سبز اندیشان امروز

چگونه کمپین های ایمیلی موفق راه بیاندازیم؟

در این مقاله می خوایم ایمیل مارکتینگ رو از صفر تا صد بررسی کنیم و به شکل مرحله به مرحله می بینیم که چیجوری می تونیم یه کمپین موفق بازاریابی ایمیلی به راه بیانذازیم. حتی اگه تجربه اول مون باشه.

می دونستین کاربران ایمیل سه برابر بیشتر از کاربران فیسبوک و توییتر هستن؟ یا این که احتمال ایجاد رابطه از راه ایمیل شش برابر بیشتر از توئیتره؟

به عنوان یه بازاریاب باهوش، شایدً گزارشایی که نشون میدن ایمیل بالاترین بازده سرمایه گذاری در میان کانالای بازاریابی موجود داره رو مشاهده کردین و شاید به به کار گیری اون واسه هدایت فروش و درآمد کار و کاسبی خود علاقه مند شدین. اما چیجوری شروع به کار می کنین؟ مراحل لازم واسه ایجاد و اجرای ایمیل و اطمینان از موفقیت کمپیناتون کدوما هستن؟

سرمایه گذاری

دراین نوشته، شما رو با روند شروع بازاریابی ایمیلی آشنا می کنیم تا مطمئن شید اولین کمپین شما موفقیت آمیز میشه.

مقاله در رابطه: ۳ راه بهبود بخشیدن به پروسهای ایمیل مارکتینگ

مرحله ۱: اهداف خود رو پایه گذاری کنین

وارد شدن به یه وسیله بازاریابی ایمیلی و شروع ارسال اولین کمپین شما وسوسه کننده س. اما قبل از اقدام با عجله، بهتره یه دقیقه درباره اهداف خود و اون چه می خواین با ایمیل به دست بیارین فکر کنین، چون این موضوع نوع کمپینایی که ارسال می کنین، آدمایی که هدف شمان، محتوایی که در اون قرار می دین و چگونگی اندازه گیری موفقیت رو تعیین می کنه.

اصل مهم واسه پایه گذاری اهداف درست واسه بازاریابی ایمیل، اینه که اونا رو با اهداف گسترده تر شرکت و شاخصای کارکرد خود هم تراز کنین. ببینین این هدف واسه هدایت ورودیای جدید به محصول شماس؟ واسه فروش بهتر تیم فروش شماس؟ واسه جذب شرکت کنندگان بیشتر به اتفاق شماس؟یا واسه اخذ کمکای بیشتره؟

بازاریابی ایمیلی تنها کانال قوی واسه رسیدن به مخاطبان شماس و میشه از اون واسه رسیدن به بعضی از اهداف جور واجور استفاده کرد. پس صرف وقت واسه فکر کردن در مورد اون چه می خواین، قبل از هر گونه اقدام با عجله ای مهم میشه.

در این جا چندین مثال از چگونگی به کار گیری بازاریابی ایمیلی به وسیله مشتریان کمپین نمایشگر (یه وسیله بازاریابی ایمیلی معروف) ارائه شده:

• BuzzFeed: این سایت اخبار و سرگرمی محبوب، درآمد خود رو از راه فروش تبلیغات روی سایت خود به دست می آورد، پس هدف اصلی تیم بازاریابی اونا، ایجاد ترافیک بیشتره. با در نظر گرفتن این موضوع، BuzzFeed خبرنامهای منظمی شامل پیوندهایی به مطالب روی سایت خود رو با هدف افزایش تعداد بازدید ماهیانه و افزایش اندازه درآمد، می فرسته .

• Rip Curl: برند گشت و گذار جهانی درآمد خود رو از راه فروش لباسای غواصی، تی شرتا، شلوارکای اسکی روی آب و دیگه لوازم موج سواری به دست می آورد. هدف تیم بازاریابی اونا افزایش فروشه، پس اونا از ایمیل واسه تبلیغ اجناس جدیدی که در حال راه اندازی اونا هستن استفاده می کنن تا مردم رو واسه خریداری اجناس خود به فروشگاه های آنلاین یا فیزیکی هدایت کنن.

• UNICEF: سازمان خیریه جهانی، کمکای آدم دوستانه و کمک به مادران و کودکان در کشورای در حال پیشرفت در سراسر جهان رو جفت و جور می کنه. موفقیت تیم بازاریابی دیجیتال اونا در افزایش مبالغ اهدا شده، پس از بازاریابی ایمیلی واسه رسیدن به رسالت خود(کمک کردن)، آگاهی بخشی در مورد پروژه های کمک رسانی که یونیسف متحمل می شه و درخواست کمکای مالی، استفاده می کنن.

خیریه

• SXSW, Inc: این سازمان کم سود بعضی از رویدادهای شناخته شده جهانی رو سازماندهی می کنه، از جمله اتفاق فیلم SXSW، موسیقی و جشنواره های تعاملی که هر ساله در آستین و تگزاس برگزار می شن. هدف تیم بازاریابی اونا افزایش فروش بلیتا و شرکت کنندگان این رویدادهاست، پس از بازاریابی ایمیلی واسه به روز نگه داشتن مشتریان استفاده می کنن.

• Soho House: این باشگاه معتبر پاتوقی واسه افراد مشهور در سراسر دنیاست. هدف تیم بازاریابی اونا نگه داشتن عضو خود در باشگاه و استفاده منظم از امکاناته، پس اونا از بازاریابی ایمیلی واسه به روز نگه داشتن اعضای خود در مورد رویدادها و عملیاتی که می تونن در اونا شرکت کنن، استفاده می کنن.

همونجوریکه از این مثالا فهمیدین، برنامه ریزی اون چه که می خواین با ایمیل به دست بیارین قبل از فرستادن به شما کمک می کنه تا کمپینای ایمیلی متمرکز و موثر بسازین که موجب رسیدن به اهداف بازاریابی شما می شه.

برنامه ریزی

بیشتر بدونین: سه ترن بازاریابی محتوا در سال ۲۰۱۸

بازاریابی محتوا

مرحله ۲: فهرست ایمیل خود رو بسازین

حالا که اهداف خود و اون چه رو که می خواین از بازاریابی ایمیلی به دست بیارین، تعیین کردین، زمان اون هستش که فهرست ایمیل خود رو بسازین تا بتونین کمپینای اون اهداف رو شروع کنین.

دو روش جور واجور واسه ساختن فهرست ایمیل هست اما روش مناسب واسه هر کمپین به واقع به اهدافی که در مرحله اول پایه گذاری کردین، بستگی داره.

الف) فهرستی از مخاطبین شناخته شده بسازین.

اگه قصد به کار گیری ایمیل واسه ایجاد رابطه با مشتریان موجود رو دارین، پس فهرست ایمیل شما می تونه با وارد کردن اطلاعات مشتریان به وسیله بازاریابی ایمیل تون ساخته شه.

در سیستمای ایمیل مارکتینگ، می تونین فهرست موجود (مثلا از یه فایل اکسل) رو به طور دستی بارگذاری کنین یا می تونین حساب خود رو به ابزاری که اطلاعات مشتری شما در اون قرار داره (از جمله سی.آر. ام.، حسابداری، وسیله تجارت الکترونیک و صدها وسیله دیگه) وصل کنین و به طور خودکار اطلاعات مشتری خود رو با حساب تون همگام سازی کنین.

ب) فهرستی از مخاطبان جدید بسازین

اگه می خواین از ایمیل واسه ایجاد رابطه با مخاطبی که نشانی ایمیل اونو ندارین، استفاده کنین، پس باید نشانیای ایمیل رو به دست بیارین و فهرست خود رو از نو بسازین.

حالا خوبیش اینه، یه فرمول واسه ساختن فهرست ایمیل هست که به وسیله خیلی از موفق ترین بازاریابان ایمیل استفاده می شه. فرمول یعنی:

ایجاد یه انگیزه با ارزش + به اشتراک گذاری اون = جمع آوری  یه فهرست بزرگی از ایمیلا

 جدا از این که چه تعداد فرصتای اشتراکی رو به بازدید کننده ارائه می دین، بعیده که اونا بدون داشتن انگیزه قوی کاری که شما می خواین رو بکنن. پس سؤال اصلی اینه که چی باعث ایجاد انگیزه می شه و شما چیجوری می تونین این کار رو انجام بدین.

در این جا به بعضی از انگیزهایی که می تونن واسه جلب آدما به پیوستن به فهرست ایمیل شما موثر باشن، می پردازیم:

• محتوای متقاعدکننده: اگه بلاگی دارین یا روی سایت خود محتوا تولید می کنین، پس پیشنهاد ارسال بهترین مطالب از راه ایمیل به مشترکین، یه انگیزه قوی واسه پیوستن اونا به فهرست شما هستش.

• تخفیفای اولین سفارش: اگه از راه فروشگاه های آنلاین کالایی رو به فروش می رسونین، پس پیشنهاد تخفیف اولین خرید اونا اگه مشترک فهرست ایمیل شما شن، یه انگیزه حیرت انگیزه. نه فقط این افراد رو به اشتراک تشویق می کنه، بلکه به اونا انگیزه ای واسه خرید هم میده.

• ارسال سریع یا رایگان: امکان فرستادن سریع یا رایگان واسه خرید، یه انگیزه بزرگ واسه پیوستن به فهرست شما هستش.

مرحله ۳: نوع کمپینی که می خواین بفرستین رو انتخاب کنین

شکلای جور واجور مختلفی از کمپینای بازاریابی ایمیلی هست و یه جور که انتخاب می کنین به واقع به اهدافی که در مرحله ۱ پایه گذاری کردین، بستگی داره.

بیایید نگاهی به نوعای جورواجور کمپینا و این که چیجوری می تونن به شما کمک کنن تا به اهداف خود برسین، داشته باشیم.

خبرنامه

یه خبرنامه، کمپین ایمیلیه که به طور منظم پخش می شه و عموماً در مورد یه موضوع اصلیه.

Airbnb به طور منظم یه خبرنامه عالی به شبکه عکاسان جداگونه خود می فرسته . کمپین به طور ماهانه فرستاده میشه و شامل محتوایی دور یه موضوع خاصه، مثلا نکات و گزارشای عکاسی.

اگه هدف شما حفظ رابطه با فهرستی از افرادیه که از قبل می شناسین (مثلا مشتریان موجود)، خبرنامه نوع عالی از کمپین واسه ارساله. این موجب نگهداشتن کار و کاسبی و اجناس شما تو ذهن افراد و هدایت اونا به سایت شما می شه.

پیشنهاد بازاریابی

یه ایمیل پیشنهاد بازاریابی، از پایهً هر کمپینیه که شما با هدف ایجاد انگیزه و مبادرت به خرید مشتریان، ارسال می کنین.

این می تونه اشکال مختلفی داشته باشه :

• کمپین نمایش بعضی از آخرین سهام ها و تشویق مردم واسه خرید اونا

• کمپین ارائه تخفیف یا تبلیغات خاص در مورد اجناس یا خدمات شما

یه نمونه عالی از یه کمپین پیشنهاد بازاریابی، این ایمیل از پیتزا هاته:

پیتزا

این کمپین یکی از اجناس خود رو به قیمت خاص و تبلیغاتی ارائه میده و گزینه تماس مستقیم به خاطر خرید رو نمایش میده- دکمه سبز “الان سفارش بده”.

قیمت

ایمیل پیشنهاد بازاریابی در صورتی اثر میذاره که هدف ایمیل شما هدایت مستقیم فروش باشه. یه محصول یا پیشنهاد تخفیف رو ارائه میده و شرایط تماس مستقیم آدما به خاطر ورود به سایت شما و مبادرت به خرید رو آماده می کنه.

اطلاعیه

کمپین اطلاعیه یه ایمیل فرستاده شده به مشترکین شما هستش که کالا، ویژگی یا خدمات جدیدی رو معرفی می کنه.

نمونه ساده از یه کمپین اطلاعیه این ایمیل از شوتایمه که راه اندازی نمایش جدید پنی وحشتناک رو اعلام می کنه.

اگه می خواین مشترکین رو در مورد آخرین اجناس یا ویژگیای خود به روز نگه دارین (مثلا مشتریان موجود)، ایمیل اطلاعیه بسیار عالیه. در حالی که به اشتراک گذاری اطلاعات، هدف اصلیه، ایمیل ممکنه امتیازات بیشتری در جهت هدایت آدما به فروشگاه یا سایت شما داشته باشه.

دعوت به اتفاق

ایمیل دعوت به اتفاق، یه کمپین طراحی شده واسه افزایش باخبر شدن از اتفاق شما و تشویق آدما به حضور در اون هستش.

در این جا یه نمونه عالی از لینکولن موتورز ارائه شده.

این کمپین مشترکین رو به راه اندازی MKX 2016 دعوت می کنه و شامل جزئیاتی درباره تاریخ، جا و زمان اتفاق و هم اینکه اطلاعاتی در مورد چگونگی جواب دادن به اون هستش.

همونطور که قبلاً گفته شد، نوع کمپین ایمیلی که ارسال می کنین به طور کل به اهداف شما از فرستادن ایمیل بستگی داره. اگه به دنبال هدایت مستقیم به خرید هستین، ارسال کمپینای پیشنهاد بازاریابی و اطلاعیه بهترین یافته ها رو دارن، با این حال، اگه به دنبال به ٰروز نگه داشتن مشتریان موجود در مورد آخرین پروژه ها، اجناس یا تحولات شرکت خود هستین، ارسال خبرنامه منظم بهترین روش واسه رسیدن به این منظوره.

مرحله ۴: اولین کمپین خود رو بسازین

حالا که اهداف خود رو تعیین کردین، لیستی از مخاطبین رو ایجاد کردین و نوع کمپینی که می خواین بفرستین رو انتخاب کردین، زمان اون هستش که ساختن ایمیل خود رو شروع کنین.

وسایل فرستادن ایمیل مانند میلر لایت و یا آی کانتکت، ایجاد کمپینای بازاریابی ایمیلی رو به طور چشم گیری ساده می کنن، اما بعضی اصول وجود دارن که واسه کسب اطمینان از اخذ بهترین یافته ها از هر کمپین باید بدونین.

۱٫ کمپین خود رو واسه آسون کردن در دیده شدن ساختاربندی کنین.

تحقیقات نشون دادن که محدوده توجه بزرگسالان به صورت میانگین ۸ ثانیه س. با اینجور محدوده توجه کوتاهی، می تونین فرض کنین که افراد کمپین شما رو کلمه به کلمه نمی خونن و عوضش با اسکن کردن به دنبال چیزای مورد علاقه خود می گردن.

پس، نوشتن ایمیل طولانی با متنی سنگین روش خوبی نیس. باید ایمیلای خود رو ساختاربندی کنین تا افراد رو به خوندن محتوای خود تشویق کنین و در همین زمان، اونا رو به سمت تماس واسه مبادرت به عمل هم هدایت کنین.

یه روش موثر واسه این کار اینه که از مدل هرم برعکس استفاده کنین.

ایمیلایی که از این مدل پیروی می کنن شامل یه عنوان کوتاه هستن که پیام کلیدی این کمپین رو نشون میدن و هم اینکه از اطلاعات و تصاویر استفاده می کنن تا خوانندگان رو واسه کلیک کردن راضی کنن. بعد یه دکمه تماس واسه مبادرت به عمل به خواننده نشون داده می شه که قدم بعدی رو واسه اون روشن می سازه.

با به کار گیری مدل هرم برعکس واسه ساختاربندی ایمیلای خود، درصد موفقیت خود رو بالا می برید.

۲٫ مطمئن شید که کمپین شما به تک تک مشترکین مربوط می شه.

براساس تحقیقات، کمپینایی که به فهرستای جداگونه ارسال می شن و شامل اطلاعات در رابطه هستن می تونن به افزایش درآمد ۷۶۰% از راه ایمیل برسن.

پس به جای ارسال یه کمپین برابر به همه، باید فهرستای خود رو جدا کنین و پیشنهادهای در رابطه رو به هر بخش جداگونه بفرستین.

شرکت البسه موج سواری جهانی ریو کرل، ارزش رابطه رو درک کرده و در خبرنامهای ایمیلی خود خوب اجرا کرده.

هرچند ریو کرل لباسای موج سواری و مایوهای شنای زنونه هم به فروش میرسونه، اما می دونه که مشترکین مرد خود چه کسائی هستن و تنها اجناس و محتوای در رابطه رو به اونا می فرسته .

با به کار گیری ویژگیای سیستم ایمیل مارکتینگی که ازش استفاده می کنین، مانند بخشا و محتوای دینامیک، می تونین مطمئن شید که ایمیلاتون به تک تک مشترکین شما در رابطه هستن و شانس کلیک کردن  و انجام خرید رو زیاد کنین.

۳٫مطمئن شید که کمپیناتون با هویت برندتون ساخته شده و واسه مشتریان قابل اعتماد هستن.

شایدً کمپینای ایمیلی تنها راه تعامل مشتریان شما با کار و کاسبی تون نیستن. در واقع، مشترکین شما ممکنه از سایت یا صفحه رسانه های اجتماعی شما واسه ثبت نام ایمیل خود بازدید کرده باشن.

به خاطر همین، کمپینای ایمیلی باید رنگا، فونتا و نام تجاری هماهنگی در همه نقاط تماس مشترکین داشته باشن.

فرش بوکز، این کار رو به طور مؤثر در کمپینای بازاریابی ایمیلی خود انجام داده؛ فونتا، رنگا، تکمه ها و حتی سبک نمایه هایی که روی سایت خود استفاده می کنه، به طور کاملً در کمپین های ایمیلی اش تکرار می کنه. ایجاد این اطمینان واسه مشتریان که کمپیناتون در بقیه نقاط هم با همین نام تجاری مشاهده می شن، این اعتماد رو به وجود می آورد که ایمیل قانونیه و شانس کلیک کردن رو زیاد می کنه.

۴٫ به ریسپانسیو و بهینه بودن کمپین خود در همه دستگاه ها دقت کنین

با در نظر گرفتن تحقیقات، ۴۱% از ایمیلا در گوشیای موبایل باز می شن، پس اگه کمپیناتون در همه دستگاه ها بهینه سازی نشده باشن، امکان دنبال کردن اون واسه مشترکین سخته.

موبایل

با اعمال چهار مورد گفته شده قادر به ایجاد و ارسال کمپینایی با توانایی تبدیل بالا بوده و بهترین یافته ها رو از کار و کاسبی خود به دست می بیارین.

مرحله ۵: یافته های خود رو اندازه گیری کنین

با ارسال اولین ایمیل خود و شروع به باز شدن و کلیک کردن به وسیله مشترکین شما، میتونین که موفقیت کمپین خود رو پیگیری کنین.

از دو روش می تونین موفقیت کمپینای بازاریابی ایمیل خود رو دنبال کنین: ۱٫ وسیله بازاریابی ایمیل و ۲٫ وسیله تحلیلی سایت (مانند تحلیلای گوگل آنالتیکس).

در بخش گزارش وسیله بازاریابی ایمیل، شما به اطلاعاتی مثل اطلاعات زیر دسترسی پیدا می کنین:

• تعداد باز شدنای خاص: تعداد مشترکین خاصی که کمپین شما رو باز کردن.

• تعداد پرشا: تعداد نشانیای ایمیلی که کمپین شما به اونا ارسال نشده (به دلایل جور واجور).

• تعداد ایمیلایی که باز نشده ان: تعداد مشترکین خاصی که کمپین شما رو باز نکرده ان.

• اندازه باز کردن: درصد همه مشترکینی که کمپین شما رو باز کردن.

• اندازه کلیک کردن: درصد آدمایی که کمپین شما رو باز کرده و روی یه لینک کلیک کردن.

• اندازه لغو اشتراک: درصد آدمایی که از فهرست ایمیل شما از راه این کمپین خارج شدن.

• شکایات هرزنامه: تعداد (و درصد) آدمایی که کمپین شما رو با کلیک روی دکمه “علامت به عنوان هرزنامه” در سرویس ایمیل خود (مانند جی میل، یاهو میل، اوت لوک و…) به عنوان هرزنامه اعلام کردن.

• اشتراکات: تعداد آدمایی که کمپین شما رو واسه دوستای خود فرستادن یا از راه شبکه های اجتماعی مانند توییتر و فیسبوک به اشتراک گذاشته ان.

این معیارها به شما یه آزمایش خاص از چگونگی تعامل مشترکین با کمپیناتون رو ارائه میده و این امکان رو میده که موفقیت یه کمپین رو با دیگری مقایسه کنین.

وقتی که واسه تحلیل این که افراد چیجوری با کمپین ایمیل شما تعامل می کنن، وقت می ذارین، می تونین یه مرحله جلوتر رفته و ببینین که بعد از کلیک کردن و رفتن به سایت شما چه اتفاقی میفته.

واسه انجام این کار، باید وسیله تحلیل وب (مانند گوگل آنالتیکس) روی سایت خود نصب کرده باشین. در این صورت قادر به دیدن جزئیات هر بازدید از کمپینای ایمیل به سایت خود هستین، که شامل طول مدتیه که اونا در سایت شما صرف می کنن، صفحاتی که بازدید می کنن، کمپین هاییه که از اون وارد شدن و… .

حتی می تونین اپای گوگل آنالتیکس که بعضی آمارهای کلیدی در مورد بازدیدکنندگان ایمیل شما در مکانی قابل استفاده رو نشون میده، دانلود کنین.

بازاریابی ایمیلی یه روش قوی واسه فروش و درآمد بیشتر در کار و کاسبی شماس و امروزه نسبت به دیگر کانالای موجود واسه بازاریابان، سود و سود بیشتری ایجاد کرده.

شما می تونین، با رعایت و انجام ۵ مرحله ای که در این راهنما گفته شد، کمپینای ایمیلی خود رو شروع کرده و از ظرفیتای موجود در این بخش در جهت کسب سود بیشتر در تجارت خود استفاده کنین.

مشاهده نسخه pdf مقاله: چیجوری کمپینای ایمیلی موفق راه بندازیم؟