پایان نامه حقوق

مطالعه تطبیقی

دانلود پایان نامه

ق رقابت نسبت به آنها اعمال نمی شود؟
بعد از مطرح کردن سوالات سه فرضیه مورد آزمون قرار می گیرند که عبارتند از:
١_ مبنای حقوق رقابت در نظام حقوقی کشور ما نظم عمومی است که بر مبنای عدالت توزیعی توجیه می گردد.
٢_ یک عمل در صورتی مشمول قواعد و مقررات حقوق رقابت قرار می گیرد که منجر به اخلال در رقابت شود.
۳_ استثناءات وارد بر حقوق رقابت یا تخصصی اند و یا تخصیصی که استثناءات تخصیصی یا در قانون اجرای سیاست های کلی اصل44 بیان شده اند یا در قوانین خاص.
در نظام حقوقی کشور ما حقوق رقابت موضوعی، حقوقی _ اقتصادی است و حقوق اقتصادی از رشته های جدید محسوب می شود که در خصوص آن تحقیقات چندانی صورت نگرفته است، در تحقیقات انجام شده بیشتر به کلیات و یا مقایسه تطبیقی این موضوع پرداخته شده است که از جمله این آثار می توان به کتاب آقای محمد حسین وکیلی مقدم با نام توافقات ضد رقابت تجارتی اشاره کرد که در این اثر، ایشان به بررسی وضعیت توافقاتی پرداخته اند که بر خلاف قواعد و مقررات حقوق رقابت می باشد اثر دیگری که در این خصوص می توان به آن اشاره نمود کتاب مقدمه ای بر حقوق رقابت تجاری و نقش آن در سیاست گذاری و تنظیم بازار است که توسط آقای حشمت الله سماواتی تالیف شده است در این کتاب مولف به مسائل کلی حقوق رقابت در اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و جایگاه حقوق رقابت در اسلام و سیستم حقوقی ایران پرداخته است. یکی از موضوعاتی که در زمینه حقوق رقابت تاکنون مورد توجه چندانی قرار نگرفته است قلمرو و استثناءات حقوق رقابت است لذا اهمیت این مسئله ایجاب می کند تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و محدوده این رشته جدید و استثناءاتی که بر آن وارد است مشخص گردد لذا در این خصوص تحقیق خاصی بعمل نیامده است تنها می توان در این مورد به رساله دکتری آقای علی شهسواری با موضوع مطالعه تطبیقی ضمانت اجراهای حقوقی نقض مقررات حقوق رقابت در حقوق ایران و آمریکا اشاره کرد که ایشان در فصل سوم این رساله به این موضوع اشاره می نمایند و آنچه بیان شده ذکر کلیاتی از این مسئله است لذا ضرورت بررسی این موضوع امری واضح و آشکار است. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف تحقیق، روشی که در این تحقیق استفاده می شود توصیفی _ تحلیلی است با این توضیح که پس از جست و جوی منابع و مآخذ موجود درباره موضوع پایان نامه این منابع و مآخذ جمع آوری شده مطالب مربوطه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و پس از بررسی و مطالعه این منابع و مآخذ، مطالب مربوط به اعمال و اشخاص تابع حقوق رقابت، استثناءات وارد بر این موضوع استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند پس از بررسی، تجزیه و تحلیل منابع مطالعه شده سعی شده قلمرو و استثناءات وارد بر حقوق رقابت مشخص گردد.
فصل اول
مفاهیم حقوق رقابت
فصل اول: مفاهیم حقوق رقابت
1 _ مفاهیم

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

1 _ ۱ _ بازار
از مفاهیم کلیدی و پایه ای که رسیدگی به مسائل مرتبط با حقوق رقابت منوط به تبیین آن می باشد مفهوم بازار است. بازار در لغت به دو معنا به کار رفته است:1ـ محل خرید و فروش کالا و خوراک 2ـ کوچه سرپوشیده که از دو سوی دارای دکانها باشد. در متون پهلوی ساسانی بصورت وازارو با ترکیب هایی چون وازارک (بازاری)، وازرگان (بازرگان) وازرگانیه (بازرگانی) وازارید (رئیس بازار یا ملک التجار) آمده است. این واژه فارسی سپس به سایر زبانها نیز وارد شد و کاربرد مشابهی از لحاظ زبان شناسی پیدا کرد به عنوان نمونه معادل واژه بازار در چند زبان زنده دنیا ازجمله انگلیسی،فرانسوی، پرتغالی، اسپانیایی و هندی،ترکیکه در واقع اشکال دگرگون شده ای از آن است آمده است. به نظر می رسد اشتهار جهانی بازارهای قسطنطنیه و نقش پر اهمیت بازرگانی آن در میان کشورها، به خصوص تجارت بین دنیای شرق و غرب در اشاعه این واژه میان بازارهای اروپایی نقش به سزایی داشته است.
در اصطلاح بازار منطقه ای معین، در اختیار مجموعه ی افرادی خاص برای داد و ستد است که ساختار مادی و شکل معماری آن در طول زمان و بسته به مکان آن متفاوت بوده است. بازار مجازا به وضعیت کالا در محل و زمان مشخص یا نا محدود از لحاظ عرضه و تقاضا نیز اطلاق می شود. اصطلاح بازار در ترکیب با کلمات دیگر مفاهیم تازه ای یافته است در دانش اقتصاد سیاسی لفظ بازار به تناسب موضوع و مقصود گوینده معنا و مفهوم پیدا می کند مثلا اصطلاح «بازار نفت» کشورهای نفت خیز و یا برخوردار از صنعت
نفت را به ذهن می آورد یا در جغرافیای اقتصادی اصطلاحاتی مانند «بازار جهانی» ، «بازار مشترک» توجه به منطقه یا محدوده جغرافیایی خاصی را به ذهن می آورد.
در قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجراء سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی قانونگذار در بند اول ماده یک در تعریف بازار بیان می کند: به فضایی جغرافیایی یا مجازی اطلاق می شود که در آن خریداران و فروشندگان، کالاها و خدمات مشابه یا جانشین نزدیک را مبادله می کنند.
در علم اقتصاد علیرغم تفاوت اساسی میان نظریه های اقتصادی بازار، یک برداشت کلی می توان استنباط کرد و آن این که بازار به عنوان مکانیزم قیمت گذاری تعریف می شود. در مجموع نظریه های اقتصادی بازار دو دسته اقتصاد کلاسیک و نئوکلاسیک وجود دارد که در ذیل به بررسی هریک می پردازیم:
1 _ 1 _ 1 _ کلاسیک
مکتب کلاسیک با انتشار کتاب «پژوهشی درباره ماهیت و علل ثروت ملل» آدام اسمیت پا به عرصه وجود گذاشت. این مکتب دارای ویژگی های خاص خود بود طرفداران این مکتب معتقد بودند که دولت باید کمترین دخالت را در اقتصاد داشته باشد همچنین معتقد بودند که رفتار اقتصادی مبتنی بر نفع شخصی است به عنوان مثال در این خصوص عقیده داشتند که کارگران کار خود را برای کسب دستمزد عرضه می کنند و مصرف کنندگان محصولات را خریداری می کنند تا خواسته های خود را ارضاء کنند از دیگر اعتقادات آنها می توان از تاکید بر اهمیت تمامی فعالیت های اقتصادی خصوصا صنعت نام برد.بعد از اسمیت شاگردان او از جمله استوارت میل دخالت دولت را تا حدی در امور اقتصادی پذیرفتند وی با بیان نظریه دست نامرئی،سعی داشت محدودیت های حقوق رقابت را از نظر اصل آزادی توجیه کند بر اساس نظر تجارت تجار بایستی آزاد باشد و هر محدودیتی نسبت به آن ممنوع است حتی اگر این محدودیت ناشی از آزادی باشد بنابراین اشخاص در صدمه به تجارت آزاد، آزاد نمی باشند و البته فقط در حد تامین همین آزادی حق دخالت دارد.
آنچه در اینجا مد نظر است بررسی مفهومی است که از بازار توسط طرفداران این مکتب مطرح می شود در این مکتب تعاریف و برداشتهای متفاوتی از مفهوم بازار وجود دارد برخی از آنان بازار را مترادف با مکان بازار یا حوزه جغرافیایی تلقی می کنند بنابراین این اشخاص در توجیه مفهوم بازار صرفا به وضعیت جغرافیایی بازار توجه و بر اساس آن بازار را تعریف می کنند اما برخی دیگر از طرفداران این مکتب از جمله مارکساز بازار به عنوان عرصه گردشاستفاده می کند و معتقد است بازار در برگیرنده روابط اجتماعی است، کالاها و متاع ها به حساب خود وارد بازار نشده و مبادله نمی شوند ارزش (کالا) جزء ذاتی یک کالا نیست بلکه روابط میان افراد در روابط میان اشیاء متجلی می شود کار افراد تعیین کننده چیزها و کالاهایی است که به تولید آن دست می زنند همچنین او معتقد است که بازار هیچ وقت بهشت حقوق ذاتی انسان نبوده بلکه مکانی است که کارگران نیرو و قدرت کاری خود را در نظام سرمایه داری به حراج گذاشته اند.با توجه به آنچه که ذکر شد مشخص می شود که در مکتب کلاسیک مفهوم مشخصی از بازار وجود ندارد بلکه بازار با توجه به معیارهای مختلف بررسی شده است.
1 _ 1 _ 2 _ نئوکلاسیک
جونزو والراسبنیانگذار مکتبی بودند که در علم اقتصاد به نئوکلاسیک معروف شد از آنجا که نظریه های این مکتب زائیده افکار کلاسیک ها بود این مکتب به نئوکلاسیک ها معروف شدبه عنوان نمونه این اقتصاددانان همانند کلاسیک ها معتقد به حداقل دخالت دولت در امور اقتصادی بودند.مدل های نئوکلاسیکی بر مبنای به حداکثر رساندن رفتار واحدهای تولیدی و مصرف کنندگان شکل گرفت از مهمترین آراء و عقاید طرفداران این مکتب می توان از تاکید بر اقتصاد خرد، تاکید بر شرایط رقابت کامل، نشات گرفتن قیمت از تقاضا، تاکید بر مطلوبیت ذهنی، حداقل دخالت دولت نام برد حتی در این خصوص گفته شده استکه بارزترین ویژگی اقتصاد نئوکلاسیک این است که بسیاری از مقولات وسیع پدیده بازار را به ملاحظات فردی کاهش می دهد. آنچه در اینجا مدنظر است بررسی مفهوم بازار از دید این دسته از حقوقدانان است در خصوص بازار نئوکلاسیک ها معتقدند که بازار یک مفهوم و واقعیت انتزاعی با مکانیزم های تخصیص منابع و قیمت گذاری است. به طورکلی نئوکلاسیک ها درخصوص بازار معتقد به امور زیر می باشند:
۱ – این امکان وجود دارد که کل اقتصاد را به مثابه یک سیستم بازاری مفهوم سازی و مدل سازی کرد.
۲ – بازار فقط به معنی مکان بازار نبوده و مفهوم وسیع تر از مکان بازار رادر بر می گیرد.
۳ – بازار به عنوان مکانیزم محوری تخصیص در اقتصاد تعریف می شود.
۴ – بازار واقعیت یا موقعیتی است که کنش گران آن در شرایط بی نامیبه سر می برند.
والراس به عنوان یکی از برجسته ترین نئوکلاسیک ها معتقد است شاید کل جهان به مثابه یک بازار عمومی وسیع است که روی بازارهای اقتصادی متنوعی که در آنها ثروت های اجتماعی خرید و فروش می شوند بنا شده است و آلفرد مارشالدر کتاب صنعت و تجارت در این خصوص معتقد است که بازار در واقع متعلق به گروههایی از مردم است که یا به دنبال به دست آوردن چیزهای شخصی هستند و یا در موقعیتی هستند که هرآنچه را که دیگران می خواهند، عرضه می کنند وی در فهم پدیده بازار مفاهیمی چون فضا، زمان، مقررات رسمی و غیر رسمی و آشنایی (آنی) خریدار و فروشنده را مطرح کرده است به زعم او بازار ممکن است بازار خاص باشد یا عام در یک بازار خاص برخی مرزهای اجتماعی میان فروشنده و خریدار وجود دارد که انتقال کالا را آسانتر می کند در حالیکه در بازار عام افراد بی نام و نشان بوده و یکدیگر را نمی شناسند چمبرلین از بازار به عنوان صنعت یاد می کند و وی مفهوم ساختار بازار را مطرح می کند و معتقد است ساختار بازار باید با توجه به شرایط هر یک از خریدار و فروشنده تعریف شود یعنی ساختار بازار یک فروشنده یا فروشندگان .

1 _ 2 _ انواع بازار از دیدگاه حقوق رقابت

بازار از دیدگاههای مختلف تقسیم بندی می شود: از دیدگاه فیزیکی بازار تقسیم می شود به بازارهای داخلی، خارجی و مشترک. از دیدگاه دوره ای بازار تقسیم می شود به بازارهای بازارهای سنتی، نوین و الکترونیکی. بازار از دیدگاه رقابت تقسیم می شود به: بازار رقابت کامل، بازار انحصارکامل، بازار رقابت انحصاری، بازار انحصار چند جانبه لذا با توجه به موضوع رساله مزبور تقسیم بندی بازار از دیدگاه رقابت مورد بررسی قرار می گیرد.
1 _ ۲ _ ۱ _ بازار رقابت کامل
مفهوم رقابت کامل از مهمترین و پایه ای ترین مفاهیم اقتصادی به شمار می رود. بازار رقابت کامل با توجه به مباحث مطروحه از طرف آدام اسمیتتعریف می شود رقابت کامل نمونه ای از رفتار بازار است گر چه در دنیای واقعی هیچگاه نمی توان مصداق کاملی از این نوع رقابت را یافت ولی می توان بازارهایی شبیه رقابت کامل یافتدر این نوع بازار تعداد زیادی از فروشندگان، کالاهای مشابهی را به تعداد زیادی از خریداران عرضه می کنند. عرضه و تقاضا پایه و اساس این نوع بازار و تعیین کننده قیمت کالاست پس در این نوع بازار کالاها به صورت همگن هستند به این معنا که کالاهای واحدهای تولیدی در یک

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید
92

دیدگاهتان را بنویسید