سبز اندیشان امروز

۸ غذا برای سالم نگهداشتن دندان ها

مسواک زدن و نخ دندون کشیدن به طور منظم با دور کردن قندها و ذرات غذایی که همراه باکتری ها باعث ایجاد پلاک های دندانی می شن، به سالم نگهداشتن دندون ها کمک می کنن. پلاک دندانی اسیدی تولید می کنه که به مینای دندون آسیب می رساند و باعث ایجاد پوسیدگی دندون می شه و زمینه رو واسه مریضی پریودنتال یا لثه آماده می کنه. حالا مجموعه از تحقیق ها نشون می دهد که غذاهای معینی هم ممکنه واسه دندون ها خوب باشن. همونطور که غذاهای به اصطلاح “کارکردی” (مانند غذاهای غنی شده با یه ماده مغذی ) می تونن واسه سلامت قلب به درد بخور باشن، غذاهایی هم هستن که سلامت دهن و دندون رو بهبود می بخشن.

۱. چای: ترکیباتی به نام پلی فنول ها که در چای های مشکی و سبز یافت می شن، رشد باکتری های ایجادکننده پوسیدگی دندون و مریضی لثه رو از جا در آورد می کنن. محققان در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو به این نتیجه رسیدن آدمایی که دهن شون واسه یه دقیقه ۱۰ بار در روز با محلول چای مشکی شستشو میدن، نسبت به آدمایی که دهن شون رو با آب می شویند کمتر دچار پلاک های دندانی می شن. علاوه بر این اندازه و ضخامت پلاک های شون هم کاهش می یابد. به گفته محققان چای توانایی بعضی از باکتری ها واسه تجمع پیدا کردن در کنار باکتری های دیگه رو دچار اختلال می کنه. یه بررسی در سال ۲۰۱۰ که در نشریه تحقیق دندانی منتشر شد نشون داد که چای مشکی با بوی بدن دهن مقابله می کنه. به گفته این محققان پلی فنول ها ژن هایی در باکتری ها رو که تولید مواد بودار در دهن رو کنترل می کنن، کنترل می کنه.

۲. پنیر: تحقیق منتشر شده در نشریه دندونپزشکی عمومی دراوائل امسال نشون داد که نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله ای که پنیر چدار می خورند، نسبت به نوجوانانی که ماست بدون قند یا یه لیوان شیر می خوردند اندازه اسید کمتری در دهن شون داشتن. به گفته کارشناسان پنیر ممکنه اسید تولید شده توسط پلاک رو خنثی کنه. از طرف دیگه جویدن باعث افزایش تولید بزاق می شه که مانند یه رودخانه بعضی از باکتری ها رو در دهن می شید.

۳. کشمش: کشمش با وجود شیرینی طبیعی اش بدون سوکروز یا قندیه که در شکر معمولی هست. قند معمولی باعث چسبیدن باکتری به سطح دندون می شه و امکان تشکیل پلاک رو به اون می دهد. کشمش هم اینکه منبعی از فیتوکمیکال ها (مواد شیمیایی گیاهی) است که ممکنه باکتری های پلاک ها که باعث پوسیدگی دندون می شن، رو نابود کنن. بعضی از ترکیبات موجود در کشمش هم اینکه بر رشد باکتری های مربوط به مریضی لثه اثر می گذارد.

۴. غذاهای کرانچی یا ترد: خوردن مواد غذایی مانند هویج، سیب و خیار به جویدن حسابی نیاز داره. اما این جویدن و خرد کردن الکی نیس. جویدن پلاک دندانی رو متلاشی می کنه و به صورت یه عملکرد پاک کننده عمل می کنه. پس باکتری ها به جای اینکه در دهن شما باقی بمونن و در اون جانشین شن، از دهن زدوده می شن.

۵. غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی: غذاهای غنی از کلسیم مانند پنیر، بادام و سبزیجات برگ دار- و غذاهای غنی از فسفر- مانند گوشت، تخم مرغ و ماهی- می تونن مینای دندون رو محکم و سالم نگهدارند. غذاها و نوشابه های اسیدی ممکنه باعث ایجاد خوردگی های کوچیک مینای دندون شن. کلسیم و فسفر به رسوب دوباره مواد معدنی در این خوردگی ها و بازسازی اونا کمک می کنن.

۶. آدامس بدون قند: پس از غذا خوردن یه آدامس بدون قند بجوید. جویدن آدامس باعث تحریک ترشح بزاق می شه، و بعضی از باکتری ها رو می زداید. بدون قند بودن آدامس هم مهمه، باکتری ها واسه تولید پلاک به سوکروز یا قند معمولی نیاز دارن.

۷. شیر: یه بررسی منتشر شده در نشریه انجمن دندونپزشکی آمریکا نشون داد که نوشیدن یه لیوان شیر پس از خوردن آب نبات های شیرین اندازه اسید در دهن رو بیشتر از نوشیدن آب یا آب سیب کاهش می دهد. به گفته محققان شیر بعضی از اسیدهای تولید شده در پلاک باکتریایی رو خنثی می کنه. اما اضافه کردن شیر به غلات آماده ممکنه همین سودمندی رو نداشته باشه. شیر در این صورت حالتی شربت مانند و شیرین پیدا می کنه که واسه دندون خوب نیس.

نوشیدن یه لیوان شیر پس از خورن یه دسر شیرین مانند یه کیک شکلاتی هم ممکنه به مواظبت دندون کمک کنه. اگه شیر در دسترس تون نیس، خوردن مقدار پنیر پس از دسر شیرین هم خوبه.

۸. قره قاط: قره قاط مانند چای شامل پلی فنول هاست که ممکنه مانع از چسبیدن پلاک به دندون شن، و خطر پوسیدگی دندون رو کم کنن. البته بعضی از فرآورده های آماده قره قاط شامل قند اضافه شده هم هستن که ممکنه منافع بالقوه اونا واسه دندون رو کم کنن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *