه به محیط انتقالی به نام محیط vtm یا بافر انتقال داده می‌شود. اگر در این مرحله نمونه به خوبی دریافت نشود و یا جنس سری سوآپ از نوع مناسبی نباشد ممکن است نتیجه منفی کاذب ایجاد شود. برای این مرحله بایستی از سوآپ با جنس پلیمر صنعتی مانند ریون و یا داکرون برای نمونه گیری استفاده شود. همچنین در این مرحله اگر نمونه به درستی نگهداری نشود و یا سوآپ بعد از نمونه گیری به سرعت به محیط نگهدارنده منتقل نشود نتیجه منفی کاذب ایجاد خواهد شد.

2- استخراج ژنوم ویروس:

ژنوم ویروس که در ویروس کرونا از نوع rna است در این مرحله از نمونه استخراج می‌شود. این کار با استفاده از کیت استخراج rna ویروسی  انجام شده و کیفیت این کیت از اهمیت بسیار زیادی برای تشخیص کرونا برخوردار است. اگر در این مرحله کیت استخراج RNA باعث از بین رفتن نمونه شود و یا rna ویروسی به درستی استخراج نشود، بهترین کیت مولکولی دنیا هم قادر به تشخیص صحیح نخواهد بود.

3-آزمون ریل تایم PCR

در این مرحله به روش PCR در نمونه استخراج شده به دنبال ژنهای مرتبط با ویروس کرونا خواهیم بود. این تست به خوبی در جهان ست آپ شده و توالی پرایمر اختصاصی و بهینه برای تشخیص کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی معرفی شده. در واقع احتمال خطا در این مرحله در صورتی که پرسنل آزمایشگاه از تبحر کافی برخوردار باشند بسیار کمتر از مراحل دریافت نمونه و استخراج خواهد بود.

 

هر اشتباهی در این سه مرحله ممکن است تست کرونای یک فرد مبتلا را به اشتباه منفی گزارش کند. به همین دلیل لازم است که برای هریک از این مراحل از کیت با کیفیت و مورد تایید آزمایشگاه‌های مرجع استفاده شود.

خوشبختانه امروزه در هر سه مرحله ابزار و وسایل و کیت‌های با کیفیتی در کشور تولید شده که تولیدکنندگان ایرانی برخلاف انواع چینی، در دسترس، پاسخگو و تحت نظارت وزارت بهداشت بوده و امروزه به جرات میتوان گفت که تست کرونا در کشور با کیفیت بالا و با خطای بسیار کم در حال انجام است.