نگهداری از کودک سندروم دان در منزل

برگزیده

نگهداری از کودک سندروم دان در منزل کار آسانی نیست. انجام درست و دقیق این وظیفه به صبر، همدلی و مواردی از این دست نیاز دارد. بسیاری از والدین و کسانی که نقش مراقبت و
نگهداری از کودک در منزل
را بر عهده دارند با این سوال مواجه هستند که چطور می‌توان از یک کودک مبتلا به این بیماری کروموزومی بهتر مراقبت کرد؟
پاسخ این سوال این است که از تحقیقات گرفته تا گروه‌های پشتیبانی آنلاین و راهنماهای مختلفی که در دسترس والدین این افراد وجود دارند؛ همگی پر از نکاتی هستند که می‌توانند در مسیر نگهداری از کودک سندروم دان در منزل به شما کمک کنند. بنابراین چه پرستار کودک هستید؛ چه یکی از والدین او، نکات مطرح شده در زیر ممکن است به دردتان بخورد.
5 نکته مهم برای مراقبت و نگهداری از کودک سندروم دان در منزل
هرگز یادگیری را متوقف نکنید
یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای مراقبت بهتر از این کودکان انجام دهید این است که تا آنجا که می‌توانید در مورد این بیماری کروموزومی تحقیق کنید. تحقیق درباره سندرم داون و مطلع بودن از آن می‌تواند به شما در مراقبت از کودک کمک کرده و در کل کیفیت زندگی او را افزایش دهد.
یک برنامه دقیق داشته باشید
اگر در انتظار کودکی هستید که ممکن است با سندرم داون متولد شود؛ مهم است که با پزشک خود برای تدوین یک برنامه مناسب مشورت کنید. به عنوان مثال این کودکان پس از تولد نیاز به آزمایشاتی برای بررسی عملکرد قلب، شنوایی، بینایی و سلامت کلی بدن دارند. بنابراین مطمئن شوید که این آزمایشات در بیمارستان انجام می‌شود. برای بیشتر والدین انجام این آزمایشات بدان معناست که فرزندشان کمی بیشتر از حد معمول باید در بیمارستان بماند. بنابراین برای این موضوع آماده باشید.
به رشد کودک کمک کنید
برای نگهداری از کودک سندروم دان در منزل هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که به رشد و نمو کودک کمک کنید. بهترین راه برای انجام این کار، تعیین وقت معاینه منظم با پزشک متخصص اطفال است. کودکان مبتلا به سندرم داون به طور معمول کند راه می‌روند و صحبت می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید از طریق موارد زیر و با استخدام پرستار کودک در منزل به رشد و تکامل این مهارت‌ها در فرزندتان کمک کنید:
• فیزیوتراپی
• کاردرمانی
• گفتاردرمانی
• آموزش‌های ویژه
بگذارید فرزندتان گاهی اوقات روی کارها کنترل داشته باشد
گاهی اوقات کودکان مبتلا به سندرم داون با احساساتی روبرو می‌شوند که به آنها می‌گویند که مانند همسالان خود نمی‌توانند زندگی را کاملا تحت کنترل داشته باشند. به همین دلیل برای کودکان مبتلا به سندرم داون مهم است که احساس کنند هر چند وقت یک‌بار روی بخشی از زندگی خود مسلط هستند. توصیه می‌کنیم این نکات را برای کمک به بهبود احساسات کودک انجام دهید:
• اگر ممکن است به فرزندتان اجازه دهید خودش انتخاب کند. اجازه دادن به او برای انتخاب اینکه چه لباسی بپوشد و چه تنقلاتی مصرف کند می‌تواند باعث شود که بدون احساس خطر، روی زندگی خود کنترل بیشتری داشته باشد.
• بگذارید هر از چند گاهی ریسک کند. برای والدینی که از کودک مبتلا به سندرم داون مراقبت می‌کنند ممکن است سخت باشد که اجازه خطر دادن را به او بدهند. اما لازم است به آنها اجازه دهید این کار را انجام دهند تا درک کنند که از عهده چه کاری برمی‌آیند.
• کودک خود را با حل مسئله حمایت کنید. اگر کودک شما در مدرسه با یکی از همسالان خود دچار مشکل شده است؛ به جای تلاش خودتان برای رفع مشکلات، به کودکتان کمک کنید تا خودش آن را برطرف کند.
یک برنامه روتین تنظیم کنید
کودکان مبتلا به سندرم داون معمولا هنگامی که یک روال مشخص دارند بیشتر و بهتر رشد می‌کنند. داشتن روال مشخص برای انجام وظایف آسان، می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی آنها کمک کند. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید به خاطر بسپارید:
• یک برنامه روزانه برای زمان بیدار شدن، لباس پوشیدن، صبحانه خوردن و… داشته باشید و به آن پایبند باشید.
• برای ایجاد یک برنامه روزمره از تصاویر بصری استفاده کنید.
• کارهای شخصی ساده را به خود کودک واگذار کنید و وقتی کاری را کامل کرد به او پاسخ مثبت بدهید.
• برای انجام پروژه‌های سرگرم‌کننده با کودک وقت بگذرانید.
• اگر قرار است کودک شما کاری را به تنهایی انجام دهد حتما از او پشتیبانی کنید.