سبز اندیشان امروز

۹ دلیل مخفی برای خوب نبودن حال شما

دلایل بسیاری هست که باعث می شه حال ما عالی نباشه. روابط پر استرس، مشکلات مالی و نبود سلامتی همه می تونن علیه شما توطئه کرده و ذهن شما رو به هم بریزن. واسه عواملی مثل این، ما خیلی کنترلی بروی خود نداریم. اما حالا خوبیش اینه، چندین موضوع کوچیک در زندگی هست که با تغییر اونا می تونید وضعیت روحی و روانی بهتری داشته باشین.

به گزارش آلامتو به نقل از Huffingtonpost ؛ در ادامه این مسائل کوچیک رو با شما در میان می گذاریم و توضیح می بدیم که چیجوری می تونید بر اونا پیروز شید:

  1. بدن شما میوه و سبزی کافی دریافت نمی کنه.

دلیل حال نداشتن چیه

میوه ها و سبزیجات نه فقط واسه سلامتی جسمی شما به درد بخور هستن، بلکه بروی سلامتی روحی و روانی شما هم تاثیر دارن. محققان دانشگاه Warwick and Dartmouthبه رابطۀ میان رژیم غذایی و وضعیت زندگی ۸۰,۰۰۰نفر در انگلیس نگاه کرده و فهمیدن که اون دسته از آدمایی که در طول روز هفت وعدۀ میوه و سبزیجات به مقدار ۷۰ گرم دارن، دارای بهترین وضعیت روحی و روانی هستن. وضعیت روحی این افراد با در نظر گرفتن اندازه خوشحالی، اضطراب، ناراحتی و مشکلات ذهنی مشخص شده.

راه حل چیه؟ باید از اینترنت متشکر باشیم که این همه دستور غذا به ما ارائه داده که با به کار گیری میوه ها و سبزیجات جور واجور درست می شه. پس کافیه چند تا از این دستور غذاها رو پیدا کرده و در برنامۀ غذایی هفتگی خود بذارین.

  1. امروز هنوز پوست شما در مقابل آفتاب نبوده.

به چه دلیل حال ندارم

تموم روز رو زیر یه سقف گذراندید؟ این می تونه دلیل ترشرویی شما باشه. تو یه تحقیق کوچیک در دانشگاه Zayed، محققان از ۲۰ نفر که دچار کمبود ویتامین D و نشونه های افسردگی بودن خواستن که یا خود رو بیشتر در برابر نور خورشید بذارن یا اینکه به دکتر خود مراجعه کنن. بعد از ۷ هفته، اون آدمایی که بیشتر در مقابل آفتاب رفته بودن علایم افسردگی کمتری نسبت به دستۀ دیگه داشتن.

راه حل چیه؟ واسه پیاده روی بیرون برید! (خوبه بدونین که استراحت در بین روز کاری می تونه امتیازات دیگری هم واسه شما داشته باشه.)

  1. آب بدن شما کمه.

دلیل بی حالی

فقط اینکه تا حدی دچار کم آبی شید کافیه تا خستگی، نبود دقیق شدن و فوکوس کردن واحوال بدتر هم، چه در بین کار و چه هنگام استراحت، به دنبال اون بیان. این نتیجۀ یه تحقیق کوچکه که در سال ۲۰۱۲ بوسیله مجلۀ تغذیه انجام شده.

راه حل چیه؟ مطمئن شید که به اندازۀ کافی آب می نوشید. با اینکه شعار هشت لیوان آب در روز دیگه خیلی اعتباری نداره، اما انجمن پزشکی آمریکا پیشنهاد می کنه که مردان در طول روز ۳.۷ لیتر مایعات و زنان در طول روز ۲.۷ لیتر مایعات مصرف کنن. (درست حدس زدید، این شامل نوشیدنی های دیگری غیر از آب هم می شه. مثلا: چای، قهوه و آبمیوه.)

  1. شما زیادتر از اندازه کار می کنین.

کسائی که به کار خود معتاد هستن نه فقط سلامت جسمی کمتری دارن، بلکه سلامت ذهنی اونا هم در خطره.

تحقیقی که محققان دانشگاه ایالت Kansasآمریکا بروی این موضوع انجام دادن نشون داد که اون آدمایی که در طول هفته بیشتر از ۵۰ ساعت کار می کنن وضعیت جسمی بدتری دارن (که تغذیه ناجور هم به اون کمک می کنه) و البته وضعیت روحی بدتری هم در اونا مشاهده می شه. اینم بگیم که وضعیت روحی این افراد با در نظر گرفتن گزارش شخصی اونا در مورد اندازه افسردگی شون تعیین شده.

راه حل چیه؟ درسته که شایدً دلیل کار زیاد شما اینه که شرایط اقتصادی تون خیلی مناسب نیس و البته کارای بسیاری هم روی سرتون ریخته، اما چندین راه حل هست تا خود رو از این وضعیت خلاص کنین و بتونین ثبات بیشتری پیدا کنین. در اول می تونید از قدم های کوچیک شروع کنین: تلاش کنین کمی بیشتر بخوابین، کمی وقت واسه مدیتیشن بذارین و … اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین همیشه به خود مسائل واقعاً مهم زندگی رو یادآوری کنین تا اولویت های شما مشخص باشه.

  1. شما وقت بسیار زیادی رو در فیسبوک می گذرونین.

براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ بوسیله محققان استرالیایی انجام شده، هر چقدر زمان بیشتری رو در شبکه های اجتماعی بگذرونین، حال و روز شما هم بدتر هستش. ً دلیل این موضوع احساس بطالتیه که هنگام به کار گیری فیسبوک دارین. این اصلاً غافلگیرکننده نیس که وقتی کاری رو می کنین که از نظر شما با معنی و مهم نیس، بعد از تموم شدن اون کار خیلی حال خوبی نداشته باشین.

راه حل چیه؟ از تکنولوژی کمی فاصله بگیرین و زمان بیشتری رو حضوری پیش آدم های دیگه بگذرونین!

  1. شما همیشه خموده هستین.

o-BAD-POSTURE-چیجوری بی حالی رو رفع کنیم

شایدً باورتون نمی شه که دستورهای مادرتون واسه اینکه صاف بشینین واقعا به وضعیت روحی شمام کمک می کنه. تحقیقی در دانشگاه ایالت سان فرانسیسکو نشون داده که صاف ایستادن و نشستن می تونه در افزایش انرژی و بهبود احوال شما تاثیر داشته باشه. این یعنی کافیه طبق قانون “خودنمایی بکن تا بدست بیاری” استفاده کنین تا بتونین بدن خود رو فرصت کنین تا انرژی بیشتری داشته باشه.

راه حل چیه؟ یه حالت بدن خوب رو حفظ کنین تا خوبی ها اون رو بدست آورد. یه تحقیق در مجله Wall Streetمشخص کرده که داشتن یه وضعیت بدنی خوب نه فقط حال شما رو عوض می کنه بلکه می تونه درد کمر شما رو هم کم کنه. به علاوۀ اینکه داشتن یه حالت بدنی خوب یه تمرین عالی واسه تمرکز بیشتره.

  1. یه مدت می شه که شما نخندیده اید (یا لبخند نزده اید).

براساس تحقیق دانشگاه Loma Linda، خنده در واقع می تونه حافظۀ ما و همینطور سطح هورمون استرس کورتیزول رو بهتر کنه. حتی یه لبخند هم واسه این موضوع کافیه. طی یه تحقیق علمی روانشناسی، مجلۀ The Atlanticگزارش داد که حتی یه لبخند زوری هم می تونه در کاهش استرس و افزایش احساس خوب شما تاثیر داشته باشه.

راه حل چیه؟ یه مطلب طنز بخونین یا حتی بی دلیل زیر خنده بزنین.

  1. شما خسته هستین.

o-TIRED-دلیل حال نداشتن چیه

، این رو نمی توان یه راز حساب کرد که خواب آلود بودن می تونه جذاب ترین شخصیت ها رو هم به آدمایی کسل و حوصله سر بر تبدیل کنه. اما خوبه این رو به اطلاع شما برسونیم که ارتباطی میان نداشتن خواب کافی و افزایش استرس و حساسیت هست.

بخش داروهای خواب مدرسۀ پزشکی Harvardبه این موضوع اشاره کرده که داشتن خواب کم و نداشتن یه خواب خوب شبونه واسه یه هفته می تونه باعث افزایش خستگی ذهنی، عصبانیت و ناراحتی شما شه.

راه حل چیه؟ درسته که اندازه خواب لازم واسه هر شخص فرق می کنه. اما موسسه خواب ملی آمریکا گفته که کارشناسان عموماً سر این موضوع اتفاق نظر دارن که هفت تا نه ساعت خواب شبونه واسه افراد بالغ لازمه. واسه کودکان و نوجوانان هم یه مقدار خواب بیشتر خوب هستش.

با اینحال، حیاتیه که خودتون بفهمین که چه مقدار خواب می تونه به شما کمک کنه تا در خوشحال ترین، سالمترین و پر بازده ترین حالت خود باشین.

  1. یه مدت می شه که به طبیعت پناه نبرده اید.

o-TRAFFIC-CARS-علل مریضی و بی حالی

داشتن سفری به دل طبیعت واقعاً می تونه واسه ذهن شما به درد بخور باشه. تو یه تحقیق در دانشگاه میشیگان، افراد سن بالا و کهنه کار به یه مسافرت چند روزه رفته و شب رو در چادر سپری می کردن. بعد از این سفر، امتیاز اونا از نظر وضعیت روحی، کارکرد اجتماعی و نگاه به زندگی همه بیشتر شده بود.

هر چند که این تحقیق تنها بروی گروه خاصی از افراد تمرکز کرده بود، با اینحال در دیگه تحقیق ها هم مشخص شده که وقت گذروندن در طبیعت واسه آدم ها خوبه. مثلا در نتیجه تحقیقی مشخص شده که آدم هایی که به شهرهایی با فضای شهر بیشتر مهاجرت می کنن دارای وضعیت جسمی و روانی بهتری هستن.

راه حل چیه؟ دلایل بسیار جور واجور – و همینطور راه های بسیار مختلفی – واسه برگشت به طبیعت هست. به دنبال تورها و برنامه های مسافرتی باشین. یا اینکه خودتون به یه سفر چند روزه رفته یا حتی به سراغ دوچرخه سواری، پیاده روی یا هر ورزش دیگری برید.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری با انگیزه کار کنیم؟

اختصاصی خوشحال بودن هافینگتن پست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *