کسب و کار الکترونیک موفق در ایران:دیجی‌کالا به نقل از Forbes

دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران، این روزا شهرتی جهانی پیدا کرده. حجم بالای تراکنش مالی این کار و کاسبی و محبوبیت بالای اون در میان کاربران، توجه نشریات خارجی رو به این مجموعه جلب کرده.

یه چند وقت پیش مجله Economist طی مطلبی ارزش دیجی کالا رو به عنوان یه کار و کاسبی ایرونی، نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار اعلام کرد. پس از اون نوبت واشنگتن پست بود که از موفقیتای دیجی کالا در مورد کارآفرینی بنویسه. و حالا نشریه معتبر Forbes این شرکت رو واسه گزارش خود انتخاب کرده.

دلار

در ادامه مطلب می تونین گزارش Forbes از این فروشگاه آنلاین ایرونی رو بخونین.

خرید لباس و لوازم آشپزخانه از بازارهای داخل ایران چیزی مرسومه که معمولا طبق تجربه انجام می شه اما در مورد اجناس دیگری چون دوربین شرایط کمی متفاوت میشه.

به خاطر همین دو داداش دو قلو به اسمای حمید و سعید محمدی عزمشونو جزم کردن که چگونگی خرید لوازم الکترونیک مصرفی و جنسای دیگه رو در کشور رو از این رو به اون رو کنن.

حدودا ۸ سال پیش این دو داداش ۳۵ ساله، پیشرو ترین کار و کاسبی ایرونی به نام دیجی کالا رو راه اندازی کردن که در زبون فارسی به معنی جنسای دیجیتاله.

دیجیتال

شفافیت در معاملات، پس گرفتن جنسا و نقدهایی که در مورد اجناس عرضه شده در این سایت منتشر می شد واسه بیشتر خریداران ایرونی بیگانه بود و همین عوامل برادران محمدی رو بر اون داشت تا این کار و کاسبی جدیدی رو که حالا ارزشی برابر با ۱۵۰ میلیون دلار داره، راه اندازی کنن.

داستان دیجی کالا:

داستان از اینجا شروع می شه که این دو داداش عاشق عکاسی بودن و تونستن با همراهی هم حدودا ۱۰۰۰ دلار رو پس انداز کنن و با اون یه دوربین SLR دیجیتالی بخرن.

مطلب دیگر :
۶ ترفند افراد موفق برای شروع یک روز شنبه پرانرژی!

پس از اینکه پول لازم واسه خرید دوربین یاد شده جمع شد، اونا فضای مجازی رو واسه پیدا کردن نقدهای حرفه ای و حتی آماتور در مورد دوربینا زیر و رو کردن اما هر چی بیشتر جستجو می کردن کمتر به نتیجه ای می رسیدن و عاقبت عزمشونو جزم کردن که یه دوربین Nikon D70 رو بخرن.

حمید میگه: عاقبت چیزی که رو که می خواستیم پیدا کردیم اما مشکل اونجا بود که اون دوربین تنها تو یه فروشگاه موجود بود.

چند ماهی از خریدمون نگذشته بود که لنز دوربین دچار مشکل شد. متأسفانه فروشگاهی که از اون خرید کرده بودن تو تهران معروف بود و فروشنده، لنز اورجینال رو با یه نمونه ارزون تر آنالوگ عوض کرده بود و در واقع سر اونا رو کلاه گذاشته بود.

تجربه بسیار بدی بود اما اونطور که حمید میگه الهام بخش اونا شد تا دیجی کالا رو راه اندازی کنن. اون در ادامه میگه: ما تموم پول خود رو صرف خرید اون دوربین کردیم و به خاطر همین ایده راه اندازی دیجی کالا به ذهنمون خطور کرد.

اون ادامه میده ما می خواستیم سایتی رو بسازیم که پر از اطلاعات و نقدهای به درد بخور واسه جنسای الکترونیکی مصرفی باشه و علاوه بر این موضوع، تجربه بسیار خوبی از خرید رو واسه کاربران بسازیم.دیجی کالا بازاریاب فروشگاه مجازی فروشگاه آنلاین فروش شارژ پرداخت قبض

ایده ساخت این تارنما در واقع از Cnet و آمازون گرفته شده بود. ما به فکر بودیم که باید از هر دو الگوی تجاری یاد شده در دیجی کالا استفاده کنیم چراکه دسترسی به نقد اجناس و یه تجربه خرید خوب موضوعاتی هستن که ایرانیای واقعا با اونا مشکل داشتن.

مطلب دیگر :
پیام گوگل درباره Accelerated Mobile Page – AMP pages

در اون زمان، مکانی واسه دریافت مشاوره، اطلاعات و نقدهای بی طرف در مورد اجناس مصرفی پیشرفته نبود و علاوه بر این پیدا کردن جای قابل اعتمادی که بشه از اون خرید کرد هم خیلی سخت بود.

کالاهایی مثل تلفنای موبایل، از فروشندگانی در بازار خریداری می شدن که فقط یه پرچسب غیر رسمی از فروشنده رو همراه داشتن و خبری از خدمات مشتری و یا امکان مرجوع کردن جنسا نبود.

موبایل

حرفه ایا و آماتورها همه اتفاق نظر داشتن که نیاز به یه سایت معتبر واسه مقایسه اجناس، تصاویر، کیفیت جنسا، خصوصیات شون و البته با امکان خرید شدیدا احساس می شد.دیجی کالا بازاریاب فروشگاه مجازی فروشگاه آنلاین فروش شارژ پرداخت قبض

هر دو داداش دارای مدرک MBA هستن و تا اون زمان هیچ وقت به خارج از ایران سفر نکرده بودن. پس الگوی کار و کاسبی دیجی کالا به طور کامل براساس طرحی بوجود اومده بود که اونا در فضای وب مشاهده کرده بودن و اطلاعی از چگونگی تجارت واقعی در جوامع دیگه نداشتن.

در اول تمرکز برادران محمدی روی لوازم الکترونیکی بود اما الان این دو مدیر موفق در حال پیشرفت کار و کاسبی خود و گسترش اون به دیگر جنسای مورد استفاده مثل لوازم خونگی، کتاب، رسانه، وسایل بهداشتی شخصی، اسباب بازی، شکلای جور واجور گجت، عطر و حتی ابزارآلات هستن که به صورت روزانه در زندگی استفاده میشن.

حمید در این رابطه توضیح میده: «ما معنی دیجی کالا رو تغییر دادیم. تا قبل از این نام شرکت ما برابر جنسای دیجیتالی بود، اما حالا دیجی کالا به معنی انتخاب اجناس متفاوت و خرید اونا به صورت دیجیتالیه.»

منبع وبلاگ ایران کامرس