سبز اندیشان امروز

۹ راه برای سلامتی دستگاه گوارش

digestive system

مشکلات گوارشی میتونه کل روز شما رو خراب کرده و ً کارایی و سرحالی زندگی رو دچار اختلال کنه اما راه حل داشتن سیستم گوارشی سالم چیه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ خیلی از افراد ممکنه با اضافه شدن وزن و خالی کردن انرژی در مواقع خاصی از زندگی بر بخورن. نمی دونین در یه همچین موقعیتی باید چیکار کنین؟ فقط خود رو سرزنش نکنین چون واسه همه پیش میاد. کاری که باید بکنین ایته: دکمه توقف رو می زنید و ۵ روز کنار می ذارین تا به بهبود سیستم گوارشی بدن کمک کنین.

واسه راه اندازی دوباره سیستم گوارش خود از این راه های ساده استفاده کنین:

۱. هر روز رو با نوشیدن آب گرم و لیمو شروع کنین

نوشیدن روزانه این معجون آرامش بخش به تحریک کارکرد کبد کمک می کنه و شروعی دوباره واسه سیستم گوارشی تونه.

۲. چند مینی روزه اضافه کنین

طوری تنظیم کنین که شام رو تا ساعت ۷ شب میل کرده باشین با این کار بین دو وعده به خود ۱۲ تا ۱۴ ساعت زمان دادین که میشه اون رو به عنوان یه دوره کوتاه روزه داری به حساب آورد. این جوری فاصله انداختن بین دو وعده می تونه به سیسنم گوارشی تون که دچار فعالیت زیادتر از اندازه شده فرصتی واسه استراحت بده، کبد رو تمیز کنه، سیستم ایمنی رو تقویت کنه و التهاب رو پایین بیاره.

۳. وقتی رو واسه مراقبت از خود کنار بذارین

در میان کارایی که در طول روز دارین یه وقتی رو واسه رسیدگی به خود بذارین. حموم کنین، یه رمان رومانتیک بخونین، چند حرکت آرامش بخش یوگا انجام بدین و یا خود رو مهمون یه ماساژ کنین.

۴. چای بخورین

نوشابه ها و دیگه نوشیدنیای مضر رو کنار بذارین و کمی چای یا دمنوش بخورین. نوشیدن دمنوشی که شامل زنجبیل یا قاصدکه می تونه به سیستم گوارش کمک کنه و هم اینکه موجب آرامش و کاهش استرس هم بشه.

۵. دریافت فیبر خود رو زیاد کنین

خوردن غذاهایی که پر از فیبر هستن کمک می کنن گوارشتان طبیعی بمونه. حرکت طبیعی روده از اجزاء مهم اثبات سلامت کلیه چون سمومی که در روده بزرگ جمع شدن رو نابود می کنه.

۶. از قند، الکل، گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و نون دوری کنین

این غذاها دلایل شایع التهاب به حساب میان. مجبور نیستین که واسه همیشه از اونا دوری کنین ( به جز الکل که باید واسه همیشه از اون دوری کنین ) اما به مدت یه هفته این کار رو امتحان کنین. از اینکه چقدر شکمتون صاف می مونه تعجب می کنین.

۷. ورزش

ورزش باعث تحریک گوارش و نظم و ترتیب گرفتن ذهن می شه. با کارایی ساده می تونین به خود کمک کنین. حتی انجام چند حرکت ساده یوگا یا مقداری پیاده روی هم می تونه به آروم کردن سیستم گوارشتان کمک کنه.

۸. آشپزی در خونه

کالریای مخفی زیادی در غذاهای آماده یا غذای رستورانا هست. غذا درست کردن در خونه باعث می شه روی چیزی که داخل غذا می ریزید، کالری و مقدار وعده کنترل داشته باشین. هم اینکه آشپزی می تونه فعالیتی آرامش بخش باشه که می تونین با عزیزانتون از اون لذت ببرین.

۹. مدیتیشن

مدیتیشن راهی ملایم و تاثیر گذاره که می تونین با اون ذهن و بدنتون رو تمیز کنین. مدیتیشن هم اینکه کمک می کنه هوس غذایی رو کنترل کنین و می تونین با کمک اون روی احساساتان کنترل داشته باشین. روزانه ۱۰ تا ۲۰ دقیقه واسه مدیتیشن زمان بذارین.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

دکتر کرمانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *