جزییات تحصیل رایگان در نروژ، فنلاند و سوئد ۲۰۱۹

مطالب عمومی سری اول

تحصیل رایگان در اسکاندیناوی واسه ترم پاییز ۲۰۱۹ شدنیه. بزودی سایت‌های رسمی اپلای دانشگاه‌های سوئد، نروژ و فنلاند در منطقه اسکاندیناوی باز میشه و ایرانیان علاقمند به تحصیل در سرزمینای سرد شمال اروپا، دانشگاه‌های این کشورها رو واسه تحصیل در سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب می کنن. با در نظر گرفتن سوال‌های زیاد کاربران عزیز که علاقه مند تحصیل در رشته‌های فنی و پزشکی در کشورای اشاره شده در سال  میلادی پیش رو هستن، در گفتار  امروز سرویس دانشگاهی ما نگاهی داریم به اطلاعاتی که واسه اپلای دانشگاه‌های این کشورها نیاز دارین تا از مراجعه به موسسات مجاز و غیر مجاز اعزام دانشجو بی نیاز شید.

با ما همراه شید.

چیجوری واسه تحصیل رایگان در سوئد اقدام کنیم؟

تحصیل رایگان در سوئد از سال ۲۰۱۲ میلادی، فقط در اختیار دانشجویانیه که شهروند اتحادیه اروپا بوده و شهروندان خارج اتحادیه می‌بایست شهریه تحصیلی رو هر سال پرداخت کنن. این شهریه، رشته به رشته و دانشگاه به دانشگاه فرق داره.
دانشگاه سلطنتی استکهلم، دانشگاه اوپسالا و دانشگاه گوتنبرگ که همیشه در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان هستن،  شهریه‌های بالاتری به نسبت دیگه دانشگاه‌های این کشور دارن.

تحصیل رایگان در سوئد منحصرا واسه دانشجویان مقطع دکتری و پسا دکتریه و دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد حتی اگه به زبون سوئدی تحصیل کنن، موظف به پرداخت شهریه هرساله هستن. پیش بینی می شه که شهریه هر ترم به صورت میانگین در رشته‌های علوم‌انسانی و فنی و مهندسی در این کشور،  بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار کرون باشه.

دانشجویان واسه اپلای رشته‌های جور واجور در دانشگاه های سوئدی، منحصر باید به مرکزی دانشگاه‌های این کشور مراجعه کرده و پروفایل بسازن و براساس اون، نسبت به انتخاب رشته و دانشگاه و مقطع تحصیلی مورد نظر دست به کار شن. اسکن کلیه فرم‌های لازم هم از راه پروفایل شما در سامانه آپلود می شه.

۹۰۰ کرون هزینه application fee هم باید پرداخت شه.

یافته های پذیرش معمولا در ماه مارچ ۲۰۱۹ اعلام میشه.

توجه کنین که ۵۰ تا ۱۰۰ درصد معافیت از پرداخت شهریه (tuition fee waiver) فقط به خواهندگان دارای شرایط که سی ایشون خوبی داشته باشن تعلق می گیره.

چیجوری واسه تحصیل رایگان فنلاند اقدام کنیم؟

فنلاند یکی از کشورای عالی اروپا واسه تحصیلات آکادمیکه. ۲۰ دانشگاه معتبر فنلاند در فهرست ممتاز اداره کل علم‌اموختگان وزارت علوم ایران قرار داره که آلتو و اولو و هلسینکی از اون جمله س. واسه تحصیل رایگان در فنلاند، گزینه های زیادی پیش روی شما هستش.
می‌تونید به زبون فنلاندی یا سوئدی در دانشگاه های این کشور تحصیل رایگان کنین و از پرداخت شهریه معاف شید. می تونین پذیرش دکتری از یکی از دانشگاه های این کشور گرفته و از پرداخت شهریه معاف شده و حقوق ماهانه ۲ هزار یورو هم دریافت کنین. اما بورسیه، در شرایط رقابتیه و باید سی ایشون و بیانیه هدف عالی داشته باشین.

واسه اپلای دانشگاه‌های فنلاندی  باید منحصرا از راه مرگزی پذیرش دانشگاه‌های فنلاند دست به کار شین و مدارک لازم رو آپلود کنین. ارسال جداگونه مدارک به دانشگاه های فنلاند نیاز نیس و این امکان واسه خواهندگان جفت و جور نیس.
هیچ هزینه application fee بر خلاف روند اپلای دانشگاه‌های سوئدی نباید پرداخت کنین. توجه کنین که تحصیل در رشته‌های پزشکی در این کشور به شرط شرکت در آزمون ورودیه که منحصر به زبون فنلاندی برگزار می شه.

هزینه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی و فنی و مهندسی در فنلاند، به صورت میانگین هرساله بین ۱۰ تا ۱۸ هزار یورو تخمین زده می شه.
دارنده حق اقامت دانشجویی در فنلاند، اجازه کار نامحدود در این کشور داره تا بخشی از هزینه‌های زندگی خود رو تامین کنین. کلیه مدارک ترجمه رسمی شده شما باید به تایید سفارت فنلاند و وزارت خارجه ایران برسه.

چیجوری واسه تحصیل رایگان نروژ اقدام کنیم؟

نروژ، هم اونقدر با سخاوت ترین کشور اسکاندیناوی در دادن پذیرش تحصیلی به خاطر تحصیل رایگان ایرانیان در این کشوره. تحصیل در کلیه مقاطع تحصیلی نروژ از کارشناسی تا کارشناسی ارشد و دکتری، مجانیه و احتیاجی به پرداخت شهریه نیس.
از اواخر دسامبر ۲۰۱۸ میلادی، دانشگاه های این کشور نسبت به دریافت اپلیکیشن دانشجویان اقدام می کنن و آدمایی که دارای آیلتس ۶.۵ از ۹ و تافل ۸۵  از ۱۲۰ هستن می‌تونن فرصت تحصیل رایگان در دانشگاه‌های معتبر این کشور رو داشته باشن. واسه تحصیل پزشکی هم باید در آزمون ورودی و مصاحبه دانشکده های پزشکی که به زبون نروژی برگزار می شه شرکت کنین.

دانشگاه استاوانگر و دانشگاه NTNU  از بهترین دانشگاه‌های نروژ واسه دانشجویان ایرونی علاقمند به تحصیل در رشته های فنی و مهندسیه که تا کنون صدها دانشجوی ایرونی از اون علم آموخته شده و بعضی وقتا در شرکت‌های نروژی نفتی و گازی و پتروشیمی و خدماتی مشغول به کار شدن.

واسه تحصیل رایگان در دانشگاه‌های اسکاندیناوی، داشتن CV آکادمیک با سابقه پژوهشی مطلوب و نوشتن بیانیه هدف ۲ صفحه ای حرفه ای و در اختیار داشتن پیشنهاد اسمای تحصیلی از استادان، الزامیه. همیشه واسه پیدا کردن بورس دانشگاه‌های کشورای اسکاندیناوی، به بخش VACANCY  سایت دانشگاه‌ها مراجعه کنین. راهنمای اپلای آنلاین واسه تحصیل در دانشگاه های شمال اروپا رو بخونین.