راکت های Arrow و Hacksaw: اولین سلاح های هایپرسونیک و بدون رقیب ایالات متحده

مطالب عمومی سری اول

نیروی هوایی آمریکا واسه پیشرفت دو سیستم جدید تسلیحاتی هایپرسونیک (مافوق صوت) با شرکت لاکهید مارتین، غول دنیای تسلیحات نظامی، قرارداده هایی بزرگ امضا کرده. این قرارداده ها در واقع پاسخی به پیشرفت سریع سلاحای هایپرسونیک روسیه و چین هستن، دو کشوری که با پیشرفتای گذشته خود تونسته ان برتری آمریکا در بخش سلاحای هایپرسونیک رو به رقابت بکشن.

اولین اسلحه هایپرسونیک که به وسیله شرکت لاکهید مارتین ساخته می شه، اسلحه عکس العمل سریع پیشرفته AGM-183Aه (AGM-183A Advanced Rapid Response Weapon ) که به طور خلاصه «ARRW» نامیده شده و «Arrow» تلفظ می شه و البته از اجناس فرعی برنامه Tactical Boost Glide مربوط به گروه تحقیقاتی DARPAه. اسلحه مافوق صوت Arrow یه راکته که به وسیله هواپیماهای نظامی مانند بمب افکن بی-۵۲ حمل شده و سرعت اون در آخر به بیشتر از ۲۰ ماخ (۲۱٫۲۴۰ کیلومتر بر ساعت) می رسه.

این سرعت دستکم ۴ برابر بیشتر از سلاحای هایپرسونیک جدید روسیه و چین یعنی موشک Kinzhal و هواپیمای Starry Sky-2 میشه. نیروی هوایی آمریکا تازگیاً قراردادی به مبلغ ۴۸۰ میلیون دلار با شرکت لاکهید مارتین واسه پیشرفت راکت ARRW امضا کرده که قراره در سال ۲۰۲۱ تواناییای عملی خود رو نشون بده.

اسلحه هایپرسونیک دوم هم اسلحه تهاجمی معمولی هایپرسونیک (Hypersonic Conventional Strike Weapon ) است که به طور خلاصه HCSW نامیده شده و Hacksaw تلفظ می شه.
این راکت سوخت جامد با توانایی هدایت جی پی اس هم طوری طراحی شده که به وسیله هواپیماهای نظامی آمریکا حمل شده و قراره در سال ۲۰۲۲ وارد سرویس شه.
لاکهید مارتین واسه پیشرفت این راکت هم قراردادی به مبلغ ۹۲۸ میلیون دلار با نیروی هوایی آمریکا منعقد کرده.

البته این دو راکت هایپرسونیک تنها پروژه های مافوق صوت پنتاگون نیستن چون پروژه موسوم به Tactical Boost Glide از گروه تحقیقاتی DARPA مربوط به یه اسلحه با برد بیشتر از ۵۰۰ مایل دریایی (۹۲۶ کیلومتر) قراره اولین تستای پرواز خود رو در سال ۲۰۱۹ شروع کنه.
هم اینکه این گروه تحقیقاتی در حال کار روی یه اسلحه مفهومی هایپرسونیک با توانایی تنفس هوا (Hypersonic Air-breathing Weapon Concept (HAWC)) است که از موتورهای اسکرمجت واسه پرواز در سرعتای مافوق صوت استفاده می کنه.
نیروی دریایی آمریکا هم یه اسلحه فعلاً بدون نام با قابلیتایی مشابه رو نوامبر سال گذشته آزمایش کرد.

سلاحای هایپرسونیک مرزی جدید در دنیای جنگای آینده هستن که عموماً در دو گروه قرار می گیرن: سلاحای موسوم به «بوست گلاید» (boost glide) و سلاحای قدرتی اتمسفری. سلاحای بوست گلاید -شامل راکت Arrow، تکتیکال بوست گلاید و َ Hacksaw- سلاحایی بدون سوخت هستن که به وسیله راکتا به ارتفاعات بسیار بالا منتقل شده و با سرعتایی مافوق صوت روی اهداف از پیش تعیین شده فرود میان. سلاحای دارای سوخت اتمسفریک از موتورهایی مانند اسکرمجت واسه تامین قدرت پیشرانه خود استفاده می کنن.

این جوری سلاحای هایپرسونیک بسیار به درد بخور و قوی هستن چون سرعتای مافوق صوت اونا باعث کاهش فرصت لازم مدافعان واسه عکس العمل نشون دادن شده و سرعت و قدرت پرواز اونا هم باعث می شه که سیستمای دفاع موشکی و هوایی عادی نتونن خیلی راحت این سلاحا رو رهگیری و ویرون کنن. یه اسلحه با سرعت ۲۰ ماخ با سرعت خیره کننده ۱۵٫۳۴۰ مایل در ساعت حرکت می کنه که فاصله بین شهر پورتلند در ایالت غربی اوریگون و شهر پورتلند در ایالت شرقی مین رو فقط در کمی بیشتر از ۱۰ دقیقه طی می کنه.
اینجور سرعتی باعث می شه که دشمن فرصت بسیار کمی واسه کشف، ردیابی و رهگیری و ویرانی موشک نامبرده داشته باشه.

علاوه بر این، خط سیر سلاحای هایپرسونیک باعث می شه که ساقط کردن اونا از دید تکنیکی کاری خیلی سخت باشه. یه اسلحه بوست گلاید در ارتفاع خیلی بالایی رها می شه اما محدودیتای موشکای بالستیک در ورود به جو رو نداره. در نتیجه، رهگیرهای موشکای بالستیک توانایی هدف قرار دادن اونا رو دارا نیستن. حتی در جو هم، جتای جنگنده و موشکای سطح به هوا زمان زیادی کم و کار بسیار سختی واسه ویرون کردن اینجور هدف سریعی دارن. سلاحای هایپرسونیک Arrow، Hacksaw و تاکتیکال بوست گلاید ً بسیار مثل هم هستن اما تفاوتایی کلیدی در اونا هست که باعث شده پنتاگون واسه هر کدوم سرمایه گذاریایی جداگونه بکنه.

یکی از تفاوتای بالقوه اینه که تاکتیکال بوست گلاید واسه هدف قرار دادن اهداف معمولی دشمن در خط مقدم جنگ- مراکز فرماندهی، موشکای دفاع هوایی، موشکای بالستیک- و هر هدف متحرک و مهمی طراحی شده.
راکت Hacksaw هم برد خیلی بیشتری واسه حمله کردن به اهداف دشمن در آنسوی قاره آمریکا داره.
از دید قابلیتای معمولی یا تاکتیکال در نام اسلحه هایپرسونیک Arrow  هم هیچ نشانی وجود نداره که می تونه به معنی داشتن سیستم هسته ای این اسلحه باشه. با در نظر گرفتن سروصدای گذشته سلاحای هایپرسونیک روسی و چینی میشه اینجور نتیجه گیری کرد که آمریکا در این مورد از دو حریف خود عقب افتاده و می خواد هر چی سریع تر این عقب افتادگی رو جبران کنه.

اما این موضوع رو نمیشه با قاطعیت تایید کرد چون الان نیروی دریایی و گروه تحقیقاتی DARPA  در حال پیشرفت سلاحای هایپرسونیک جدیدی بوده و دو برنامه تحقیقاتی اشاره شده هم به سرعت در حال پیشرفت هستن. هر چند در سال ۲۰۱۷ تنها یه نمونه از این سلاحای هایپرسونیک در نیروی دریایی آمریکا آزمایش شده اما آزمایش ۴ مورد دیگه از این سلاحای قوی در سال ۲۰۲۲ به پایان رسیده و وارد سرویس می شن، پروژه هایی که همه طبق برنامه در حال پیشرفت هستن.

با ۱۵ اسلحه مخوف و فوق پیشرفته موجود در زرادخانهای تسلیحاتی روسیه آشنا شید [قسمت اول]

با ۱۰ اسلحه عجیبی آشنا شید که شایدً در جنگای آینده مورد استفاده قرار می گیرن

موشک ضد تانک جدید آمریکا که قاتل اهداف متحرک دریایی و زمینیه

اس اس- ایکس-۳۰ شیطان ۲: موشک بالستیک قاره پیما و خوفناک جدید روسیه