2-2-1-احترام به حق حیات
قرآن کریم رازق را خداوند تعالی دانسته و کشتن فرزند از ترس روزی را گناه بزرگی قلمداد نموده است: «وَ لَا تَقْتُلُواْ أَوْلَادَکُمْ خَشْیَهَ إِمْلَاقٍ نحَّْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکمُ‏ْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطًْا کَبِیرًا »
2-2-2-انتخاب نام زیبا
اسلام تا جایی به جایگاه فرزند توجه نموده است که انتخاب نام نیکو و زیبا برای فرزند را یکی از حقوق می داند. زیرا نام هر فرد تأثیر روانی خاصی بر او می گذارد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «من حقّ الولد علی الوالدین یحسّ اسمه» امام رضا علیه السلام نخستین احسان و نیکی پدر به فرزندش را انتخاب نام نیکو برمی شمارد و می فرمایند:« اول مایبر الرجل ولده ان یسمیه باسم حسن فلیحسن احدکم اسم ولده»
2-2-3-توجه به هویت جنسی و عدم تغییر آن
در برخی خانواده ها برتری با جنس مذکر است. این خانواده ها مایلند نخستین فرزند و نیز بیشتر کودکان خانواده پسر باشند. بدین روی به جهت فقدان فرزند مذکر یا شوق به تعداد بیشتر جنس مذکر اقدام به تربیت یکسان فرزندان بر اساس الگوهای پسرانه می نمایند که این امر در شخصیت فرزند دختر تأثیر منفی و جبران ناپذیری دارد. بدین روی روان شناسان معتقدند دخترها باید زن و پسرها باید مرد تربیت شوندو بر اساس طبیعت خود رشد کنند و شکل گیرند.
2-2-4-تلاش در تأمین هزینه زندگی جهت رفاه حال فرزندان( اعم از پسر و دختر)
پدر عهده دار مخارج زندگی همسر و فرزندان خویش می باشد. رسول خدا صلی الله علیه و آله، خداوند تبارک و تعالی را یاور کسانی می دانند که مخارج دختری را بر عهده گیرد: « إِذَا أَصَابَ الرَّجُلُ ابْنَهً بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهَا مَلَکاً- فَأَمَرَّ جَنَاحَهُ عَلَى رَأْسِهَا وَ صَدْرِهَا وَ قَالَ- ضَعِیفَهٌ خُلِقَتْ مِنْ ضَعْفٍ الْمُنْفِقُ عَلَیْهَا مُعَانٌ»هم ایشان تحمل مشکلات زندگی خانواده و فرزند را به منزله جهاد و کوشش در راه خدا بر می شمارند. « . . .فمقاساه الاهل و الولد بمنزله الجهاد فی سبیل الله»بدین روی تلاش پدر در تأمین آسایش فرزندان به جهاد تشبیه شده تا تشویقی برای پدر باشد و این امر را کم اهمیت تلقی ننماید.
2-2-5-توجه به تغذیه فرزند
تغذیه به خصوص در سال های نخست زندگی برای رشد طبیعی اهمیتی شایان دارد. نه تنها مقدار غذایی که کودک می خورد، بلکه ویتامینی که در غذا موجود است در رشد فرزند اهمیت فراوانی دارد. امام صادق علیه السلام به والدین در خصوص تغذیه صحیح کودکان سفارش می نمایند، که به آن ها سویق( غذایی که از آرد گندم و جو تهیه می شود) خورانده شود تا گوشت بر بدن بروید و استخوان ها محکم گردد. «اسْقُوا صِبْیَانَکُمُ السَّوِیقَ فِی صِغَرِهِمْ فَإِنَّ ذَلِکَ یُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ یَشُدُّ الْعَظْمَ » پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نیز در خصوص اهمیت تغذیه دختران پس از تربیت صحیح به والدین سفارش می نماید که کسی که دارای دختر است،‌ اگر او را تربیت نماید و در تربیت او نیکو عمل کند و او را تغذیه کند و در تغذیه او درست عمل کند و نعمتهایی که خدا به او ارزانی داشت نسبت به دخترش دریغ نکند، برای او میمنه و میسره ای(حمایت کننده ای) است از آتش به سوی بهشت. «من کان له ابنه، فادّبها و احسن ادّبها ، و غذاها فاحسن غذاها، و اسبغ علیها من النعم التی اسبغ الله علیه، کانت له میمنه و میسره من النار الی الجنه»
2-2-6-ایجاد حرکت و جنبش
کودکان برای پرورش قوای جسمی و فکری به بازی و جنب و جوش نیازمندند و اشتغال آن ها به بازی همراه با برنامه ریزی صحیح موجب رشد همه جانبه آن ها می گردد. امام صادق علیه السلامسفارش می نمایند که هفت سال اول زندگی کودک آزادانه به بازی و جنبش های بدنی مصروف گردد. «الْغُلَامُ یَلْعَبُ سَبْعَ سِنِینَ»
2-2-7-همیاری و همکاری در بازی های کودکانه
همکاری و شرکت بزرگسالان در بازی های کودکانه و به تصویر کشیدن نحوه بازی کردن با اسباب بازی –البته نه تحت نفوذ و فشار غیر عادی والدین-موجب رشد ذهنی، احساسی و توانایی های فرزند گشته، توجه او را به سمت رعایت قواعد و مقررات، احترام به حقوق دیگران، ایجاد نظم و پی بردن به توانایی های خود جلب می کند. بدین روی بازی برای آن ها درس، کار و فراگیری اصول تربیتی است. رسول اکرم صلی الله علیه و آله افرادی را که دارای طفل خردسال هستند به همکاری و همیاری در جنبش های کودکانه و ایجاد حالات بچه گانه در خود سفارش می نماید: « مَنْ کَانَ عِنْدَهُ صَبِیٌّ فَلْیَتَصَابَ لَهُ»
2-2-8-توجه به سرور و شادمانی
معارف دین توجه به سرور و شادی در کودکان را با اهمیت دانسته و آن را وسیله ای برای شادمانی آخرت قرار داده است. « مَنْ قَبَّلَ وَلَدَهُ کَانَ لَهُ حَسَنَهٌ وَ مَنْ فَرَّحَهُ فَرَّحَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ»
2-2-9-محبت به فرزند
دختران به مهربانی پدر نیازمندند و پدران نباید در هیچ زمانی مهر و محبت خود را از دخترانشان دریغ کنند. کودکانی که محروم از مهر و محبت والدین بزرگ می شوند، در دوران کودکی و بزرگسالی دچار آثار منفی و کمبود محبت می گردند، به طوری که در روح و رفتار آن ها نمایان می شود. دین اسلام به محبت و ترحم فرزندان سفارش می نماید: « أَحِبُّوا الصِّبْیَانَ وَارْحَمُوهُمْ » و آن را نشانه ایمان به خدا « لو کنتم تؤمنون بالله و رسوله، لرحمتم الصبیان» و جلب ترحم پروردگار می داند« إِنَّ اللَّهَ لَیَرْحَمُ الرَّجُلَ لِشِدَّهِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ» و مسلمانان را به انجام آن تشویق می نماید« لَیْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یَرْحَمْ صَغِیرَنَا وَ یُوَقِّرْ کَبِیرَنَا»که کودکان را دوست بدارند و به آن ها مهر بورزند«احبّوا الصبیان و ارحموهم»
از جمله راه های ابراز محبت:
– بوسیدن و در آغوش کشیدن آن ها:
دختران به در آغوش کشیده شدن از طرف پدران و نوازش کردن آن ها نیازمندند. اگر پدری روحیه نوازش دخترش را داشته باشد، به او احساس زندگی و آرامش را منتقل کرده است. پیامبر صلی الله علیه و آله هر صبح کودکان را مورد نوازش قرار داده « کان النبیّ صلی الله علیه و آله اذا اصبح مسح علی رؤوس ولده» و بوسیدن کودکان را سفارش می نماید و آن را مساوی ایجاد درجه ای در بهشت می داند: « اکثروا من قبله اولادکم فان لکم بکل قبله درجه فی الجنه . مابین کل درجه خمسمأه عام»سیره ایشان نیز گواه بر این مطلب است. اقرع بن حابس می گوید: دیدم پیغمبر فرزند خود، حسن را می بوسد. عرض کردم برای من ده فرزند است که هیچ یک از آن ها را نبوسیده ام. پیغمبر فرمود: «لَا یَرْحَمُ اللَّهُ مَنْ لَا یَرْحَمُ النَّاسَ»
– تکریم دختران:
دختر به توجه، تصدیق و تأیید پدر نیازمند است. برای او چیزی جذاب تر از این نیست که به بهترین،‌ زیباترین و خوش بوترین چیزها توصیف شود. حضرت علی علیه السلام به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دختر را به شاخه گلی توصیف می نمایند و می فرمایند: « کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا بُشِّرَ بِجَارِیَهٍ قَالَ رَیْحَانَهٌ وَ رِزْقُهَا عَلَى اللَّهِ‌» هم ایشان(پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم) دختر را بهترین فرزندان « خَیْرُ أَوْلَادِکُمُ الْبَنَاتُ‌»، مونس و کمک کار والدین، سرشار از لطف و محبت «نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَنَاتُ- مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُؤْنِسَاتٌ مُبَارَکَاتٌ مُفَلِّیَاتٌ»مونس و مبارک «نِعْمَ الْوَلَدُ الْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُؤْنِسَاتٌ بَاکِیَاتٌ مُبَارَکَاتٌ‌» دانسته و دختر عزیز خود را حوریه ای به شکل انسان می دانند. «إِنَّ فَاطِمَهَ خُلِقَتْ حُورِیَّهً فِی صُورَهِ إِنْسِیَّه»ٍ
2-2-10-توجه به حضور در کنار فرزند
والدین لازم است به گونه ای کار خود را سازماندهی کنند که حضور بیشتری در کنار فرزند داشته باشند. گاه با یک بار تماس تلفنی به او نشان دهند که بخش جدا نشدنی از زندگی کاری اوست. بررسی های خانم جانستون نیکسون مدیر مؤسسه دختران پس از مدت های تحقیق نشان می دهد، دخترانی که در دوران نوجوانی با پدرانشان در ارتباط نزدیک هستند، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند و در مدرسه، دانش آموزان موفق تری هستند.

                                                    .