سبز اندیشان امروز

چگونه استراتژی الیزابت هولمز او را میلیاردر کرد

در هر نسل، کار آفرینانی هستن که موفقیتشون سر به فلک میکشه. موفقیت رو از ابعاد جور واجور میشه بررسی کرد؛ بعضی جنبه مالی اونو مهم تر می دونن، بعضی کاربردی بودن و بعضی خدمت کردن به بشر رو.

از میون این افراد، یه گروه استثنایی هست: آنایی که موفقیت کسب و کارشون جامعه رو به شکلی متأثر می کنه که واسه همیشه تو ذهن مردم باقی مانند. وارن بافت، اپرا وینفری، استیو جابز، بیل گیتس و مارک زاکربرگ تعدادی از آدمای موفق این گروه برتر هستن. این میلیاردرهای خود ساخته، هر چند به موفقیت رسیدن اما کار رو رها نکردن و اون قدر ادامه دادن تا با نیروی نبوغ و خلاقیت خود تونستن جایگاهشان رو در تاریخ اثبات کنن.

الیزابت هولمز جوون هم این راه رو در پیش گرفته و استارت آپی که راه اندازه کرده بود، حالا هدف والای خدمت به بشر رو دنبال می کنه و به همراه آوردن میلیاردها دلار پول، فقط بخشی از جایزه قصد، نبوغ و همت اونه.

در ادامه با سایت ما همراه باشین.

بیشتر کار آفرینان عجول هستن و دوست دارن هر چی زودتر استارت آپشان خبرساز شه در حالی که باید چند مرحله سخت رو بگذرونه: مشتریان باید ایده شما رو بخوان و بخرن، باید جدی گرفته شید و صنعت به شما توجه کنه و در آخر، واسه رشد و پیشرفت به سرمایه گذاران نیاز دارین.

هولمز مانند خیلی از میلیاردرها یه نخبه س و البته مثل خیلی از اونا، درس و دانشگاه ها رو فدای رسیدن به رویاهایش کرد. وقتی که دبیرستانی بود، خودش زبون ماندارین (چینی) رو یاد نمی گیرین و به دانشگاه های چینی، کامپایلرهای ++C رو می فروخت. بعد واسه تحصیل در رشته مهندسی شیمی به دانشگاه استنفورد رفت. همانجا بود که اولین پتنتش رو ثبت کرد و واسه تحقیق روی ویروس SARS به سنگاپور رفت.

الیزابت درست قبل از اتمام سال دوم دانشگاه، ترک تحصیل کرد و عزمشو جزم کرد به دنبال رویاییش یعنی گسترش صنعت بهداشت شخصی بره. تلاش اون منتهی به ایجاد شرکت ترانوس (Theranos) شد که طی مصاحبه ای با San Jose Mercury News گفت این شرکت حاصل اشتیاق فراوانش واسه ایجاد تحولی بزرگ در دنیا بود.

اون ۱۱ سال گذشته رو صرف پیشرفت یه فناوری انقلابی آزمایش خون واسه تشخیص بیماریا فقط با گرفتن یه قطره از نوک انگشت کرد. تصور کنین، می تونین فقط با یه قطره خون در هر کجا که باشین، خودتون هزاران آزمایش رو طی یه آزمایش جفت و جور کنین و البته با بهایی خیلی کم.

آزمایش خون از دهه ۶۰ میلادی در برابر تغییرات آنچنانی نشده بود و هولمز تونست راهی واسه از این رو به اونو کردن این صنعت پیدا کنه ضمن این که به آدما هم خدمت کنه.

هولمز سیاست داشت و صداش رو در نیاورد. بر خلاف بیشتر استارت آپای فعلی، اون نیومد در کوچه و خیابون ایده اش رو جار بزنه. اون از تیم روابط عمومی بی بهره بود و تحت پوشش رسانه ای هم قرار نداشت طوری که تا وقتی که جزو لیست ۴۰ شخصیت برتر زیر ۴۰ سال فوربس قرار نگرفت، تقریباً کسی اونو نمی شناخت.

اون در سال ۲۰۰۶ هم جزو لیست ۳۰ شخصیت برتر زیر ۳۰ سال Inc.com قرار گرفت اما خودش شرایط رو به شکلی مدیریت کرد که اسمش خیلی مطرح نشه. ایشون دید زیادی داشت و چشم اندازه آینده رو واسه خود ترسیم نشون داد. هولمز با جلوگیری از مطرح شدن اسمش، تلاش می کنین از رسیدن رقبایش قبل از ایجاد این بازار جدید و راه اندازی کامل شرکت خودش، جلوگیری کنه.

رقیبان الیزابت هولمز شرکتای بزرگی مثل think Quest، LabCorp و دیگه بازیگران صنعت ۷۰ میلیارد دلاری آزمایش خون آمریکا هستن. با این وجود، اون از همون اول سر و صدای زیادی ایجاد نکرد؛ به مدت ۱۰ سال قبل از حضور در مقابل عموم، بی سر و صدا و به دور از حاشیه به سازندگی استارت آپ خود پرداخت. هولمز در این مدت تونست تجارتی رو بوجود بیاره که حالا حدود ۵۰۰ کارمند داره و لری الیسون (Larry Ellison)، مدیر عامل اوراکل و Draper Fisher در میان سرمایه گذاران اون قرار دارن.

در عصری که سلفی و یوتیوب و بازاریابی اینترنتی و جمع کردن لایک و دنبال کننده در اینترنت بسیار عادی شده، وقتی می بینیم یه کار آفرین جوون به جای این که درگیر این جور حاشیه ها شه، بیشتر تمرکزش رو روی کسب و کارش گذاشته، خوشحال و راضی میشیم. اون در ۳۰ سالگی، مالک ۵۰ درصد سهام شرکت ۹ میلیارد دلاری اشه و به نظر می رسه حالا داره با برنامه وارد فضای عمومی تجارت می شه.

کار کردن با این همه تلاش اونم به دور از فضای عمومی تجارت، روش هدف دار عجیبیه اما الیزابت هولمز، جوون ترین میلیاردر خانوم دنیا، خوب از پس اون برآمده س.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *