سبز اندیشان امروز

۸ عادات ناسالم که باعث می‌شود زودتر پیر شوید

کشیدن سیگار

عادت های بد خیلی زود شما رو پیر می کنن.

تغییرات حالا واسه آینده ای بهتر

اینکه وقتی که سنتون بالاتر می رود چه احساسی دارین یا چه طور به نظر می رسید، ممکنه بستگی به این داشته باشه که وقتی جوون تر هستین چیجوری زندگی می کنین. سلامت شما در سن بالاتر تا حد زیادی به تصمیمات شما در جوونی بستگی داره. این به این معنیه که همین الان باید از عاداتی که ممکنه سلامت جسمی شما رو در آینده به خطر بندازه دست بکشین. اینجا لیست هشت عادت بدی رو که به پیرشدن سرعت می بخشن آورده ایم:

  1. مصرف الکل

ممکنه شنیده باشین که مصرف الکل به اندازه مناسب واسه سلامت افراد سن بالا خوبه، اما اون میزانی که “مناسب” گفته می شه با بالا رفتن سن تغییر می کنه. براساس گفته جامعه سالخوردگان آمریکا، چیزی بیشتر از یه نوشیدنی واسه مردی سن بالا و بیشتر از نیم اون واسه یه زن سن بالا زیاد هستش. مصرف زیادتر از اندازه الکل، می تونه باعث نابودی ذهن شده و احتمال زمین خوردن ها رو زیاد کنه. هم اینکه الکل ممکنه واسه بعضی دارو ها تداخل کارکرد به وجود آورد. از پزشکتون سوال کنین که اگه هم می تونید الکل استفاده کنین، چه اندازه واسه شما مجازه.

  1. سیگار کشیدن

مطمئنا این که سیگار واسه سلامتی بده بر هیچ کس پوشیده نیس، اما می دونستید که واسه ظاهرتون هم بده؟ تحقیقات نشون داده ان که علاوه بر کوتاه کردن عمرتون با افزایش احتمال مریضی قلبی و ریوی، سیگار کشیدن می تونه آنزیم هایی رو فعال کنه که توانایی ارتجاعی پوستتون رو از بین می برد. حتی اگه شما فردی هستین که سیگار کشیدنتان رو از همه مخفی می کنین، چین و چروک ها و زردرنگی چهره ای که سیگار براتون به وجود می آورد می تونه شما رو لو بده. حالا یه دلیل دیگه هم واسه کنار گذاشتن سیگار دارین.

  1. رژیم یهویی

کی دوست نداره که خیلی سریع واسه یه تولد خاص یا تعطیلاتی که خیلی وقته منتظر اون هستش یهو ۶-۵ کیلو وزن کم نکنه؟ خوب شدن های به سرعت همیشه وسوسه انگیز هستن، اما رژیم های این چنینی هیچوقت فکر خوبی نیستن. نه فقط راه حل مناسبی واسه دراز مدت نیستن، واقعا می تونن تهدیدی در بلندمدت باشن. تحقیقات نشون داده ان که این طور رژیم ها می تونن با کم شدن سطح انرژی شما باعث شن شما احساس کنین که سن بالا تر هستین، تمرکزتون رو برهم بزنن و شما رو دپرس و زودرنج کنن. این رژیم ها می تونن چین و چروک و شل شدگی پوستی هم به وجود بیارن، چون پوستی که داره پیر می شه و توانایی ارتجاعی کمی داره، زمان اون رو نداره که خودشو با کم شدن وزن منطبق کنه. اینکه در سن بالا حواستون به وزنتون باشه خوبه اما مراقب باشین که در هفته بیشتر از نیم تا یه کیلو کم نکنین.

  1. کم خوابیدن

ممکنه فکر کنین که با بالا رفتن سنتون دیگه زیاد به خواب احتیاج ندارین، اما کارشناسان می می گن که شما واسه سلامتی مطلوب خود بازم به هفت تا هشت ساعت خواب شبونه نیاز دارین. اگه به اندازه کافی نخوابید ممکنه بدنتون در طول روز خوب عمل نکنه. هم اینکه ممکنه با اضافه وزن که خودش مشکلی واسه سلامتی تون در اون سنه، روبرو شید. اگه در زمان مناسبی در شب به خواب می روید اما در طول روز بازم احساس خستگی می کنین، با پزشکتون در این مورد صحبت کنین تا از مشکلات خوابی مانند معطلی تنفسی در خواب که در افراد سال خورده رایجه پیشگیری کنه.

  1. نخوردن میوه و سبزیجات

این درسته که وقتی سنتون بالا می رود شما به کالری کمتری نیاز دارین، اما اگه می خواهید نقش مثبتی در سالم موندن (به جای پوستی افتاده با چروک) خود داشته باشین، باید اون کالری ها رو از منابع خوب و مغذی بگیرین. غذاهای ناسالم و گوشت و سیب زمینی رژیم مناسبی واسه این منظور نیستن. کارشناسان باور دارن که بهترین منابع سبزیجات و میوه های رنگارنگ جور واجور هستن. هم اینکه مطمئن شین که ماهی با اسید های چرب امگا-۳ که واسه قلبی سالم لازمه و مقادیر زیادی فیبر از غلات کامل در رژیمتون باشه.

  1. کینه جویی و هدف ورزی

زندگی خیلی کوتاه تر و با ارزش تر از اون هستش که به کینه و دلخوری بگذره. یادگیری اینکه چیجوری از یاد ببرین و ببخشین، ممکنه به سال های زندگی تون اضافه کنین و سال های باقیمونده تون رو بسیار بهتر کنه (حتی ممکنه شما دچار چین و چروک کمتری به دلیل اخم کردن بشوید). تحقیقات نشون می دهد که بخشش باعث وضعیت جسمی و روحی روانی بهتری می شه. از امتیازات اون می توان به فشارخون پایین تر، افسردگی کمتر، استرس و هم اینکه اضطراب کمتر اشاره کرد.

  1. استرس داشتن

هیچ چیزی به اندازه کاهش توانایی ذهنی نمی تونه به شما احساس پیری بده. تحقیقات مشخص کرده ان که دوری و خلاص شدن از استرس می تونه در جلوگیری از مشکلات و آسیب های مغزی و جوون نگه داشتن ذهن شما به درد بخور باشه. تلاش کنین چیز هایی که باعث استرستون می شه رو کشف کنین و از اون ها دوری کنین یا تاثیر اونا رو با فوت وفن های مدیتیشن و ریلکسیشن و ورزش کم کنین.

  1. تنبل و بی جنب و جوش بودن

صحبت از ورزش کردن شد … ورزش کردن به طور منظم از خیلی جهات یه مورد لازم واسه سالم پیر شدنه؛ از دفع مریضی قلبی گرفته تا دور کردن استرس. اما یکی از مهمترین دلایل واسه ورزش کردن جلوگیری از صدماته. آسیب ها و صدمات که جنب و جوش و جست و خیز شما و استقلالتان رو محدود می کنه، می تونه یه عامل تهدید کننده سلامتی شما در سن بالا باشه. تحقیقات نشون میدن که فقط سی دقیقه پیاده روی واسه سه بار در هفته می تونه احتمال افتادن رو که دلیل اصلی صدمات ضعیف کننده در افراد سال خورده، کم کنه. پس عادت بیکاری و تنبلی رو کنار بذارین و تکونی به خود بدین.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

مجله سلامت مطالب باحال روز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *