کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان

6- غالباً از تکالیفی که نیازمند فعالیت ذهنی مستمر است اجتناب می‏کند و در انجام تکالیف مدرسه یا خانه بی میل است و طفره می‎رود.
7- غالباً لوازم ضروری برای انجام تکالیف وفعالیت‎ها مانند (اسباب بازی، تکالیف درسی، مداد، کتاب یا لوازم التحریر) را گم می‏کند.
8- غالباً محرک‎های بیرونی حواسش را به آسانی پرت می‏کند.
9- غالباً در فعالیت‎های روزمره فراموشکار است.
سبب شناسی:
متخصصین فرضیه‎های زیادی را برای به وجود آمدن اختلال پرتحرکی و نارسایی توجه ذکر می‎نمایند که مهم‎ترین آنها عبارتند از عوامل ژنتیک. بیش از 20 مطالعه ژنتیکی نشان داده‎اند در حقیقت ADHD به صورت ارثی می‎باشد، هم‎چنین وزن پایین هنگام تولد و مادرانی که در زمان بارداری اعتیاد به سیگار دارند می‎توانند از عوامل مهم قلمداد شوند. (سایت مرکز ملی اختلالات …، 2005) تعدادی از پژوهشگران نیز ناهنجارهای غده‎ی تیروئید، عوامل محیطی مانند آسیب‎های مغزی، کمبود اکسیژن هنگام تولد، آنسفالیت پس از تولد، مسمومیت با سرب، کمبود آهن، استفاده از غذاهایی که حاوی مواد افزودنی و رنگ‎های مصنوعی هستند، بازی‎های کامپیوتری خشن، سبک زندگی والدین و نورهای فلورسنت را ذکر کرده‎اند. (نیازی، 1375 و 1377).
مشکلات همراه (اختلالات همایند) :
اختلال پر تحرکی و نارسایی توجه معمولاً با ناتوانایی‎های یادگیری، پرخاشگری، ارتباطات ضعیف با همسالان، بی اعتنایی یا سرپیچی از فرمان‎ها، سرقت، دروغگویی، خطر پذیری زیاد، اعتماد به نفس پایین، افسردگی، مشکلات اجتماعی، هیجانی و شناختی همبودی دارد (نائینیان به نقل از کراتوچویل 1378؛ علیزاده 1373).
داوید و همکاران (2002) معتقدند که بین 30 تا 40% کودکان ADHD دارای ناتوانی‎های یادگیری می‎باشند که به خاطر مشکلات هماهنگی مهارت‎های حرکتی ظریف دارای اختلال نوشتن هستند و اختلال رفتارهای مقابله‎ای(ODD)2 در 30 تا 60% کودکان ADHD دیده می‎شود! هم‎چنین بین 50 تا 80% کودکانی که تشخیص اختلال پر تحرکی و نارسایی توجه را دارند، معیارهای تشخیصی برای اختلال‎های دیگر را نیز دارا می‎باشند و 26 تا 80 درصد دانش‎آموزان با اختلال پر تحرکی و نارسایی توجه تخمین زده می‎شود که دارای ناتوانی یادگیری می‎باشند و بالعکس (کارولین، 2002). شناسایی و درمان ADHD به عنوان یک عامل بالقوه خطر ساز در گرایش دانش‎آموزان به مصرف سیگار و مواد مخدر می‎تواند پیامدهای متعددی بر سلامت عمومی جامعه داشته باشد زیرا به دلیل تکانشی بودن می‎تواند مسبب بسیاری از اختلالات رفتاری باشد. به همین دلیل توجه به اختلال مذکور یکی از مسائل ضروری در سیستم‎های درمانی است. (آتش پور و نیازی، 1380).
نظریه اولین کسی که در مورد این نوع اختلال نظر داد
رژیم غذایی:
فاین گلد در سال 1974 از اولین کسانی است که اظهار داشت در خیلی از موارد پر تحرکی به علت مواد شیمیایی بوجود آمده و یا تشدید می‎شود و معتقد است که غذاهایی که حاوی سالیسیلات‎ها (زرد آلو، گوجه فرنگی، خیار، گیلاس، آلبالو، توت فرنگی، آلو و….) و رنگ و طعم مصنوعی (شکلات و تنقلات رنگی) می‎باشد و از مواد افزودنی و نگهدارنده‎ها (کنسروها، سوسیس و کالباس و …) در آنها استفاده شده است. با تحرک بیش از حد و نارسایی توجه همبستگی مثبت دارند. (نیازی، 1375؛ مکاتبه نیازی به نقل از انجمن رژیم غذایی فاین گلد، 1996).
آمار اختلال بیش فعالی
شیوع اختلال
3تا 5 درصد کودکان سنین قبل از دبستان دچار بیش فعالی هستند، همچنین این اختلال در دوران قبل از بلوغ شایع می باشد و در پسرها 3 تا 5 برابر دخترها بیشتر است.درصد کودکان ونوجوانان مبتلا به این بیماری در ایران و جهان آمار کودکان و نوجوانان مبتلا به ADHD در ایران و اروپا 3 تا 5 درصد است اما به دلیل تفاوت معیارهای تشخیصی، در آمریکا تا میزان 10 درصد هم گزارش شده است.
خودگرایی و انزواطلبی (ASDs)
ASDsدر بین ۵۰۰ کودک فقط یک نفر را تحت‌تاثیر قرار داده و از طریق نقص در سه مقوله رفتاری زیر شناخته می‌شود که عبارتند از؛ تداخلات اجتماعی، ارتباط لفظی و غیرلفظی و فعالیت‌های محدود شده یا تکراری. این اختلالات بر دریافت مواد مغذی در کودکان و عادت‌های تغذیه‌ای آنان تاثیر می‌گذارد. آنها معمولا فقط غذاهای ویژه‌ای را می‌خورند و حساسیت‌های زیادی به بافت، دما، رنگ و بوی غذادارند. با وجودی که بیشتر آنها به‌طور طبیعی رشد می‌کنند، رژیم محدود آنها، موجب می‌شود که در معرض خطر دریافت ناکافی یا حاشیه‌ای مواد مغذی باشند. آنها معمولا از خوردن سبزی و میوه اجتناب کرده و فقط تعدادی از سایر گروه‌های غذایی را مصرف می‌کنند.آنها همچنین در برابر دریافت مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند.
همه‌گیر شناسی
به نظرمی‌رسد‌ این اختلال د‌ر۳ تا ۵ د‌رصد‌ از کود‌کان د‌رسنین مد‌رسه رواج د‌اشته باشد‌، پژوهش‌ها حاکی از آن است که پسران بیشتر از د‌ختران(نسبت ۳ به ۱ و یا ۵ به ۱)به این اختلال مبتلا می‌شوند‌.همچنین این اختلال د‌ر زایمان‌های اول به شرط پسر بود‌ن نوزاد‌(تاثیر جنسیت)و خانواد‌ه‌هایی که والد‌ین آن ها د‌چار مصرف مواد‌ مخد‌ر، اختلال اجتماعی، اختلال بیش‌فعالی و … هستند‌ شایع‌تر است
فصل سوم
جامعه تحقیق :
جامعه آماری این تحقیق از چند خانواده از خانواده های دانش آموزان مدرسه ابتدای شهید سمیه در شهر ستان نور آباد که این مشکل را تجربه کرده اندتشکیل شده است برای محدود سازی جامعه تحقیق فقط از 20 خانواده به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته می شوند .
حجم نمونه در روش نمونه گیری :
نمونه این تحقیق تعداد 20 نفر از جامعه تحقیق را در بر میگیرد که به صورت تصادفی ساده ازبین جامعه تحقیق انتخاب می شود .
ابزار اندازه گیری :
در این تحقیق برای انهدازه گیری علل و عوامل و تاثیر بیش فعالی است به همین دلیل از خانواده هایی استفاده شده است که این مشکل را تجربه کرده اند .
روش اجرای تحقیق :

Share