سبز اندیشان امروز

چرا مک بوک های اپل برای هدست واقعیت مجازی مناسب نیست؟

خواه یا ناخواه دنیای واقعیت مجازی به زودی به یکی از بخشای جدا نشدنی زندگی هر فرد تبدیل می شه. سرعت پیشرفت و همه گیری این تکنولوژی به اندازه ای بالاست که می تونین روزانه مباحث و اخبار بسیار زیادی در این مورد بخونین. درسته که هنوز به اون صورت محصول عامی وارد بازار نشده و بیشتر هدستای موجود نسخه های پیشرفت هستن، اما شرکتای بزرگ الان بخش اعظمی از تمرکز خود رو روی ساخت و تکامل این فناوری گذاشته ان. بر کسی پوشیده نیس که تکنولوژی واقعیت مجازی گامی بزرگ و رو به جلو در پیشرفت کلی فناوری جهانی میشه.

در همین حال شب گذشته دیدیم که گوگل چیجوری بیشتر برنامه های آینده خود رو معطوف به دنیای واقعیت مجازی کرده و در مراسم I/O از راه پیش روی خود پرده ورداری کرد. این شرکت بزرگ از پتلفرم کامل Daydream به عنوان بستر اصلی پیشرفت واقعیت مجازی رونمایی کرد و در آینده ای نزدیک و همزمان با منتشر کردن اندروید N، هدست واقعیت مجازی و کنترلر مخصوص خود رو با عنوان Daydream VR عرضه انجام میده. در ماه های گذشته دیده ایم که چیجوری شرکتای زیادی مثل HTC، Samsung و چیزای دیگه ای به جز اینا مثل برند جداگونه Oculus پای در صنعت واقعیت مجازی گذاشته و تلاش بر خودنمایی دارن.

اما این وسط یکی از شرکتای بزرگی به طور کامل دور از ماجرا باقی مونده و در این مورد هیچ گونه فعالیت رسمی نداشته شرکت مغرور اپله. استیو جابزیا که به تافته جدا بافته تکنولوژی در جهان مشهور هستن، الان هیچ حرکتی در فضای واقعیت مجازی نکرده. با اینکه به نظر می رسه مثلا تولید و عرضه دستگاهی به اسم iVR بعید به نظر نمی رسه، اما حالا که در بالاترین درجه هیاهوی رقابتی واقعیت مجازی قرار داریم، اپل از قافله جا مونده.

گوگل شدیدا در حال پیشرفت واقعیت مجازی روی پلتفرم اندرویده و با توجه گستردگی تلفنای هوشمند مربوطه و همینطور همکاری کامل کمپانیایی مثل سامسونگ، هواوی، شیاومی و چیزای دیگه ای به جز اینا، بستر سیستم عامل اختصاصی گوگل روز به روز گسترده تر می شه. آکیلس هم به عنوان جلو رفتن این فناوری راه مشخص خود رو داره و همکاریای لازم رو با سیستم عاملای ویندوز و اندروید به انجام رسونده. ولی سیستم عاملای اختصاصی اپل، iOS و Mac بدون مخاطب باقی مونده و هیچ شرکتی هم هنوز تمایلی واسه همکاری نداره.

وقتی هواداران اجناس خاص اپل با هجمه ای از سوالات و درخواستا به استقبال شرکتای تولید کننده هدست واقعیت مجازی (خصوصا آکیلس) رفتن، تقریبا همه یه جواب متحد گرفتن. اجناس و مک بوکای اپل به وسیله واقعیت مجازی پشتیبانی نمی شن. Palmer Luckey (پالمر لاکی) مدیرعامل شرکت آکیلس تازگیا تو یه خبر گفت که هر موقع اپل کامپیوتر خوبی تولید کرد، ما از اون پشتیبانی انجام میدی. این بیان که در نگاه اول کمی تند و تیز به نظر می رسه واکنشای زیادی داشته.

Ben Kuchera (بن کوشرا) تحلیل گر و محقق بخش واقعیت مجازی سایت پالیگان در مورد بیانات لاکی در این مورد و همینطور تیکه پرانیای گاه به گاهش به اپل مقاله ای نوشته که اونو در زیر می خونین:

مبحث کارایی یا نبود کارایی مک بوکای شرکت اپل نسبت به هدستای واقعیت مجازی وقتی شروع شد که سازندگان Oculus Rift رسما اعلام کردن هدست ریفت از سیستم عامل و دستگاه های اپل اصلا پشتیبانی نمیکنه؛ مسئله ای که از جهاتی ناراحت کننده به نظر رسیده و واسه مشتریان و حتی تولید کنندگان بازیای ویدیویی تعجب آور میشه. بنیان گذار شرکت آکیلس نه فقط اینجور مسئله ای رو گفت، بلکه با حمله به اپل عقیده داره که این شرکت کامپیوترای خوبی تولید نمی کنه.

اما به نظر نمی رسه قضیه به همین سادگی باشه و برداشت متفاوتی از حرفای لاکی میشه داشت. طبیعتا کسی رو نمیشه در بخش فناوری یافت که به فکر باشه اپل کامپیوترای خوبی نمی سازه. یعنی لاکی تلاش داشته تفاوتا و نبود همخوانی سیستمای طراحی اپل با محصولاتش رو بگه.

واسه کسائی که نمی دونن، یه چند وقت پیش درزمان مصاحبه ای مدیریت عامل شرکت Oculus در مورد پشتیبانی از مک جوابی رو راست (و کمی بی پروا) داد. «همه چیز به خود اپل بستگی داره؛ هر موقع یه کامپیوتر خوب ساختن ما از اون پشتیبانی می کنیم»

لاکی ممکنه در نگاه اول گفته باشه که اپل کامپیوترای بدی تولید می کنه، اما به نظر می رسه منظور چیز دیگه ایه. اون در واقع گفته که در سطح سیستمی، اپل محصولی نداره که با نیازای ریفت همخوانی داشته باشه. پس نمیشه توقع داشت محصولی که هیچ گونه وجه اشتراکی نداره به وسیله Oculus پشتیانی شه.

«همه میدونیم که واقعا اپل از پردازندهای گرافیکی قوی و به روز استفاده نمی کنه. مثلا اگه حتی جدیدترین مک بوک پرو رو با قیمت شش هزار دلار بخرین، در آخر کارت گرافیک AMD Fire=Pro 700 در اختیار دارین و بازم از سطحی ترین نیازای اجناس ما پشتیبانی نمی کنه.

مسئله اینجاس که Oculus می تونه با صرف هزینه و زمان نرم افزارهای پشتیبانی از مک بنویسه، اما وقتی سخت افزار لپتاپای اپل توانایی اجرای بازیا رو نداره به چه دلیل باید اینجور کاری کنن.

«باور کنین ما هم دوست داریم از مک پشتیبانی کنیم، ولی الان هیچ دستگاه مناسبی وجود نداره که واسه اون کار کنیم. حتی اگه از دید نرم افزاری پشتیبانی رو شروع کنیم، هیچ کسی امکان اجرا و اجرا نرم افزارهای موجود روی مک رو نداره.»

این مسئله خیلی جدید نیس و لاکی از مدتا قبل در مورد پردازندهای گرافیکی اپل بیان انزجار کرده. اون در توئیتی در ماه دسامبر ۲۰۱۵ گفته: «پشتیبانی از لینوکس در مراحل پایانی قبل از انتشاره، پشتیبانی از اپل هر موقع شروع می شه که سخت افزار مناسب یافت شه!»

از اینجا هم پر روشنه که چیزی که لاکی میگه نبود وجود سخت افزار مناسب واسه پشتیبانی از ریفت در کامپیوترای اپله. هیچ دلیلی وجود نداره که هدست واقعیت مجازی امکان اجرا روی مک رو نداشته باشه. کافیه تلفن هوشمند خود رو وردارین و واقعیت مجازی رو به کمک اون تجربه کنین. حتی پلی استیشن ۴ی که نزدیک به سه سال عمر داره خیلی راحت از واقعیت مجازی پشتیبانی می کنه.

واقعیت مجازی روی هر سیستم یا کامپیوتری که فکرش رو بکنین قابل پیاده سازیه؛ اما نکته اینجاس که پیشرفت دهندگان باید به تولید محتوا واسه اون پلتفرما تمایل داشته باشن. نسبت به هر پلتفرم توقعاتی هست که از کامپیوترای مک انتظار بازی قدرتمندی نمی ره.

شرکت Oculus عقیده داره به یه اندازه معینی قدرت سخت افزاری واسه ساخت و پشتیبانی بازیای ویدیویی مخصوص هدست واقعیت مجازی هست، که الان اپل هیچ محصول متناسبی نداره. البته نه به این معنا که اجناس اپل با واقعیت مجازی کار نمی کنن، بلکه اپل مشخصات دقیق هماهنگی با تولیدات Oculus رو نداره؛ چراکه واقعیت مجازی فقط یه پلتفرم ساده با امکانات مشخصی نیس.

در طرف دیگه Oculus در نقاط مختلفی اقرار کرده که نیازای هماهنگی ریفت درزمان سالای زیادی بدون تغییر می مونه: «مشخصات لازم ریفت تا آخر عمر اون ثابت می مونه. با پیشرفت تکنولوژی و ارزون تر شدن سخت افزارها، افراد خیلی بیشتری امکان استفاده و همخوانی با ریفت رو دارن. پیشرفت دهندگان هم در نقطه مقابل باید بازی هاشون رو نسبت به پیشرفتای فناوری همگام سازی کنن.»

پس طبق روال عادی دنیای فناوری، قیمت سخت افزار ریفت به مرور کاهش پیدا می کنه، اما نیازای اون بدون تغییر می مونه. این مسئله وقتیه واسه اپل تا خودشو به مشخصات لازم برسونه؛ هرچند به طور کل کامپیوترای یکی با ریفت هم افت قیمت پیدا می کنن و پیشرفت دهندگان دست بازتری واسه ساخت اجناس متناسب به طیف جور واجور کامپیوترای غیر مک دارن.

ریفت می خواد با کامپیوتر شما مثل یه کنسول خونگی رفتار کنه، طوری که بتونین با کمترین مشخصات سخت افزاری بهترین تجربه از واقعیت مجازی رو به دست بیارین. حالا که هیچ دستگاه سخت افزاری مناسبی واسه اون وجود نداره، پشتیبانی و پیشرفت نرم افزاری واسه کامپیوترای اپل کمی دور از انتظاره.

تلفن هوشمند شما می تونه تجربه قابل قبولی از واقعیت مجازی رو براتون جفت و جور کنه، پس توقع داریم یه مک بوک حرفه ای بسیار راحت از پس اون بر بیاد. اما ارزش هزینه و تلاش پیشرفت نرم افزاری و همینطور پیشرفت پشتیبانی سخت افزاری اپل رو نداره، خصوصا در حالی که حتی معمولی ترین بازیای واقعیت مجازی ریفت روی کامپیوترای مک جوابگو نیستن. هرچند می تونیم توقع داشته باشیم شرکتای دیگه، یا حتی خود اپل دست به ساخت هدست واقعیت مجازی با توانایی پشتیبانی از کامپیوتر و لپتاپای مک بزنن. این اتفاق خیلی راحت و با پایین آوردن مشخصات لازم بازیا و نرم افزارها قابل انجامه.

ماجرا در مورد تحقیر یا تیکه پرانی به یه شرکت و محصولاتش نیس، بلکه سطح پشتیبانی و پیشرفت زیرسازهای واقعیت مجازی به وسیله ریفته. اگه Oculus محدوده مشخصی واسه پیشرفت هدستای واقعیت مجازی خود ایجاد کرده باشه، اپل دقیقا خارج از اون محدوده قرار داره.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *