– معمولا از دوستان شبکه ایت چه نوع حمایتی (مصاحبتی، مالی، عاطفی، اطلاعاتی و مشورتی) رو انتظار داری؟
– بیشترین تعاملات شبکه ایت حول محور چه موضوعاتی (شوخی، جدی، درسی، فراغتی، اجتماعی یا سیاسی) است؟
– برای ارتباط با اعضای شبکه بیشتر از چه نوع محتوایی (عکس، فیلم یا متن) در صفحه ات استفاده می کنی؟
– آیا تا کنون نسبت به یکی از اعضای شبکه تجربه احساس نزدیکی، خودمانی شدن یا تنفر داشتی؟
– نظرت در مورد محوریت موضوع سیاسی در شبکه های اجتماعی مجازی چیست؟
– فکر می کنی عضویت در شبکه تاثیری روی شما گذاشته ؟ چه تاثیری؟
– درکنار عضویت در شبکه چه رسانه ای را می پسندی و چرا؟
– پیش از عضویت در شبکه با چه رسانه ای ارتباط بیشتری داشتید و چرا؟
– اگر شبکه چند روز قطع باشه فکر می‌کنی مشکلی برات پیش می یاد؟ چه تاثیری بر برنامه‌ زندگیت می‌گذاره؟
– با اسم و عکس واقعی خودت هستی؟ چطور راحت‌تری؟
– به نظرت بین افرادی که تو این شبکه ها عضوم با اونایی که عضو نیستن تفاوتی هست؟ مثلا چه تفاوتی؟
– به نظرت وجود یه فضای جمعی مجازی مثل شبکه های اجتماعی مجازی تاثیری بر فضای جامعه واقعی داره؟ این اثر از چه جهت است؟ چه جنبه ای بیشتر اثر می‌گذاره؟
– فکر می‌کنی محتوای صفحات یا مثلا محتوای تبادل شده بر نحوه ارتباط افراد در جمع‌های مختلف (خونواده، محل کار، خیابون و…) تاثیر می‌گذاره؟ چه نوع تاثیری؛ در مورد خودت فکر می‌کنی این تاثیرات چی بوده ؟
– از حضور تو فضای شبکه چیزی هم یاد گرفتی؟
– از بابت فعالیتت تا حالا با مشکلی هم مواجه شدی؟
– تو شبکه شیطنت هم می کنی؟ با آی دی الکی سرکار بذاری؟ سر به سر بذاری؟ یا چیزای دیگه؟
4-1-1-3.تکنیک‌گردآوری داده‌ها
تکنیک مورد استفاده‌‌‌ این پژوهش مصاحبه‌ گروهی متمرکز است که می‌تواند از گروههای همگن یا ناهمگن تشکیل شود. از مزایای مصاحبه‌ گروهی اینست که نگرش ها و باورهای افراد در خلاء شکل نمی‌گیرد و با ایجاد زمینه بحث و گفتگو و نزدیکی به زندگی روزمره و تجربه‌ زیسته‌ افراد، تفکر و آمادگی بیشتری نسبت به گفته‌ها وجود دارد. در مصاحبه‌ی گروهی شخص مصاحبه‌کننده از انعطاف بسیاری برخوردار است و می‌تواند مسأله‌ها و یافته‌های غیرمنتظره‌ای را کشف نماید. در حقیقت دستیابی سریع به نتایج مورد نظر از مزایای مصاحبه‌ گروهی محسوب می‌شود (مارشال و راسمن، 1377: 118) که می‌تواند مجموعه‌ای از اطلاعات باارزش را در مدت زمان کم در اختیار قرار دهند(استربرگ،131:1384). برای انجام مصاحبه‌ها 10 گروه (هر گروه به‌طور میانگین متشکل از پنج نفر) انتخاب شدند. انتخاب گروه‌ها براساس معیارها و زمینه‌های مهم و موثر بر موضوع مورد مطالعه بوده است. در انتخاب گروه‌ها ملاحظات جنسیتی، دوره زندگی(سن)، تحصیلات، طبقه اجتماعی و سبک زندگی آنها لحاظ شده است و بدین ترتیب نمونه‌های مورد مصاحبه هم از میان گروه‌های همگن و هم‌ ناهمگن بوده است. در انجام کار پس از انجام اولین مصاحبه این مصاحبه تجزیه و تحلیل شد و استنتاج‌ها و نتایج حاصله از آن، کمبودهای اطلاعاتی را مشخص کرد. بر این اساس و باتوجه به معیارهای مصرف شبکه ‌ای نمونه‌های بعد انتخاب شدند. شناخت نسبی و پیشینه آشنایی محقق با برخی از مصاحبه‌شوندگان این امکان را ایجاد کرد تا در بیشتر موارد با اعتماد به محقق، با آرامش و راحتی به سوالات پاسخ دهند. مدت زمان مصاحبه 70 تا 120 دقیقه بود و آنچه در تمامی مراحل انجام مصاحبه‌ها مورد نظر محقق قرار گرفته است، ایجاد احساس آرامش و اعتماد در بین مصاحبه‌شوندگان بوده است به همین جهت با برنامه‌ریزی قبلی ارتباط مناسبی با مصاحبه‌شوندگان از طریق آشنایان و یا خود محقق برقرار گردیده و پس از اطمینان از آمادگی روحی و ذهنی افراد در جهت حضور در این جلسه که هدف آن دسترسی به اطلاعات واقعی و مبنایی برای تولید فرضیات محقق می‌باشد، جلسات مصاحبه در مکان‌های مورد نظر مصاحبه‌شوندگان اعم از منازل آزمودنی ها و کافه های تهران برقرار گردیده است.
5-1-1-3.فرایند تحلیل داده‌ها وکدگذاری
پس از پیاده‌کردن مصاحبه‌ها و داده‌ها، از روش ها و استراتژی‌های کدگذاری با هدف مقوله‌بندی استفاده شد. پس از پیاده‌کردن هر مصاحبه، قرائت دقیق مصاحبه‌ها و مرتب شدن داده‌های گردآوری شده، همانگونه که پیش از این اشاره شد، فرآیند کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. کدگذاری باز در روش نظریه مبنایی روندی است که در آن مفاهیم، یعنی همان پایه‌های اساسی ساختن نظریه،‎ شناسایی و برحسب خصوصیات و ابعادشان از طریق سئوال کردن از داده‌ها، مقایسه موارد، طبقه‌بندی مشابهت‌ها و تفاوت‌ها گسترش می‌یابند. در این مرحله داده‌ها با خرد شدن به بخشهای مجزا در مقوله‌ها و زیرمقوله‌ها تقسیم‌بندی شدند. طبق توصیه‌ استراوس و کوربین یک مشاهده، یک جمله یا یک پاراگراف، جدا شده و به هر یک از آن ایده‌ها یا رویدادهای جداگانه، نامی که نماینده‌ یک پدیده باشد، اطلاق گردید(استراوس و کوربین،63:1387). کدگذاری باز با دو رویه‌ «انجام مقایسه» و «پرسشِ سوالات» انجام می‌شود. در کدگذاری باز ضمن شناسایی مقولات، خصوصیات، ابعاد و وجوه یک مقوله که از اهمیت بسیاری برخوردار است، نیز مشخص شد. زیرا که «درک ماهیت خصوصیات و ابعاد و رابطه آنها پیش نیاز رسیدن به درک همه رویه‌های تحلیلی برای ایجاد نظریه مبنایی است»(استراس و کوربین، 1385: 70). در این مرحله با انبوهی از مفاهیم مواجه شدیم که پیدا کردن مفاهیم و نامگذاری آن کار آسانی نیست. نامیدن مفاهیم هم مستلزم نزدیکی آنها به متن است و هم سطحی از انتزاعی بودن، تا بتواند چند پدیده‌ مشابه را در همان مصاحبه یا دیگر مصاحبه‌ها پوشش دهد. پس از هر مصاحبه گفته‌ها تحت یک جمله یا پاراگراف استخراج و یک برچسب مفهومی بر آن زده می‌شد. این اولین قدم در تجزیه و تحلیل بود. پس از چند مصاحبه، مفاهیم تحت مقولاتی انتزاعی‌تر دسته‌بندی شدند و بیش از 90 مفهوم مشخص گردید که در مقولات ذیل گروه‌بندی شد. برای شفافیت روند کار، به برخی از مقوله‌های ساخته شده و کدگذاری متن مصاحبه‌ها تحت خرده‌مقولات اشاره می‌شود. این کدگذاری جزء مراحل اولیه‌ کار بوده و به مرور چینش‌ و مفهوم‌سازی‌ها تغییراتی داشته است:
ویژگی های شبکه اجتماعی مجازی: عدم وابستگی به مکان و زمان، چند رسانه ای بودن، سرعت نشر اطلاعات، مخاطبان انبوه، امکان فارسی نویسی، جذابیت گرافیک صفحه، نشانه های تصویری و…
شبکه اجتماعی مجازی به مثابه‌ فضا: دسترسی نامحدود، احساس راحتی، پیگیری علایق، عاملیت و گزینشگری، ویترینی بودن، احساس امنیت، تنهایی در کنار انبوه جمعیت و …
شبکه اجتماعی مجازی به مثابه‌ کانال ارتباطات انسانی: تعمیق ارتباطات فعلی، تجدید ارتباطات گذشته، تشکیل ارتباطات جدید و…

                                                    .