۱۲+۱ روش برای زنده ماندن در هوای آلوده

آلودگی هوا در کشور ما یا شامل آلودگی هوای تهران می شه یا شامل آلودگی هوای اهواز و شهرهای جنوب کشور؛ یعنی یا پر از گرد و غبار و خاکه یا پر از ذرات آلاینده شیمیایی. آلودگی هوا، هر کدوم از این دو که باشه، باید بدونین چیجوری از خودتون مراقبت کنین تا آسیبای اون روی بدنتون رو به کمترین حد ممکن برسونین. در این مقاله به بررسی راهکارهای مراقبت از بدن در برابر آلودگی هوا می پردازیم.

  • خودتون رو تقویت کنین

در وقتی از سال که هوا تمیزه و رنگ و بوی آلودگی نداره، حتما روی تقویت قدرت بدنی تون به وسیله ورزش کار کنین. هر چی بدنتون قوی تر شه، تو روزهایی که مجبورین قید فعالیتای جسمی رو در هوای آلوده بزنین، آسیب کمتری رو متحمل میشین.

  • سه ویتامین معجزه گر

سیستم ایمنی بدن واسه مراقبت از سلولا، به ویتامینای زیادی نیاز داره که در راس اونا، سه ویتامین هست. مثلث ویتامین دی D، ای E و سی C رو یادتون باشه و در روزای آلودگی هوا بیشتر سراغشون برید. پیش فرض اینه که ایرونی‎ ها به دلیل شرایط محیطی اندازه ویتامین دی کمتری دریافت می کنن. سطح ویتامین دی در بدنتون رو می تونین با آزمایش خون فهمیده باشین و براساس اندازه کمبود از هفته ای یه قرص تا دو هفته و ماهی یه قرص که دکتر تجویز می کنه، استفاده کنین. بعضی از پزشکان هم فکر می کنن مصرف قرص ویتامین دی به اندازه آمپول اون موثر نیس. به خاطر همین با یه دکتر مشورت کنین، بعد اندازه ویتامینای لازم واسه بدنتون رو مشخص کرده و سراغ آمپول یا قرص برید.

  • هوای خونه رو تصفیه کنین

بهترین دستگاه تصفیه هوای خونگی

چند سالی می شه که دستگاه های تصفیه کننده هوا در بازار بیشتر از قبل و با امکانات بهتری به فروش می رسن. به خصوص ساکنان جنوب و غرب کشور که نوع آلودگی در محل زندگی شون، از نوع ذرات خاک و گرد و غباره، می تونن نتیجه خوبی از دستگاه های تصفیه کننده هوا سامسونگ و الجی بگیرن که در بازار بهتر شناخته شدن و ضمانت پس از فروش معتبری دارن.

  • مصرف آب زیاد و سبزیجات

چه در روزای آلودگی هوا و چه به صورت کلی، مصرف آب لازم بدنتون رو یادتون نره. به محض اینکه احساس تشنگی کردین، آب بخورین. در کنار آب، به کار گیری سبزیجات رو یادتون نره. سبزیجات شامل مواد لازم بدن واسه بالا بردن قدرت ایمنی هستن. ضمن اینکه فیبر زیادی دارن که مقاومت بدن در برابر سرطانا رو بالا می بره. پس با مصرف سبزیجات به بدنتون کمک کنین.

  • آنتی اکسیدان استفاده کنین

آنتی اکسیدانا بر علیه رادیکالای آزاد عمل می کنن و نمی گذارن سلولای سرطانی شکل بگیرن. از اونجایی که آلودگی هوا می تونه منتهی به ایجاد سرطان شه، به کار گیری مواد غذایی شامل آنتی اکسیدان شدیدا پیشنهاد می شه. بیشتر خوراکیای قرمز مثل انگور قرمز و هم اینکه سبزیجات، چای سبز، کنگر فرنگی و موارد مشابه، شامل مقادیر زیادی آنتی اکسیدان  هستن که به بهتر شدن شرایط بدن در هوای آلوده کمک زیادی می کنن.

  • غذای سبک بخورین

روزهایی که هوا آلوده س، باید به راحت شدن کار بدن کمک کنین. علاوه بر مصرف آب لازم، به کار گیری غذاهای سبک پیشنهاد می شه. غذاهای سبک شامل مواد غذایی کم چرب هستن که خیلی راحت هضم می شن. از مصرف فست فودها، غذاهای چرب و چیلی رستوران و آشپزخانه ها مثل قیمه، قرمه سبزی و کباب و هم اینکه سوسیس و کالباس شدیدا دوری کنین، چه در روزای آلودگی هوا و چه در بقیه روزا.

  • رطوبت کافی رو جفت و جور کنین

خوبه در روزای معمولی، در خونه یا محل کار دستگاه بخور سرد و گرم و همینطور رطوبت ساز داشته باشین تا وقتایی که هوا خشکه، به کمک سیستم تنفسی تون بیاد و نذاره دچار احتقان یا گرفتگی بینی و مشکلات به وجود اومده به وسیله اون شید. ایجاد رطوبت کافی به بهتر شدن وضعیت دفاعی بدن کمک می کنه و اونو واسه روزهایی آماده می کنه که آلودگی در راه س.

  • مصرف بدبوهای پرخاصیت

مصرف سیر و پیاز رو در برنامه روزانه‎ تون بذارین. درسته که بوی بدی دارن اما داشتن چند دوست بدبو، بهتر از چند دوست بیماره. پس هم خودتون از این مواد غذایی پر از گوگرد استفاده کرده و هم مصرف اونو به دوستانتون پیشنهاد کنین. اگه هم هیچ جوری حاضر به به کار گیری سیر نیستین، به کار گیری پیاز رو در برنامه تون بذارین. بوی پیاز خیلی زود از بین میره.

  • کلسیم رو چک کنین

تحقیقات نشون دادن جذب سرب در کسائی که اندازه کلسیم بدنشون کمه، بالاتر از کسانیه که کمبود کلسیم ندارن. کلم، برگ چغندر، بادام و شکلای جور واجور لوبیا مثل لوبیا سفید، لوبیا چیتی و لوبیا چشم بلبلی از منابع گیاهی خوب کلسیم هستن. کمبود کلسیم هم با آزمایش خون مشخص می شه. ممکنه به تشخیص دکتر نیاز به مکمل کلسیم داشته باشین. در این صورت یادتون باشه واسه جلوگیری از رسوب مواد معدنی در کلیه ها، حتما آب کافی بخورین.

  • توت فرنگی و پرتقال بخورین

هنگام آلودگی هوا چه بخوریم؟

پکتین یه جور هتروساکاریده که در بعضی گیاهان فت و فراوون پیدا می شه و می تونه با سرب موجود در هوای آلوده مقابله کنه. اولین منبع غنی پکتین، سیبه و بعد از اون پرتقال و توت فرنگی دو منبع غنی دیگه هستن که مصرفشون در روزای آلودگی هوا پیشنهاد می شه.

  • گیاهان آپارتمانی مناسب

واسه مقابله با آلودگی هوا در سطح خونگی، سراغ به کار گیری لیست بلندبالای ناسا برید که گیاهان پاکسازی کننده هوا رو معرفی کرده. بسته به شرایطی که دارین یک یا چند گیاه آپارتمانی مناسب بیارین که به تمیز نگه داشتن هوای خونه در روزای آلوده کمک بیشتری می کنن.

  • لیست بنویسین

تلاش کنین یه لیست اساسی داشته باشین و در اون تموم کارایی رو که باید بیرون از خونه انجام بدین، بنویسین. تلاش بعدی تون این باشه که با یه بار بیرون رفتن و در کوتاه ترین راه ممکن به این کارا برسین. اینطوری یه وقتی رو که باید بیرون از خونه بگذرونین، کاهش می دین و به حفظ سلامتتون بیشتر کمک می کنین.

  • کاهش فعالیتای جسمی

تا جایی که می تونین از خونه بیرون نرید. قید ورزش در فضای باز رو بزنین و در محیط خونه که هوای اونو پاک کردین، نرمشای سبک انجام بدین. روزهایی که هوا خیلی آلوده س، قبل از نرمش سبک هم از یه دکتر مشورت بگیرین.

                                                    .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *