رشته حقوق

شبکه های اجتماعی مجازی

دانلود پایان نامه

وبلاگ که اکنون خواندن یا داشتن آن در میان علاقه‌مندان به وب، امری عادی شده و نمودی از توان بالقوه اجتماعی اینترنت است از اولین گام‌های توسعه وب 2 است که فرصتی را برای مشارکت کاربران در تولید محتوا، روزنامه نگاری آماتور و انتشارات شخصی مهیا نمود. در این صفحات وب رایگان که کاملا آسان به‌روز و توسط یک فرد یا یک گروه منتشر می‌‌‌شوند، غالبا آخرین مطالب یا آخرین مقالات در بالاترین بخش آن به نمایش گذاشته می‌‌‌شود. وبلاگ‌ها دارای ساختاری مانند دفترچه‌های یادداشت‌های روزانه، همراه با صفحه نمایه مرکزی –که نوعا بیشترین یا معدودی از آخرین مداخل و اجزا را نشان می‌‌‌دهند- و امکان اظهار نظر را برای خوانندگان به وجود می‌‌‌آورند. این امر به طور خاص به گفتگو می‌‌‌انجامد. بررسی‌ها نشان می‌‌‌دهد وبلاگ‌ها گونه مهمی از مطالعه را عرضه می‌‌‌کنند زیرا فرصتی را برای مطالعه مخاطبان (بازدیدکنندگان وبلاگ ها) رسانه در مقام تولیدکنندگان محتوا فراهم می‌‌‌آورند به جای آن که مصرف‌کنندگان محتوا باشند، (Papacharissi, 2002a:4) به این ترتیب وبلاگ‌ها برای مصرف‌کنندگان رسانه امکان دیدن و تا حدودی شنیدن را فراهم می‌‌‌آورند و همچنین فضایی مجازی را عرضه می‌‌‌کنند؛ جایی که در آن اطلاعات نادیده انگاشته شده از سوی رسانه‌های اصلی امکان انتشار می‌‌‌یابد. در این رابطه ‌اندرو سولیوان ، روزنامه نگاری که وبلاگ مشهوری دارد می‌‌‌گوید(2002) وبلاگ‌نویسی «شاید از زمان ورود تلویزیون به این سو، مهم‌ترین انقلاب رسانه‌ای» بوده باشد، وبلاگ‌نویسی امکان «طرح مباحثات، بررسی صحت و واقعیت آنها و پاسخ بدان مباحثات را در گفتگویی بی‌وقفه و بی‌پایان ایجاد می‌‌‌کند».
پژوهش در باب صفحات شخصی وب به مثابه راهگشا و پیشرو نیز کاربرد اجتماعی وبلاگ ها را تایید می‌‌‌کند. چنانچه دومینیک (1999) با تحلیل محتوای صفحات شخصی وب پی برد روشی که با آن افراد به دیگر صفحات شخصی وب پیوند می‌‌‌دهند همچون وسیله‌ای برای همبستگی اجتماعی بر مبنای علایق شخصی است زیرا افراد به واسطه فهرست نمودن علایق خود و پیوند دادن به سایر سایت ها، به صورت غیر مستقیم، خود و پایگاه اجتماعی خود را تعریف می‌‌‌کنند. این تمرکز بر خودبیانگری، توسط پاپاچاریسی پژوهشگر ارتباطات(a2002) هم مورد مطالعه قرار گرفت؛ او پیمایش و تحلیل محتوا را با هم ترکیب کرد تا به فواید صفحات شخصی وب برای پدیدآورندگان شان پی ببرد. حتی اگر اکثریت نویسندگان، این صفحات را برای اهداف خبری و تفریحی پدید آورده باشند، چندین تن از آنان این صفحات را برای اهداف خودبیانگری، ارتباط با دوستان و خانواده تقویت می‌‌‌کنند. تعداد انگشت شماری از این صفحات برای پیشرفت شغلی و حرفه‌ای و وقت گذرانی استفاده می‌‌‌کنند. همچنین این پژوهش آشکار ساخت که افرادی که از لحاظ اجتماعی کمتر فعالند و رضایت کمتری از زندگی خود دارند تمایل به دیدن این صفحات وب به منظور وقت گذرانی دارند، زمان بیشتری را صرف ویرایش صفحات خودشان و استفاده از اینترنت می‌‌‌کنند. کلا نتایج نشان داد که این رسانه علاوه بر آن که منجر به بروز استعدادهای شخصی موجود می‌‌‌شود، به افرادی که اجتماعی باشند این امکان را می‌‌‌دهد تا اجتماعی‌تر شوند زیرا فاصله اجتماعی این افراد در فعالیتهای صرف اینترنتی کمتر می‌‌‌شود(Benkler,.2006:217).
برخی وبلاگ ها داده‌هایی در باب اخبار کشوری، محلی و شخصی به نمایش می‌‌‌نهند. با این که وبلاگ‌ها لزوما محتوای گسترده خبری سایتهای خبری اینترنتی را نشر نمی‌‌‌دهند، امکان شخصی‌کردن موضوعات خبری و ارتباط متقابل با دیگر وبلاگ‌نویسان و اعضای مخاطبان بالقوه را ایجاد می‌‌‌کنند، این را می‌‌‌توان به مثابه شکل بدیل ژورنالیسم اینترنتی در نظر آورد. درواقع بخش عمده‌ای از افرادی که به وبلاگ‌نویسی مشغول‌اند از این فضا برای ابراز جهان‌بینی کلی خود و وبلاگ‌نویسانی که در محیط‌شان به فعالیت مشغول هستند، استفاده می‌کنند. همچنان که فن‌آوری پیچیده‌تر شده‌است، وبلاگ‌نویسان شروع به استفاده از امکان‌های چندرسانه‌ای در وبلاگ‌های خود کرده‌اند و اکنون فتووبلاگ‌ها و ویدیووبلاگ‌ها (ولاگ‌ها) و « موبلاگ‌ها» پا به‌ عرصه وجود گذاشته‌اند و وبلاگ‌نویسان روز‌به‌روز مطالب بیشتری را مستقیم از تلفن‌های همراه خود در وبلاگ‌شان قرارمی‌دهند که تشریح و بررسی آنها از حوصله پژوهش حاضر خارج است.
2-2-2-2. ویکی‌ها
ویکی یک صفحه وب یا مجموعه‌ای از صفحات وب است که هرکس اجازه دسترسی داشته‌باشد می‌تواند به آسانی به ویرایش آن بپردازد(Ebersbach et al, 2006 in Anderson 2007:8). صفحات ویکی که میان آنها از لینک‌دهی ساده و ابرمتن‌گونه نیز استفاده‌ می‌شود یک دکمه ویرایش با کاربرد آسان دارند که از طریق آن می‌‌‌توان محتوای صفحه موردنظر را تغییر داد یا حتی حذف‌کرد. درواقع این نوع از وب سایت ها همکاری میان افراد یا گروه ها و سازمان ها را بواسطه مجاز کردن افراد برای ویرایش تمام متن‌ها و اطلاعات به صورت رایگان محقق می‌‌‌کنند. محصول نهایی، یک وب‌سایت عمومی ‌‌‌ویرایش شده و با کمترین کنترل از بالا به پایین است. بهترین نمونه ویکی‌ها را می‌‌‌توان وب‌سایت ویکی پدیا دانست که به تمام کاربران ثبت‌نام شده اجازه می‌‌‌دهد تا مقالات این دایره المعارف آنلاین را بهبود و توسعه بخشند(Anderson 2007:8). هدف در اینجا مقایسه دایره‌المعارف‌های قدیمی و اینترنتی و یا بررسی این که چرا ویکی پدیا خیلی عمومی شده نیست بلکه بیشتر نشان دادن این واقعیت است که نمونه‌های استفاده اجتماعی تحول ایجاد شده است. موفقیت ویکی‌پدیا یک علامت مشخص از یک تغییر در نمونه‌های معتبر است. در حالیکه، چند سال پیش مردم تنها به دایره‌المعارف‌های قابل اطمینان نوشته شده توسط متخصصان شناخته شده در زمینه‌های مربوط اعتماد می‌کردند، اکنون مردم به کار جمعی همکاران گمنام اطمینان بیشتری دارند(Cachia, Compaó, et al. 2007:1190). در واقع موفقیت چشمگیر و‌یکی‌پدیا بدان معنی است که مفهوم ویکی به عنوان یک ابزار همکوشی که منجر به تسهیل تولید یک کار گروهی می‌شود، درک‌شده‌ است.
طرفداران قدرت ویکی‌ها به امتیازاتی چون سادگی (وحتی لذت‌بخش‌بودن) استفاده از ابزار، انعطاف‌پذیری بالا و دسترسی آزادانه اشاره می‌کنند و این امتیازها را از دلایل مفید‌بودن ویکی‌ها برای کار گروهی می‌دانندLamb, 2004:1)). جای انکار نیست که سیستم‌هایی که اجازه دسترسی تا‌ این حد آزادانه را می‌دهند، با مشکلاتی هم مواجه‌ خواهند‌بود و مثلاً خود ویکی‌پدیا با مشکلاتی چون ویرایش‌های اشتباه و خراب‌کاری مواجه است(Stvilia et al., 2005:7). با این حال هستند افرادی که معتقدند خرابکاری و اشتباهات به سرعت، توسط فرایندهای خودکار اصلاح می‌شوند. محدود‌کردن دسترسی به صرفاً کاربران ثبت‌نام‌کرده هم غالباً برای ویکی‌های کارگروهی حرفه‌ای عملی می‌شود. در مجموع، ویکی‌پدیا فضا را برای همکاری‌های خلاقانه هر کاربری که می‌خواهد کمک کند را فراهم می‌کند. ارزش متن بر اساس این حقیقت است که می‌تواند توسط کاربران مختلف مورد بحث قرار گرفته و منتشر شود. اما اشکالات عمده آن عبارتند از فقدان تماس بصری، ارتباط غیر‌کلامی و سایر تعاملات فیزیکی. این کاستی ها توانگری ارتباطات و پویایی‌های گروه را کم می‌کند و می‌تواند به طور جزئی بواسطه ابزارهای اینترنت جبران شود(Cachia, Compaó, et al. 2007:1186)
3-2-2-2. برچسب زنی و پیوند گذاری جمعی
برچسب کلید واژه‌ای است که به یک مطلب دیجیتال (مانند محتوای وب‌سایت، تصویر یا کلیپ ویدیویی) اضافه‌می‌شود تا توصیف‌کننده آن باشد، اما بخشی از سیستم طبقه‌بندی رسمی نخواهد‌بود.(Millen et al., 2005) امکان برچسب‌زدن اقلام در وب و به اشتراک گذاشتن برچسب‌ها در میان اعضای یک شبکه نوعی جدید از برقراری ارتباط که گاهی بدان به عنوان «برچسب‌زدن اجتماعی» اشاره شده را آغاز کرده است. به نظر می رسد که در آینده در روش اکتساب داده‌های جدید، برچسب‌زدن اجتماعی در شبکه‌های اجتماعی مجازی، در ترکیب با موتورهای جستجوگر نظیر گوگل یا یاهو به‌کار خواهد رفت. در واقع، امکان آگاه شدن از اطلاعات جالب از طریق خواندن نشان‌های کتاب‌های سایر کاربران و کسانی که برچسب‌های مشابهی را ایجاد کرد‌ه‌اند وجود دارد(Cachia, Compaó, et al. 2007:1186). یکی از نخستین کاربردها در مقیاس کلان برای برچسب‌زنی، راه‌اندازی وب‌سایت «دلیشس» توسط «جاشوا اسککتر» بود، که اولین‌بار پدیده «پیوند گذاری جمعی» را مطرح نمود. سیستم‌های پیوند گذاری جمعی، خصلت‌های مشترک چندی دارند این سیستم‌ها به کاربران اجازه‌می‌دهند؛ فهرست‌های «مطالب مورد علاقه» خود را ایجاد‌کنند، این موارد را به شکل مرکزی بر روی یک سرویس راه‌ دور قرار‌دهند (به جای اینکه آن را در مرورگر مشتری بگنجانند) و این فهرست‌ها را با دیگر کاربران سیستم به اشتراک بگذارند(جنبه اجتماعی). این نشانه‌گذاری‌ها را همچنین، می‌توان با کلید واژه‌هایی برچسب‌گذاری کرد. یکی از تفاوت های مهم آنها با طبقه‌بندی «پوشه محور» در فهرست‌های سنتی مبتنی بر مرورگر این است، که یک نشانه اجتماعی می‌تواند به بیش از یک طبقه تعلق داشته‌باشد. به عنوان مثال با استفاده از برچسب‌های دیجیتال، عکس یک درخت را می‌توان، هم در طبقه «درخت» و هم در طبقه «کاج‌ها» قرارداد.(Millen et al., 2005) مفهوم برچسب‌زنی بسیار فراتر از نشانه‌گذاری صرف وب‌سایت‌ها می‌رود و در سرویس های اینترنتی چون «فلیکر»:عکسها، «یوتیوب»: ویدیو و «اودئو»، پادکست‌ها اجازه می‌دهد، تا شمار زیادی از مصنوعات دیجیتالی برچسب اجتماعی بخورند. برای مثال پروژه برچسب‌های اشتراکی بی‌بی‌سی، یک سرویس آزمایشی است که به عموم افراد اجازه تعیین نام برای آیتم‌های آنلاین؛ خبر بی‌بی‌سی را می‌دهد. همچنین یک مثال مهم در حوزه تحصیلات عالی، سایت یولایکمربوط به «‌ریچاردکامرون» است؛ سرویسی رایگان که به صاحب‌نظران دانشگاهی برای ذخیره‌سازی، سازماندهی و اشتراک‌گذاری مقاله‌های علمی ای که مطالعه‌می‌کنند، کمک‌می‌کند. وقتی شما مقاله‌ای در وب پیدا می‌کنید که مورد علاقه‌تان است بر روی یک دکمه کلیک می‌کنید و آن را به کتابخانه شخصی خود می‌افزایید. سایت یولایک به‌طور خودکار اقدام به استخراج جزئیات نقل‌قول‌ها می‌کند، لذا نیازی به تایپ آنها نیست.
در حال حاضرایده برچسب‌زنی آنقدر گسترده شده که دربرگیرنده آنچه «ابرهای برچسب» خوانده‌می‌شود هم می‌‌‌شود یعنی، گروه‌هایی از برچسب‌ها از کاربران مختلف یک سرویس برچسب‌زنی که اقدام به جمع‌آوری اطلاعات درباره تعداد دفعات استفاده از برچسب‌های خاص می‌کنند. این اطلاعات درباره تعداد دفعه‌های استفاده از برچسب را غالباً به شکل گرافیکی و به صورت یک ابر نشان می‌دهند که در آنها برچسب‌های پرکاربردتر در متنی بزرگتر نمایش داده‌می‌شوند. ازاینرو سازمانهای بزرگ شروع به بررسی توان بالقوّه این ابزارهای جدید و مفاهیم آنها برای مدیریت دانش در شرکت‌ها کرده‌اند.
4-2-2-2. پادکست و وبلاگ‌نویسی صوتی:
پیدایش فناوری‌های رسانه‌ای جدید –بالاخص نشر اختصاصی- برای محققان ارتباطات فرصتی فراهم آورده تا مخاطبان رسانه را به مثابه مصرف کنندگان صرف بررسی نکنند بلکه آنها را به عنوان فرآورندگان رسانه‌های جمعی نیز مورد بررسی قرار دهند. بنابراین جنبه‌های بیشماری از فعالیت خلاقانه اینترنتی آشکار شده است که بهره گیری از پادکست در وبلاگ ها و وب سایت ها یکی از آنها است. پادکست ترکیبی است از کلمات آی پاد و پخش فراگیر که اساسا به برنامه‌های رادیویی که به صورت صوتی پخش می‌‌‌شوند اطلاق می‌‌‌شود(Beelen, 2006:6). این فایل های صوتی غالباً در فرمت ام‌پی‌تریهستند که صحبت‌ها، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها را شامل‌می‌شوند و می‌توان آنها را بر روی کامپیوتر یا دامنه گسترده‌ای از ادوات پخش صوتی شنید. اسم اولیه آنها وبلاگ صوتی بوده و ریشه در فرایند افزودن شاخه‌های صوتی به وبلاگ‌های اولیه دارند(Flix & Stolarz, 2006). زمانی که استانداردها ارتقاء پیدا کرد و شرکت اپل‌آی‌پاد، دستگاه پخش موفق خود را به بازار عرضه‌کرد و همراه آن نرم‌افزار آی‌تونزرا هم ارائه نمود، فرایند مزبور به عنوان پخش پادکست شناخته‌شد. این واژه البته خالی از ایراد نبوده‌است چراکه بدان معنی است که صرفاً آی پاد اپل این قبیل فایل‌ها را پخش می‌کند در‌حالی‌که هر دستگاه پخش صوتی یا کامپیوتر شخصی که نرم‌افزار لازم را داشته‌باشد می‌تواند بدین منظور مورد استفاده قرارگیرد(Anderson, 2006:10).
