کودکان مبتلا به ADHD

کودکان مبتلا به ADHD

14ـ حرکات ریتمیک و موسیقایی به دلیل برخورداری از نظم، وزن، ‎هارمونی و ملودی می‎تواند بر مهارت‎های ادراکی و مشکلات توجه و تمرکز این کودکان تأثیر بگذارد (جفرسون، 1994). کپارت این نوع حرکات را به دلیل داشتن چهار ویژگی ریتم، ملودی، توالی و هم‎زمانی از روش‎های مؤثر درمان کودکان مبتلا به ADHD می‎داند و تحقیقات نشان می‎دهند که تحریکات شنیداری، توالی منظم محرک و پاسخ، هماهنگی میان عناصر و اجزاء آن، حاکم بودن نظم و‎هارمونی بر فضای بازی‎ها، در آمیختگی حرکت‎ها با محرک‎های حسی گوناگون و ضرورت ارائه به موقع پاسخ‎ها از سوی کودکان از جمله ویژگی‎هایی است که در این روش می‎تواند بر نقایص و اختلال این کودکان اثر بگذارد. (رافعی، 1383).
15ـ پیدا نمودن اشکال واعداد مورد نظر در حداقل زمان با کمترین خطا.

16ـ رمزگذاری در اشکال ذیل مطابق الگوی داده شده در کمترین زمان و با کمترین خطا

. . . ÷
17ـ رشد احساس رقابت و مسؤولیت پذیری در این دانش‎آموزان امری ضروری است. بنابراین آموزگار می‎بایست نقاط قوت و ضعف دانش‎آموز راشناسایی کند و فرصت‎های جدیدی را برای او بوجود آورد تا تصور بهتری از خود داشته باشد و همواره انتظارات واقع بینانه رادر این دانش‎آموزان تقویت نماید. این دانش‎آموزان به طور مداوم مورد بمباران تنبیه و واکنش‎های منفی اطرافیان هستند و از پایین بودن اعتماد به نفس و افسردگی رنج می‎برند، لذا درک و تشویق و تحسین آنان امری اساسی است. پیشنهاد می‎شود که آنان را در بین دانش‎آموزانی که مورد احترام کلاس هستند نشاند، نا دیده گرفتن رفتارهای نا مناسب این دانش‎آموزان به کاهش تناوب آن کمک می‏کند، دفاتر این دانش‎آموزان به صورت رنگی باشد، به عنوان مثال جلد قرمز برای ریاضیات، جلد آبی برای املاء و … باشد تعامل و ایجاد تماس بیشتر با دانش‎آموز ممکن است این انگیزه را در او تقویت کند که تدریجاًُ رفتار نا مطلوب را تحت کنترل قرار دهد و ارائه یک چک لیست از بازده رفتارهای مناسب می‎تواند این احساس را به دانش‎آموز بدهد که به طور فردی خود را کنترل کند. (جباری به نقل از نیلسن، 1381).
18ـ به تناسب افزایش آگاهی و شناخت، دانش‎آموز به درک بهتری نیز از رفتار خود دست می‎یابد. این افزایش آگاهی طبعاً موجب می‎شود که میزان وقوع رفتار در صورت مناسب بودن افزایش یابد و در صورت نا مناسب بودن کاهش پیدا کند. بنابراین آموزگاران با آموزش تکنیک خود نظارتی که شامل دو فرایند خودمشاهده‎گری و خودثبتی می‎باشد به دانش‎آموزان یاد می‎دهند تا به ارتباط رفتار و پیامدهای آن پی ببرند و نتیجتاً رفتارهایی را بروز دهند که پیامدهای مثبتی به همراه داشته باشد. لذا اگر رفتاری در کلاس تشویق شود منجر به افزایش آگاهی دانش‎آموز و متعاقب آن افزایش میزان بروز رفتار می‎گردد و بالعکس. (اشتری زاده، 1382).
19ـ این دانش‎آموزان در «حفظ سازمان توالی در انجام کارها» یا «توان انجام امور با ترتیتی صحیح» مشکل دارند، بنابراین پیشنهاد می‎شود به وسیله برنامه ریزی برای کارهای روزمره براین مشکل فائق آید. وجود جریان منظمی در کارهایی که باید انجام گیرند به دانش‎آموز کمک می‏کند تا فعالیت بعدی را پیش بینی نماید و فهرست کارها را به خاطر بسپارد، هم‎چنین نقشه دیداری یا برنامه ریزی مصور نیز سودمند می‎باشد. در صورتی‎که نقشه طوری تنظیم شود که برای هر روز هفته یک برگ کاغذ جداگانه داشته و هر زمان فقط برنامه یک روز در معرض دید باشد این برنامه سهل‎‎ترین وسیله فهمیدن زمان نیز محسوب می‎شود. می‎توان از راهنمای تلویزیون، یافتن شماره تلفنی در کتاب راهنمای تلفن، یا به کارگیری تقویم یادداشت روزانه بهره‎مند شد یا داستان‎هایی درباره‎ی آنچه طی روز برایش اتقاق افتاده تعریف کند یا لطیفه‎هایی که شنیده را تکرار نماید. کلیه این فعالیت‎ها مهارت حفظ سازمان توالی را در انجام کارها ارتقاء می‎بخشد. (فاضلی به نقل از مارک سلیکوتیز، 1383).
20ـ استفاده از پوشه‎های جداگانه برای دانش‎آموزانی که از کمبود توجه رنج می‎برند نیز مفید است، مانند:
الف: پوشه کارهایی که باید انجام شوند. تمام کارهایی که باید در آن روز انجام شوند در این پوشه قرار می‎گیرند یا تکلیف‎هایی را که باید انجام بدهد در این پوشه می‎گذارد.
ب : پوشه کارهای در حال اجرا شامل کارهایی که باید در آینده ی نزدیک انجام شوند. (مثلاً در آخر هفته یاماه این پوشه را می‎بایست هر روز وارسی کرد).
ج: پوشه کارهای انجام شده. این پوشه به کارهای تمام شده‎ای اختصاص دارند که باید تحویل داده شوند. هم‎چنین پیش از نوشتن داستان یا انشاء هر چند اسم، صفت و فعل که دانش‎آموز فکر می‏کند به موضوع مربوط است یادداشت نماید این فهرست هنگام نوشتن می‎تواند کمک کننده باشد. یا آموزش تصویر سازی ذهنی نیز می‎تواند مانند دوربین فیلم برداری برای یادآوری مطالب به این دانش‎آموزان کمک کننده باشد. (علیزاده به نقل از پاتریشا، 1383).
راهکارها و پیشنهادات
مربیان هم باید آموزش ببینند
با این اوصاف در درمان این بیماران باید بدانیم که آیا به‌دنبال تغییر رفتار هستیم؟ جواب این سؤال این است که برای کودکانی که دچار بی‌توجهی هستند خانواده به هیچ وجه موفق به تغییر رفتار نمی‌شود. پس در اینجا ما یکسری مداخلات رفتاری مدرسه محور داریم که برای اجرای آنها حتی معلم و مدیر مدرسه هم باید آموزش ببینند و درک کنند که باید با این دانش‌آموز چه برخوردی داشته باشند. دادن تکالیف کوتاه و پاداش‌های کوتاه در این مورد خیلی مؤثرند چون در مورد این کودکان به هیچ وجه تنبیه تأثیر ندارد. حتی دادن این پاداش‌های کوتاه باید در خانواده هم ادامه پیدا کند.
بازی درمانی و کاردرمانی هم در درمان این کودکان بسیار مهم است. اما این نوع مداخلات در تعداد زیادی از این کودکان به‌مدت طولانی مؤثر نیست و در اینجاست که دارودرمانی (ریتالین) برای این کودکان ضروری می‌شود، در غیراین صورت این کودکان در بزرگسالی به سمت مواد و داروهایی کشانده می‌شوند که برانگیختگی مغز را زیاد می‌کند چون عملکرد قسمتی از مغز آنها کند است. پس یکی از بهترین درمان‌ها در این افراد داروی‌های محرکی هستند که برانگیختگی مغز را اصلاح می‌کنند.
گاهی اوقات هم برای این کودکان داروهای آرام‌بخش تجویز می‌شود. ممکن است همراه بیش‌فعالی، تیک، وسواس، افسردگی و یا اضطراب هم وجود داشته باشد که در این موارد داروهای ضد‌اضطراب یا ضد‌وسواس هم برای این کودکان تجویز می‌شود؛ البته این داروها به هیچ وجه درمان قطعی محسوب نمی‌شوند.
روش های درمان:
اگرچه در حال حاضر درمان قطعی برای این اختلال مذکور مشخص نشده اما می توان با مراجعه به تیم های روانپزشکان و روانشناسان که با بهره مندی از روش های دارودرمانی، رفتاردرمانی و اصلاح شناختی رفتاری به بهبود رفتارهای اجتماعی، تحصیلی و روابط خانوادگی کودک و نوجوان می پردازند کمک شایان توجهی به ارتقای مهارت های زندگی آنان کرد.
برای درمان این مشکل اولیا و معلمان باید درباره چگونگی رفتار با این گروه از دانش آموزان اطلاعات کافی داشته باشند. ضمن این که ممکن است کودک تحت دارو درمانی یا روان درمانی قرار گیرد. معلمان باید با شناسایی به موقع دانش آموزان بیش فعال آن ها را به مشاوران مدارس یا هسته های مشاوره ارجاع دهند تا تحت درمان قرار گیرند. اگر بیش فعالی در سنین بالاتر درمان نشود ممکن است فعالیت بیش از حد فرد کاهش یابد اما نقص تمرکز هم چنان تداوم داشته باشد. دانش آموزان بیش فعال به علت نداشتن دقت لازم دچار افت تحصیلی می شوند .معلمان باید با این دانش آموزان مهربان و صبور باشند، آن ها را به رسمیت بشناسند، در فعالیت های مشارکتی آن ها را نیز شرکت دهند و برای انتقال مطالب درسی از وسایل کمک آموزشی و بازی استفاده کنند. ارائه تکالیف کمتر به دانش آموزان بیش فعال ضروری می باشد و توضیح مطالب درسی به آن ها باید شفاف تر و گام به گام ارائه شود ضمن این که تعامل اولیای دانش آموزان بیش فعال با مدرسه به پیشرفت تحصیلی آن ها کمک می کند. خانواده دانش آموز بیش فعال باید با وی با مهربانی رفتار کنند و از مقایسه و سرزنش کردن فرزند خود به طور جدی خودداری کنند و با مراجعه به مشاور یا پزشک در صورت نیاز راهکار مناسبی برای درمان این اختلال به کار بگیرند. انجام فعالیت های ورزشی به ویژه شنا، دوچرخه سواری و دویدن برای دانش آموزان بیش فعال بسیار مؤثر می باشد و خوردن مواد غذایی حاوی امگا۳ برای این افراد بسیار مفید است هم چنین آن ها باید از خوردن مواد غذایی شیرین به جز عسل خودداری کنند. مواد تند و ترش تحریک پذیری دانش آموزان بیش فعال را افزایش می دهد بنابراین مصرف این مواد نیز باید کاهش یابد. ضمن این که مواد حاوی رنگ مصنوعی برای این افراد مضر است. پژوهش ها نشان می دهد نور مهتابی برای کودکان بیش فعال مضر است. بنابراین بهتر است برای حفظ سلامت این کودکان از مهتابی برای روشنایی منزل استفاده نشود. والدین دانش آموز بیش فعال، نباید از داشتن چنین فرزندی نگران باشند و به تنبیه و تحقیر اقدام کنند بلکه با همکاری با مربیان مدرسه و استفاده از توانمندی مشاوران، آگاهی خود را نسبت به این اختلال افزایش دهند و به روش علمی برای درمان آن اقدام کنند.
انتظار می رود معلمان عزیز مقطع ابتدایی با توجه به مطالب فوق در جلسات معلم با اولیاء موارد را متذکر شوند. با این عمل می توان با ایجاد یک تعامل دوطرفه از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کرد.
درمان بیش فعالی با تغذیه امکان پذیر است

Share