سبز اندیشان امروز

۸ روش اشتباه برای لاغری

خیلی از افراد چاق و دچار اضافه وزن همیشه به دنبال کارا یا موادغذایی ای هستن که لاغرشان کنه…

غافل از اینکه با زیاد خوردن کسی لاغر نمی شه و با رژیم های غلط عوارضی از جمله گودرفتن زیرچشم ها، لاغر شدن صورت، بالارفتن چربی خون، کم شدن آب زیرپوستی، عصبی شدن و… رخ میدن. این در حالیه که اگه فقط ۱۰ روز از مصرف غذاهای خیلی شیرین و پرانرژی دوری کنیم، بدن رفته رفته به این حالت عادت می کنه و در عین لاغر شدن، به حفظ سلامت مون هم کمک می شه. این وسط، رژیم های غلط و باورهای نادرستی هم هست که در ادامه به ۸ مورد اونا اشاره می کنیم:

کرفس درمانی

بین عموم، مصرف آب سبزی ها، به خصوص آب کرفس، جعفری یا شید واسه کاهش وزن مرسومه اما آب سبزی ها باعث لاغری نمی شه و فقط به دلیل فیبر و آب زیادی که دارن، جذب بعضی چربی ها رو کاهش میدن و باعث دفع مقداری آب هم می شن که این موضوع حس باحالی به فرد می دهد و فکر می کنه وزنش پایین آمده! مصرف روزانه آب کرفس اصلا پیشنهاد نمی شه چون کرفس از سبزی هاییه که اگزالات زیادی داره و تجمع اگزالات در بدن، به خصوص در آدمایی که مثانه و کلیه سنگ ساز دارن، می تونه باعث به وجود اومدن یا بزرگ شدن سنگ های اگزالاته شه. از طرف دیگه، دریافت زیاد اگزالات عامل از دست رفتن عناصر ۲ ظرفیتی مانند کلسیم، روی، فسفر، آهن، منگنز، منیزیم و… است که واسه بدن لازمن و کمبود اونا می تونه خطرناک باشه.

ورزش درمانی

اگه فردی مثلا روزانه (به مقدار نیاز) ۲ هزار کیلوکالری انرژی دریافت می کنه و عقیده داره اضافه وزن داره، به جای کم کردن اندازه انرژی دریافتی، فقط پیاده روی کنه، قاعدتا بعد از یه مدت وزنش پایین میاد اما اگه کسی اندازه دریافت انرژی اش رو بالا ببره و در کنار اون ورزش رو به برنامه روزانه اش اضافه کنه، لاغر نمی شه. بدن ما مثل ظرفیه که از یه سو انرژی دریافت می کنه و از طرف دیگه به مصرف می رساند پس اگه انرژی دریافتی و مصرفی برابر باشن، وزن ثابت می موند، وگرنه احتمال چاقی یا لاغری هست. یعنی، نمی توانیم هرچه می خواهیم بخوریم و در کنار اون ورزش نکنیم و منتظر کاهش وزن باشیم بلکه باید انرژی دریافتی و مصرفی مون تنظیم شه.

آب درمانی

دریافت آب به تنهایی باعث از دست دادن انرژی نمی شه. در مواردی که افراد آب فراوون می نوشند، احساس پری در معده می کنن و تا حدی اندازه دریافت موادغذایی در هر وعده شون کمتر می شه. اگه مصرف زیاد آب با دریافت کمتر انرژی هم همراه شه، می تونه وزن فرد رو کم کنه اما در بیشتر موارد این اتفاق نمی افتد. خیلی از افراد فکر می کنن مصرف زیاد آب قبل از وعده های غذایی باعث کاهش وزنه اما این تفکر غلطه. با اینکه آب معده رو پر می کنه و احساس پری باعث می شه فرد غذای زیادی نخورد، اما علم تغذیه این موضوع رو تایید نمی کنه چون مصرف آب زیاد باعث رقیق شدن آنزیم های هضم کننده بزرگ مولکول ها در بدن می شه و در طولانی مدت مشکل آفرین خواهدشد پس بهتر اون هستش آب در حد نیاز و واسه رفع تشنگی خورده شه. در کتاب های علمی اومده روزانه باید ۸ لیوان آب بخوریم اما واقعا به مصرف این مقدار آب نیاز نداریم چون در موادغذایی ای که روزانه مصرف می کنیم هم آب بین بافتی هست که نیاز بدن ما به آب رو تامین می کنه.

حذف درمانی

این بدترین کاریه که یه فرد می تونه انجام بده. کارشناسان تغذیه پیشنهاد می کنن وعده های غذایی در طول رژیم لاغری بیشتر و حجم شون کمتر شه. وعده های اصلی غذایی رو به هیچ وجه نباید حذف کرد و میان وعده ها رو فقط در موارد استثنایی می توان کم کرد. نباید از یاد برد که وقتی غذا می خوریم، مقداری انرژی مصرف می شه که خود عامل لاغریه.

بیسکویت درمانی

بیسکویت سبوس دار هرچند دارای فیبره، اما به دلیل داشتن روغن و شکر، در صورت مصرف زیاد می تونه چاق کننده باشه. اگه فردی تا الان بیسکویت معمولی می خورده و حالا بیسکویت سبوس دار رو جانشین کرده، انرژی دریافتی اش کم می شه اما اگه فردی تا الان بیسکویت نمی خورده، اما حالا مصرف بیسکویت سبوس دار رو آغار کرده، لاغر نمیشه.

 

ترشی درمانی

یادتون باشه که ترشی ها اندازه دریافت انرژی و اشتها رو بالا می برند. انگور، آب انگور و سرکه خود انرژی دارن و یعنی چاق کننده هستن. لواشک و آلوچه هم هرچند جزو ترشی ها حساب می شن اما به هر حال انرژی دارن و لاغرکننده نیستن. البته بد نیس نکته ای رو در نظر داشته باشین؛ اگه فردی تا الان ذائقه شیرین داشته و تلاش کرده این عادتش رو کنترل کنه و به سمت ترشی ها بره، به دلیل ترک عادت بد زیاد شیرینی خوردن، راحت تر رژیم می گیرد و در طولانی مدت وزن کم می کنه.

زیتون درمانی

روغن زیتون، روغن خوبیه و اگه جانشین بقیه روغن های مصرفی شه وضعیت چربی خون بهبود پیدا می کنه اما در آخر اندازه انرژی این روغن فرقی با بقیه روغن ها نداره و افراطش چاق کننده هستش.

قرص درمانی

این موضوع درسته که خوردن این قرص ها باعث لاغری می شه، اما بعد از لاغری فرد سالم نخواهدبود. بعضی پزشکان قرص متفورمین رو واسه لاغری پیشنهاد می کنن اما یادتون نره عملکرد این قرص که چربی سوزی رو در بدن بالا می برد، واسه افراد سالم غیردیابتی مناسب نیس و می تونه آسیب دار باشه. این قرص ها تعادل متابولیکی بدن رو به هم می زنند و باعث بروز مشکلات متابولیکی طولانی مدت می شن. استفاده بی مورد از قرص های تیرویید هم مشکلات بسیاری داره و به هیچ وجه پیشنهاد نمی شه.

 

پیشنهاد واسه مردان : تی شرت لاغری

روش های لاغری آسون

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *