پایان نامه های روانشناسی

پایان نامه درمورد مدارس دخترانه

طرح دوره تحصیلی منظمی در نظر گرفته می شود و برای هر درس ساعات کافی ملحوظ میگردد اما آغاز و پایان سال تحصیلی و ایام تعطیلی مدارس بسته به نیازمندیها و فعالیتهای مربوط به تامین معیشت افراد جامعه تعیین می شود.

پایان نامهاینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

برنامه تحصیلی فشرده : در این طرح سال نامه کار مدرسه از 180 روز به حداکثر 120 روز تقلیل می یابد این تعدیل در برنامه آموزش ایجاب می کند که در زمان کار و برنامه آموزشی نیز تعدیلی صورت گیرد.
برنامه کمک به دانش آموزان : کمک مدرسه به صورت نقدی یا تهیه و در اختیار گذاشتن لوازم مدرسه و نیازمندیهای غذایی دانش آموزان انجام میگیرد این طرح در مورد آن دسته از خانواده های تهیدست در نظر گرفته می شود که فرزندان آنها ،علاقه میل و توانایی ماندن در مدرسه و ادامه تحصیل را دارند.
آموزش در منزل دانش آموز: در این طرح معلم کلاس یا یک معلم دیگر در منزل به ملاقات دانش آموز می رود و در همان جا به او درس می دهد
کلاسهای شیفت عصر : این طرح با تشکیل کلاسهای سه ساعته که از ساعت 5/5 عصر تا 5/8 چند روز در هفته برگزار میگردد به اجرا در می آید.
طرح برنامه ویژه برای تقویت دانش آموزان و رفع اشکال انها : این برنامه در برگیرنده دانش آموزان علاقمندی است که تواناییها و نیازمندیهای متفاوتی دارند و برای دانش آموزان دارای تواناییهای پایین بیشتر قابل استفاده است.

طرح تشکیل کلاس در همسایگی دانش آموز : این طرح با استقرار در کلاسهای رفع اشکال در خانه معلم و یا هر مکان دیگری که دانش آموزان به آن دسترسی بیشتری دارند اجرا می شود.
طرح دوستان : مشخصه عمده این طرح آن است که از بین دانش اموزانی که معدل بالا دارند و در بین دانش اموزان محبوب هستند فردی بعنوان دوست و همکار دانش آموز ضعیف تر انتخاب می شود این فرد می تواند به دوست آسیب پذیر خود در زمینه درک و دریافت بهتر آموزش های مدرسه یاری رساند.
10 – طرح آموزش ترمیمی (جبران ) علاوه بر موارد فوق طرح جالب توجه دیگر طرح مدرسه سیار است. این طرح از جمله تدابیری است که در برخی از کشورها از جمله فرانسه و بلژیک برای مقابله با افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش اموزان و نوجوانان طبقه محروم و بالابردن مشارکت اجتماعی ساکنان آن مناطق به کار گرفته می شود.

مقابله با افت تحصیلی در کشورهای آسیا و اقیانوس آرام :
بررسی مسائل آموزش و پرورش در برخی از کشورهای آسیا و اقیانوس آرام مانند هندوستان ، پاکستان ،بنگلادش، فیلیپین و تایلند از طریق گزارشهای یونسکو نشان می دهد که این کشور ها نیز در زمینه عوامل بازدارنده تحصیلات دانش آموزان با کشور ما مسائل مشترکی دارند .این تحقیقات بخصوص نمودار این واقعیت است که هر جا فقر بیشتر باشد شکست تحصیلی نیز عمیق تر است.
این گزارشها ،راهبردها و اقداماتی که این کشورها برای مبارزه با پدیده افت و ترک تحصیلی انجام داده اند و نتایج موفقیت آمیز و اقدامات انجام شده را منعکس میکنند.برخی از راهبرهای موفقیت آمیز کشورهای آسیا و اقیانوس آرام در زمینه جلوگیری از افت تحصیلی به شرح زیر است:
اقدامات سازمانی : در بین اقدامهای سازمانی ، ارتقاء اتوماتیک دانش آموزان از همه رایج تر است در این روش به دانش آموزان اجازه می دهند بدون گذراندن امتحان به کلاس بالاتر بروند بدیهی است این اقدام با اقدامات تربیتی و برخوردار از مربیان و معلمان با صلاحیت انجام میگیرد.در این روش جای گزینی ارزشیابی مستمر به جای امتحانات روشی برای افزایش قدرت نگهداری مدرسه می باشد.
اقدامات تربیتی :
این اقدامات شامل توسعه مراکز تربیت معلم ،بهبود برنامه های آموزشی ضمن خدمت و نیز گسترش دوره های پیش دبستانی بخصوص در محلات فقر نشین شهری می باشد.
اقدامات انگیزشی و مادی :
شامل تغذیه رایگان ، استفاده از لوارم التحریر و لباس رایگان ، به ویژه برای دختران ، ارائه امکانات خاص مانند دوچرخه به دانش آموزان روستاهای دور افتاده ،اهدای بورس و هزینه تحصیلی برای دانش آموزان می باشد.

مشارکت اولیاء و جامعه ملی :
این اقدام به منظور علاقمند کردن آنها به تحصیل و جلوگیری از افت تحصیلی می باشد.تشریک مساعی اولیا شامل شرکت در انجمنهای اولیاء و مربیان و کمک گرفتن از آنها در اداره کلاس و مدرسه تا ساختن و تجهیز مدرسه به کمک خود آنان می باشد.
اقدامات غیر رسمی :
این اقدامات با بهره گرفتن از امکانات محلی و ایجاد فضاهای آموزشی اضافی انجام میگیرد.برای مثال ،نهادها یا سازمانها می توانند بعنوان مکمل مدرسه عمل کنند و در بخشی از مسئولیتهای مدرسه شریک شوند.

پیشینه تحقیق :
موضوع افت تحصیلی و علل و عوامل بروز آن در دوره های مختلف تحصیلی موضوعی است که از دیرباز مورد توجه بسیاری از محققان آموزشی واقع شده است که هر کدام از این پژوهشگران از بعدی خاص به موضوع نگاه کرده و عواملی را مورد نقد و بررسی قرار داده اند و کار خویش را در قالب پایان نامه های دانشگاهی و یا بعنوان تحقیقات آموزشی عرضه نموده اند.که در این بخش از این فصل به بررسی تعدادی از این تحقیقات پرداخته و نتایج آنها را محقق جهت بررسی با نتایج حاصل از تحقیق استخراج خواهد نمود.
1)پایان نامه ای تحت عنوان «بررسی عوامل موثر در افت تحصیلی دانش آموزان در دوره راهنمایی و دختران پایه سوم منطقه 16 آموزش و پرورش» که توسط پژوهشگر خانم زهرا داریاپور در سال 1369-70 ،مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس انجام پذیرفته است که نمونه آماری پروژه ای ایشان 240 نفر دانش آموز دختر و ابزار مورد استفاده پرسش نامه محقق ساخته می باشد. که طبق بررسیهایی که این پژوهشگر انجام داده اند به این نتایج دست یافته اند که هر چه قشر اجتماعی خانواده دانش آموزان بالاتر و از انسجام بیشتری برخوردار باشد افت تحصیلی در دانش آموز کمتر مشاهده می شود .بین خانواده و میزان امکانات آموزشی و افت تحصیلی رابطه وجود ندارد،مدیران مدارس اعتقاد داشتند که فقر فرهنگی خانواده ،اختلافات فقر اقتصادی ،بالا بودن تعداد افراد خانواده ،کمبود امکانات آموزشی ،مشکلات اقتصادی معلمان و مشکلات روحی و عاطفی دانش آموزان در دوران بلوغ از علل عمده افت تحصیلی است.
2)تحقیق دیگری با عنوان «بررسی علل افت تحصیلی در دوره متوسطه عمومی شهرستان خرم آباد توسط آقای حسین مهرداد در تاریخ 1370 در مقطع کارشناسی ارشد انجام پذیرفته است.محقق پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از تحقیق خویش نتایج زیر را بیان می دارد.
1- عوامل ناشی از نظام آموزشی 54/30 درصد تاثیر

عوامل خانوادگی 8/27 درصد تاثیر
عوامل مربوط به محیط آموزشی با 46/15 درصد تاثیر
عوامل فردی با 83/11 درصد تاثیر
عوامل ناشی از خصوصیات معلم با 74/7 درصد تاثیر
عوامل محیطی و اجتماعی با 63/6 درصد تاثیر
3)پژوهشگر بعدی با عنوان« بررسی علل و عوامل موثر بر افت تحصیلی در مدرسه راهنمایی 17 شهریور کلور از توابع شهرستان خلخال در سالتحصیلی 72-71 توسط آقای سید علی اسحاقی انجام گرفته است.که محقق پس از بررسی اطلاعات به دست آمده از پرسش نامه ها نتایج زیر را از تحقیقات خویش به دست می آورد.
عواملی که بر افت تحصیلی تاثیر دارند عبارتند از : تحصیلات والدین ،درآمد والدین ،بعد خانوار،میزان مراجعه والدین به مدرسه،میزان علاقه به تحصیل دانش آموزان ،میزان معاشرت با دوستان ناباب و میزان مطالعه درس دانش آموزان.
4)تحقیق دیگری با عنوان ((بررسی ارتباط ویژگیهای خانوادگی با افت تحصیلی دانش آموزان پسر در دوره متوسطه اردبیل)) توسط آقای عظیم علیپور در سال 1374مقطع کارشناسی ارشد, دانشکده علوم اجتماعی تهران انجام گرفته است که در این پژوهش محقق به این نتایج دست یافته که بین افت تحصیلی و نوع شغل پدران و میزان درآمد خانواده و وضعیت مسکن و شغل مادران و سواد والدین و حضور و عدم حضور والدین یا یکی از آنها ارتباط وجود دارد.
5)تحقیق دیگری با عنوان بررسی علل افت تحصیلی در آموزش و پرورش شهرستان نمین و ارائه راه های مقابله با آن توسط آقای سید ناصر آمیغی اردبیل در سال 1379 در مقطع کارشناسی ارشد انجام گرفته است که در این پژوهش محقق به این نتیجه دست یافته که بین افت تحصیلی , میزان تحصیلات خانواده , میزان در آمد والدین , امکانات فضای آموزشی و شیوه مدیریت آموزشگاه و ویژگی های معلمان ارتباط معنا داری که موثر بر معدل درس باشد وجود ندارد اما شیوه ی مدیریت آموزشگاه و ویژگی های معلمان و میزان در آمد خانواده بر تکرار پایه آنها موثر می باشد.

فصل سوم

روشها و تکنیک ها

مقدمه
تعریف جامعه و نمونه
تعریف جامعه آماری و نمونه آماری
ابزار اندازه گیری
روش جمع آوری داده ها
روش تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه:
یکی از محاسن این فصل که در آن مرحله به مرحله روش انجام تحقیق توصیف می گردد همان ایجاد امکان به منظور تکرار یا ادامه تحقیق در همان زمینه یا زمینه دیگر برای محقق دیگر است تا بتواند با رعایت مفاد مندرج در این فصل از تحقیق تحقیقی مشابه انجام دهدو از مقایسه و بررسی یافته ها در تحقیق اطلاعات مفیدی کسب کند.
در این فصل با توجه به موارد مطروحه روش انجام تحقیق به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و درباره روش تحقیق – جامعه آماری – نمونه روش نمونه گیری – روش جمع آوری اطلاعات بحث خواهد شد و هر کدام از موارد مذکور تحت عنوان خاصی مطرح شده و بحث و توضیح هر کدام خواهیم پرداخت.

تعریف جامعه:
جامعه عبارت است از گروهی از افراد ،اشیا با حوادث که حداقل یک صفت یا ویژگی مشترک داشته باشند یا بعبارتی دیگر جامعه عبارت است از همه اعضای واقعی یا فرضی که علاقمند هستیم یافته های پژوهش را به آنها تعمیم دهیم(دلاور ، علی، 1370).
تعریف جامعه آماری :
جامعه آماری مورد بررسی در این تحقیق شامل معلمان مونث در مدارس دخترانه متوسطه ناحیه 2 شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 90-89 که تعداد آنها 100 نفر می باشد.
تعریف نمونه :
نمونه به زیر جامعه ای گفته می شود که از کل جامعه انتخاب می شود و معرف آن است.
یا بعبارت دیگر نمونه گیری یعنی انتخاب تعدادی از افراد ،حوادث و اشیا از یک جامعه تعریف شده بعنوان نماینده آن جامعه (دلاور، علی، 1370)

تعریف نمونه آماری :
با توجه به اهمیت نمونه به ویژه در تحقیقات علوم انسانی نمونه ای که برای این پژوهش در نظر گرفته شده است در مورد جامع معلمان با بهره گرفتن از فرمول گوکران 40 معلم بعنوان نمونه انتخاب شدند.
فرمول کوکران : با توجه به اینکه مقادیر p و q قبل از برآورد حجم نمونه مجهول بود بنابراین p=50% و q=50 % در نظر گرفته شد مقادیر متغیر های دیگر فرمول حجم نمونه کوکران عبارتند از :
توزیع نرمال یا احتمال خطا= درصد خطاپذیری نتایج =
عدم وجود صفت در نمونه q= احتمال وجود صفت در نمونه p=
حجم نمونه آماری N=
N=

مطلب مشابه :  دانلود پایان نامه روانشناسی با موضوع سوء مصرف مواد-پایان نامه آماده

ابزار اندازه گیری :
در این تحقیق جهت بررسی علل افت تحصیلی دانش آموزان دختر مقاطع متوسطه ناحیه 2 اردبیل از پرسش نامه ای که توسط پژوهشگر آقای سید ناصر آمیغی اردبیل در سال 1379 در مقطع کارشناسی ارشد برای بررسی علل افت تحصیلی در شهرستان نمین تنظیم شده بود استفاده شد و این پرسش نامه در میان معلمان اجرا شد.

روش تحقیق:
تحقیق حاضر با توجه به موضوع و اهداف به روش >>علی و همبستگی<< انجام گرفت در ارتباط با مزایایی این روش دلاور بیان میدارد >> مزیت عمده آن این است که به محقق اجازه می دهد تغییر های زیادی را اندازه گیری کند و همزمان همبستگی درونی آنها را محاسبه نماید . روش همبستگی به محقق اجازه می دهد که احتمال ارتباط چند متغیر را با یک الگوی رفتاری مشخص مورد پژوهش قرار دهد . امتیاز دیگر روش همبستگی در این است که می تواند درباره درجه همبستگی بین متغیر های مطالعه اطلاعات لازم را فراهم سازد… روش همبستگی برای دو هدف عمده به کار می رود: 1-کشف همبستگی بین متغیر ها. 2- پیش بینی یک متغیر از روی یک یا چند متغیر دیگر<<
تحقیق حاضر نیز با توجه به این که درصدد دستیابی متغیر ها و عواملی می باشد که در افت تحصیلی موثرند و باعث بروز افت تحصیل می شوند از روش علّی و همچنین چگونگی ارتباط این عوامل با افت تحصیلی را در نظر دارد بسنجد بدان جهت روش بکار رفته در این پژوهش از نوع علّی و روش همبستگی می باشد.
روش جمع آوری داده ها :
از مراحل با اهمیت هر پژوهش شیوه جمع آوری اطلاعات است که به آن قدرت می بخشد برای اجرای هر نوع مطالعه تحقیقی نوع خاصی از ابزار و وسایل جمع آوری اطلاعات مورد نیاز می باشد.
در تحقیق حاضر ابزاری که برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفته است پرسش نامه ای می باشد که توسط پژوهشگر سید ناصر آمیغی اردبیل طراحی شده است و در زمستان سال 1379 در شهرستان نمین که دارای قبولی از 5./0می باشد در میان معلمان به اجرا درآمده است.

