سبز اندیشان امروز

«خانم اژدها» کیست؟

جزئیاتی از هواپیمای جاسوسی آمریکایی ها که شناسایی شد

امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران از شناسایی یه فروند هواپیمای جاسوس آمریکایی در مرز های ایران و اخطار به این هواپیما قبل از ورود به حریم هوایی کشورمون خبر داد.

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) در نشست خبری امروز خود ضمن اعلام این خبر گفت: یکی از افتخارات سال ۹۱ ما کشف و شناسایی و رهگیری یکی از تکنولوژیکی ترین هواپیماهای شناسایی و جمع بیاری اطلاعات به نام u2ه. این هواپیما دارای رادارهای پهلونگر، مستقیم، فراطیفی و شنود الکترونیکیه که می تونه تا عمق کشور هدف رو رصد کنه.

: در نزدیک ظهر ۲۲ بهمن ماه سال ۹۱ یه فروند هواپیمای شناسایی U2 که توانایی رادارگریزی داره در منطقه عمومی دریای عمان قبل از نزدیکی به مرزهای ایران اخطار هوایی ما رو دریافت می کنه.

اسماعیلی تاکید کرد: در این هنگام هواپیما جواب می دهد و به اخطار ما اطاعت می کنه و بدون این دست اون دست کردن از مرزهای ما دور می شه و ما تماشاگر دورشدن منطقه پروازی این نوع هواپیماها از مرزهای هوایی ایران هستیم.

اما تنها مرور توانایی ها و ویژگی های این پرنده جاسوس آمریکاییه که نشون می دهد خبری که امروز اعلام شد تا چه مهمه.

«خانوم اژدهایی» که واسه جاسوسی تربیت شده بود

هواپیمای «لاکهید یو-۲» که به «خانوم اژدها» هم گفته می شه، یه هواپیمای شناسایی با ارتفاع پرواز بالاست. این نوع هواپیماها الان تحت فرماندهی نیروی هوایی آمریکا فعالیت می کنن، اما قبل از اون یکی از مهمترین وسایل شناسایی و جمع بیاری اطلاعات سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) به حساب می رفت. این هواپیما با لوازم بسیار پیشرفته ای که روی اون نصب شده، میتونه در ارتفاع بسیار بالا (۷۰هزار پا)، در تموم شرایط آب و هوایی به صورت ۲۴ ساعته به جمع بیاری اطلاعات بپردازه. این هواپیما علاوه بر استفاده های نظامی و جاسوسی واسه تحقیقات ارتباطی و تنظیمات ماهواره ای هم استفاده کرده می شه.

نمونه های اولیه این هواپیمای شناسایی در دوران جنگ سرد استفاده کرده شد. «لاکهید یو-۲» در اون زمان ساعت های متمادی در آسمون شوروی، جمهوری چین، ویتنام شمالی و کوبا پرواز داشته به جمع بیاری اطلاعات پرداخته.

این هواپیما که بارها مورد به روزرسانی شده، از تک و توک هواپیماهاییه که به دلیل توانایی های بالایی که داره، بیشتر از ۵۰ ساله که در نیروهای هوایی آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. نیروی هوایی آمریکا از «یو-۲» در جنگ عراق، افغانستان و هم اینکه واسه پشتیبانی نیروهای ناتو استفاده کرده.

مدل های اولیه «یو ۲» وقتی در پروازهای خود در آسمون شوروی شناسایی شدن. از اون زمان بود که آمریکا به فکر ایجاد تغییراتی در این پرنده افتاد که در آخر منتهی به تولید مدل TR-1 از این هواپیما شد که توانایی های ضدراداری فوق العاده ای به اون بخشید.

این هواپیما تک سرنشین از دید موتوری هم تغییرات گسترده ای داشته و به مرور موتور بسیار پرقدرت F118 جنرال الکتریک جانشین موتورهای J57 Pratt & Whitney شده که در نمونه های اولیه روی این هواپیما نصب بود.

ارتفاع پرواز این هواپیما به حدی بالاست که خلبان اون باید از لباس های فضانوردی استفاده کنه. این لباس های علاوه بر تأمین اکسیژن واسه خلبان، از ایشون در برابر خطر از دست رفتن فشار هوای کابین خلبان در ارتفاع بالا مواظبت می کنه. ارتفاع بالای پرواز امکان ردیابی این هواپیما رو بیشتر از پش سخت می کنه.

این هواپیما از چندین حسگر جور واجور واسه شناسایی بهره می برد. این حسگرها در نقاط جور واجور هواپیما از جمله دماغه، پشت کابین خلبان، بال ها و بدنه هواپیما نصب شده ان. «یو ۲» میتونه به صورت همزمان به جمع بیاری سیگنال، تصویربرداری و نمونه ورداری از هوا بپردازه. حسگرهای تصویربرداری این هواپیما قادر به ثبت عکس و فیلم، تصاویر الکترو اپتیک و عکس ورداری راداری هستن. «یو ۲» میتونه هم از داده های در خط دید و هم از داده های بالاتر از خط دید بهره گیری کنه.

اما یکی از خاص ترین تجیهزاتی که روی مدل های جدید این هواپیما نصب شده، دوربین های بیرون از کابین ساخت شرکت «سونی» است. این دوربین جهت جایگزینی تصاویر دیجیتال به جای تصاویر فقط در بازه دیده، که در زیر هواپیما نصب شده از اون واسه برداشتن تصاویری بسیار دقیق از زمین به خصوص در بین فرود، استفاده می شه.

این هواپیما تا قبل از اینکه در اختیار نیروی هوایی و دریای آمریکا قرار گیرد، در اختیار سازمان سیا بود. سازمان سیا از این هواپیما از به شکل پروژه «خانوم اژدها» استفاده می کرد. این پروژه سری بود و خلبان های نیروی هوایی آمریکا واسه اینکه بتونن خلبانی این هواپیما رو مسوولیتشو قبول کنن، باید از سمت خود انصراف داده و به عنوان یه شهروند عادی در سیا استخدام می شدن. هر هواپیما هم یه شماره سریال منحصر به فرد داشت که در اسناد سیا با اون شماره به اون اشاره می شد.

از این هواپیما در عملیات حمله ناتو به لیبی هم استفاده شد. در مجموعه حملات ناتو به لیبی این هواپیما وظیفه حراست اطلاعاتی از منطقه «پرواز ممنوع» رو رو دوش داشت.

«یو-۲» پس از ۵۰ سال فعالیت در خط اول ناوگان شناسایی نیروی هوایی آمریکا قرار بود سال ۲۰۱۲ بازنشسته شه، اما توانایی های این هواپیما و نبود جانشین مناسبی واسه پر کردن خلا به وجود اومده بوسیله بازنشستگی ناوگان «یو -۲» ها پنتاگون رو به بازنگری در این تصمیم و تمدید دوره فعالیت اون تا سال ۲۰۱۴ واداشت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *