مهاجرت به عمان – ثبت شرکت در عمان

برگزیده

 

در دهه‌های اخیر مهاجرت به عمان گزینه‌ای مطلوب برای کسانی بوده که قصد مهاجرت به کشورهای همسایه و نزدیک به ایران را داشته‌اند. یکی از روش‌‌های موجود برای تحقق این مهاجرت، ثبت شرکت در عمان است. به همین دلیل در این مقاله (که توسط تیم تولید محتوای یک موسسه مهاجرتی نگارش شده است) بر آنیم تا شما را با روش‌ها و مزایای مهاجرت به عمان و ثبت شرکت در عمان آشنا کنیم.

در بین همه‌ی کشورهای عربی جنوب خلیج فارس، عمان کشوری شکوفا با اقتصادی بسیار عالی و آینده‌ای بسیار درخشان است. شاهد و دلیل این شکوفایی اقتصادی را می‌توان در اعتبار و ارزش واحد پول عمان (ریال عمانی) به وضوح دید. ریال عمانی در حال حاضر یکی از گران‌قیمت‌ترین ارزهای جهان به حساب می‌آید و سال‌هاست اعتبار و ارزش خود را حفظ کرده است. هم‌اکنون ارزش هر یک ریال عمان، بیش از دو و نیم‌برابر دلار آمریکاست.

روش‌های بسیار متفاوتی برای مهاجرت به عمان وجود دارد. سه مورد از رایج‌ترین روش‌های موجود در این زمینه را می‌توان این‌گونه خلاصه کرد:

  • مهاجرت به عمان از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت به عمان از طریق ثبت شرکت
  • مهاجرت به عمان از طریق شغل و تخصص

مهاجرت به عمان از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در عمان مزایای فراوانی داشته است که اطلاع از آن‌ها برای متقاضیانی که هدف‌شان سرمایه‌گذاری در کشوری امن و نزدیک به ایران است می‌تواند بسیار مفید باشد. مهم‌ترین مزیت‌های سرمایه‌گذاری در عمان را شاید بتوان این‌گونه خلاصه کرد:

  • چشم‌انداز رشد و شکوفایی اقتصادی کشور عمان: کشور عمان در دهه‌های پیشین همواره از نظر اقتصادی، شکوفا و در حال رشد بوده و هرگز دچار رکود و افت اقتصادی نشده است. به همین دلیل است که مهاجرت به عمان برای سرمایه‌گذاران خارجی بسیار جذابیت دارد. بازگشت سرمایه در اقتصاد شکوفا و مستعد کشور عمان بسیار سریع‌تر از سایر کشورهای عربی خلیج فارس انجام می‌شود و تسهیلات و امکاناتی که دولت عمان در اختیار سرمایه ‌گذاران قرار می‌دهد، خودش بر جذابیت‌های مهاجرت به عمان از طریق سرمایه‌گذاری به‌شدت افزوده است.
  • نزدیکی کشور عمان به ایران: بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل دارند برای سرمایه‌گذاری به کشوری بروند که از ایران دور نباشد. دلیل ین تمایل هم واضح است: سرمایه‌گذاران دوست دارند هر وقت اراده کردند، این امکان برایشان وجود داشته باشد که در سریع‌ترین زمان ممکن به ایران سفر نمایند. اگرچه شاید این خواسته و تمایل، در بازار جهانی از اهمیت چندانی برخوردار نباشد، اما بی‌تردید یکی از جذابیت‌های مهاجرت به عمان برای مهاجران ایرانی همین بحث نزدیکی به کشور ایران است.
  • موقعیت جغرافیایی کشور عمان: موقعیت جغرافیایی کشور عمان و مسیرهای آبی فراوانی که بین این کشور و سایر کشورهای آسیایی و حتی بین عمان و کشورهای اروپایی و آفریقایی وجود دارد سبب شده تا با مهاجرت به عمان، عملا خود را به بازارهای جهانی متصل کنند. این مزیت بالاخص برای سرمایه‌گذارانی اهمیت دارد که در حوزه‌ی صادرات و واردات فعالیت می‌کنند؛ زیرا مهاجرت به عمان، سبب می‌شود دسترسی این سرمایه‌گذاران به کشورهای دیگر بسیار آسان‌تر شود و موفقیت‌شان در صادرات و واردات، بسیار بالاتر گردد.
  • منابع و ذخایر طبیعی: نفت و گاز پایه‌ی اصلی اقتصاد کشور عمان است. اما جدای از این منابع نفت و گاز، کشور عمان دارای ذخایر و منابع طبیعی فراوان دیگری نیز هست که استخراج و صادرات آن‌ها می‌تواند حوزه‌ی بسیار خوب، سودآور و پربازدهی جهت سرمایه‌گذاری و مهاجرت به این کشور باشد.
  • حمایت‌ها و پشتیبانی‌های دولتی: یکی از اصلی‌ترین علل شکوفایی اقتصاد کشور عمان، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های فراوانی است که دولت عمان از سرمایه‌گذاران خارجی به عمل می‌آورد. این حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها از اعطای تسهیلات و وام‌های کم‌بهره و بلندمدت گرفته تا سادگی اعطای اقامت به سرمایه ‌گذاران خارجی، همواره در سال‌های گذشته وجود داشته است.
  • روابط خوب و دور از تنش با همسایگان: در دهه‌های پیشین، کشور عمان همیشه روابط خود با همسایگانش را بهبود داده است. نمود بارز این روابط دوستانه و خوب را می‌توان در دوری این کشور از جنگ‌ها و درگیری‌های داخلی و منطقه‌ای مشاهده کرد. افزون بر این، عمان در منازعات سیاسی دهه‌های اخیر در کشورهای همسایه‌ی خود، بارها در قامت کشوری میانجی ظاهر شده است. حاصل این روابط بسیار دوستانه با همسایگان، امنیت زیادبرای سرمایه‌گذاری در کشور عمان است.
  • پایین‌بودن میزان سرمایه‌ی لازم برای سرمایه‌گذاری در عمان: برای سرمایه‌گذاری و مهاجرت به عمان، سرمایه مورد نیاز در مقایسه با بسیاری از کشورهای سرمایه‌دار دنیا (مانند کشورهای اروپایی، یا استرالیا، کانادا، آمریکا…) بسیار کمتر است و از این جهت، سرمایه گذاری در عمان، و ثبت شرکت در عمان گزینه‌ای بسیار مطلوب و به‌صرفه برای متقاضیانی است که سرمایه‌های چندان بالایی ندارند.

ثبت شرکت در عمان

قدم اول جهت ثبت شرکت در عمان آن است که تعیین کنید قصد تاسیس چه نوع شرکتی در عمان دارید. در کشور عمان انواع مختلفی از شرکت‌ها وجود دارد که طبیعتا امکان تاسیس همه‌ی انواع این شرکت‌ها برای متقاضیان غیرعمانی‌ وجود ندارد چرا که بعضی از این نوع شرکت‌ها طبق قانون، الزاماً باید توسط کسانی تاسیس شود که شهروند عمان هستند. در ادامه، مزیت‌های ثبت‌شرکت در عمان را با هم مرور می‌کنیم.

مزیت‌های ثبت شرکت در عمان

  • یک مقایسه ساده بین ثبت شرکت در عمان و ثبت شرکت در ایران نشان می‌دهد که ثبت شرکت در عمان، به‌هیچ‌وجه با دشواری‌ها و محدودیت‌های ثبت شرکت در کشور خودمان همراه نیست. به عبارت دیگر، فرایند ثبت شرکت در عمان بسیار راحت و غیرپیچیده است و می‌توان به‌راحتی اقدام به ثبت شرکت در عمان نمود و سپس، از عمان با دیگر کشورهای جهان، شروع به مبادلات تجاری کرد.
  • از منظر موقعیت جغرافیایی، عمان جایگاه و موقعیتی کم‌نظیر دارد زیرا از یک سو دارای مرزهای آبی گسترده با خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند، دریای سرخ، و خلیج عدن است و از سوی دیگر، فرودگاه‌های بین‌المللی‌ کشور عمان همواره در جهت تحقق سیاست‌های توسعه‌ای این کشور، مساعدت بسیار خوبی با سرمایه‌ گذاران، صاحبان شرکت‌ها و صاحبان صنایع داشته و دارند.
  • کشور عمان عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) است و از این منظر، ثبت شرکت در عمان می‌تواند دریچه‌های فراوان و افقی گسترده در برابر صاحبان شرکت‌های به‌ثبت‌رسیده در عمان بگشاید.
  • ثبت شرکت در عمان می‌تواند منجر به اخذ اقامت این کشور را شود.
  • از جمله مزایای ثبت شرکت در عمان این است که متقاضی می‌تواند برای خود، یک حساب بانکی بین ‌المللی باز کرد و از مزیت‌های متعدد حساب‌های بین ‌المللی در نقل و انتقالات ارزی و دریافت تسهیلات بانکی استفاده نماید.
  • عمان در مجموع، چهار منطقه‌ی آزاد تجاری دارد. با ثبت شرکت در هر کدام از این منطقه‌های آزاد، می‌توان تا سقف 50 سال، از پرداخت مالیات معاف بود و از حمایت‌های متعدد دولت عمان بهره‌مند گردید.
  • با ثبت یک شرکت از نوع مسئولیت محدود (LLC) می‌توان از پرداخت انواع فراوانی از مالیات‌ها (از جمله مالیات بر دارایی‌ها، مالیات بر سود سهام، و مالیات بر ارزش افزوده) معاف شد.
  • دولت عمان برای پیشبرد سیاست‌های خود، بودجه سنگینی را صرف توسعه‌ی اقتصادی این کشور کرده است؛ به دلیل همین سیاست‌ها، اگر یک متقاضی بتواند پس از ثبت شرکت خود، وارد قراردادی رسمی با دولت شود، بی‌تردید سود سرشاری به دست خواهد آورد. عقد قرارداد یک شرکت با دولت عمان، اصلا دور از ذهن و بعید نیست چرا که دولت عمان معمولا پروژه‌های خرد و کلان خود را به شرکت‌های خارجی واگذار می‌کند.
  • برای ثبت شرکت در عمان و برای تامین هزینه‌های جاری شرکت‌ها در این کشور، نیز به سرمایه‌ای دارید که به طرز چشمگیری کمتر از سرمایه‌ی مورد نیاز در سایر کشورهای عربی است. بی‌دلیل نیست که ادعا می‌کنیم ثبت شرکت در عمان، گزینه‌ای مقرون به صرفه است.
  • قوانین دولت عمان با صراحت عنوان کرده است متقاضیانی که با سرمایه خارجی در این کشور اقدام به ثبت شرکت می‌نمایند، به عنوان سرمایه ‌گذار خارجی، می‌توانند اقامت یک ساله بگیرند و این اقامت‌شان تا هر زمانی که سهامدار شرکت مورد نظر باشند، تمدید می‌شود.
  • متقاضیانی که اقدام به ثبت شرکت در عمان می‌نمایند از این امکان برخوردارند که برای خود، خانواده‌ی خود، شرکای خود، و خانواده‌ی شرکای خود نیز اقامت بگیرند.
  • افرادی که با ثبت شرکت در عمان اقامت این کشور را اخذ می‌نمایند قادر خواهند بود خیلی راحت‌تر از صاحبان شرکت‌های ایرانی ویزای شینگن و ویزای آمریکا و سایر کشورها را دریافت کنند.
  • افرادی که با ثبت شرکت در عمان، اقامت این کشور را می‌گیرند خواهند توانست به صورت نامحدود، به چندین کشور عربی (از جمله قطر و کویت و امارت متحده) رفت و آمد نماید.