نکته های مهم پذیرش از دانشگاه های اروپایی در سال ۹۷

مطالب عمومی سری اول

اگه مخاطب سایت ما باشین، در این لینک درباره مدارک عمومی و مدارک اختصاصی که داوطلبان تحصیل در دانشگاه های بیرون مرز کشور باید ارائه کنن، مطالب زیادی ارائه شد.
به این موضوع اشاره کردیم که خواهندگان تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبون، اگه خواهان تحصیل در رشته های مقطع کارشناسی هستن، معمولا باید مدرک SAT رو به همراه مدرک IELTS یا TOEFL IBT ارائه کنن. در واقع ارائه این ۲ مدرک واسه ثبت نام الزامیه.

اگه دانشگاه مورد نظر شما به زبانی غیر از انگلیسی تدریس می کرد، باید مدرک زبون در سطح دلخواه دانشگاه رو ارائه کنین. مثلا دانشگاه های آلمانی زبون، مدرک سطح B1 رو از داوطلبان خارجی درخواست می کنن.

البته خواهندگان ثبت نام در مقطع کارشناسی ارشد  و دکترا در دانشگاه های آمریکای شمالی، حتما باید نمره آیلتس آکادمیک اونا بالای ۶.۵ یا تاقل بالای ۸۰ بوده و مدرک GRE هم داشته باشن. اما واسه اپلای اروپا، احتیاجی به جی آر ایی  ندارین. در واقع مدرک جی آر ایی، آزمون امتحان استعداد تحصیلیه که مثل آزمون سات، ساختار ۳ بخشی داره.
نمره جی آر ایی بین ۷۰ تا ۱۲۰ هستش و به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که معمولا دانشگاه ها، دست کم نمره واسه دادن قطعی پذیرش تحصیلی (Minimum band score requirement) از داوطلبان مقطع ارشد و دکترا درخواست نمی کنن. البته بعضی از دانشگاهها ، معافیت از ارائه مدرک زبون رو در اختیار بعضی از داوطلبان قرار میدن.

واسه دریافت English language proficiency waiver باید با مسئولان ادمیشن دانشگاه ها مکاتبه کرد.

به هر حال بحث تحصیل در دانشگاه های بیرون مرز کشور و روند دریافت ادمیشن، موضوعی نیس که بشه تو یک یا چند گفتار به اون اشاره کرد و ما تلاش میکنیم در بخش معرفی فرصتای تحصیلی بیرون مرز کشور در این سایت، موضوعات کاربردی لازم خوانندگان محترم رو در اختیارشون بذاریم.

با ما همراه باشین.

چیجوری از دانشگاه های بیرون مرز کشور پذیرش بگیریم؟

این سوالیه که هزاران درخواست کننده ایرونی تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی آنسوی مرزها از مشاوران حرفه ای، دلالان اخذ روادید، موسسات مجاز اعزام دانشجو و هم اینکه ایرانیان شاغل به تحصیل در بیرون مرز کشور می پرسن. به دلیل اینکه هرساله ده ها هزار ایرونی ادمیشن از دانشگاه های بیرون مرز کشور می گیرن، انگار روند تحصیل ایرانیان در مقصدهای تحصیلی پر طرفدار آسیا، اروپا و آمریکای شمالی بازم ادامه داشته باشه.

فهرست موسسات مجاز اعزام دانشجو رو ببینین که هر سال بروزرسانی شده و اندازه اونا به وسیله تعرفه هایی که هر سال وزارت آموزش عالی مشخص میکنه، اعلام می شه.
البته دانشگاه های مورد تایید در فهرست ارزشیابی شده وزارت علوم رو هم میشه در این دنبال کرد.
حتما در دانشگاه هایی تحصیل کنین که مورد تایید فهرست ارزشیابی شده وزارت علوم هستن تا پس از علم آموختگی، مدرک برابر واسه شما صادر شده و از امکانات مادی و الهی اون بتونین استفاده کنین.

در جواب به این سوال نمیشه جواب مشخص و دقیق داد. چون که وضعیت تحصیلی و آرمانا و برنامه های تحصیلی و زندگی داوطلبان با هم فرق داره.
اما چیزی که به صورت عمومی میشه گفت رو در ۱۰ بند خلاصه میکنیم:

  • واسه دریافت ادمیشن از دانشگاه های بیرون مرز کشور، اول باید هدف شما از تحصیل مشخص شه.

هدف خود رو از تحصیل در خارج مشخص کنین. اگه قصد اقامت بعد از تحصیل و اشتغال دارین، کشوری رو انتخاب کنین که هم دانشگاه خوب و هم فرصت کار و اقامت راحتی به شما میده.

  • دوم ، نوع زبانی که قصد تحصیل در بیرون مرز کشور به اون زبون رو دارین مشخص کنین.

اگه مسلط به زبون فرانسوی یا آلمانی یا نروژی یا چینی یا انگلیسی هستین، فراخور تسلط شما به زبون خارجه، دانشگاه های کشورهایی که به این زبانا تدریس می کنن رو انتخاب کنین. اگه فقط دوست دارین به زبون انگلیسی درس بخونین  و کار کنین، شک نداشته باشین فرانسه و آلمان و لهستان و ژاپن، نمی تونه در دایره انتخاباتون قرار بگیره.

  • سوم، کشورهایی که می خواید در اونجا تحصیل کنین رو معلوم کنین.

بعضیا دوست دارن فقط در دانشگاه های مجانی درس بخونن. در این حالت، نروژ در اروپا و بعضی از دانشگاه های سنگاپور در آسیا در فهرست بررسیاتون قرار میگیره. اما اگه به سبک زندگی و فضای کشورای اسکاندیناوی علاقمند هستین، باید در صورت علاقه به تحصیل رایگان در مقطع کارشناسی، به زبون سوئدی یا فنلاندی واسه تحصیل در دانشگاه های سوئد /فنلاند مسلط شید. اگه در سال ۱۳۹۷ قصد تحصیل در اروپا دارین، پیشنهاد میکنیم که آیلتس/تافل کسب کرده  و رزومه آکادمیک خوب بنویسین. نوشتن بیانیه هدف هم تاثیر زیادی در کسب ادمیشن داره.
همه اینا به  کشوری که در اروپا یا آسیا قصد اپلای دارین بستگی داره.

پس، انتخاب کشور یکی از مقولات مهم در تحصیل در خارج و روند ادمیشنه. اگه نمیدونین چه کشوری واسه تحصیل شما مناسبه، براساس رشته ای که تحصیل کردین و چیزای مورد علاقه خود، با مشاوران یا دوستان یا ایرانیان شاغل به تحصیل درخارج از کشور تعامل کنین. اگه هیچ کدوم از اینا در دسترس نبود، از شبکه اجتماعی کارشناسان (لینکدین) واسه رابطه با علم اموختهای کشورای جور واجور استفاده کنین.

  • نوع دانشگاه ها (مثل دولتی و خصوصی) رو مشخص کنین.

بعضیا دوست دارن فقط در دانشگاه خصوصی درس بخونن. چون که کیفیت و نوع دانشجویان در این دانشگاه ها متفاوت با دانشگاه های دولتیه. در این حالت، باید هزینه ای واسه تحصیل پرداخت کنین که مهمه. البته دانشگاه های خصوصی بسیاری در سراسر جهان هست که مورد تایید اداره کل علم آموختگان وزارت علوم ایرانه.

بعضیا هم دوست دارن فقط در دانشگاه های دولتی (حتی با شهریه) تحصیل کنن. در این حالت هم دانشگا ههای بسیاری در دسترس شما هستش.
دانشگا ههای دولتی سوییس، ترمی بیشترین حد ۵۰۰ یورو شهریه دریافت میکنن که تقریبا برابر شهریه ایه که دانشگاه های اتریش و آلمان از دانشجویان غیر پزشکی می گیرن.

  • رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد رو مشخص کنین.

انتخاب رشته مورد نظر در دانشگاه مقصد، یکی از بخشای روند دریافت ادمیشن واسه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشوره. شاید شما علم آموخته مهندسی مکانیک سیالات یا مهندسی عمران از یکی از دانشگاه های داخل کشور باشین و بخواین رشته مربوط به رشته خود رو انتخاب کنین. با ورود به سایت دانشگاه مقصد، با فهرستی از رشته های کارشناسی ارشد مواجه میشین که بعضی از اونا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با مهندسی مکانیک در ارتباطه. مثل: مهندسی انرژی، مهندسی پیشرفت پایدار، مهندسی کار و کاسبی سبز، مهندسی صنایع، مهندسی ساخت و تولید، مدیریت ساخت، برنامه ریزی تولید و امثالهم.

پس، انتخاب رشته مورد نظر در دانشگاه یا دانشگاه های مقصد، مهمه. چون که تکلیف شما رو واسه ادامه تحصیل و اقدام واسه اپلای رسمی مشخص می کنه.
وقتی این قضیه مشخص شد، می تونین با مسول هماهنگی رشته مورد نظر مکاتبه کرده و اطلاعات تکمیلی رو واسه پذیرش در رشته مورد نظر دریافت کنین.

البته باید توجه کنین که تحصیل در هر رشته ای در هر دانشگاه و در هر کشوری، کار معقولی نیس.
مثلا در کشور نروژ که یکی از کشورای پولدار اروپا در میدون نفت  و گاز و پتروشیمیه، تحصیل در این رشته ها بسیار مقدم بر تحصیل در رشته باستان شناسی یا مترجمی زبون ایتالیایی! است. به نوع کشور و ظرفیت و قابلیتای صنعتی و اقتصادی و فرهنگی اون توجه کنین که تاثیر زیادی در کیفیت تحصیل شما در رشته مورد نظر داره.

  • نیازمندیای پذیرش عمومی و اختصاصی واسه ادمیشن رشته مورد رو مشخص کنین.

قدم بعدی واسه ادمیشن اون هستش که شما دقیقا متوجه باشین که دانشگاه مقصد، چه نیازمندیای عمومی و اختصاصی رو واسه داوطلبان مشخص کرده. بعضی از نیازمندیای اختصاصی پذیرش به گونه ایه که امکانی واسه شما جهت تحصیل در اون دانشگاه جفت و جور نمی کنه.
مثلا باید آیلتس ۷ داشته باشین یا حتما نمره جی آر ایی فلان مقدار راارائه کنین. یا مثلا در فلان رشته، پذیرش فقط به دانشجویان کشورای خاص داده می شه.

پس، حتما در انتخاب یه رشته تو یه دانشگاه، به شرایط پذیرش اختصاصی توجه کنین. اگه نمیتونین شرایط رو برآورده کنین، نا امید نشید. یکی دیگه از ده ها هزار دانشگاه در سراسر جهان (حتی در دانشگاه های عالی)، در انتظار شماس. انرژی مثبت باشین و با رزومه خوب و تلاش دائمی و مشورت با استادان، فرصت ادمیشن از دانشگاه های برتر و متوسط جهان رو بدست بیارین.

  • با مسول هماهنگی رشته (program coordinator) مشورت کرده و اطلاعات تکمیلی بدست بیارین.

تجربه نشون داده که داوطلبانی که با مسولان فلان رشته قبل از اپلای رسمی ، مشورت میکنن، شانس ادمیشن بیشتری می گیرن. به چه دلیل؟ دلیل اینه که اطلاعات تکمیلی و بهتری دریافت می کنن و شرایط ادمیشن رو خوب باخبر می شن.
هم اینکه وقتی مسئولی در فلان دپارتمان دانشگاهی بدونه که شما واسه اپلای جدی هستین، تلاش میکنه تا پیگیر و همراه اپلیکیشن شما واسه برگشت به دانشکده مزبور جهت بررسی پایانی شه.
حتما مشورت با مسول هماهنگی رشته مورد نظر رو جهت جواب گویی به پرسشا و ابهامات خود در دستور کار داشته باشین که این کار، شما رو بی نیاز به مراجعه به موسسات مجاز اعزام دانشجو و یا مراکز غیر رسمی اعزام دانشجو در سراسر کشور می کنه.

  • مدارک خود رو ترجمه رسمی کرده و به دانشگاه مقصد بفرستین.

اگه کشور، دانشگاه، رشته مورد نظر و شرایط اختصاصی و عمومی دانشگاه، وضعیتی مطلوب رو واسه شما جهت دریافت ادمیشن درست کرد، مدارک ترجمه رسمی شده خود رو به دانشگاه ارسال و اپلای رسمی کنین. اپلای رسمی معمولا به صورت اینترنت و با پرداخت application fee صورت میگیره. قبلا هم در سایت توضیح دادیم که واسه کاهش هزینه های سرسام آور ترجمه رسمی مدارک تحصیلی، از دانشگاه مقصد سوال کنین که ، نیازه که کلیه صفحات ترجمه رسمی شده، ممهور به مهر وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری جمهوری اسلامی ایران بشه یا خیر؟ اگه جواب خیر گرفتین، صدها هزار تومن صرفه جویی می کنین!

  • کارنامهای زبون و هم اینکه پیشنهاد اسمای خود رو به دانشگاه مقصد بفرستین.

کارنامهای زبون  (چه آیلتس چه تافل و چی جی آر ایی یا جی مت) رو باید از صادر کننده کارنامه بخواین که به دانشگاه مورد نظر شما بفرسته. چون که دانشگاه ها، فقط از راه منبع صادر کننده کارنامه زبون، رونوشت کارنامه زبون شما رو قبول میکنن و الصاق اون به پرونده تحصیلی آنلاین شما مورد قبول نیس.

بخاطر این، در روز شرکت در آزمون آیلتس و چی آر ایی و تافل و جی مت، حتما، کد دانشگاه یا دانشگاه های مقصد رو که می خواید کارنامه شما به اونجا ارسال شه، قید کنین. اگه قید نکردید یا بعدا خواستین کارنامه به دانشگاهی ارسال شه، باید با ورود به پروفایل خود در سایت آیلتس یا جی آر ایی یا تافل، با پرداخت هزینه های مربوطه، درخواست ارسال کارنامه به دانشگاه مقصد بکنین.

پیشنهاد نامه یا پیشنهاد نامهایی که استادان یا کارشناسان واسه شما آماده کردن هم باید در این مرحله به دانشگاه مقصد ارسال شه.

توجه کنین که بعضی از دانشگاه ها:

  • از داوطلبان می خوان که برگه های پیشنهاد نامه (LOR) رو به اپلیکیشن خود الصاق کنن.
  • از داوطلبان می خوان که به پیشنهاد کننده اطلاع دهد که پیشنهاد نامه مستقیم به دانشگاه فکس شه.
  • از داوطلبان می خوان که به پیشنهاد کننده اطلاع دهد که پیشنهاد نامه هاش رو در سایت دانشگاه آپلود کنه.

پیشنهاد نامه، یه صفحه و چند پاراگرافه و فردی که شما رو خوب می شناسه و داداش و آبجی و اقوام نزدیک و دور شما نیس ( شخصیت آکادمیک)، دلایل پیشنهاد شما به تحصیل در دانشگاه مقصد رو اعلان می کنه.

این پیشنهاد باید به زبون انگلیسی باشه.

  • اگه نیاز به مصاحبه اینترنتی یا شرکت در آزمون عملی دانشگاه هست، برنامه ریزی کنین.

مثل قبولی در آزمون گروه آزمایشی هنر در دانشگاه های کشورمون که برگزاری آزمون عملی و نتیجه اون، تاثیر پایانی در قبولی یا رد داوطلبان در آزمون سراسری داره، بعضی از دانشگاه های دنیا به خصوص در رشته های پزشکی و هنری، از داوطلبان می خوان تا در آزمون عملی در روز و ساعت مشخص شرکت کنن. این قضیه واسه دانشگاه های هنر و پزشکی اروپا صادقه.

اگه دانشگاهی واسه قبولی در فلان رشته، اینجور شرایطی داشت، قبل از اپلای رسمی و پرداخت هزینه های مربوطه، از سفارت اون کشور تو تهران نسبت به دریافت روادید تحصیلی کوتاه مدت جهت شرکت در آزمون عملی دانشگاه مزبور سوال کنین که تحت چه شرایطی با ارسال روادید به شما جهت شرکت در آزمون ورودی موافقت می کنه.

در واقع ۱۰ روند اشاره شده در میدون اخذ ادمیشن از دانشگاه های بیرون مرز کشور لازمه. فرقی نمی کنه که شما قصد قبولی در یکی از ۳ دانشگاه برتر سنگاپور رو دارین یا می خواید از چالمرش سوئد یا پوردو آمریکا پذیرش بگیرین. گذروندن این راه ۱۰ گانه لازم میشه.

اگه با پرسشی مواجه شدید ، از راه کامنت، اونو مطرح کنین تا در اسرع وقت به شما جواب داده شه.