۱۶ واقعیت جالب در مورد مراکش که شاید نمی‌دانستید

مطالب عمومی سری اول

فیلم زیبای کازابلانکای مایکل کورتیز با بازی‌های خیره‌کننده‌ی هامفری بوگارت و اینگرید برگمن رو دیده‌اید؟ این عاشقانه آمریکایی با اینکه کامل در کالیفرنیا و لس‌آنجلس فیلم‌ورداری شده اما هسته اصلی داستانش در کازابلانکا و یه کافه شبونه رقم می‌خورد؛ بزرگ‌ترین شهر کشور مراکش.

کازابلانکا در کنار اقیانوس اطلس بنا نهاده شده و یکی از بزرگترین بنادر مصنوعی در جهان و دومین بندر بزرگ آفریقای شمالی بشمار می‌رود. از نظر جمعیت و اقتصاد هم در کشور مراکش خیلی مهمه.

کشور مراکش که با نام مغرب هم شناخته می‌شه در شمال غربی قاره افریقا واقع شده.
جالبه بدونین که نام بین‌المللی پادشاهی مغرب مراکوه و یکی از سه کشور جهان (اسپانیا و فرانسه) است که همزمان با اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه همسایه س.

واقعیت‌های جالبی در مورد این کشور دیدنی هست که گوشه‌ای از اونا رو در ادامه براتون نقل کرده‌ایم. واسه کسب آگاهی در مورد اونا از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مطلب همراهمون باشین.

مراقبت در برابر خورشید

شهروندان «شهر قرمز» واسه مراقبت از سر و صورت خود در برابر آفتاب باید در تموم طول سال، حتی زمستون‌ها از سرپوش و ضدآفتاب استفاده کنن.

البته بد نیس یادآوری کنیم که دین رسمی کشور اسلامه و مردم مراکش همیشه تلاش کرده‌ان با گذشت زمان به سنت‌های مذهبی ـ ملی خود حتی در پوشیدن لباس سنتی خود، معتقد باشن.

سفر به مراکش می‌تونه به‌اندازه سفر به اروپا تلقی شه

فاصله مرزی مراکش با قاره اروپا فقط ۱۳ کیلومتره. این کشور در دورترین قسمت شمال غربی قاره آفریقا واقع شده‌است. از شمال به دریای مدیترانه و از غرب به اقیانوس اطلس منتهی می‌شه.

اسپانیا دو شهر سبته و ملیلا که مشرف بر دریای مدیترانه هستن و مرز زمینی با اسپانیا دارن رو سرزمین‌های اسپانیایی می‌دونه.

هیچوقت به غذاهای گوشتی نه نگید

در این نقطه از جهان، دست رد زدن به سینه غذاهای گوشتی که براتون سرو می‌شه یه جور بی‌احترامی حساب می‌شه. هم اینکه مراکشی‌ها فکر می کنن که غذا رو باید حتما با دست راست بخورین. اونا با دست چپ غذا خوردن رو بی‌ادبی می‌دانند.

نوشیدنی عادی مراکش «چای ویسکی» است

یکی از عادی‌ترین نوشیدنی‌های ملی این کشور آفریقایی چای ویسکیه که در بیشتر کافه‌ها، رستوران‌ها و مهمون‌ها سرو می‌شه.

به شوخی به شیر آب «سرور» می‌می گن

شاید براتون بسیار عجیب باشه که بدونین مراکشی‌ها به شوخی به آب لوله‌کشی «شیر آب سرور» (Sidi Robinet) می‌می گن. آب بیشتر مناطق کشور قابل شربه.

کشت و فروش ماری‌جوونا قانونیه

یکی از منابع اصلی درآمد شهروندان مراکشی، کشت و برداشت حشیش و ماری‌جواناست. خیلی از خونواده‌ها از این روش کسب درآمد می‌کنن.

نام فیلم کازابلانکا از بزرگ‌ترین شهر مراکش گرفته شده

کازابلانکا یکی از بهترین فیلم‌های عاشقانه تاریخ حساب می‌شه که اسمش از بزرگ‌ترین شهر و مهم‌ترین بندر کشور مراکش به عاریت گرفته شده.
این فیلم در سال ۱۹۴۲ میلادی جایزه بهترین فیلم آکادمی رو گرفت.

اولاد پیغمبر در این کشور سید نامیده می‌شن

سید، مولا یا لالا به کسایی گفته می‌شه که از طرف پدر به پیامبر اسلام می‌رسند.

در مراکش «کبد »نماد عشق  است!

برعکس همه جهان، مراکشی‌ها به جای قلب، کبد رو نماد عشق می‌دانند.

 

پول چرک کف دسته!

 

یکی از عبارت‌هایی که مراکشی‌ها واسه پول به کار می‌برند، «چرک کف دست» است.

حموم خصوصی کمه

در مراکش تعداد محدودی از شهروندان حموم خصوصی دارن. اما از اونجا که دین اصلی مردم اسلامه و مردم باید همیشه غسل کرده و تمیز باشن، حموم‌های عمومی بسیاری در سراسر کشور هست که مثل فارسی «حموم» نامیده می‌شن. حموم‌های زنونه و مردونه از هم جداست.

غذای ملی مراکش کوس‌کوسه

غذای ملی مراکش کوسکوسه که سیکسو یا بلغور عربی هم نامیده می‌شه. این غذا در ایتالیا هم از محبوبیت بالایی برخورداره و بیشتر به‌صورت بخارپز جفت و جور می‌شه. کوس‌کوس رو بیشتر همراه با گوشت یا خورش سبزیجات سرو می‌کنن.

فوتبال ورزش محبوب مراکشی‌هاست

در این کشور مردم به‌شدت عاشق فوتبال هستن و تیم ملی اونا «شیره های اطلس» نام دارن.

سفرنامه‌نویسی از زمانای قدیم در مراکش وجود داشته

ابن بطوطه یکی از جهانگردان معروف مراکشی بود که در طول ۳۰ سال حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر رو پیمود و از بیشتر از ۴۴ کشور جهان دیدن کرد.
اونو یکی از بزرگ‌ترین سیاحان تاریخ بشری می‌دانند که سفرنامه‌های خود رو نوشته شده و مستند کرده. ابن بطوطه در قرون وسطا می‌زیسته س.

شهر تاریخی و زنده فاس در مراکش قرار داره

فاس سومین شهر بزرگ مراکشه که به همراه چند شهر دیگه به «شهرهای شاهانه» معروفند. فاس از شهرهای فرهنگی اسلامی بوده و دارای ۷۰۰ مسجد و ۴۰۳ کاخ و سازه قدیمیه.