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه
گزارش توصیفی
نتایج استنباطی
یافته های جانبی

مقدمه
این فصل از تحقیق حاضر شامل دو بخش می باشد:
بخش اول: تحت عنوان تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها
بخش دوم: تحت عنوان تجزیه و تحلیل استنباطی و آزمون فرضیات
بخش سوم : تحت عنوان یافته های جانبی
بخش اول این فصل شامل جداول توصیفی مربوط به پرسشنامه می باشند که در این بخش سوال های مربوط به به پرسش نامه ها از نظر تعداد و درصد پاسخ های ارائه شده به گزینه ها مورد جمع بندی قرار گرفته و در جدولی استخراج گردیده است که در زیر هر یک از جداول نیز با توجه به داده های جدول به توصیف مطالب پرداخته شده است.
بخش دوم این فصل به تجزیه و تحلیل فرضیات پرداخته و هریک از فرضیه های تحقیق با توجه به سوال های مربوط به آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند .
بخش سوم این فصل به یافته های جانبی بخش اول یعنی آمار توصیفی پرداخته است.

آمار توصیفی نتایج آماری
با توجه به نتایج آماری بدست آمده تعداد پاسخ دهندگان به سوال یک (میزان در آمد والدین و افت تحصیلی ) از بین 40 نفر که بیشترین تعداد به گزینه زیاد با فراوانی 18 و 45 درصد و کمترین آن به گزینه کم با فراوانی 2 و 5 درصد می باشد و بقیه نیز به ترتیبی که در جدول و نمودار زیر آمده مشخص و نشان داده شده است.
جدول 4-1 توزیع میزان درآمد خانواده و افت تحصیلی
فراوانی درصد
کم 2 5.0
متوسط 11 27.5
زیاد 18 45.0
خیلی زیاد 9 22.5
جمع 40 100.0
نمودار 4-1 – توزیع میزان درآمد خانواده و افت تحصیلی

با توجه به نتایج آماری بدست آمده تعداد پاسخ دهندگان به سوال دو (انتصاب مدیران مدارس از روی صلاحیت ) از بین 40 نفر که بیشترین تعداد به گزینه متوسط با فراوانی 15 و 5/37 درصد و کمترین آن به گزینه خیلی زیاد با فراوانی 3 و 5/7 درصد می باشد و بقیه نیز به ترتیبی که در جدول و نمودار زیر آمده مشخص و نشان داده شده است.
جدول 4-2 انتصاب مدیران مدارس از روی صلاحیت
فراوانی درصد
کم 9 22.5
خیلی کم 5 12.5
متوسط 15 37.5
زیاد 8 20.0
خیلی زیاد 3 7.5
جمع 40 100.0

نمودار 4-2- انتصاب مدیران مدارس از روی صلاحیت
با توجه به نتایج آماری بدست آمده تعداد پاسخ دهندگان به سوال سه (میزان راضی بودن معلمان از شغل خود )از بین 40 نفر که بیشترین تعداد به گزینه زیاد با فراوانی 18 و 45 درصد و کمترین آن به گزینه خیلی زیاد با فراوانی 1 و 5/2 درصد می باشد و بقیه نیز به ترتیبی که در جدول و نمودار زیر آمده مشخص و نشان داده شده است.
جدول 4-3 میزان راضی بودن معلمان از شخصیت خود
فراوانی درصد
کم 8 20.0
خیلی کم 3 7.5
متوسط 10 25.0
زیاد 18 45.0
خیلی زیاد 1 2.5
جمع 40 100.0

نمودار 4-3 –راضی بودن معلمان از شخصیت خود
با توجه به نتایج آماری بدست آمده تعداد پاسخ دهندگان به سوال چهار(شیوه تریس معلمان ) از بین 40 نفر که بیشترین تعداد به گزینه سخنرانی با فراوانی 19 و 5/47 درصد و کمترین آن به گزینه حل مسأله با فراوانی 3 و 5/7 درصد می باشد و بقیه نیز به ترتیبی که در جدول و نمودار زیر آمده مشخص و نشان داده شده است.
جدول 4-4 – شیوه تدریس

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید
92

دیدگاهتان را بنویسید