3- نوآوری به معنای شکستن حریم دین، اضافه یا کم کردن قانونی بر آن که بدعت حرام است و باعث گمراهی مردم می‌شود.
در حدیثی از پیامبر اکرم فرموده «أهلُ البِدَع شَدُّ الخَلقِ و الخلیفه» و در حدیثی دیگران حضرت علی می‌فرماید: «مَا اُحدثت بدعه الاترِکَ بها السنه» یعنی بدعتی ترک نمی‌شود مگر این‌که سنتی با آن ترک شد.
به عقیده وهابیون هرگونه عکس برداری یا همراه داشتن عکس یا کشیدن عکس و در یک کلام هرگونه کاری که با عکس سروکار داشته باشد حرام می‌باشد. جالب است بدانید وهابیون همچنین همه امور و پدیده‌های جدیدی را که در سه قرن اول هجری سابقه نداشت به عنوان بدعت حرام می‌دانند. موارد ذیل نمونه‌ای از موضع گیری آن‌ها است:
منع از فراگیری فلسفه و منطق و علوم جدید، حرمت استعمال دخانیات منع استفاده از دوچرخه به این دلیل که ارابه شیطان یا اسب شیطان است و به نیروی جادو و با پای شیطان حرکت می‌کند.
مخالفت با اختراعات جدید دیگر مانند تلفن، تلگراف، دوربین عکاسی، حرمت آشکار خواندن گرفتن حق گمرک و مالیات و بسیاری از امور جزئی و فرعی در آداب و رسوم و عبادات مسلمانان نظیر فرستادن صلوات بر پیامبر در مغازه و بعد از اذان تا جایی که حتی به دستور شیخ محمد افراد خاطی به قتل می‌رسیدند.
در پایان باید به این نکته توجه نمود اگرچه تاریخ مصرف برخی از فتاوای آن‌ها به پایان رسیده مانند آن روزی که خط تلفن بسیار ساده «قصر شاه سعودی» را به «پادگان لشگرش» بدعت دانستند و سیم‌ها را پاره پاره کردند اما امروز حتی افراد دست فروش عربستانی کنار خیابان را می‌بینیم که تلفن همراه به دست دارند! آیا این گردش 180 درجه‌ای دلیل بر قرار گرفتن این گونه افکار در سراشیبی سقوط نیست؟ و جالب این که حکومت آن‌ها بی اعتنا به این افکار واپس گرا در مسیر صنعتی کردن کشور به پیش می‌تازند و غرق در صنایع وابسته شده‌اند. و به افکار و عقاید علمای برجسته‌ی خود پشت نموده‌اند و عملاً بصورت غیرمستقیم مخالفت می‌نمایند.
5. ایجاد فتنه و تنش‌های فرقه‌ای
در سوره‌ی آل عمران آیه‌ی 103 دستور صریح می‌دهد که برمبنای ایمان و گرایش به ریسمان الهی متحد و متفق باشید و از تفرق و تشتت بپرهیزد، و پس از آیه می‌فرماید مانند پیشینیان که تفرق و اختلاف کردند مباشید.
وَ اعْتَصِمُو ابِحَبُلِ اللهِ جمیعاً ولا تَفَرقُوا
همچنین در سوره‌ی انعام آیه‌ی 65 می‌فرماید:
«قُلْ هُوَ القادِرُ عَلیٰ اَنْ یبْعَثَ علیکم عذاباً مِنْ فَوقِکُمْ اَوْ مِنْ تَحتِ أرْجُلکُم أو یلْبِسَکُمْ شیعَاً و یذِیقَ بَعضُکم بَأسَ بَعُضٍ.»
«بگو خداوند قادر است از بالای سر یا از زیر پای شما عذاب برانگیزد یا به شما جامه‌ی تفرق و گروه گروه شدن بپوشاند و خشونت بعضی از شما را بر بعضی دیگر بچشاند.» و در آیه دیگری می‌فرماید: وَلاتنازَعُو فَتَفْشَلُو او تَذْهَبَ ریحُکُمُ با یکدیگر نزاع نکنید که نزاع داخلی سستی می‌آورد و سستی شما را زایل می‌کند.
