سبز اندیشان امروز

۸ کار روزانه برای ورزش ذهن و جلوگیری از تنبلی مغز

مغز ما قوی ترین رایانه س اما این رایانه هم ممکنه بعضی وقتا به خطا بره یا در اثر گذشت زمان فرسوده شه. مهم نیس که مغز ما چقدر قدرتمنده، مهم اینه که بدونیم چیجوری این عضو با ارزش بدن خود رو احیا کنیم و در حفظ تقویت و توانایی اون بکوشیم. در این مقاله راهکارهایی رو ارائه می دیم که می تونه در جهت تقویت و جلوگیری از تنبلی مغز به ما کمک کنه.

مغز شما مثل یه عضله س. بدون رفتن به باشگاه ورزشی و تغذیه درست ماهیچه هاتون رشد نمی کنن.

ورزش

بدون توجه و مراقبت، مغز هم مانند قسمتای دیگه بدن دچار نابودی می شه، در ادامه شما رو با کارایی آشنا می کنیم که بهتره تلاش کنین اونا رو یه روز درمیون انجام بدین.

چه خوب می شد اگه راه آسونی وجود داشت که با اون بتونیم قدرت ذهن خود رو تقویت کنیم و حافظه و تمرکز خود رو تا حد زیادی افزایش بدیم؟ اگه اینجور راهی وجود داشت اونو امتحان می کردین؟

درسته که امتحان می کردین. حال اگه این روش رو یاد بگیرین، اونو به یه عادت خوب تبدیل می کنین؟ شایدً این کار رو نمی کنین. به چه دلیل؟ چون ما مخلوقات عادت هستیم و بدیش اینه بیشتر هم عادتای بد.

با این وجود پیشنهاد می کنیم این مقاله رو بخونین، چون شامل مطالبی در مورد بدن شما هستش که ممکنه از اونا باخبر نباشین. می تونین از این اطلاعات به نفع خود استفاده کنین و اونا رو به عادتایی جهت تقویت و بهبود حافظه و تمرکز تبدیل کنین.

سرفصل محتوا

  • ۱- خواب خود رو مدیریت کنین
  • ۲- زمانای خواب و بیداری خود رو بدونین
  • ۳- انجام یه سری کارا واسه فعال تر و پربارتر شدن
  • ۴- درک دقیق شدن و فوکوس کردن واز دست دادن تمرکز
  • ۵- ورزش در جهت تقویت حافظه و تمرکز
  • ۶- انجام بازیای فکری
  • ۷- تمرین تجسم و رابطه
  • ۸- وقت گذرانی با دوستان

۱- خواب خود رو مدیریت کنین

معمولاً پیشنهاد می شه ۸ ساعت خواب شبونه داشته باشیم، ولی میدونیم که انجام این کارمی تونه واسه بیشتر ما کار سختی باشه، مخصوصا در این دنیای امروزی که همه چیز باید با سرعت انجام بگیره.

به چه دلیل به جای دنبال کردن این قانونا در طول روز چرت نمی زنید؟ طبق گزارش بنیاد ملی خواب، ۸۵ درصد گونه های پستانداران خواب چند مرحله ای دارن، یعنی چرت میزنن- ما آدما هم در همین طبقه بندی قرار داریم. یه چرت کوتاه ۲۰ تا نیم ساعت ای می تونه تاثیر به سزایی در حافظه و تمرکز ما داشته باشه.

۲- زمانای خواب و بیداری خود رو بدونین

این که بدونین چه وقتی بیشترین هشیاری رو دارین، به شما در افزایش بهره روری کمک می کنه. تحقیقات نشون داده که افراد احساس می کنن ساعت ۱۰ صبح بالاترین هشیاری رو دارن و کارایی که در بالاترین جایگاه وظایف روزانه اونا قرار دارن، باید در این زمان انجام بگیرن.

به هرحال، هشیاری در افراد جور واجور فرق داره و درک وقتی که بیشترین هشیاری رو دارین، خیلی خیلی مهمه. پس به چه دلیل سطح بهره وری خود رو با یادداشت کردن زمانایی که بیشترین کار رو انجام می دین، نمی سبک و سنگین کرد؟ با این کار می تونین بفهمین که چه زمانایی از بیشترین هشیاری بهره مندین.

۳- انجام یه سری کارا واسه فعال تر و پربارتر شدن

واسه این که مشخص شه که چیجوری مدیران اجرایی این قدر خلاق و پرکار هستن، تحقیقات زیادی انجام شده. یکی از راه هایی که به وسیله مدیران اجرایی استفاده میشن، روش ۳ برد واسه فوت وفن روزه.

اگه قبل از اون که روز خود رو شروع کنین ۳ وظیفه بزرگی رو که قراره انجام بدین، مشخص کنین؛ با این کار در واقع ذهن خود رو در موقعیتی قرار می دین که تصور کنه واسه اینکه در اون روز موفق باشه، باید این سه وظیفه بزرگ رو بکنه.

۴- درک دقیق شدن و فوکوس کردن واز دست دادن تمرکز

برهم خوردن تمرکز یه عکس العمل غیرارادیه تا ما در امان بمونیم. در حالی که تمرکز انتخابی به معنی توجه نزولیه، برهم خوردن تمرکز یه عکس العمل صعودی هستش.

مثلاً، بیشتر اوقات صدای بلند یا نور خیلی شدید تمرکز ما رو بهم می زنه. وقتی تمرکز ما بهم می خوره، تقریباً ۲۵ دقیقه زمان میبره تا تمرکز ما دوباره برگرده. با دونستن این موضوع، می تونین مدت طولانی تری تمرکز کنین به شرطی که چیزی حواس شما رو پرت نکنه.

۵- ورزش در جهت تقویت حافظه و تمرکز

وقتی ورزش می کنیم، سلولای عصبی ما پروتیینی به نام فاکتورهای نوروتروفیک تولید می کنن که مواد شیمیایی دیگه رو در جهت کمک به یادگیری فعال می کنن.

شیمی

یه مطالعه در سال ۲۰۱۰ روی میمونا ثابت کرد که ورزش منظم به میمونا کمک می کنه که کارای جدید رو دو برابر سریع تر از میمونایی یاد بگیرن که ورزش نمی کنن، و محققان تصور می کنن که همچین چیزی در مورد آدما هم صادقه.

۶- انجام بازیای فکری

“اگه از مغزتون استفاده نکنین، اونو از دست میدید” . تحقیقات انجام شده در مورد شکل پذیری مغز میگه که با انجام یه سری ورزشای ذهنی می تونین جلوی نابودی مغز رو بگیرین.

برنامه ای به نام Brain HQ طراحی شده تا ذهن ما رو با محرکای متفاوت آماده کنه و مناطق جور واجور خوندن و درک مطلب رو واسه بهتر شدن حافظه تقویت کنه. اگه گشتی در فروشگاه های اپ اسمارتفون بزنین، می تونین بازیای فکری متفاوتی رو پیدا کنین.

به هرحال، پیشنهاد می کنیم دست کم ۲۰ دقیقه ای رو در روز به انجام بازیهای فکری اختصاص بدین، اگه این کار رو دراز مدت و هرروز انجام بدین مثل دیگه کارای روزمره شما می شه.

۷- تمرین تجسم و رابطه

تصویر رو میشه راحت تر از واقعیت به یاد آورد و محققان کشف کردن که ما در واقع هیچی رو از یاد نمیبریم. دلیل این که نمی تونیم بعضی چیزها رو به خاطر بیاریم کمبود ” قلابای ذهنی” است که به ما کمک می کنن اطلاعات رو از مغزمون بازیابی کنیم.

در روش V&A جهت نگهداشتن مطالب، شما با چیزایی رابطه برقرار می کنین که به یادماندنی هستن. مثلاً نگهداشتن لیست مواد غذایی می تونه بسیار دلهره آور باشه. به خاطر این واسه نگهداشتن یه قلم جنس می تونین اونو با چیز دیگری که با اون در ارتباطه در رابطه کنین.

۸- وقت گذرانی با دوستان

مطالعه انجام شده به وسیله دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد نشون داد که آدمایی که زندگی اجتماعی فعالی دارن کمتر دچار نابودی فکری می شن. آدما موجودات اجتماعی هستن و دوستی با دوستان نه فقط به نفع سلامت عاطفی بلکه به نفع سلامت مغز اونا هم هست.

منبع: shabakeh-mag.com