رشته حقوق

منبع پایان نامه ارشد با موضوع امنیت، طایفه، اشرار، خرابکاری

دانلود پایان نامه

و اگر مشکل حل نمی شد سر دار طایفه باید از طریق نامه این مشکل را با خان در میان می گذاشت و خان هم نامه ای می داد که باید صبر کنید تا من آنجابیایم که حالا شاید چندین ماه طول می کشیده و بلاخره اینکه مشکل با حکم خان فیصله پیدا می کرده است حال به درست یا نه . زمان انقلاب و بعد از آن هم کم کم اکثر خان ها فرار کرده اند ویا کشته شده اند و حکومتشان به طور کامل بر چیده شد. از لحاظ امنیت مردم هم قبل از انقلاب ، امنیت به نسبت خوب بوده است و اگر هم مشکلی پیش میآمده از طرف حکومت و شخص خان بوده است. بعد از انقلاب سعی شده امکانات لازم را برای مردم مهیا می کنند دولت مرکزی ابتدا تلاش کرد که قدرت ونفوذ سران طوایف را از بین ببرد اما بعد از مدتی به این نتیجه رسید که بدون کمک آنها نمی توانند کاری از پیش ببرد کم کم شوراهای محلی شکل گرفت تا مردم از این طریق با دولت ارتباط داشته باشند.

مردم مسلح خرابکار
یکی ازعناصر برجسته در حافظه جمعی قوم بلوچ در محور سیاست، خرابکاری هایی که توسط اشرار مسلح و یا گروه های اجیر شده معاند در منطقه صورت می گرفته است که منطقه را به صورت نا امن درآورده بود، حضور افراد مسلح و اشراری که کارشان شده بود درگیری و کشتار تمام جوانب زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده بود.یکی از بیشترین گروههایی که بر زندگی قوم بلوچ تأثیر گذاشت، حضور اشرار خرابکار بود.
حاج آقا( الف) گفت : « در این جا بعد از انقلاب دولت طرح پایگاهای عشایری را ایجاد کرد به این شکل بوده که دولت به سران طوایف اسلحه داده است تا هر طایفه بتواند امنیت جایی را که در آن زندگی می کنند تأمین کند» قبل از انقلاب مسئله قاچاق بسیار کم بود چون افراد معتاد هم کم بودند بعد از انقلاب رفته رفته انحرافات اجتماعی در میان مردم بیشتر شد کم کم درگیری ها شروع شد اشرار در میان قوم بلوچ زیاد بود و این مسئله موجب یک نوع ترس و نا امنی در میان مردم شده بود سردار ( س) : «در گیرهای اینجا خیلی سیاسی نبود، بیشتر اشرار بود البته گاهی اوقات عده ای در این منطقه خرابکاری هم می کردند، یک بار یک طایفه ای از بامری ها از مرز پاکستان هماهنگ کرده بودند اسلحه گرفته بودند که توی همین منطقه خرابکاری کنندحدود سال های 65 بود اینها می آمدند مسجد را آتش می زدند واز این کارهایشان فیلم می گرفتند و می بردند و نشان می دادند که بله ما این کار را انجام داده ایم اینها از طرف خوانین بیسکوتان و ینیچ سیستان و بلو چستان آمده بودند حتی آمدند اینجا به کامران سابکی پیشنهاد دادند که شرارت کند، ولی او گفته بود کار من وطن فروشی نیست . من این کار را نمی کنم گفتند بهت اسلحه می دهیم گفته بود من نیاز به اسلحه شما ندارم خودم سلاح تهیه می کنم » .
وقتی انحرافات زیاد شد یکی از اسیب های اجتماعی این پدیده مثل ناامنی و در گیری های بسیار شدید بود. ناامنی و ترس به حدی می رسید که دربعضی جاده ها به خصوص در تاریکی هیچ کس جرأت رفت آمد نداشته است و زندگی مردم با ترس آمیخته شده بود مردم هم به هر شکل ممکن اسلحه تهیه کرده بودند البته در مورد سلاح های مردم از آنجا که قوم بلوچ عشایر بوده اند، این یک سنت عشایری هم به حساب می آمد ولی بر اثر در گیری هایی که بود عده ای از مردم هم در مناطق دور افتاده صعب العبور زندگی می کردندو مجبور بودند برای حفظ جان و امنیت خانوادیشان اسلحه تهیه کنند.
چند تن از مردان مسلح طایفه بامری جنوب کرمان

مطلب مشابه :  انواع قرار داد های نفتی

طرح احرار

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید