“پس از شروع جلسات به چه نکاتی توجه کنم؟
پیش از هر چیز لازم است تلاش کنید مسئله و مشکلتان را بشناسید تا بتوانید آن را بهخوبی به مشاور منتقل کنید. برای تحقق این هدف میتوانید از خودِ مشاور کمک بگیرید. اطلاعات لازم را از مشاور پنهان نکنید. اگر نگران قضاوت او هستید، بهصراحت بگویید: «مطلبی در نظر دارم که فکر میکنم اگر گفته شود، ممکن است مفید باشد، اما نگران واکنش شما هستم. هیچ دوست ندارم از طرف شما سرزنش یا تحقیر و مسخره شوم. متأسفانه این نگرانی مانع ابراز وجود من و باعث روراستنبودنم با شما شده است. لطفا کمکم کنید تا بر این مشکل غلبه کنم.»
مشاور باید کسی باشد که در مقایسه با سایرین، بیش از همه به او اعتماد داشته باشید. اگر اینطور نباشد، دارید نادانسته و ناخواسته عرصهی سوءاستفاده از خودتان را برای دیگران باز میکنید.
نکتهی مهم دیگر، این است که مشاور حداکثر میتواند به شما پیشنهاد دهد، نه فرمان. پیشنهاد یا قضاوت مشاور، وحی منزل نیست و بهسادگی میتوانید آن را نپذیرید. همچنین، وقتی آن را ناپذیرفتنی و ناشدنی میبینید، حق دارید این نکته را به او گوشزد کنید. هرگز چنین چیزی را ناگفته نگذارید، چون شما از زمان، انرژی و سرمایهی اقتصادی خود مایه گذاشتهاید. دریافت راهنماییِ موثق و معقول حق شماست. در ضمن، وظیفهی مشاور است که به شما بیاموزد یا لااقل کمک کند خودتان مسئلهی خودتان را حل کنید. چنین چیزی محقق نمیشود، مگر اینکه بین شما و مشاور، در مسیر حل مسئله، رابطهای دوستانه شکل بگیرد.”
متخصص حقوقی : آشنایی با قوانین و روشهای قانونی برای دفاع یا شکایت ، آشنایی با دانشگاه ها و انواع گرایش های حقوق و بازارکار این رشته و نحوه اخذ مجوزهای لازم
“چرا باید به مشاور و روانشناس خوب مراجعه کرد؟
یکی از دلایل اهمیت مشاوره این است که پیشرفت تکنولوژی موجب گردیده که انسان ها کارها را سریعتر انجام دهند. اما این پیشرفت در تکنولوژی و صنعتی شدن زندگی مشکلات گوناگونی را نیز برای بشر به وجود آورده است و موجب بروز برخی بیماری ها و ناراحتی های روانی و تضعیف روابط و ارزش های انسانی شده است.
به گفته “مِی” انسان ها به قدری سرگرم و شیفته زندگی صنعتیشده اند که به تدریج هویت انسانی خود را فراموش میکنند؛ رابطه خود را با خویشتن و نیز با دیگران از دست میدهند و با طبیعت زیبا بیگانه میشوند. تکنولوژی میتواند موجبات خوشبختی انسان ها را فراهم آورد به شرطی که فقط به عنوان وسیله ای برای رفع نیازها مورد استفاده قرار گیرد.
اما به هر حال با کاهش روابط انسان ها و افزایش استرس زندگی صنعتی و … مشکلات خلقی، رفتاری، عاطفی و… ایجاد میشوند. تنوع انتخاب ها در همه زمینه های زندگی و عوامل مختلف دیگر، تصمیم گیری را مشکل میسازد.
در اینجاست که افرادی در حیطه کمک به جنبه های روانی زندگی افراد آموزش میبینند و در زیر شاخه های این علم تخصص مییابند. این افراد با عنوان روانشناس به جامعه خدمت میکنند تا روح بیمار را احیا کرده و نشاط بخشند. آنها میتوانند با داشتن آگاهی افراد را برای پیشگیری از مشکلات یا حل آنها راهنمایی کنند.”
متخصص املاک : آموزش روشهای ارتباطی و جذب مخاطب و تکنیک های بازسازی املاک، اطلاع از اخرین قیمت زمین و خانه و اپارتمان و قوانین جدید حوزه املاک
“روانشناسانی که در روان درمانی و سایر اشکال درمان روانشناختی تخصص دارند، افراد حرفه ای هستند که بسیار آموزش دیده هستند و در حوزه های رفتار انسان، ارزیابی سلامت روان، تشخیص و درمان و تغییر رفتار مهارت دارند. روانشناسان با بیماران کار میکنند تا احساسات و نگرشهایشان را تغییر دهند و به آنها کمک کنند تا سالمتر شوند و الگوهای رفتاری موثرتری داشته باشند.
روانشناسان از شیوه هایی استفاده میکنند که از لحاظ علمی معتبر هستند تا به افراد کمک کنند تا افکار، احساسات و رفتارهایشان را تغییر دهند. رفتاردرمانی، یک تلاش مشارکتی بین فرد و روانشناس است. رفتاردرمانی محیط پشتیبانی را فراهم میکند تا در مورد نگرانیها و احساسات به طور آشکار و محرمانه صحبت شود. روانشناسان حفظ کردن رازداری شما را بسیار مهم می پندارند و به پرسشهای شما در خصوص آن شرایط نادر پاسخ می دهند، زمانی که اطلاعات محرمانه باید به اشتراک گذاشته شوند.
هنگام انتخاب کردن، چه چیزی در نظر گرفته می شود
روانشناسان و مراجعه کنندگان با یکدیگر کار می کنند. تناسب درست بین آنها اهمیت دارد. اکثر روانشناسان توافق دارند زمانی که صلاحیت روانشناس مشخص می شود، عامل مهم در تعیین کار کردن یا نکردن با یک روانشناس مخصوص، سطح راحت بودن شما با آن روانشناس است. اینکه شما با روانشناس خود تناسب خوب داشته باشید، اهمیت زیادی دارد. روانشناسی را انتخاب کنید که با او احساس راحتی می کنید.”
“معیارهای انتخاب بهترین روانشناس
برای آنکه بتوانید یک درمانگر خوب و حرفهای را از درمانگر غیرحرفهای تشخیص دهید شناخت ویژگی های زیر کمک بسیاری به شما خواهند کرد. در ادامه به مهمترین ویژگیهای درمانگر خوب اشاره کردهایم:
1- شنونده فعال
یک درمانگر حرفهای درمانگری است که میتواند صبورانه به حرفهای شما گوش دهد. اما فقط گوش کردن احساسات مراجع را بهبود نمیبخشد؛ بلکه درمانگر متخصص باید شنوندهای فعال باشد. یعنی توسط زبان بدن، ارتباط چشمی مناسب و واکنشهای به موقع؛ به شما درک و توجهاش را نشان دهد. شنونده فعال بودن در درمان به خصوص در جلسات ابتدایی بسیار اهمیت دارد؛ چرا که اگر درمانگر درست به حرفهای مراجع گوش ندهد نمیتواند به تشخیص درستی در مورد مشکل او برسد و به این ترتیب درمان نیز در مسیر درستی قرار نخواهد گرفت.
2- همدلی و ارتباط مؤثر
برقراری ارتباط درمانی مناسب یکی از اصول اساسی درمانگری است. در حقیقت تا زمانی که ارتباط شکل نگیرد عملاً درمان نیز اتفاق نمیافتد. در یک ارتباط مؤثر درمانگر باید بتواند رویکرد همدلانهای با مراجع خود داشته باشد. یعنی مشکلات او را بشناسد و تلاش کند مراجع خود را درک کند. البته توجه داشته باشید که رابطه درمانی یک رابطه حرفهای است و از لحاظ قانونی و اخلاقی درمانگر حق ندارد که ارتباط شخصی و خارج از فضای درمان با شما برقرار کند.
3- عدم قضاوت
درمانگر حرفهای هرگز مراجع خود را به خاطر اعمالش قضاوت نمیکند. او به عنوان یک فرد بیطرف تنها وظیفه دارد که در درمان اختلالات، بهبود اوضاع و شرایط روانی و خانوادگی به شما کمک کند.”
“بهترین مرکز مشاوره چه ویژگی هایی دارند؟
برای آن که بتوانید بهترین مرکز مشاوره را انتخاب کنید، ابتدا باید در مورد ویژگیهای یک مرکز مشاوره خوب اطلاعات کسب نمایید. در ادامه 7پارامتر را برای شناسایی یک مرکز مشاوره خوب و مناسب سنجیده ایم.
حضور متخصصان روانشناسی در حوزههای مختلف
هنگامی که برای مشکل خاصی به روانشناس مراجعه میکنید، باید مطمئن باشید که درمانگر شما آموزشهای لازم را در حوزه تخصصی خود دریافت کرده است. در یک مرکز روانشناسی حضور افراد آموزش دیده و تحصیلکرده ضرورت دارد. همچنین حضور افراد متخصص در حوزههای مختلف به یک مرکز این امتیاز را میدهد که بتواند در زمینههای مختلف به مراجعان خود خدمت رسانی کند. حضور روانشناسان بالینی، متخصصان در حوزه کودک و نوجوان، خانواده، ازدواج، مشاوران تحصیلی و… در یک مرکز مشاوره منجر به افزایش کارایی آن خواهد شد.”
“اگر از مشاوره روانشناسی نتیجه نگرفتم، چه کنم؟
پیش از هر چیز به خود مشاور مراجعه کنید. به او بگویید که همفکری مشترکتان به نتیجهی مطلوب منجر نشده است. اگر به او نگویید که کمکش بیفایده بوده، چه بسا فکر کند به شما خدمت کرده است و در مشاوره با دیگر مراجعان نیز به اشتباهات خود ادامه دهد.
اگر مشخص شد که مشاور یا شما هیچکدام کوتاهی نکردهاید، قدم دیگر آن است که او شما را به مشاوری قویتر از خود ارجاع دهد. او بیش از شما همکاران تراز اول خود را میشناسد. میتوانید از او بخواهید به همکارش نامهای بنویسد و در آن، مشکل شما، روند مشاوره و نتیجهی آن را گزارش دهد. اگر چنین شود، به احتمال بسیار زیاد، شما با انسانی بیاندازه فروتن و خیرخواه مشاوره کردهاید، زیرا پذیرفتن اشتباه و مسئولیت شکست، کار هرکسی نیست!
ضمن این کار، انگیزهی خود را از مراجعه به مشاور، مجددا واکاوی و سپس دربارهی مسئلهی موردنظر خود مطالعه کنید. اگر کمی مطلع باشید، میتوانید صحبتهای مشاور جدید را بهتر درک کنید. اصلا از خود او چند منبع علمی معتبر بخواهید تا درعوضِ آگاهی از نکات و رهنمودهای اصیل، در دام سایتهای عمومی اسیر نشوید، سایتهایی که صرفا برای افزایش بازدید از هر دری سخنی میگویند.”
متخصص ازدواج : آشنایی با تست های جدید حوزه پیش از ازدواج ، اطلاع از دوره های جدید افزایش سطح و کارگاه های آموزشی، معرفی دانشگاه ها و کنفرانس های داخلی و خارجی
“به چه شیوهای، از مشاوره استفاده کنم؟
بهنظر میرسد بهترین شکل مشاوره، گفتوگوی رودررو و حضوری است. در این حالت فرصت دارید مسئلهی خود را کاملتر و با آسایش خاطر بیشتری مطرح کنید. مشاور هم اگر در دریافت برخی نکات نیاز به توضیحات بیشتر داشته باشد، میتواند فورا از شما سؤال کند. در ضمن، مشاور با دیدن چهره و بدن شما، میتواند از روی زبان بدن و لحن صدایتان اطلاعات بیشتر و موثقتری بهدست آورد، اطلاعاتی که شاید بهتنهایی از گفتار و کلام شما دریافت نشود.
در این خصوص جالب است بدانید که ۵۵درصدِ مفاهیم ارتباطی از طریق زبان بدن، ۳۸درصد از طریق لحن و تنها ۷درصد از طریق کلام بین دو یا چند نفر ردوبدل میشود. (منبع) به این نکته اضافه کنید: ضعف بسیاری از ما در تکلم، جملهبندی، استفادهی صحیح از لغات، ناتوانی در بهیادآوردن برخی کلمات، و دیگر مواردی که در صورت حضورینبودن دیدار با مشاور، هریک از آنها مانعی برای انتقال و دریافت مطالب محسوب میشود.
در ضمن شاید به جلسات متعدد مشاوره نیاز داشته باشید تا بتوانید در فرایند حل مسئله توفیق بیشتری بهدست آورید. بعید بهنظر میرسد در چند دقیقه مشاورهی تلفنی یا چند خط پرسش مکتوب بتوانید به چنین توفیقی برسید.”
کانون مشاوران |