سبز اندیشان امروز

۸ نکته که باید درباره Battlefield 1 بدانید

رونمایی از نسخه جدید سری بازی Battlefield با غافلگیری بسیار بزرگی همراه بود. با اینکه شایعه هایی درباره عقب گرد بازی به دوران جنگ جهانی اول به گوش می رسید، اما بیراه س نیس اگه بگیم که هیچکی انتظار نداشت استودیوی خوش نام DICE واقعاً دست به اینجور حرکتی زده و سری بتلفیلد که معروفیت خاصی در تصویر کردن نبردهای بزرگ و مدرن داره رو دچار اینجور تغییرات خیلی عجیبی کنه.

تریلر اول Battlefield 1 با اینکه بسیار کوتاه بود و بخشای خیلی از گیم پلی رو به نمایش در نمی آورد، اما چشم طرفدارانی که با شور و شوق خیلی زیاد منتظر نسخه جدید بتلفیلد بودن رو به خود دوخت و حتی به یکی از پربازدیدترین ویدیوهای سایت یوتوب تبدیل شد. گاز خردل، نبردهای سنگر به سنگر، اسبا، هواپیماهای ملخی، زپلین و تانکای زرهی، همه و همه عنصرهایی بودن که نوید عنوانی شاهکار رو می دادن و DICE با نمایش بعدی بازی در نمایشگاه E3 امسال، دوباره ثابت کرد که در کار خود مهارت عجیبی داره.

به نظر بسیاری، DICE با ساخت Battlefield 1 دست به قمار بزرگی زده و دور شدن از فرمولای همیشگی سری بازی مورد بحث، نتیجه های باحالی براش نداره. اما اگه منصف باشیم، Battlefield 1 همون بتلفیلد همیشگیه که حالا نه فقط بزرگ تر از پیش شده، بلکه واقعاً نشون میده چه پتانسیلایی در دل بازیای ویدیویی نسل هشتمی و قدرت پردازشی امروزی نهفته گشته.

فقط کافیه به تصاویر و ویدیوهای بازی نگاه کنین تا به روشنی فهمیده باشین موتور فراست بایت جهشی بزرگ در نسل هشتم داشته. افکتای تصویری مانند آب و هوا، مه و دود همه عالی از آب درآمده ان و مطمئناً تجربه چشمی بازی، چیزی بالاتر از تموم عناوین شوتر و جنگ جهانی-اساسی میشه که تا به امروز تجربه کردیم. Battlefield 1 واقعا عنوانی نسل هشتمیه.

با وجود اینکه به نظر می رسه گیم پلی بازی با تغییرات زیادی همراه شده باشه، Battlefield 1 دقیقاً همون فرمول قبلی رو دنبال می کنه و دوست داران این فرنچایز ناامید نمی شن. کلاسای بازی تقریباً حس و حال عناوین قبلی رو نگهداشتن و مدهای اونم به جای بازطراحی، فقطً انگار تکامل نسبت به قبل رسیدن. DICE واسه راضی نگه داشتن طرفدارانش نیازمند اعمال تغییرات گسترده نبوده، پس دست به اینجور حرکتی هم نزده س.

برخلاف چیزی که بسیاری تصور می کنن، جنگ جهانی اول بازه ای مهم در طول تاریخ به حساب می اومده که بشر واسه اولین بار تونست به سلاحا و ابزارآلات نظامی امروزی دست پیدا کنه. تا قبل از جنگ جهانی اول، چشم آدم به ماشین قتاله ای مثل تانک نیفتاده بود و این ماشین زرهی بزرگ تونست نقشی مهم در تغییر یافته های جنگ اجرا کنه. حتی تصور سوار شدن و هدایت یکی از این تانکا در Battlefield 1 دلیل می شه خون از هیجان در رگمان به جوش آید.

تعهد به حقایق جنگ و تصویر کردن فضای مغموم اون دوران، یکی از مسائلی بوده که مورد توجه خاص DICE قرار گرفته و این استودیو تصمیم داشته تا ضمن ارائه یه بازی ویدیویی سرگرم کننده، گیمرها رو با شکل و شمایل واقعی جنگ آشنا سازه. البته سوالی که باقی می مونه اینه که به چه دلیل با وجود تعهد به حقایق جنگ، سربازان فرانسوی (که بیشترین نیروی نظامی جنگ جهانی اول رو تشکیل داده بودن) در بازی حضور ندارن؟

زپلینی که در تصویر مشاهده می کنین، اهمیتی به مراتب بیشتر از یه المان محیطی صرف واسه جذاب شدن جلوه های دیداری بازی داره. در بخش مولتی پلیر، دو تیم ۳۲ نفره در مقابل همدیگه قرار می گیرن که هر دو می تونن زپلینای حریف رو سرنگون کنن؛ یادمون نره که امکان به دست گرفتن کنترل سلاحایی مثل تیربار در زپلینا هست و در صورت سقوط اونا، زمین نقشه هم به صورت دائمی دچار تغییر و تخریب می شه.

تخریب پذیری همیشه یکی از المانای مهم سری بازی بتلفیلد بوده که در Battlefield 1 هم به بالاترین درجه خود رسیده. تقریباً تموم عناصر محیطی قابل تخریب هستن که این مسئله خود می تونه تاثیر بزرگی بر گیم پلی داشته باشه. با این همه، آسیاب بادیایی که در تصویر می بینین، از توانایی تخریب پذیری چندانی بهره مند نیستن.

شاید با مشاهده تصاویر بالا تصور کرده باشین که اتمسفری تیره و تار بر محیطای بتلفیلد ۱ حاکم شده. اما حقیقت امر اون هستش که با وجود الهام بسیار از تم سرد و تاریک فیلمای سینماییای ساخته شده براساس جنگ جهانی، بتلفیلد تنوع محیطی و آب و هوایی زیادی واسه گیمر به ارمغان می آورد. این رو به آب و هوای داینامیک که هر اون ممکنه دچار تغییر شه اضافه کنین تا به عمق عظمت کار DICE پی ببرین.باید اضافه کرد که تموم تصاویر بالا، از نسخه آلفا بازی جفت و جور شدن و نه فقط بتلفیلد ۱ واقعاً اینجور گرافیک عجیبی رو به نمایش میذاره، بلکه امکان داره کیفیت نسخه پایانی به مراتب از این تصاویر هم بالاتر باشه.

DICE میگه که از تجربیات قبلی خود، به خصوص در پیشرفت Battlefield 4 درس گرفته و نمی خواد عنوانی ناقص به بازار عرضه کنه. با در نظر گرفتن چیزی که از بازی تا به امروز دیده ایم، باید گفت که DICE سخت کوشانه در تلاشه تا به این وعده خود جامه عمل بپوشونه. اما هنوز یه مسئله باقی مونده که پاسخی واسه اون نداریم: با اینکه تمرکز اصلی سری بتلفیلد همیشه روی بخش چندنفره بوده، اما در آخر می تونیم دوباره به دوران بالاترین درجه Battlefield Bad Company برگشته و تماشاگر یه بخش تک نفره مهم و غنی از دید داستانی باشیم یا خیر؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *