رشته حقوق

نمونه پایان نامه حقوق : حقوق بشر

دانلود پایان نامه

تروریستی بودن تکفیریان پی برد و ثانیاً قطعنامه های تصویبی در فصل ششم منشور سازمان ملل تصویب و به عقیده اینجانب اقدام قهری سریع و متناسبی از سوی جامعه بین الملل در واکنش به اقدامات تکفیریان صورت نپذیرفته است. با بررسی سابقه اقدامات و موضع گیری های شورای امنیت در حوادث مختلف دریافتم که این شورا در پاره ای از موضوعات به دلیل سیاسی کاری و لابی قوی صهیونیسم و آمریکا، عملاً اقدام موثری انجام نپذیرفته است. باید به مسئله مهمّى اشاره کنیم؛ و آن این‏که قبیله‏گرایى سیاسى و دینى محور اساسى در تحوّلات حاکم بر منطقه خاورمیانه است. به دور از این عامل مهم نمى‏توان رفتار هر کدام از طرف‏هاى این حوادث را تفسیر و تحلیل کرد. این عامل همان مسئله‏اى است که ایالات متّحده آمریکا و اسرائیل با تکیه بر آن به ایجاد هرج و مرج در منطقه بجاى به راه‏انداختن جنگ‏هاى مستقیمى علیه این کشورهاى هدف پرداخته است. مجموعه‏اى از ابزارها و فضاى عمومى حاکم بر این کشورها زمینه‏ساز این تاکتیک شده‏اند. مذهبى‏گرایى سیاسى موجود با پوششى یا گفتمانى قبیله‏اى (عربى) یا اسلام سنّى (اگر بشود گفت) قرار داده شده بود. لذا کار تغییر یا اصلاح نظام‏هاى سیاسى بر پا شده از سوى جنبش‏هاى سیاسى طایفه‏اى سنّى آسان بود؛ زیرا آن‏ها مشتاق به تغییر و تحوّل بودند. این تغییر به طور طبیعى از طریق دین صورت مى‏گرفت. این جنبش‏ها از زمان معارضه تنها تشکّل موجود در عرصه سیاسى بودند. کانونى به طور مشخّص از سوى حکومت‏هاى خلیجى وجود داشت که اموال لازم براى تامین مالى آن جنگ‏ها و گروه‏ها را در اختیار داشتند و این گروه‏ها را تغذیه و پشتیبانى مى‏کردند. طرح تفکیک و بازسازى کشورهاى منطقه خاورمیانه به سال 1980 بر مى‏گردد. برژینسکى، مشاور امنیت ملّى آمریکا در زمان رییس جمهور جیمى کارتر، تصوّر خودش را در مورد ترسیم دوباره نقشه خاورمیانه به گونه‏اى مغایر با مفاد قرارداد سایکس پیکو از راه تبدیل منطقه به کانون بحران‏ها و جنگ‏هاى مداوم مطرح کرد. شرق‏شناس یهودى متخصّص در تاریخ اسلامى و طوایف اسلامى و علاقه‏مند به زبان عربى، برنارد لویس، با هدف تکمیل این اندیشه، ظهور یافت و طرح خود را به دولت آمریکا تقدیم کرد. مفاد طرح او تقسیم خاورمیانه بر اساس نژاد و دین بود. کنگره آمریکا با این شیوه تقسیم خاورمیانه موافقت کرد. این طرح در ضمن سیاست آینده ایالات متّحده آمریکا در سال 1993 قرار گرفت. ناظران معتقدند که آغاز اجراى این طرح به صورت عملى در سال 2006 بود. خبر اجراى این طرح از سوى وزیر امور خارجه آمریکا در آن زمان (کوندلیزا رایس) و نخست‏وزیر اسرائیل (اولمرت) داده و اعلام شد که این طرح با محوریت لبنان آغاز خواهد شد. این طرح در بر دارنده ایجاد «قوس بحران» یعنى قوسى از بى‏ثباتى، حرج و مرج و خشونت که از لبنان، فلسطین و سوریه تا عراق، ایران و مرزهاى افغانستان با هدف اجراى راهکار و سیاست «هرج و مرج خلّاق» گسترش مى‏یافت. بر این اساس مى‏بینیم که منطقه خاورمیانه از زمان حوادث سپتامبر تا الآن لحظه‏اى روى ثبات و آرامش را به خود ندیده است. در یک لیست اجمالى و سریع موارد ذیل را در منطقه، شاهد هستیم: قتل‏عام‏هاى اسرائیلى در فلسطین؛ پس از عقب‏نشینى از جنوب لبنان، شروع ساخت، دیوار حایل در ژوئن 2002، اشغال عراق در سال 2003 و تعیین پل برمر، متخصّص امور تروریسم، به عنوان حاکم غیرنظامى، با هدف جذب گروه‏هاى مسلّح به داخل عراق، تجاوزات و زیر پا گذاشتن حقوق بشر در عراق از سوى ارتش آمریکا، ترور رفیق حریرى، نخست‏وزیر لبنان، در سال 2005 و به آشوب کشاندن اوضاع در داخل لبنان تا به الآن، کاریکاتورهاى موهن به پیامبر اکرم (ص) و برانگیختن خشم جهان اسلام، تجاوز اسرائیل به لبنان در ژوئن 2006، جنگ داخلى در فلسطین میان حماس و فتح و تقسیم قدرت، منفجر کردن مرقد عسکریین در سامرّا و شعله‏ور ساختن آتش طایفه‏اى در عراق، انفجارات سال 2007 در مراکش، الجزایر و جنگ در سودان، جدایى جنوب سودان از حکومت مرکزى و تشویق مناطق بر جدا شدن از کشورهاى مادر (استعمارگر)، موج تحوّلات در نظام‏هاى عربى در سال 2010 در تونس، مصر، لیبى و یمن و ورود این کشورها به مرحله‏اى از بى‏ثباتى اجتماعى، سیاسى و امنیتى و تسلّط گروه‏هایى با اندیشه‏هاى افراطى‏گرى، قتل و تکفیر، در سال 2011 حمایت منطقه‏اى و بین‏المللى از گروه‏هاى مسلّح در سوریه با هدف سرنگونى حکومت سوریه و تقسیم آن به دولت‏ها و مناطق کوچک بر اساس گرایش قبیله‏اى و نژادى، دادن جایگاه و نقش کشور مستقلّ در روابط و فعّالیت‏هاى خارجى در منطقه و در سلسله‏مراتب پیش‏بینى نشده به کردستان عراق.همه این موارد ما را به این تحلیل مى‏رساند که ما در فضاى منطقه‏اى پر از تنش قرار داریم. تشکیل گروهای تکفیری، جزئى از این فضاى بى‏ثبات است. به عبارت دیگر با عنایت به نقشه خاورمیانه بزرگ که توسط دولتمردان آمریکا مطرح است و اندیشه ایجاد اسرائیل امن، که توسط لابی های صهیونیستی به شدت دنبال می گردد و همچنین نظر به ارتباطات تکفیریان با رژیم صهیونیستی و ایجاد و ساخت بیمارستان هایی جهت درمان تکفیریان مجروح و بازگرداندن آنان جهت ادامه کشتار مسلمانان، جای تردیدی را باقی نمی گذارد که توسعه آتش خشم وکشتار تکفیریان، می تواند در راستای نقشه های جهانی در پروژه اسلام زدایی و اسلام هراسی باشد که با ملحوظ قرار دادن این مطلب، به علت عدم اقدام قاطع شورای امنیت در توقف اقدامات تکفیریان پی خواهیم ب
رد.

شواهد نشان مى‏دهد که کشورهاى غربى، نه تنها براى نابودى گروه‏هاى تکفیرى و تندرو تلاش نمى‏کنند، بلکه به شیوه‏هاى مختلف از آنان حمایت مى‏کنند. چنان‏که بر اساس برخى گزارش‏ها، حمایت آمریکا و بعضى از کشورهاى عربى از گروه‏هاى تکفیرى، مانند لشگر جهنگوى و غیره، تا اندازه‏اى است که برخى منابع غربى از شمارى از کشورهاى عربى با عنوان «عابربانک تروریست‏ها» یاد کرده‏اند و جالب آنکه وزارت خارجه آمریکا، حمایت مالى این کشورها از تروریسم، مانند طالبان و لشکر طیبه در پاکستان را به رسمیت مى‏شناسد.
آنچه امروز از سوی شبکه های ماهواره ای که با هزینه های چند صد میلیون دلاری اداره می شوند، در راستای تفرقه افکنی شیعه و سنی و تضعیف مسلمانان به دست خود می باشد. مقام معظم رهبری به برخى از مصادیق «شیعه‏ستیزى» و نیز «سنى‏ستیزى» در راستاى اختلاف انگیزى بین مسلمین اشاره کرده و به مسلمانان توصیه مى‏کنند که فریب روش‏هاى دشمنان اسلام را نخورند:«در بعضى از کشورهاى اسلامى مثل ریگ پول مى‏ریزند براى این‏که در بین سنى‏ها اجتماع ضد شیعه درست کنند. این از این طرف؛ از آن طرف هم به یک گوینده به اصطلاح شیعى پول مى‏دهند که در تلویزیون، به نام شیعه، ام‏المؤمنین عایشه را متهم کند، قذف کند، اهانت کند. روش‏ها این‏هاست. شما در مقابل این روش‏ها چه کار مى‏کنید؟ سنى چه کار مى‏کنى؟ شیعه چه کار مى‏کنى؟ از کارهاى این‏ها گول نخوریم. اختلاف براى آن‏ها بیشترین و بزرگ‏ترین نعمت است».جهالت بزرگ‏ترین دشمنى است که انسان در زندگى‏اش با آن برخورد مى‏کند. توسعه و گسترش علم و دانش از جمله مواردى است که مى‏تواند به خوبى با این بحران مقابله نماید و آتش اختلافات را خاموش نماید. با نگاهى کاوش‏گرانه مى‏بینیم که دین مبین اسلام، مکرراً پیروان خود را به فراگیرى از علم دعوت مى‏نماید.«إِنَّ الَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا یُتْلَى عَلَیْهِمْ یَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ سُجَّدًا وَیَقُولُونَ سُبْحَانَ رَبِّنَا إِن کَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولًا؛ آن‏ها که پیش از آن علم و دانش دریافت کرده‏اند هنگامى‏که قرآن بر آن‏ها تلاوت شود به خاک مى‏افتند و سجده مى‏کنند و مى‏گویند: منزه و پاک است پروردگار ما که وعده‏هایش قطعاً انجام شدنى است. همچنین «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ‏؛ آیا کسانى‏که مى‏دانند و کسانى‏که نمى‏دانند یکسانند. دکتر عایض القرنى، پیرامون جایگاه خطیر فتوا مى‏گوید: «امروزه فتواى شرعى به مزایده گذاشته شده است، افراد زیادى دیده مى‏شوند که با کمترین سرمایه‏هاى علمى و دانش شرعى، بدون تأمل و پرهیزگارى، درباره مسائل عمومى بزرگ فتوا مى‏دهند، حتى با شش نفر دانش آموز و دانشجو تنها خود را گروه رستگار و فرقه‏ى ناجیه تصور مى‏کنند و دیگران را گمراه، مرتد، دروغگو و گناهکار مى‏دانند. از نظر آنان دولت‏مردان، کافر؛ نویسندگان، زندیق؛ شاعران، فاجر؛ عالمان، دربارى؛ دعوتگران، فریب‏کار؛ کارمندان، ستمگر و بازرگانان، خیانت‏کار هستند».
حال با توجه به خلاصه نتیجه گیری جهت جلوگیری از تشکیل و توسعه تکفیر در ایران عزیز اسلامی و همچنین ریشه کنی تفیریان به ارائه برخی از پیشنهادات اقدام می نمایم:
پیشنهادات
الف- مقابله با تکفیر در آراء مقام معظم رهبری
اول. پرهیز از اختلاف افکنی فکری- عقیدتی:

رهبر انقلاب همواره توصیه و تأکید به دورى و پرهیز از اختلاف‏افکنى‏هاى فکرى- عقیدتى مى‏کنند و یادآور مى‏شوند که نمودهاى اختلاف افکنى از جمله توهین و تخریب سایر مذاهب باید متوقف شود و نیز باید به نوعى از تفاهم بین مذاهب اسلامى از جمله شیعه و اهل سنت رسید:« علماى شیعه و سنى با هم جلسه بگذارند، تفاهم کنند، با هم حرف بزنند. ما کارهاى مشترکى داریم … یک امور مشترکى وجود دارد؛ یک دردهاى مشترکى هست که درمان‏هاى مشترکى دارد. عالم شیعه در بین‏ مردمِ خود، عالم سنى در بین مردمِ خود نفوذ دارند؛ از این نفوذ استفاده کنند، این مشکلات مشترک را برطرف کنند».
دوم. بالا بردن آگاهی و بینش:
راهکار رهبرى در ارتباط با مقابله با ترفند دشمنان اسلام در خاموش کردن آتش نزاع‏هاى مذهبى را «بالا بردن آگاهى و بینش» اسلامى و به کارگیرى عقل و خرد را دراین زمینه پیشنهاد مى‏دهند که این مهم از طریق نویسندگان، روشنفکران، نخبگان فکرى، فرهنگى و سیاسى قابلیت به‏روز دارد.
سوم. بازگشت به قرآن و فهم آن با میزان عقل و خرد:
مقام معظم رهبرى به یکى از راه‏کارهاى کلیدى در حل مسائل جهان اسلام و برون‏رفت از مشکلاتى نظیر جریان‏هاى تکفیرى اشاره مى‏کنند:« ما مسلمان‏ها باید قرآن را، اسلام را درست بفهمیم و با میزان عقل و خِرَد خودمان و با راهنمایى اندیشه‏ى بشرى و اسلامى، به اعماق تعالیم پیامبراسلام و این پیام‏ها برسیم. وقتى از پیام اسلام غفلت کردیم، که‏ قرآن کریم فرمود: وَ قالَ الرَّسولُ یرَبِّ انَّ قَومِى اتَّخَذوا هذَا القُرءانَ مَهجورا؛ وقتى قرآن را مهجور کردیم، به مفاهیم قرآن درست نگاه نکردیم، مجموعه‏ى مفاهیم قرآنى را که یک منظومه کامل براى زندگى انسان است، درست ندیدیم، آن‏وقت لغزش پیدا مى‏کنیم، و نیروى خِرَد ما هم نمى‏تواند فهم درستى از مفاهیم قرآنى پیدا کند».
چهارم. عمل به قرآن:
یکى از راه‏کارها در زمینه مقابله با تفرقه انگیزى، دقت و بازگشت به قرآن است که از منظر رهبرى» دنیاى اسلام تشنه حقایق قرآن است.» و قرآن «راه سلامت»، «راه عزت» و «امنیت روانى» و «سبک زندگى درست» را به انسان‏ها یاد مى‏دهد. رهبرى اشاره مى‏کنند که قرآن بنا به آیه‏ واعتصموا بحبل اللّه جمیعا و لا تفرّقوا آحاد مسلمانان را به وحدت دعوت کرده است. و از سویى نقطه مقابل این آموزش قرآنى، آموزش استعمارى است که اختلاف میان مسلمانان را پدید مى‏آورد. (همان) در زمینه اختلاف میان مسلمانان که خلاف منطق قرآنى است مى‏فرمایند:«یکى از دستورهاى قرآن این است که آحاد امت اسلامى با یکدیگر متحد باشند … اختلاف میان مسلمانان یک عده، یک عده‏ى دیگر را تکفیر کنند، لعن کنند، خود را از آن‏ها برى بدانند. این چیزى است که امروز استعمار مى‏خواهد؛ براى اینکه ما با هم نباشیم ..».

دانلود پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید
رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

مطلب مشابه :  طبقه بندی دارایی ها

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

پنجم. لزوم هوشیارى نخبگان و بزرگان علمى‏فرهنگى در آگاه‏سازى امت اسلامى:
مقام معظم رهبرى به بزرگان علمى، روشنفکران و بزرگان سیاسى در جهان اسلام توصیه مى‏کنند که به «آگاه‏سازى» و محکوم کردن جریان‏هاى تکفیرى بپردازند:«این‏ها اگر چنان‏چه به وسیله‏ى مسلمان‏ها به طور کامل محکوم نشوند و بزرگان علمى و بزرگان روشنفکرى و بزرگان سیاسى وظیفه خودشان را در مقابل این‏ها انجام ندهند، این فتنه‏ها به اینجاها منحصر نمى‏ماند؛ بلایى به جان جامعه اسلامى مى‏افتد و روزبه‏روز این آتش توسعه پیدا مى‏کند. باید جلوى این فتنه‏ها را بگیرند؛ چه از طرق سیاسى، چه از طرق فتواهاى دینى، چه از طرق مقاله‏هاى روشنگرِ نویسندگان و روشنفکران و نخبگان فکرى و سیاسى در دنیا». «جریان‏هاى تکفیرى براى جهان اسلام به مثابه سمّ هستند که باید از بدنه جهان اسلام خارج شوند، امروز کسانى هستند که سلاحشان تکفیر است؛ ابائى هم ندارند که بگویند ما تکفیرى هستیم؛ این‏ها سم‏اند. خب، این سم را باید از محیط اسلامى خارج کرد». تکلیف عمده هم وحدت بر دوش نخبگان است؛ چه نخبگان سیاسى، چه نخبگان علمى و چه نخبگان دینى. دانشمندانِ دانشگاهى، دانشجویان را توجیه کنند و به آن‏ها تفهیم کنند که امروز مهم‏ترین مسئله در دنیاى اسلام وحدت است. اتّحاد به سمت هدف‏ها؛ هدفِ استقلال سیاسى، هدفِ استقرار مردم‏سالارى دینى، هدفِ پیاده کردن حکم الهى در جوامع اسلامى؛ اسلامى که دعوت به آزادى مى‏کند، اسلامى که انسان‏ها را دعوت به عزّت و شرف مى‏کند؛ این امروز تکلیف است، این وظیفه است. مقام معظم رهبرى در راستاى راه‏کارهاى پیشنهادى براى تحقق وحدت و پرهیز از تفرقه، تکلیفى را که متوجه نخبگان سیاسى است را چنین مى‏شمارند:«نخبگان سیاسى هم باید بدانند عزّت و شرف آن‏ها با تکیه‏ى به مردم و آحاد ملّت‏ها است، نه با تکیه به بیگانگان، نه با تکیه به کسانى که از بُن دندان با جوامع اسلامى دشمنند..
ششم. تقویت همگرایى و وحدت میان مسلمین:
«مسئله وحدت اسلامى یکى از راه‏کارهاى اساسى در برخورد با خیلى بسیارى از مشکلات جهان اسلام است که به صورت ویژه‏اى از منظر رهبرى بررسى شده است. ادبیات مقدس اسلام (قرآن و سنت)، مشحون از مفاهیمى است که با تصریح و تلویح، مسلمانان را دعوت و امر به وحدت مى‏نماید و از تجزیه و تفرقه هراسانیده و پرهیز مى‏دارد». توجه به ادبیات همسازگرایانه و همگرایانه از آن رو اهمیت دارد که جریان‏ها و گروه‏هاى تکفیرى دقیقاً خلاف رویکرد قرآن و سنت بر تفرقه و ناهمسازگرى و گسست امت اسلامى تلاش مى‏کنند. از این‏رو، رهبرى با درک ضرورت «اتحاد و اتفاق بین مسلمین» و وحدت را «فریضه فورى» براى امت اسلامى مى‏شمارند:«امروز اتحاد و اتفاق بین مسلمانان، یک فریضه فورى است. ببینید از جنگ و اختلاف چه مفاسدى به وجود مى‏آید؛ ببینید در دنیاى اسلام، تروریسم کور به بهانه اختلافات مذهبى، چه فجایعى به راه مى‏اندازد؛ ببینید با این اختلافاتى که بین ما مسلمانان به وجود آوردند، رژیم صهیونیستى غاصب چه نفس راحتى مى‏کشد». از سوى دیگر، رهبرى توصیه مى‏کنند که باید از اختلافات جزئى سلیقه‏اى و عقیده‏اى عبور و بنابر نص قرآنى امت واحده تشکیل داد:«نیاز مهمّ دیگر دنیاى اسلام اتّحاد است؛ باید از اختلافات جزئى، اختلافات سلیقه‏اى، اختلافات عقیدتى عبور کرد و امّت واحده تشکیل داد: انَّ هذِهِ امَّتُکُم امَّهً وَحِدَهً وَ انَا رَبُّکُم فَاعبُدون». «وحدت به معناى تکیه بر مشترکات است. ما مشترکات زیادى داریم؛ میان مسلمانان، مشترکات بیش از موارد اختلافى است؛ روى مشترکات باید تکیه کنند». «علماى دنیاى اسلام مردم را از تشدید اختلافات فرقه‏اى و مذهبى برحذر بدارند». رهبر انقلاب، در راستاى راه‏کارهاى مقابله با جریان‏هاى تکفیرى، توصیه به مسئولین کشورها را در راستاى راه‏کارهاى عملى مدنظر داشته و در هر فرصتى مشکل و آسیب ناشى از جریان‏هاى تکفیرى را گوشزد مى‏کنند. مى‏توان به جریان سفر سلطان قابوس و نخست وزیر پاکستان نواز شریف، اشاره نمود که راه‏کارهاى مقابله با جریان‏هاى

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید