گوگل تگ منیجر (GTM) برای تازه کارها

گوگل تگ منیجر (GTM) برای تازه کارها

گوگل تگ منیجر یکی از وسایل کاربردی گوگله، این وسیله در کنار گوگل آنالیتیکس واسه پیشرفت کار و کاسبی آنلاین لازمه

گوگل تگ منیجرگوگل تگ منیجر ابزاری حیرت انگیزاست که تقریبا حدود دو سالیه پست ها و مقالات بسیاری در مورد اون منتشر می شه و این انتشار وسیع، اهمیت حضور گوگل تگ منیجر رو نشون می دهد. در این مدت حضورش، باعث پیشرفت و صرفه جویی در زمان زیادی از کاربران این وسیله، شده. باور کنین، حالا دیگه کار به جایی رسیده که من، همکاران و مشتریانم نمی توانیم زندگی و کارمون رو بدون اون تصور کنیم.

احتیاج هم اینکه کردن ویژگی ردیابی شی در تصاویر ویدیویی تو یه سایت دارین؟ مشکلی نیس! می خواهید توابع یه فرم تازه ساخته شده رو بررسی کنین؟ اون رو انجام شده در نظر بگیرین. همه این اقدامات به واسطه ابزاری به نام گوگل تگ منیجر رو انجام شده فرض کنین.

به جای این که چندین و چند روز منتظر پیشرفت دهنده پیچیده واسه اضافه کردن ویژگی های جدید ردیابی بمونین، با آموزش گوگل تگ منیجر، خودتون خیلی راحت این کار رو انجام بدین. البته یادتون باشه که بعد از این که دونستید گوگل تگ منیجر چیه، شک نداشته باشین نمی تونید به طور ۱۰۰% جانشین پیشرفت دهندگان نرم افزاری و مهندسان شید، که در واقع انتظاری غلطه. با گوگل تگ منیجر شما و تیم تون در پیاده سازی کمپین های جدید یا آنالیزهایی که واسه این کمپین ها و وب سایت تون نیاز دارین، می تونید بسیار سریع تر عمل کنین.

از کجا باید شروع کنین؟ گوگل تگ منیجر یا GTM مثل یه تانکه که واسه به کار گیری اون، نیاز به علم خاصی دارین و گواهینامه رانندگی فعلی شما در این جا کمک زیادی نمیکنه. دقیقا مثل هر وسیله دیگری، گوگل تگ منیجر هم منحنی یادگیری خاص خود رو داره. این مقاله، به شما واسه برداشتن قدم های اولیه به طرف دانش اندوزی جدید درباره این که GTM چیه؟ و هم اینکه به هر چی جداگونه تر شدن و همین طور کنترل بیش تر روی کمپین های مارکتینگ، کمک می کنه.

اول باید بگیم که مقاله مفصلی از گوگل تگ منیجر پیش روی شماس، البته این رو هم بدونین که این تنها یه شروعه، سرفصل های بسیاری واسه آموزش گوگل تگ منیجر وجود دارن. هر چند اصلا نباید بترسید، این وسیله، ابزاری حیرت انگیزه که من عاشقش شده ام و می توان گفت تنها مشکلش اینه که کنار هم گذاشتن همه تیکه های پازل و تبدیل شدن به یه کاربر ماهر زمان زیادی می بره.

دنیای قبل از گوگل تگ منیجر

قبل ازاین که عمیق تر به این که گوگل تگ منیجر چیه، نگاه کنیم بهتره به دنیای بدون حضور GTM، نگاهی بندازیم. در واقع، خیلی از افراد هنوز در همون دنیا زندگی می کنن.  هر بار که می خواهید هر وسیله بررسی دیگری رو نصب کنین، شما باید کد جاوا اسکریپت این آنالیزور رو به سایت خود اضافه کنین. این وسیله بررسی هر چیزی می تونه باشه(هاتجر ،گوگل آنالیتیکس) ولی همه اون ها از شما می خواهند که کدشان رو به سایت تون اضافه کنین. وقتی یه بازدیدکننده وارد سایت تون می شه، این کد از وسایل بررسی هم صدا می شن و در نتیجه بازدیدکننده و رفتار اون هم ردیابی می شه.

اضافه کردن یه کد به سایت شما، امر مهمی نیس. شما فقط از یه مهندس نرم افزار درخواست می کنین و اون این کار رو واسه شما در همون روز یا چند روز بعد، انجام می دهد. این کار هنوزم قبول کردنیه، چون فقط یه باره و تموم می شه. با اینکه، همه چیز هم بسیار عالی نیس. هنگام استفاده GA متریک ها و معیارهای بسیاری واسه کار هست، ولی واسه این که تصمیمات مناسب و واقعا خوبی بگیرین، باید موارد بسیار بیش تری رو پیگیری کنین، مثلا تراکنش ها، کلیک ها، فروش و …

حالا این معنیش اینه که کدهای ردیابی بیش تری باید به سایت اضافه شن و این پیاده سازی پروژه واسه تنها یه بار نیس. شما باید همیشه کدهای جدید اضافه کنین و کدهای فعلی رو تغییر بدید یا خط بزنین. این جاییه که پیشرفت دهنده و مهندس شما تبدیل به گلوگاهی براتون می شه. ازآن جایی که اون روی کارا و پروژه های خود تمرکز داره، فعالیت های مارکتینگ و بررسی همیشه در درجه دوم اهمیت قرار دارن، به خاطر همین شما و تیم تون در هر قدم باید بیش تر و بیش تر منتظر بمونین. ممکنه از خودتون سوال کنین که راهی واسه هرچه سریع تر اضافه کردن اون کدها بود…؟

این جا دقیقا همون نقطه ایه که گوگل تگ منیجربه کمک شما واسه صرفه جویی در وقت میاد.

گوگل تگ منیجر چیه؟

جی تی ام (گوگل تگ منیجر )
گوگل تگ منیجر یه جعبه ابزاره که شما می تونید همه وسایل خود رو در اون نگه داری کنین

گوگل تگ منیجر یه راه حل مدیریت تگ ها هستش که به عنوان یه واسطه بین یه سایت (یا یه اپلیکیشن موبایل) و وسیله بررسی قرار می گیرد. تنها لازمه کد ردیابی خود رو به گوگل تگ منیجر اضافه کنین و بعد مشخص کنین که در چه جاهایی باید به کار روند؛ موقع بارگذاری صفحه، کلیک کردن، پر کردن فرم ها، خریدها و تراکنش ها و …

تصور کنین که گوگل تگ منیجر یه جعبه ابزاره که شما می تونید همه وسایل خود رو در اون نگه داری کنین : یه خط کش (گوگل آنالیتیکس)، یه چکش (گوگل ادز)  و ……

هم اینکه گوگل تگ منیجر به شما اجازه می دهد، محل های تگ گذاری تون رو تست کنین تا مطمئن شید وقتی یه صفحه رو بارگذاری می کنین یا روی دکمه مشخصی کلیک می کنین، واقعا این وسیله رفتارتون رو می شمارد و پیگیری می کنه. یه مزیت مهم دیگه اینه که با این وسیله می تونید تگ هاتون و چگونگی کارکردشان رو بدون هیچ تغییری در کد منبع سایت تون، تغییر بدید؛ کاری که شاید نتونین به خاطر سیکل های کنه کاری یا پر مشغله بودن مهندسان انجام بدین. به جای اون فقط در پنل کاربری گوگل تگ منیجر، تگ ها رو ویرایش می کنین و تغییرات رو با فشار یه دکمه خیلی راحت آب خوردن، منتشر می کنین.

خیلی از مبتدیان گوگل آنالیتیکس رو با گوگل تگ منیجر اشتباه می گیرند و می پرسند که الان باید از کدوم یکی استفاده کنن؛ در واقع جواب، هر دو ابزاره. این دو وسیله جانشین همدیگه نمی شن، بلکه با هم کار می کنن و به کمک هم می آیند. گوگل آنالیتیکس ابزاری واسه جمع بیاری اطلاعات بازدیدکنندگان از سایت یا اپلیکیشن شماس و این اطلاعات رو در گزارش های جور واجور به شما می دهد. در حالیکه گوگل تگ منیجر یه روش انتقال داده. مثلا GTM اطلاعات تراکنش های سایت رو جمع بیاری می کنه و اون رو به گوگل آنالیتیکس یا هر وسیله پیگیری دیگری می فرستد.

به طور خلاصه، گوگل تگ منیجر شما رو قادر می سازه که خیلی از کدهای ردیابی جاوا اسکریپت (تگ ها) رو روی سایت تون مدیریت کنین. رهگیری کد گوگل آنالیتیکس یکی از این تگ هاست.

همون طورکه قبل تر هم اشاره کردیم، گوگل آنالیتیکس تنها تگِ موافق با گوگل تگ منیجر نیس و می توان به موارد زیر هم اشاره کرد :

  1. تگ تبدیل گوگل ادز
  2. تگ مارکتینگ دوباره گوگل ادز
  3. کد پیکسل فیس بوک
  4. کد رهگیری کریزی اگ
  5. کد رهگیری اینسپکت لت
  6. و هر کد دیگری از جاوا اسکریپت یا HTML که سفارشی سازی شده و …..

به چه دلیل باید شروع به به کار گیری گوگل تگ منیجر کرد؟

دلایل بسیاری واسه استفاده هر چی سریع تر از گوگل تگ منیجر هست:

  • پیشرفت سریع کدهای ردیابی

بذارین دوباره چگونگی مدیریت کدهای رهگیری به روش سنتی رو مرور کنیم:

  • واسه کار یه بازاریاب، آنالیزور و یا … واسه یه کمپین جدید تصمیم می گیرد از یه پلتفرم مارکتینگ جدید، واسه رهگیری و بررسی رفتار مصرف کننده استفاده کنه.
  • اون واسه این کار یه کد رهگیری در نظر داره و اون رو به پیشرفت دهنده می فرستد.
  • پیشرفت دهنده هم می گوید که سرش شلوغه و این کار رو می تونه هفته بعد انجام بده.
  • اگه در میان راه نیاز داشتین رویدادهای بیش تری رو پیگیری کنین، چه تصمیمی باید بگیرین؟ در این جور موارد شما باید دستور کار رو با تموم جزئیات بنویسین و تعدادی ایمیل با مهندس تون رد و بدل کنین تا بتونین اون کدها رو نصب کنین که این زمان بیش تری احتیاج داره.

دربسیاری از این موارد، گوگل تگ منیجر شما رو از این عذاب نجات می دهد و روند رو بسیار موثرتر می کنه. مدیریت تگ گوگل خیلی از روند ها رو سرعت می بخشه. تغییرات و تگ های جدید می تونن به سرعت خلق شن و خیلی از اون ها احتیاجی به تغییر کد در سایت ندارن. این موضوع واسه بازاریاب ها بسیار عالیه، چون که راه اندازی و عرضه رو بدین دلیل که خودشون هر تغییر رو تست می کنن و هر زمان همه چیز آماده بود، خیلی سریع شروع به کار می کنن.

این در حالیه که پیاده سازی همین کمپین یا بازاریابی در روش قدیمی دست کم ۳ هفته زمان نیاز داره. در نمودارهای زیر به شکل کلی می تونید روند و زمان رسیدن به نتیجه رو در دو روش قدیمی و جدید ببینین.

شروع کمپین با روش قدیم، بدون گوگل تگ منیجر، زمان تقریبی: ۱ تا ۳ هفته

بازاریاب یا آنالیزور

می خواهد ایونت مشخصی رو دنبال کنه یا یه سری کد جدید به سایت اضافه شه.

پیشرفت دهنده

باید تموم کدهای درخواستی رو اضافه کنه

تایید و تست

همه کدها می بایست یه بار تست شن و در صورت مشکل، اون رو برطرف کنیم

داده

حالا می توان داده های کمپین رو داشت و گزارش کرد.

روش جدید ( با  گوگل تگ منیجر ) : ۱-۳ ساعت

بازاریاب

می خواهد ایونت مشخصی رو پیگیری کنه، اون رو با GTM تعریف می‎ کنه.

بازاریاب

تموم ایونت ها تست و تایید می شن.

داده

حالا می توان داده های کمپین رو داشت و گزارش کرد.

سایت لونامتریکس مطالعه موردی کوتاهی رو منتشر کرده که نشون دهنده بهبود تجربه ۶۰۰% مشتری اون ها در زمان پیاده سازی تگ می باشه.

  • همه تگ ها از یه مکان کنترل می شن

در گذشته همه کدهای رهگیری مستقیما در کد منبع سایت یا اپلیکیشن کدگذاری می شدن. بدترین قسمت اون بود که بخش های کوچیکی از کدهای جاوا اسکریپت در فایل های جور واجور سایت، پراکنده بودن.پس اگه احتیاج داشتین تیکه ای از اون ها رو تغییر بدید، در بیش تر موارد به حضور یه پیشرفت دهنده احتیاج داشتین تا اون کدها رو پیدا کنه، و بعد تازه اون ها رو بروزرسانی کنه.

من در خیلی از موارد دیده ام که به خاطر خطای انسانی بعضی از کدها از قلم افتاده ان و این باعث از بین رفتن دقت در جمع بیاری داده می شد. حالا به خاطر وجود و حضور گوگل تگ منیجر این روند آسون تر شده و همه تگ ها رو می توان از یه مکان کنترل کرد.

  • وسایل تست کردن

رفع ایراد و برطرف کردن مشکل تگ ها از راه قسمت preview and debug mode که نشون می دهد کدوم یکی از تگ ها روی یه صفحه کار می کنن و کدوم یکی فعال نیستن، آسون شده. این قسمت هم اینکه شامل اطلاعاتی  است که باعث فعال سازی تگ ها می شن و داده های درون تگ های رهگیری می شن.

به چه دلیل این قسمت مهمه؟ با راه حل های رفع ایراد گوگل تگ منیجر شما قبل از منتشر کردن زنده تگ ها روی سایت تون اطمینان حاصل می کنین که اون ها به درستی کار می کنن. هم اینکه بهتره بقیه اکستنشن های به درد بخور مرورگر، مثل Tag assistant ،data layer inspector و … رو به یاد داشته باشیم. تعداد بسیار بیش تری از اون ها رو تو یه پست وبلاگ به نام top google tag manager extentions for chrome لیست شده.

  • ردیابی اتفاق ساده

همونجوریکه قبلا هم ذکر شد، وجود کدهای جاوا اسکریپت واسه رهگیری رویدادها لازمن که اونا رو یه پیشرفت دهنده باید به سایت جهت پیگیری اتفاقاتی مثل کلیک ها، پر کردن فرم ها و …. اضافه کنه. واسه آسون تر کردن کارا، گوگل تگ منیجر ویژگی ای به نام پیگیری خودکار اتفاقات داره.

وقتی که یه ویژگی مشخص رو در گوگل تگ منیجر فعال کنین، به صورت خودکار، شروع به جمع بیاری اطلاعات تراکنش های مشخص شده می کنه. واسه این کار نیاز به انجام بعضی از تنظیمات هست ولی انجام این کار تقریبا ساده س! ومی تونید از واسطه های جور واجور، مثلا تگ اتفاق گوگل آنالیتیکس، واسه فعال سازی کدها استفاده کنین.

رویدادهای ساده که در گوگل تگ منیجر به شکل پیش فرض می تونید رهگیری کنین، شامل موارد زیر هستن:

  1. کلیک ها
  2. کلیک لینک ها
  3. پر کردن فرم ها
  4. وقتی که تو یه صفحه صرف می شه.

اما با در نظر گرفتن جامعه رو به گسترش کاربران گوگل تگ منیجر و علاقه مندان به اون، تعداد توابع پیگیری اتفاقات خودکار همیشه افزایش می یابد. هم اینکه می تونید ویژگی های سفارشی شده، که مواردی مثل تمایل به ترک یه صفحه، کامنت های جدید، نمایشگرهای فایل های ویدئویی و خیلی از ویژگی های دیگه رو اضافه کنین. شاید سوال کنین، باز به چه دلیل این مسئله اهمیت داره؟ مهم بودن این موضوع از اون روست که شما رو قادر می سازه دیدی از کارایی که کاربران در سایت شما انجام میدن، به دست بیارید. با محتوا رابطه برقرار می کنن؟ فرم های شما رو پر می کنن؟ شما می تونید ازاین رویدادها واسه هدف گذاری های مشخص شده در کار و کاسبی تون در گوگل آنالیتیکس، یا هر وسیله دیگری که در اختیار دارین، استفاده کنین.

ولی یادتون باشه که بازم نیاز به بررسی و پیگیری رویدادهای پیچیده تری دارین، شاید به نظر و حضور یه پیشرفت دهنده احتیاج دارین. هرچند گوگل تگ منیجر قدرت زیادی به شما می دهد، اما شما رو بی نیاز نمی کنه.

  • الگوهای آماده تگ

گوگل تگ منیجر به طور پیش فرض تعدادی از تگ های بررسی سنتی و عمومی، تبدیل های گوگل ادز، بازاریابی دوباره و …. رو در خود داره. این مسئله به یه بازاریاب با علم کدنویسی خیلی کم و یا بی سواد در کدنویسی اجازه می دهد که تگ ها رو بدون پیاده سازی یه کد یا درخواست کمک از یه پیشرفت دهنده، سفارشی سازی کنه. الان تعداد خیلی از قالب ها واسه استفاده شما وجود دارن و پیش بینی می شه تعداد اون ها در آینده رو به افزایش باشه.

    • نسخه ها

    هروقت شما تغییری رو در سورس کدی منتشر می کنین، گوگل تگ منیجر یه نسخه جدید می سازه و اگه در هر وقتی دوبارهً احتیاج داشته باشین، نسخه قبلی (یا هر نسخه موجود دیگری) رو بازیابی کنین، به آسونی قادر به این کار هست. اگه این سوال براتون پیش آمده که چه اتفاقی رخ می دهد اگه تعدادی از تگ هاتون که هنوز کامل نشده ان، به طور تصادفی روی سایت تون به صورت زنده منتشر شن؟ باید بگیم که مشکلی نیس؛ فقط کافیه به صفحه نسخه ها برید و نسخه قبلی رو منتشر کنین. این راه ساده ای واسه برطرف کردن موقعیت های سخته.

    • محبوبیت در حال گسترش

    یکی از چیزایی که گوگل با اون شناخته می شه، وارد بازار کردن و از رده خارج کردن خیلی از اجناس مثل گوگل گلس و RSS readerه. ولی به نظر می رسد گوگل تگ منیجر آینده بسیار نورانی و روز به روز محبوبیت در حال افزایش ای داره، مردم بیش تر و بیش تر از اون به عنوان وسیله کارشون استفاده می کنن، هم اینکه منابع رایگان و غیر رایگان گوگل تگ منیجر همیشه در حال زیاد شدنه. اگه به این داده ها اعتماد ندارین، در ادامه به داده هایی که از گوگل ترندز به دست اومده توجه کنین. بذارین ببینیم این روند در آینده به کجا منجر می شه، هر چند که رشد اونو به کاهشه.

    تگ منیجر سرچ ترم
    گوگل تگ منیجر آینده بسیار نورانی داره و روز به روز محبوبیت اون بیشتر می شه

    نمودار بالا به چه معنیه؟ هر چی تعداد آدمایی که از گوگل تگ منیجر استفاده می کنن بیش تر باشه، پست وبلاگ، فایلای آموزشی و دیگه شکل های جور واجور محتواها بیش تر در دسترس هستن. البته گوگل تگ منیجر هنوز در ایران خیلی شناخته شده نیس و مقالات بسیار محدودی در این رابطه به زبون فارسی هست. اما اگه به زبون انگلیسی کمی تسلط داشته باشین مقالات زیر واسه رشد شما در این مورد بسیار کاربردی هستن، در زیر به تعدادی از اون ها اشاره می شه:

    گوگل تگ منیجر چیجوری کار می کنه؟

    گوگل تگ منیجر به سه دسته اصلی به اسمای Tag ،Trigger و Variabel تقیسم می شن.

    GTM به سه دسته اصلی کلی تقسیم می شه: تگ ها، فعال کننده ها و متغیرها  

    یه تگ، بخشی از کده که روی سایت تحت شرایط مشخصی، شروع به کار می کنه. تگ می تونه یه کد پیگیری باشه، یه خط کد که یه متن یا بخش مشخصی از سایت رو تغییر می دهد و یا حتی یه کد که رنگ نوار نشانی رو در مرورگر تغییر می دهد. وقتی یه تگ رو می سازید، در واقع دارین به تگ گوگل منیجر دستور می بدید تا «این کار رو بکنه»، «اون کار رو بکنه»، «بازدید از صفحه این بازدیدکننده رو رهگیری کنه»، «این کلیک رو پیگیری کنه و به گوگل آنالیتیکس بفرسته»” و …

    واقعا این پروسه فعال کننده شرایطیه که یه تگ تحت اون باید شروع به کار کنه. تگ باید واسه همه بازدیدها از صفحه، شروع به کار کنه؟ یا شاید موقع کلیک های مشخصی؟ درباره پر کردن موفقیت آمیز فرم ها چه؟ همه این مثال ها فعال کننده هستن. وقتی شرایط مشخصی یا یه سری از شرایط وجود داشته باشن، فعال کننده شروع به کار می کنه و همه تگ ها که به اون لینک شده ان، وارد عمل می شن.

    متغیر عضو پایانی این مجموعه سه گانه س. متغیرها یاورهای کوچیکی هستن که می تونن در تگ ها، فعال کننده ها و یا حتی دیگه متغیرها به کار برن. یه متغیر می تونه:

    • تنها یه جز از اطلاعات رو نگهداری کنه، مثل URL صفحه، دامنه سایت، ID محصول، متن یا لینک و …
    • مجموعه ای از اطلاعات و تنظیمات رو نگهداری کنه (متغیر گوگل آنالیتیکس شامل تنظیمات چندگانه مربوط به GA مثل ID رهگیری، تنظیمات نمایش تبلیغات و ….)
    • می تونه یه پیرو کامل باشه (ولی چون این مورد واسه مبتدیان بسیار پیچیده س، از این رو فعلا از اون می گذریم)

    تگ ها 

    متغیر

    متغیر

    فعال کننده

    متغیر

    متغیر

    بهترین راه واسه فهم رابطه بین تگ ها، فعال کننده ها و متغیرها در گوگل تگ منیجر مشاهده مثال زیره:

    تگ تبدیل گوگل ادز

    متغیر

    order total : $30

    تو یه صفحه تشکر

    متغیر

    /purchase.successful/

    • تگ تبدیل گوگل ادز خود یه تگه. با اون به تگ منیجر گوگل دستور می بدید که چه کاری رو انجام بده؟ تبدیل رو پیگیری کنه.
    • این تگ کی باید شروع به کار کنه؟ جواب بالا اومدن یه صفحه تشکر یا تایید پرداخته. این شرایط فعال کننده ماست.
    • حال ما احتیاج به بهره گیری از اطلاعات اضافی واسه ارسال داده ای دقیق تر به گوگل ادز و مجبور کردن فعال کننده مون به کارهستیم.
      • با تگ تبدیل گوگل ادز می تونیم order total رو که یه متغیره، ارسال کنیم. هروقت یه خرید موفقیت آمیز تکمیل شه، از راه تگ گوگل ادز، ارزش متغیر total order رو می گیرد و به سرورهای گوگل می فرستد. متغیرها چیزایی هستن که باعث می شن ردیابی گوگل تگ منیجر پویا باشه.
      • در فعال کننده، ما باید دقیقا به گوگل تگ منیجر فرمون بدیم که چه وقتی شروع به کار کنه. گفتن این که یه صفحه تشکر رو لود کن، واسه آدم قابل فهمه، ولی در گوگل تگ منیجر باید دقیق تر باشیم. یه صفحه تشکر چیه؟ جواب اینه که مثلا صفحه ایه که لینک اون /purchase-successful/ است. در این مورد، URL صفحه یه متغیره و ما به گوگل تگ منیجر دستور دادیم تا وقتی صفحه بارگذاری می شه همیشه URL صفحه رو چک کنه. اگه یه متغیر (URL) شامل /purchase-successful/ بود، فعال کننده وارد عمل می شه.

    همون طور که می ببینن، متغیرها می تونن هم در تگ ها و هم در فعال کننده ها به کار روند. هم اینکه می تونید اون ها رو در دیگه متغیرها به کار ببرین، ولی این موضوع رو در آینده (نه در این راهنما) رو فرا می گیرید.

    ساختن حساب گوگل تگ منیجر

    واسه شروع بیاد یه حساب گوگل تگ منیجر بسازیم. به سایت رسمی گوگل تگ منیجر برید و روی دکمه اصلی ثبت نام کلیک کنین تا یه حساب جدید بسازین.

    tags made easy

    دقیقا مثل بقیه اجناس گوگل، شما از همون حساب گوگل واسه گوگل تگ منیجر هم استفاده می کنین پس اگه الان در Gmail (گوگل ادز، گوگل آنالیتیکس و …) هستین، به طور خودکار وارد حساب گوگل تگ منیجر می شید. اگه نه، اول یه حساب گوگل بسازین.

    حساب گوگل تگ منیجر
    وقتی Login کردین از شما خواسته می شه که یه حساب گوگل تگ منیجر و یه نگهدارنده جدید بسازین

    حساب گوگل تگ منیجر دقیقا مثل حساب گوگل آنالیتیکس کار می کنه، این حساب معمولا واسه یه شرکت یا کار و کاسبی یا مشتریه، در حالی که یه نگهدارنده معمولا واسه یه سایت یا اپلیکیشنه. یه نگهدارنده می تونه شامل تعداد بسیار خیلی از تگ ها، فعال کننده ها و متغیرها باشه.

    با این حال، اگه تعدادی از سایت ها واسه یه کار و کاسبی هستن و ساختار بسیار مشابهی دارن و پیاده سازی رهگیری اون ها مشابهه ومی تونید با خیال راحت از یه نگهدارنده واسه همه اون ها استفاده کنین.

     

    چیجوری گوگل تگ منیجر رو به درستی نصب کنیم؟

    بعد از این که یه نگهدارنده ساختید، دو کد دریافت می کنین که لازمه به سایت اضافه شن. این دو تیکه کد رو به یه پیشرفت دهنده بدین و از اون بخواین دستورالعمل ها رو به دقت دنبال کنه. کد اول باید در جایی در <head> سایت اضافه شه، درحالی که کد دوم باید دقیقا بعد از شروع تگ <body> اضافه شه.

    به خاطر این کد که تو یه صفحه پیاده سازی شده، همه تگ ها وقتی به این تنظیمات می رسند، شروع به کار می کنن. اگه اطلاعات بیش تری در مورد نصب درست گوگل تگ منیجر لازم دارین، می تونید این راهنمای نصب گوگل تگ منیجر رو بخونین. اگه از سیستم های مدیریت محتوای محبوب و پرطرفدار، مثل وردپرس استفاده می کنین، شاید افزونه های آماده ای واسه آسون کردن روند نصب گوگل تگ منیجر به همراه امتیازات بیش تر هست.

    مثلا در سیستم وردپرس، یه افزونه عالی به نام گوگل تگ منیجر ۴WP ساخته شده بوسیله دوراسل تامی هست که نه فقط کمک می کنه که گوگل تگ منیجر رو خیلی راحت نصب کنین، بلکه می تونید اطلاعاتی اضافی مثل نویسنده صفحه، تگ های صفحه و … رو دریافت کنین و بعد به متغیرهای گوگل تگ منیجر تبدیل و در تگ ها و فعال کننده ها استفاده کنین.

    ساختن اولین تگ تون

    معمولا اولین تگی که بازاریابا یا وب آنالیزورها با گوگل تگ منیجر نصب می کنن، تگ پیش نمایش گوگل آنالیتیکسه. این دقیقا برابر همون روند هاییه که گوگل آنالیتیکس از شما می خواهد که کد رهگیری شون رو به همه صفحات سایت تون اضافه کنین. در این مورد، ما با کمک گوگل تگ منیجر کد رهگیری گوگل آنالیتیکس رو در همه صفحات سایت مون اضافه می کنیم.

    تگ منیجر کد
    کد تگ منیجر

    در گوگل تگ منیجر، به قسمت تگ ها برید و روی NEW کلیک کنین.

    gtm demo
    gtm demo

    یه صفحه از سمت راست نمایشگر باز می شه. این صفحه شامل دو بخشه، پیکربندی تگ ها و فعال سازی. می تونید روی هر نقطه ای از بلوک پیکربندی کلیک کنین و تگ Google Analytics – Universal Analytics رو انتخاب کنین.

    انتخاب نوع تگ
    انتخاب نوع تگ

    Track type رو page view  انتخاب کنین و بعد در منوی google analytics setting گزینه new variable رو انتخاب کنین. شما در حال ساختن اولین متغیرتان هستین.

    tag-configuration
    شما در حال ساختن اولین متغیرتان هستین

    تنظیمات متغیرگوگل آنالیتیکس واسه صرفه جویی در زمان بسیارعالیه. چیزی که در آینده یاد می گیرید اینه که چیجوری در هر تگ گوگل آنالیتیکس تنظیمات جور واجور رو جداگونه به کار بگیرین، مثل کد رهگیری (UA-XXXXXX-XXID) در GA، تنظیمات بین دامنه ای، ابعاد سفارشی شده و …

    موقعیتی رو تصور کنین که باید در اون به سرعت یه تغییر رو در ۴۰ تگ اعمال کنین، این یعنی ۴۰ تغییر دستی! به خاطر وجود تنظیمات متغیر در GA می تونید این کار رو به تگ های چندگانه واگذار کنین و هر زمان که نیاز به تغییر چندین پیکربندی داشتین، تنها لازمه یه بار این کار رو انجام بدین، چون که همه تگ ها از تنظیمات متغیر استفاده می کنن.

    در هر صورت، بیایید به تنظیمات متغیر GA برگردیم. واسه مبتدیان باید بگم که لازمه ID رهگیری حساب گوگل آنالیتیکس مون رو اضافه کنیم، چون گوگل تگ منیجر باید بدونه که اطلاعات رو به کدوم حساب گوگل آنالیتیکس بفرستد.

    تنظیمات متغیر GA
    تنظیمات متغیر GA

    به Google Analytics account بعد منوی Admin و بعد هم (Tracking Info on a Property level) و در آخر هم Tracking Codeدر پنل خود برید. حالا Tracking IDرا کپی کنین، همه کد رو نه، تنها ID رو.

    به رابط گوگل تگ منیجر برید و این ID رو در تنظیمات متغیر گوگل آنالیتیکس paste کنین. به خاطر وجود GDRP باید نشانی IP بازدیدکنندگان رو به حالت ناشناس در بیاریم، چون براساس قوانین GDRP، نشانی IP به عنوان اطلاعات شخصی در نظر گرفته می شه.

    در تنظیمات متغیر GA به قسمت More Settings > Fields to Set برید و anonymizeIp رو وارد کنین و اون رو روی true تنظیم کنین. این عامل آخرین عدد از نشانی IP رو به صفر تغییر می دهد.

    gtm-setting
    یادتون نره که فیلترهای GA خود رو به روزرسانی کنین

    متغیر رو ذخیره کنین و به طور خودکار به editing mode از تگ گوگل آنالیتیکس برگردونده می شید. حال قسمت پیکربندی تگ کامل می شه، حالا بیایید فعال کننده رو تنظیم کنیم. در قسمت فعال کننده، بر هر جایی روی بلوک سفید کلیک کنین و فعال کننده All Pages رو انتخاب کنین.

    ga-pageview
    حالا بیایید فعال کننده رو تنظیم کنیم

    این شرط معنیش اینه که تگ نمایش صفحه گوگل آنالیتیکس در همه صفحه هایی که نگهدارنده کد گوگل تگ منیجر نصب شده، شروع به کار می کنه. تنها کاری که لازمه در سطح پایه واسه پیاده سازی GA بکنین، ذخیره سازی تگه. اگه کسی از شما بخواد که رهگیری استاندارد با گوگل آنالیتیکس رو نصب کنین، تنها کاری که باید انجام بدین، ساختن یه تگ نمایش صفحه س که برابر اضافه کردن همون کد رهگیری GA به کد منبع وب سایته.

    با تکمیل این قدما ما به گوگل تگ منیجر فرمون دادیم تا

    • بازدیدکننده های سایت رو با GA رهگیری کنه که یه تگه.
    • تگ رو روی همه صفحات فعال کنه که یه فعال کننده س.
    • داده رو به یه حساب مشخص گوگل آنالیتیکس بفرستد،ID رهگیری GA در تنظیمات متغیر گوگل آنالیتیکس جای گذاری شده. 

    تست کردن با حالت پیش نمایش و عیب زدایی

    قبل از این که این تغییرات رو منتشر کنیم و شروع کنیم به رهگیری تموم بازدیدکننده ها، باید مطمئن شیم که همه چیز به درستی کار می کنه. این جاییه که حالت Preview and Debug بسیار موثر می شه.

    حالت پیش نمایش و عیب زدایی(P&D) گوگل تگ منیجر این امکان رو به شما می دهد که سایتی رو که نگهدارنده کد گوگل تگ منیجر شما، روی اون پیاده سازی شده رو مورد بررسی قرار بدین. سایت هایی که حالت پیش نمایش دارن، دارای یه پنجره نمایش (کنسول) واسه رفع ایرادات در پایین صفحه مرورگر شما هستن بدین دلیل که بتونین تشخیص بدید که کدوم تگ ها ، در چه وقتی شروع به کار می کنن.

    پنل گوگل تگ منیجر
    پنل گوگل تگ منیجر

    واسه فعال کردن حالت رفع ایراد گوگل تگ منیجر، روی دکمهpreview  در گوشه بالایی و سمت راست (نزدیک دکمه submit) از رابط کاربری گوگل تگ منیجر خود کلیک کنین.

    بعد از اینکه حالت P&D رو فعال کردین، یه بنر بزرگ اطلاع رسانی نارنجی رنگ ظاهر می شه.

    حال به سایتی برید که نگهدارنده کد گوگل تگ منیجر در اون پیاده سازی شده، صفحه رو دوباره بارگذاری (refresh) کنین، بعد پنجره کنسول رفع ایراد در پایین مرورگر شما ظاهر می شه که اطلاعات جزئی درباره تگ هاتون، شامل وضعیت شروع به کار اون ها و اینکه چه اطلاعاتی درحال پردازشه، رو نمایش می دهد.

    این پنجره کنسول تنها روی کامپیوتر شما و وقتی در حال مشاهده حالت پیش نمایش هستین، نشون داده می شه و واسه بقیه بازدیدکنندگان از سایت نمیشه دید؛ پس نگران نباشین. اگه مشکلی در قسمت نگهدارنده کد به وجود بیاد تاثیری بر بقیه نداره، البته تا زمانیکه شما همه تغییرات رو در محیطی زنده منتشر کنین.

    اگرمشکلی در مورد مشاهده حالت پیش نمایش و رفع ایراد دارین، راهنمای چگونگی رفع ایراد رو بخونین. هم اینکه اگه می خواهید بیش تر درباره حالت P&D بیاموزید، این پست وبلاگ رو چک کنین. حال به تگ نمایش گوگل آنالیتیکس مون باز می گردیم. وقتی که کنسول پیش نمایش و رفع ایراد روی سایت تون ظاهر شد، بر اتفاق Page View (در سمت چپ کنسول) کلیک کنین و ببینین تگ GAتان با موفقیت شروع به کار کرده یا خیر.

    بر اتفاق Page View (در سمت چپ کنسول) کلیک کنین و ببینین تگ GAتان با موفقیت شروع به کار کرده یا خیر

    بسیار عالی! قبل از این که واسه اولین تگ تون جشن بگیریم، باید چک کنیم اون صفحه واقعا به گوگل آنالیتیکس رسیده، چون این حقیقت که تگ شروع به کار کرده، بدین معنی نیس که داده هم حتما فرستاده شده. مثلا یه تگ ممکنه به اشتباه پیکربندی شده باشه و بازدیدهای صفحه رو به یه حساب گوگل آنالیتیکس اشتباه بفرستد.

    بهترین راه واسه این که چک کنیم اطلاعات به درستی به GA ارسال می شن، به کار گیری گزارش های زمان حاضر (real-time) است. در گوگل آنالیتیکس به قسمت Real-time > Overview برید:

    gtm-overview
    به قسمت های جور واجور از سایت تون سر بزنین و ببینین نمایش همه اون صفحات در گزارش های real time مشاهده می شن یا خیر

    اگه تگ GA شروع به کار می کنه، ولی هیچ رویدادی در گزارش های RT نشون داده نمی شه، این راهنمای حل مشکل رو بخونین.

    یه وسیله موثر دیگه که حتما باید اون رو امتحان کنین، البته اگه تا حالا ازش استفاده نکرده اید،  دستیار گوگل تگ یا GTA است. GTA یه اکستنشن واسه مرورگر گوگل کروم است که با اسکریپت های رهگیری جور واجور گوگل گزارش گیری می کنه و چک می کنه که به درستی پیکربندی شده باشن؛ مثل گوگل ادز، گوگل آنالیتیکس، گوگل اپتیمایز و …

    انتشار نگهدارنده

    هر وقت پیکربندی و تست کردن تگ ها، متغیرها و فعال کننده ها در نگهدارنده رو تموم کردین، اون رو منتشر کنین. وگرنه اون تغییرات به طور زنده اعمال نمی شن و بازدیدکنندگان و استفاده کنندگان از سایت شما رهگیری نمی شن. هر بار که یه نگهدارنده منتشر می شه، نسخه جدیدی از اون ساخته می شه. این مسئله بسیار کارآمده چون در مواقع بروز مشکل می تونید به سرعت نسخه قبلی رو بازیابی کنین.

    در گوشه بالا و سمت راست روی دکمه آبی رنگ رابط کاربری گوگل تگ منیجر، SUBMIT کلیک کنین.

    انتشار نگهدارنده
    انتشار نگهدارنده

    در این مرحله دو گزینه دارین:

    • همه تغییرات رو به صورت زنده واسه بازدیدکنندگان سایت خود منتشر کنین و به صورت خودکار یه نسخه جدید بسازین.
    • تنها یه نسخه جدید بسازین. تغییرات به صورت زنده روی سایت نشون داده نمی شن، ولی یه نسخه ذخیره شده دارین که می تونید بعدا اگه اتفاق بدی افتاد، نگهدارنده رو براساس اون بازیابی کنین.

    این بار ما خلق و منتشر کردن نسخ

    Share