عامل مذهب یکی از عوامل همگرایی میان کشورهای اسلامی می‌باشد. عامل مذهب اگرچه به خودی خود عاملی واگرایانه نیست ولی در درجه‌ی فرهنگی می‌تواند وحدت آفرین باشد. اما همین متغیر به گونه‌ای دیگر می‌تواند عاملی تفرقه‌افکنانه ایجاد نماید و این بدین جهت است که تعداد بسیار بالای مذاهب و گوناگونی آن‌ها که همگی خود را اسلام اصیل معرفی می‌نمایند به لحاظ مذهبی، فضایی به شدت متکثر در جهان اسلام به وجود آورده است. تکثر مذهبی یاد شده نیز اگرچه ذاتاً عاملی واگرایانه قلمداد نمی‌شود، اما هنگامی که از این مذاهب به عنوان ابزار سیاسی حکومت‌ها جهت پیشبرد اهدافشان استفاده شود زمینه تفرقه و واگرایی در میان مسلمین را به وجود می‌آورد. لذا بدیهی می‌باشد جریان‌های مخالف تقریب مذاهب، وحدت شیعه و سنی جریان‌های مخالف با شکل‌گیری همگرایی در جهان اسلام است. که برجسته‌ترین این جریان‌ها دولت وهابی- سعودی عربستان، امارات متحده‌ی عربی، قطر به کمک صهیونیست بین‌الملل است. که در پشتیبانی سیاسی، مالی از گروه‌های فعال وهابی در کشورهای اسلامی می‌باشد، که مهمترین هدفی که حامیان این گروه‌ها دنبال می‌کنند، ایجاد تقابل مذهبی و گسترش تنش‌های مذهبی- فرقه‌ای برای عدم شکل‌گیری همگرایی جمعی در جهان اسلام است. پایگاه خبری نهرین نت از سرمایه‌گذاری جدید وهابیون بر روی ایجاد تنش‌های فرقه‌ای و مذهبی و دامن زدن به اختلافات اهل تسنن و تشیع خبر داده بود. براساس این گزارش، شاهزاده «مقرن بن عبدالعزیز» رئیس سرویس‌های اطلاعاتی عربستان، دستور اجرای طرح تبلیغاتی جدید و فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای برای ایجاد تنش‌های قومی و فرقه‌ای در جهان عربی و اسلامی را صادر کرده است. این سرویس‌ها به تحریک آمریکا، انگلیس و با مشارکت رژیم صهیونیستی، مبلغ 600 میلیون دلار را برای اجرای طرح تکمیلی ایجاد واگرایی در جهان اسلام تخصیص داده‌اند و انتظار می‌رود که این مبلغ به یک میلیارد دلار برسد تا اختلافات و فتنه‌های متعددی میان شیعیان و سنی‌ها و میان اهل تسنن و فرقه‌های صوفی ایجاد شود. پادشاه عربستان این وظیفه را به سرویس اطلاعاتی سعودی سپرده است؛ به ویژه اینکه طبق دستورات ملک عبدالله که بهمن‌ماه 1389 صادر شده است، تمام رسانه‌های حامی دولت سعودی در داخل و خارج به طور مستقیم با سر ویس اطلاعاتی عربستان مرتبط شده‌اند که شبکه‌ی العربیه و دو روزنامه‌ی فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط و الحیاه چاپ لندن، شبکه‌های ماهواره‌ای الشرقیه عراق و اللبنانیه وابسته به گروه 14 مارس از جمله این رسانه‌ها هستند.
همچنین منابع آگاه معارض سعودی در واشنگتن انگیزه‌های دولت سعودی برای اجرای چنین طرحی با این میزان هزینه را این‌گونه بیان کرده‌اند که وهابیت عربستان احساس می‌کند دیگر مانند گذشته از احترام کافی به عنوان نماینده‌ی جهان اسلام که حرمین شریفین را در اختیار دارد، برخوردار نیست که همین امر نگرانی سعودی‌ها را برانگیخته است؛ زیرا این دیدگاه به وجود آمده است که دولت عربستان که مرجع وهابیت به شمار می‌آید با رژیم صهیونیستی همسو است، هرچند تاکنون مانند اردن و مصر روابط مستقیمی با رژیم اشغالگر قدس برقرار نکرده است. ضمن اینکه رسوایی عربستان در تأیید حمله‌ی اسرائیل به غزه، صدها میلیون نفر از اهل تنسنن را در جهان اسلام متقاعد کرد که وهابیون با آمریکا بر سر حمایت از عملیات گسترده‌ی ارتش رژیم صهیونیستی علیه مقاومت در لبنان و غزه توافقی کرده و با آن‌ها همدست شده است. تداوم چنین اقداماتی، موجب تقویت این دیدگاه در جهان اسلام شد که عربستان با رژیم اشغالگر قدس همکاری می‌کند، از سوی دیگر در سایه تجاوزات پیاپی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، جایگاه ایران ترکیه، حزب الله دو جنبش حماس و جهاد اسلامی در جهان اسلامی تقویت شده و همین امر نقش زیادی در روی آوردن سعودی‌ها به طرح ایجاد فتنه در جهان اسلام داشته است تا از این راه به ایران، حزب الله و حتی حماس ضربه وارد کند. این منابع تأکید کرده‌اند که این اقدام دولت سعودی به طور کاملاً هماهنگ با سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد و صهیونیست‌ها از سال 2005 میلادی از طریق اردنی‌ها طرح‌های دقیق و مطالعه شده‌ای را در این راستا به عربستان سعودی پیشنهاد داده و اعلام کرده‌اند که مهمترین نتیجه‌ی اجرای چنین طرحی علیه شیعیان و ایران، ایجاد تنش‌های فرقه‌ای و مذهبی در جهان عرب و به طور مشخص در لبنان، صهیونیست‌ها، مهمترین دستاورد اجرای چنین طرحی، بازگرداندن جایگاه معنوی سعودی‌ها در جهان اسلام و میان اهل تسنن می‌باشد تا عربستان را تنها حامی اهل تسنن معرفی نماید. علاوه براین اقدامات خشونت بار و تروریستی جریانات وهابی علیه پیروان سایر ادیان در برخی جوامع اسلامی، با دامن زدن به تنش‌های مذهبی، موجب بی‌ثباتی کشورهای اسلامی شده و با بهانه دادن به دست قدرت‌های غربی محیط روانی ایجاد یک جنگ مذهبی مقدس میان مسلمانان و مسیحیان را نیز فراهم می‌سازند. اصولاً در قاموس وهابیت، تفاوتی میان فرقه‌های اسلامی غیر وهابی و سایر ادیان وجود ندارد و با هر آنچه غیر وهابی است، دشمنی دارند. در مصر، هنوز چند صباحی از به ثمر رسیدن انقلاب 22 بهمن مردم این کشور نگذشته بود که سلفی‌های تندرو برای دامن زدن به اختلافات مذهبی، ضریح قبور برخی از اولیای خدا و فرزندان خاندان حضرت رسول اکرم را به آتش کشیدند و حتی پا را از این فراتر گذاشتند و اعلام کردند مقام رأس الحسین مسجد الحسین و مسجد حضرت زینب را هم خراب خواهند ساخت که با هوشیاری مردم و علمای اهل سنت الازهر جلوی این فتنه گرفته شد.
پس از آن نیز در مهر 1390 به رغم اعلام علمای اسلامی و رهبران انقلاب مصر مبنی بر پرهیز از خشونت دینی و مذهبی در این کشور، گروه‌های تندروی سلفی‌ وهابی با به آتش کشیدن مسیحیان قبطی در قاهره، درگیری‌های خونینی را رقم زدند که ده‌ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشت. این واقعه باعث شد تا ارتش با هشدار به جریان‌های تندرو وهابی از آن‌ها بخواهد تا دست از اقدامات خلاف قانون خود بردارند.
گفتار دوم: پیامدهای اجتماعی-اخلاقی
1. ترویج فساد و فحشا از طریق فتاوای شرعی
یکی پیامدهای اجتماعی و اخلاقی تفکرات وهابیت ترویج فساد و فحشاء از طریق همان نگاه غلط به مسأله اجتهاد می‌باشد که مصداق بارز آن فتوای جهاد نکاح می‌باشد که سبب اعتراض علمای اهل تسنن هم شده است به گزارش مشرق نیوز به دنبال فتوای مفتی‌های وهابی درباره «جهاد نکات» تعداد 90 زن چچنی از انگلیس و دیگر شهرهای اروپایی عازم استانبول شده تا به سوریه اعزام شوند. این زنان از طریق فرودگاه استانبول به شهر مرزی‌هاتای رفته و از طریق مرزهای زمینی وارد سوریه شده و به گروههای سلفی پیوسته‌اند.
چندی پیش نیز از تونس خبر رسیده بود که برخی گروه‌های تروریستی که علیه نظام سوریه شورش مسلحانه کرده‌اند با فتوای یک مفتی وهابی دختران و زنان مطلقه تونسی را به «جهاد نکاح» در سوریه تشویق می‌کنند. در همان زمان خانواده‌های تونسی نیز اعلام کردند که دختران نوجوانشان داوطلبانه به سوریه سفر کرده‌ند تا نیازهای جنسی شورشیانی را که با نیروهای نظامی سوریه می‌جنگند، برطرف سازند.

                                                    .