ایجاد یک پادکست هنوز نسبتا آسان و خیلی مقرون به صرفه است اگر چه از ایجاد وبلاگ‌ها کمی سخت‌تر است(Beelen, 2006:6). تولید پادکست در سال 2000 صورت گرفت و هم اکنون در جامعه دیجیتالی ما زیاد استفاده می شود از جمله در توزیع وسایل آموزشی – علمی، سفرهای صوتی موزه‌ها، بروزرسانی کنفرانس‌ها/جلسات، یا پیام‌های ایمنی عمومی توسط مسئولان. در ادامه، عمومیت پادکست منجر به این شد که در سال 2005 ویرایشگران لغت‌نامه آمریکایی اکسفورد جدید با تعریف عبارت به عنوان «ثبت دیجیتالی از یک پخش رادیویی یا برنامه مشابه در اینترنت برای دانلود کردن توسط پخش‌کننده‌های صوت شخصی»(Cachia, Compaó, et al, 2007:1187) آن را «عبارت سال» معرفی کنند. لذا روند توزیع بسیار ساده ‌است. بخش سخت‌تر کار که شنوندگان دایمی پادکست به خوب از آن آگاهی دارند، تولید فایل صوتی با کیفیت است یک پادکست از طریق ایجاد یک فایل ام‌پی‌تری با استفاده از یک ضبط صوت یا وسیله مشابه، آپلود‌کردن فایل به روی سرور میزبان و سپس آگاه‌کردن دیگران از وجود آن از طریق استفاده از آراس‌اسساخته می‌شود. این فرایند، لینک یک آدرس اینترنتی را به فایل صوتی اضافه می‌کند و نیز آدرس‌هایی برای محل فایل بر روی سرور میزبان خلق‌می‌کند که با فایل آر.‌اس.‌ اس همراه است(Paterson, 2006). شنوندگان پادکست، مشترک فیدهای آن می‌شوند و اطلاعاتی درباره پادکست‌های جدید به محض تولید آنها دریافت می‌دارند. در این رابطه الحاق ویژگی‌های پادکست در وب سایت اپل‌آی‌تونز(ژوئن 2005) به افزایش سرسام‌آور تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این تکنولوژی منتهی شده است. چراکه پادکست می‌‌‌تواند به آسانی روی یک ضبط‌کننده قابل‌حمل صدا، دانلود شود و در اصل آن را به یک رادیوی مبدل زمانی تغییر دهد(Beelen, 2006:6). لذا در حوزه آموزش هم پخش پادکست روز‌ به‌ روز کاربرد بیشتری پیدا می‌کند(Brittain et al, 2006) و اخیراً حرکت هایی در جهت ایجاد یک گروه پخش پادکست در آموزش عالی بریتانیا صورت‌گرفته‌است.
5-2-2-2.ویدیوکست
پیشرفت بعدی در خصوص پخش پادکست، عرضه پادکست‌های ویدیویی است که گاه به اختصار ویدکست یا وودکست خوانده‌می‌شود و عبارت از توزیع آنلاین کلیپ‌های ویدیویی درخواستی است که می‌توان آنها را روی یک کامپیوتر شخصی یا روی یک پخش‌کننده قابل حمل (مثل نسخه‌های آی‌پاد اپل که پخش ویدیوی هم دارند) اجرا کرد. این فیلم‌های ویدیویی که به صورت صوتی- تصویریپخش می‌‌‌شوند طرفداران زیادی دارند. شرکت اپل همچنان نماینده تغییر در این فن‌آوری است که در اکتبر 2005 آی‌پاد ویدئو را با حمایت ویدئوکست عرضه کرد.
با ظهور ویدیوکست‌های خانگی، شرکت اپل پخش برنامه‌های تلویزیونی محبوبی را از طریق نوار‌های ویدیویی در سراسر جهان توزیع می‌‌‌کند(Beelen, 2006:6). جهت توزیع محتوا در سراسر شبکه اینترنت، وب‌سایت ها، وبلاگ‌ها، پادکست و ویدئوکست از فن‌آوری جهانی آر.اس.‌اس بهره می‌‌‌گیرند.
6-2-2-2. آر.اس.اس
به لحاظ فنی آر.اس. اس یک فرمت داده‌ای مبتنی بر ایکس‌ام‌البرای وب‌سایت ها است که به دنبال تبادل فایل هایی است که شامل اطلاعات منتشر‌شده و خلاصه‌هایی از محتوای سایتها می‌شوند. درحقیقت، آر.اس. اس در ابتدا خلاصهء واژه «خلاصه غنی سایت»بوده‌است(Doctorow, 2002).. این فن‌آوری به کاربران اجازه می‌‌‌دهد تا به سهولت و دقت در متن اشتراک یابند. با مشترک شدن در یک خط آر.اس. اس مطالب به طور خود کار به مشترکان ارائه می‌‌‌شود و نیازی نیست که خود کاربر به وب سایت خاص مراجعه کند و از محتوای آنها اطلاع یابد. این مطالب ممکن است متنی ( وب‌لاگ و یا محصول خبری)، صوتی (پادکست) و یا ویدیویی (ویدیوکست) باشد. وب‌سایت‌های خبری شهری فنآوری آر.اس.اس را اتخاذ کرد‌ه‌اند و مکررا محتوای خبری جدید را در اینترنت منتشر می‌‌‌کنند و این اخبار با نرم افزار خواننده آر.اس. اس(مبتنی بر وب یا ساده) که محتویات آر.اس.اس را دریافت، تفسیر و به صورت مقالات و یا چند رسانه‌ای‌ها نشان می‌‌‌دهد قابل استفاده است(Beelen, 2006:6). نرم‌افزار کاربر خود‌به‌خود هر از چندگاه اقدام به جستجوی نسخه‌های به‌روز شده از آن فید آر.اس. اس مشترک‌شده می‌کند و کاربر را از هرگونه تغییری آگاه‌می‌سازد.
همچنان که کاربرد آر.اس. اس در نگارش همزمان محتوای وبلاگ افزایش‌ یافت، آر.اس. اس را مخفف «نگارش همزمان حقیقتاً ساده» دانستند. اکنون ابزارهای وبلاگ‌نویسی زیادی اقدام به ایجاد و انتشار خودکار فیدهای آر.اس. اس می‌کنند و صفحه‌های وب و وبلاگ‌ها غالباً آیکون‌های کوچک آر.اس. اس دارند که اجازه پردازش سریع ثبت فید از سایت را می‌دهند(Anderson, 2006:11). کاربردهای جدید آر.اس.اس به طور دائم در حال توسعه است و بر طبق نظرات مختلف می‌‌‌تواند استانداردهای آتی پخش مطالب روی اینترنت را که به صورت پخش اخبار است آشکار کند.
7-2-2-2. به اشتراک‌گذاری چند‌رسانه‌ای
در سال های اخیر در میان انبوهی از ایده‌های جدید و کاربردهای تازه وب 2 ، سرویس‌هایی هستند که باعث تسهیل ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری محتوای چندرسانه‌ای می‌شوند. برخی از این سرویس‌ها احتمالاً مهم‌تر از بقیه بوده و برخی ارتباط بیشتری با مبحث آموزش دارند و شرکت‌های تازه‌کار به دنبال راه‌هایی برای گسترش سرویس‌های موجود برآمده‌اند. از مثال های معروف می‌توان به قابلیت های شبکه‌های یوتیوب، فلیکر و اودئو اشاره‌کرد. این سرویس‌های محبوب از ایده وب «قابل نوشتن» پیروی می‌کنند که در آن کاربران صرفاً مصرف‌کننده نیستند، بلکه مشارکت فعال در تولید محتوی وب دارند و آنرا در یک مقیاس کلان عملی می‌کنند. امروزه میلیون‌ها نفر در فرایند به اشتراک‌گذاری و تبادل محتوا از طریق تولید پادکست‌ها، ویدیوها و عکس‌های خود در شبکه های اجتماعی مجازی مشارکت دارند. این توسعه‌یافتگی تنها از طریق سازگاری زیاد و با کیفیت اما ارزان‌قیمت فناوری رسانه‌های دیجیتال ممکن شده‌است(Anderson, 2006:10).
8-2-2-2. سایت‌های شبکه‌ اجتماعی
سایت‌های شبکه‌ اجتماعی، اجتماعاتی بر اساس وب هستند که با اتصال مردم یا گروه‌ها به یکدیگر سبب به اشتراک گذاری اطلاعات از طریق اینترنت می‌‌‌شوند.

مطلب مشابه :  همه گیر شناسی

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید