آیا در محیط کار استرس دارید؟ بهترین راهکارها برای مقابله با آن

عمومی

در همین ابتدا ذکر این نکته ضروری است که هیچ‌وقت نباید آن‌قدر سخت کار کنید تا سلامتی جسمی و روحی خود را از دست بدهید. هرچند به طور کلی در هر شغلی عوامل استرس‌زا وجود دارد، اما شما عزیزان باید بتوانید آن را مدیریت کنید تا تبدیل به استرس کاری مزمن نشود؛ زیرا در این صورت برای سلامتی شما بسیار مضر است. در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی عوامل استرس‌زا پرداخته، سپس نحوه مدیریت استرس در محیط کار را به طور کامل برای شما شرح می‌دهیم.

عوامل استرس‌زا در محیط کار

برخی از عوامل استرس‌زا در محیط کار وجود دارد که در این بخش به آن می‌پردازیم. شما عزیزان باید این عوامل را از بین برده و یا کاهش دهید تا بتوانید استرس خود را بهتر مدیریت کنید.

حقوق کم با حجم کاری بیش‌ازحد

اگر حجم کاری شما بسیار زیاد است و در عین حال حقوق کمی دریافت می‌کنید، فرصت بسیار کمی برای رشد و پیشرفت کاری وجود دارد. بهتر است با مدیریت یا کارفرمای خود در این مورد صحبت کنید.

کمبود حمایت اجتماعی

اگر در شغل خود حمایت نشوید و حتی افراد موجود در شبکه‌های مجازی و یا اعضای خانواده اصلاً به شما توجهی نداشته باشند، همین مورد باعث استرس شما می‌شود.

عدم کنترل کافی بر تصمیمات شغلی

اگر شغلی دارید که در اکثر موارد تصمیم‌گیرنده خود شما نیستید و درواقع کنترل کافی بر روی تصمیمات مربوط به خودتان ندارید، به مرور زمان استرس درون شما شکل می‌گیرد.

درگیری با همکاران

ایجاد بحث و درگیری با همکاران باعث می‌شود که کارمندان احساس خوبی نداشته باشند و هنگامی‌که به محل کار مراجعه می‌کنند، احساس استرس و اضطراب بسیار زیادی داشته باشند.

محیط کاری نامناسب

فضاهای کاری که در آن‌ها کارمندان مدام به همدیگر آزار و اذیت می‌رسانند و یا احساس قلدری می‌کنند، همچنین مدیران نیز بسیار زورگو هستند، بسیار استرس‌زا خواهد بود. درواقع همکاران دیگر احساس می‌کنند که نظرات آن‌ها هیچ‌گونه ارزشی ندارد. اگر همکاران احساس کنند که بر نحوه برخورد افراد دیگر در محیط کار هیچ کنترلی ندارند، درنتیجه استرس آن‌ها بسیار بالا می‌رود.

عدم امنیت شغلی

به دلیل شرایط اقتصادی امروزه، امنیت شغلی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. این روزها بسیاری از کارمندان ممکن است اخراج شده و یا تعدیل شوند. در چنین محیطی بار کاری بر دوش سایر کارکنان بیشتر خواهد داشت، درنتیجه آن‌ها دچار استرس شدیدی می‌شوند‌.

انتظارات غیرواقعی از مدیریت

اگر شما انتظارات مبهم و غیرواقعی از مدیریت داشته باشید، باعث ایجاد تعارض بین شما شده و این درگیری‌ها از مهمترین عوامل ایجاد استرس هستند‌.

کار با ابزارهای قدیمی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی باید در محیط کار از ابزارها و فناوری‌های جدید استفاده شود. اگر از روش‌های قدیمی و منسوخ شده استفاده شده و سعی در تغییر آن‌ها هم نباشد، درنتیجه کارمندان ممکن است کار با ابزارهای قدیمی برایشان محدودیت ایجاد کنند و دچار استرس شوند.

عوارض محیط کاری پراسترس

این‌گونه تصور نکنید که استرس ناشی از کار در پایان روز تمام می‌شود. بلکه مشکلات ممکن است ادامه پیدا کرده و بر روی سلامت شما تأثیر بسیار بدی بگذارد‌.

مشکلات محیط کاری پراسترس شامل:

  • سردرد و معده درد
  • اختلالات خواب
  • مشکل در تمرکز
  • فشار خون بالا
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • استرس و اضطراب
  • بیماری‌های قلبی
  • سرماخوردگی و عفونت
  • دهان خشک
  • احساس لرزش و عصبی بودن
  • انرژی کم
  • تنفس شدید
  • تنش عضلانی و درد
  • افسردگی
  • افزایش وزن و چاقی

 

مضرات استرس طولانی‌مدت یا مزمن:

  • به تعویق انداختن کارها
  • اجتناب از مسئولیت
  • عزت نفس پایین
  • اجتناب از دیگران
  • فراموشی و بی‌نظمی در کارها
  • قضاوت کردن
  • بدبین بودن به دیگران
  • احساس افسردگی
  • مصرف الکل و مواد مخدر
  • افکار نگران کننده
  • ناامیدی و پریشانی

مدیریت استرس در محیط کار

مشکل اینجاست که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با روش‌های ناسالم مانند سیگار کشیدن یا مواد مخدر، نوشیدن الکل، پرخوری عصبی و خوردن غذاهای بسیار ناسالم می‌توانند زندگی خود را مدیریت کنند. اما این کارها باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود.

در این بخش از جوان ایرانی اقدامات لازم برای مدیریت استرس در محیط کار را برای شما به طور کامل شرح می‌دهیم.

پذیرش کمک از دوستان و اعضای خانواده

اگر دچار استرس کاری شده‌اید، از دوستان و یا حتی اعضای خانواده کمک بگیرید. در این صورت شما می‌توانید میزان استرس خود را بهبود دهید.

مراجعه به روانشناس

برای اینکه رفتارهای ناسالم خود را تغییر داده و به مدیریت استرس خود کمک کنید، می‌توانید با یک روانشناس مشورت کنید. در این صورت مشاور به شما راهکارهای لازم را ارائه می‌دهد تا بتوانید با آرامش بیشتری بهترین عملکرد خود را در محیط کار داشته باشید.

داشتن خواب کافی

خواب کافی و باکیفیت بر عملکرد بهتر کار شما بسیار تأثیر می‌گذارد. بسیاری از پزشکان معتقد هستند که بزرگ‌سالان باید هشت ساعت در شب خواب بدون وقفه و باکیفیت داشته باشند. اتاق‌خواب را بر اساس سلیقه خود چیده و دکوراسیون آن طوری باشد که باعث آرامش شما شود.

ایجاد تعامل مثبت

هرچقدر همکاران تعامل مثبت بیشتری داشته باشند، میزان استرس و اضطراب شما در محیط کار کاهش می‌یابد. زیرا در این صورت شما احساس ارزش کرده و تصور می‌کنید که در اطراف شما افرادی وجود دارند که از موفقیت شما بسیار خوشحال می‌شوند.

شایعه پراکنی نکنید

در محیط کار سعی کنید روی اهداف و تسک‌های خود تمرکز کنید تا حد امکان از به اشتراک‌گذاری حرف‌های سیاسی و اخلاقیات شخصی خودتان صرف‌نظر کنید. برخی از خبرهای منفی در شبکه‌های مجازی ممکن است فیک باشد، هیچ‌وقت وقت خود را برای بازگو کردن آن و‌ شایعه پراکنی نگذارید.

ایجاد آرامش فیزیکی

در محیط کار، آنچه با آن بیشترین ارتباط را دارد مانند صندلی را راحت انتخاب کنید، همچنین میز کار خود را تمیز نگه دارید. سر و صدای محیط ممکن است آرامش و تمرکز شما را به هم زده و باعث استرس شما شود. بنابراین سر و صداهای محیط کار را نیز کاهش دهید.

پاداش به دلیل انجام بهتر کارها

هرچند که احساس موفقیت و انجام بهتر کارها باعث خوشحالی شما می‌شود، اما سعی کنید کمال‌گرا نباشید! شما نمی‌توانید همه کارها را به خوبی انجام دهید. به ویژه در یک شغل پرمشغله ممکن است ایراداتی داشته باشید که سعی در کاهش آن اشتباهات کنید. اما اگر بخواهید کمال‌گرایی را ادامه دهید، ممکن است باعث آزار و اذیت خودتان و اطرافیان بشوید. بهترین راهکار این است هر کاری را که به بهترین شکل ممکن به انجام برسانید. برای خودتان هدیه بگیرید، خودتان را تشویق کرده و پاداش بدهید تا از این طریق به کاهش استرس شما نیز کمک فراوانی شود.

انعطاف‌پذیری در زمان انجام کار

برای مدیریت بهتر استرس، ساعت کاری مشخصی برای افرادی که باید در محل کار حضور پیدا کنند، نداشته باشید. همچنین برای افرادی که دورکاری می‌کنند و فریلنسر هستند نیز زمان مشخصی برای انجام تسک‎هایشان در نظر نگیرید. فقط ددلاین تعیین کنید که تا آن زمان کار باید به تمام رسیده باشد. در این مورد انعطاف‌پذیری زیادی به‌خرج دهید، زیرا افرادی که شاغل هستند از تمام اقشار جامعه از جمله والدین، فرزندان و حتی جغدهای شب هستند! مثال جغدهای شب را به این لحاظ ذکر کردیم که بسیاری از افراد در شب عملکرد بسیار خوبی دارند. اگر به آن‌ها اجازه دهید هرزمانی که تمایل دارند به انجام کارهای خودشان بپردازند، استرس آن‌ها کاهش یافته و عملکرد بهتری خواهند داشت.

ایجاد تعادل بین کار و زندگی

توجه کنید اگر مدت بسیار زیادی برای انجام کار خود صرف کنید، هیچ استراحتی نخواهید داشت و تعطیلات آخر هفته را نمی‌توانید به خوبی بگذرانید. بنابراین بهتر است که یک برنامه‌ریزی منظم برای خودتان داشته باشید. حتماً نیازی به سفرهای طولانی مدت نیست. یک گردش ساده در تعطیلات آخر هفته و یا استراحت کوتاه طی روز می‌تواند انرژی شما را بازگرداند و باعث شود هفته پرقدرتی را شروع کنید.

در این صورت از استرس شما کاسته می‌شود. فراموش نکنید که استرس کاری بر عملکرد کارکنان تأثیر بسیار بدی می‌گذرد. حتی آن‌ها ممکن است غیبت‌های طولانی مدت داشته باشند. بنابراین مدیریت آن را در زندگی و کار خود فراموش نکنید.

دوری از کارکنان منفی

گاهی اوقات دلیل استرس محیط کار و یا شغل شما نیست، بلکه همکاران باعث ایجاد احساس بد درون شما می‌شوند. درواقع آن‌ها سعی می‌کنند با بحث‌هایی مانند اختلاف در موضوعات سیاسی و یا مسائل دیگر باعث خشم و رنجش دیگر کارمندان شوند‌. با این‌گونه همکاران بسیار کم صحبت کنید و از آن‌ها فاصله بگیرید. البته اگر مجبور هستید که با این‌گونه همکاران ارتباط داشته باشید، نمی‌توانید کنترلی در ورودی ذهن خود داشته باشید. بلکه سعی کنید خروجی ذهن خود را آزاد بگذارید و هر آنچه دریافت می‌کنید را به عنوان یک تجربه در نظر بگیرید تا بتوانید آن شرایط استرس‌زا را مدیریت کنید.

استراحت در طول روز

اگر شما عزیزان در طول روز استراحت نکنید و مدام کار کنید، استرس شما بدتر خواهد شد. دقیقاً مانند افراد ورزشکار که قبل از شروع تمرین نیاز به استراحت برای شارژ مجدد دارند، شما نیز برای انجام بهتر کار نیاز دارید حداقل بین ۷۵ تا ۹۰ دقیقه در طول روز استراحت کنید تا سطح استرس شما کاهش پیدا کرده و میزان بهره‌وری افزایش یابد. بنابراین استراحت در طول روز را فراموش نکنید.

اولویت‌بندی کارها

سعی کنید کارها و تکالیفی که قرار است انجام دهید را اولویت‌بندی کنید و از انجام چند کار به طور همزمان پرهیز کنید. زیرا تمرکز شما کاهش پیدا کرده و درنتیجه ممکن است در انجام کارها شکست بخورید. این مورد باعث افزایش استرس در حین کار می‌شود. بنابراین کارهای خود را اولویت‌بندی کرده و متمرکز بر روی یک هدف شوید.

 

سخن پایانی

همان‌طور که می‌دانید استرس در محیط کاری بسیار رایج است و پیدا کردن شغلی که در آن هیچ‌گونه استرسی وجود نداشته باشد بسیار سخت است. شما عزیزان باید رویکرد واقع بینانه تری داشته باشید و سعی کنید با استراتژی‌هایی که در این مطلب از جوان ایرانی بیان شده، سعی در مدیریت استرس خود داشته باشید تا بهترین عملکرد را در محیط کار از خود نشان دهید. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در مورد کاهش استرس در محیط کاری دارید می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

منبع:جوان ایرانی