دقت در انتخاب رنگ مو

عمومی

رنگ مو یکی از محبوب‌ترین لوازم آرایشی برای خانم‌هاست که استفاده از آن قدمتی بسیار دیرینه دارد؛ به‌طوری که در سال‌های بسیار دور، خانم‌ها از مواد طبیعی مثل حنا، گردو، فندق سوخته و… برای رنگ کردن موهایشان استفاده می‌کردند که خواص زیادی نیز داشت.
بسیاری از خانم‌ها از اینکه ریشه موهایشان درآمده و رنگش متفاوت با رنگ مویشان باشد، خوششان نمی‌آید و به‌همین دلیل، زود به زود به آرایشگاه مراجعه می‌کنند تا موهایشان را ریشه‌گیری کنند . حال اگر می خواهید رنگ کردن موهایتان را خودتان در منزل انجام دهید می توانید از تکنیک های آرایشگران حرفه ای برای زیباتر شدن رنگ موهای خود استفاده کنید.

آیا رنگ کردن مو در خانه ضرر دارد؟

جواب این سؤال منفی است. تا زمانی که نکات ایمنی را رعایت کنید، هیچ مشکلی برای شما و موهایتان ایجاد نمی‌شود.

به این موارد توجه کنید:

  • هرگز دو تیوب رنگ با مارک‌های مختلف را با هم مخلوط نکنید؛ چون شما دقیقاً نمی‌دانید ترکیبات هر کدام چیست و ممکن است دو محصول مختلف با یکدیگر دچار واکنش شیمیایی شوند و موهایتان آسیب ببیند!
  • تا حد امکان دو رنگ مختلف از یک برند را با هم مخلوط نکنید؛ زیرا ممکن است رنگ جالبی از آب درنیاید.
  • از مواد با کیفیت و جدید استفاده کنید. مطمئن شوید که رنگ یا اکسیدان خریداری شده تاریخ گذشته نباشد.

 

 

 

برای رنگ کردن مو ابتدا قیچی را بردارید:

برای اینکه نتیجه بهتری از رنگ نمودن موهایتان در خانه بگیرید ، قبل از رنگ کردن نوک موهایتان که دچار موخوره شده است را کوتاه کنید . همچنین بهتر است قبل از رنگ کردن قسمت های خشک و آسیب دیده موهایتان را کوتاه کنید زیرا موی خشک و شکننده نمی تواند به خوبی رنگ را در خود نگه دارد و پس از مدت کوتاهی رنگش از بین می رود و موها بدرنگ خواهد شد.

 

برای رنگ کردن مو در خانه به چه ابزاری احتیاج دارید؟

  • یک تیوب رنگ مورد نظر
  • دستکش لاتکس
  • قلمو یا چوب بستنی برای مخلوط کردن رنگ
  • اکسیدان با غلظت مناسب
  • دکلره (در صورتی که می‌خواهید رنگ پایه موهایتان را تغییر بدهید)
  • ماسک در صورت داشتن آلرژی و حساسیت به بوی رنگ
  • قلمو و براش مخصوص رنگ برای پخش رنگ روی مو
  • چند عدد گیره برای جمع کردن مو
  • کلاه مو برای اتمام کار

 

دقت در انتخاب رنگ مو

قبل از هرچیز حواستان باشد که رنگ روی ژورنال یا بسته‌بندی رنگ مو با رنگی که روی موهای شما ایجاد می‌شود، به احتمال بسیار زیاد متفاوت است. برای اینکه رنگ موهایتان دقیقا شبیه رنگ ژونال شود، باید موهایتان را با پایه قوی دکلره کنید تا تقریبا به‌رنگ زرد بسیار روشن برسد و سپس مو را رنگ کنید که البته تکرار زیاد این کار به‌شدت به مو آسیب زده و موها را می‌سوزاند؛ بنابراین بهتر است که قبل از رنگ کردن مو، مقداری از آن را روی نوک موهایتان امتحان کنید تا ببینید نتیجه دلخواهتان را می‌گیرید یا خیر.

 

 

 

طریقه رنگ کردن مو در خانه

  • از ۴۸-۲۴ ساعت قبل، موهای خود را خوب بشویید و شامپو کنید. این کار به روغن طبیعی موهایتان اجازه می‌دهد تا بیشتر آزاد شوند و رنگ بهتر عمل کند.
  • قبل از ترکیب رنگ/دکلره و اکسیدان، موهایتان را یک دور شانه کنید و موهای اضافه را بگیرید تا یکدست شود.
  • حاشیه گوش، پیشانی و همچنین پشت گردنتان را کرم بزنید تا در صورت پخش شدن رنگ، پوستتان رنگ نگیرد.
  • اگر می‌خواهید رنگ پایه مو را تغییر دهید، ابتدا مقدار معینی از دکلره و اکسیدان را درون یک کاسه مخصوص با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا کاملاً با هم ترکیب شوند.  به دستورالعمل قید شده روی بسته‌بندی هم دقت کنید. مقدار لازم جهت ترکیب هر کدام را باید از روی بسته‌بندی جعبه دکلره و اکسیدان ببینید.
  • بهتر است از قبل مقداری دکلره و اکسیدان را روی بخشی از مو امتحان کنید تا مطمئن شوید مشکلی ندارد و به آن حساسیت نشان نمی‌دهید.
  • مخلوط دکلره و اکسیدان را روی مو پخش کنید، یک پلاستیک روی مو بگذارید و کلاه یا حوله مو را دور سر بپیچید. سپس بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید.
  • بعد از عمل دکلره موهایتان را بشویید و خشک کنید. حالا می‌توانید رنگ اصلی را اعمال کنید.
  • در صورتی که نیاز به تغییر رنگ پایه مو نداشتید از دو مرحله قبل ذکر شده صرف نظر کنید.

رنگ و اکسیدان را با مقدار معین ذکر شده روی بسته‌بندی هر دو محصول، با یکدیگر ترکیب کرده و خوب مخلوط کنید. مطمئن شوید تکه‌های حل نشده از رنگ داخل اکسیدان باقی نمانده باشد و ترکیب یکدستی داشته باشید. با قلمو رنگ را کامل روی موهایتان پخش کنید و ماساژ دهید. کاور مخصوص رنگ یا پلاستیک را روی سر قرار داده و با کلاه یا حوله مو روی آن را بپوشانید. بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت صبر کنید. برای اینکه تست حساسیت بگیرید، از قبل مقداری رنگ و اکسیدان را روی تکه‌ای از مو تست کنید تا سوزش نداشته باشید. البته مقدار کمی سوزش طبیعی است اما نباید طولانی مدت سوزش داشته باشید.

بعد از این مدت، موهایتان را خوب بشویید و شامپو کنید. با سشوار، موها را خوب خشک کرده و در صورت امکان از روغن‌های مخصوص تقویت مو استفاده کنید. (دقت کنید که روغن مخصوص موهای چرب و موهای خشک با هم متفاوت است.)

 

رنگ مو

چند نکته مهم

رنگ کردن مو را از بالا شروع کنید:

از آنجا که ریشه ها اغلب به زمان بیشتری برای رنگ گرفتن نیاز دارند، ابتدا رنگ را به ریشه ها بزنید. سپس از میان بقیه مو برای توزیع آن استفاده کنید. در چهار تا شش بخش کار کنید، مثل حرفه ای ها در سالن کار کنید تا از پوشش کامل مو و رنگ مطمئن شوید .

از دو آینه برای دیدن پشت سر خود استفاده کنید:

رنگ کردن سرتان می تواند کمی پیچیده باشد، در حالی که شما رنگ خود را در مقابل آینه حمام می زنید، یک آینه دستی هم در دست خود داشته باشید تا مطمئن شوید که قسمتی در پشت سرتان را از دست نمی دهید و بدون رنگ نخواهد ماند .

مو را با یک مسواک هایلایت بزنید:

چند تستر یک ترفند هوشمندانه برای نتایج بهتر به اشتراک گذاشتند:استفاده از یک جعبه رنگ دو درجه روشن تر از رنگ خود، و هایلایت کردن با یک مسواک تمیز و یا یک دسته ریمل تمیز جالب خواهد بود . آن ها را به مقدار کم در جایی از روی موها بزنید.

فوری پس از رنگ کردن، موها را شامپو نکنید:

این کار منطقی به نظر می رسد:شستن موها، رنگ را هم می شوید. موها را با اب بشویید، به این دلیل که فقط آب ساده می تواند مولکول های رنگی را از رشته ها بردارد، یک روز در میان موهای رنگ شده خود را بشویید.