رشته حقوق

پیامبران الهی

دانلود پایان نامه

اما سخن در مورد تبعیت کورکورانه و بی چون و چرا و بدون فکر و اندیشه درباره اخلاق ، رفتار ، اعتقادات و سیره عملی گذشتگان و پدران می باشد به چیزی که باعث بروز جهل می شود و باعث بروز و به وجود آمدن زمینه های جهالت می شود ،چیزی که در دین مبین اسلام و حتی نزد هر انسان با معرفت و اندیشمندی امری مذموم و منفور است.
قرآن کریم در بیان این واقعیت تلخ که هنگامی که پیامبران الهی به سوی اقوام مختلف مبعوث می شدند و آن ها را به دین حق دعوت می کردنند ، مردم نمی پذیرفتند ، می فرماید :
« فقال الَمَلوُ الّذین کفروا مِن قومِهِ ما هذا اِلاّ بشرٌ مثلکم یرید ان یَتَفَضَّلُ علیکم ولو شاءَ اللهُ لَا نَزل ملائکه ما سَمعنِا بهذا فی آبائنا الاوّلین ».
« جمعیت اشرافی ( و مغرور ) از قوم نوح که کافر شده بودند گفتند این مرد بشری است هم چون شما که می خواهد به شما برتری جوید. اگر خدای خواست پیامبری بفرستد ، فرشتگان نازل می کرد ، ما چنین چیزی هرگز در نیاکان خود شنیده ایم. »
و در جای دیگر می فرماید : « قالوا یا شعیبُ اَصلواتُکَ تَامرُکَ ان نَترکَ ما یَعبُدُ آباونا اوان نَفعَلَ فی اَموالِنا ما نشاوا اِنَّکَ لَاَنتَ الحَلیمُ الرَّشید ».
« گفتند آیا شعیب ایا نمازت تو را دستور می دهد که ما آنچه را پدرانمان می پرستیدند ترک گوییم ؟ و آنچه را می خواهیم در اموالمان انجام ندهیم؟ تو مرد بردبار و رشیدی هستی. »
در قرآن کریم ایاتی که در این مورد وجود دارد به ده ها آیه می رسد که همگی بیانگر تبعیت و حتی تعبد کورکورانه امت ها نسبت به عقائد و اخلاق و روش نیاکان خود است.
نکته تعجب انگیز این است که میان امت « نوح (ع ) » و « شعیب ( ع ) » و « صالح ( ع ) » و « موسی ( ع ) » و حضرت خاتم انبیاء « محمد مصطفی ( ص ) » چقدر فاصله زمانی وجود داشته است اما متأسفانه جواب مشرکان باز هم همان معنا و مفهوم و همان جمله است.
این نشان دهنده این است که گذشت زمان و طی شدن قرون متمادی هنوز نتوانسته بود ریشه های جهل و نادانی را بسوزاند.
خلاصه این که زمینه های جهل متعدد و گوناگون اند که در این گفتار فقط چند عامل و زمینه را به بحث گذاشتیم.
البته زمینه های متعدد دیگری را نیز می توان برای ریشه یابی جهل ذکر کرد ، از جمله کمی سواد و دانش و معلومات و یا لجاجت بی حد و حصر نوع بشر و هم چنین روحیه گناه و نافرمانی ، که همگی می توانند به گونه ای در ایجاد و یا در دامن زدن و ثبات بیش تر جهل در جامعه نقش داشته باشند.
البته تحقیق و تفحص بیش تر می توان به تعداد این عوامل افزود که به جهت پرداخت به مباحث بعدی به همین مقدار بسنده می کنیم.
« نشانه های مربوط به جهل »
خردمندی و بی خردی نشانه هایی دارد که بیش تر در حوزه عمل خود را نشان می دهد ، با نگاهی گذرا به احادیث و ایات می توان به این نشانه ها پی برد. مثلاً در وصیتی که امام موسی بن جعفر به هشام فرموده است ، یک ) « تکبر آلت دست جهل قلمداد شده است. »
و در جایی دیگر نیز دو ) « تجسس کردن در اموری که به فرد مربوط نیست » به عنوان یکی دیگر از نشانه های جهل معرفی شده است.
از نظر آیات قرآن می توان به
یک ) « استغناجویی » اشاره کرد یعنی این که فرد به علم و قدرت خویش چنان دل بسته باشد که گویی هرگز این علم ایشان به جهل و قدرت به ضعف و ثروت به فقر تبدیل نمی شود.
دو ) « احساس امنیت دروغین » : این افراد به جای این که قدرت خداوند را پناهگاه خود قرار دهند ، به شیاطین و استکبار جهانی رو می آورند و در سایه آنان احساس امنیت می کنند.
سه ) « مجادله و جدال های بی منطق و غیر عقلائی و هم چنین یاوه گویی »
در آیات قرآن و روایات نشانه های دیگری نیز برای بی خردی بیان شده است بنابراین با نگاهی به رفتارهای انسان می توان دریافت که در چه سطحی از خرد و خردوزی هستند و می توان به آن ها تکیه و اعتماد کرد و با آنان مشورت نمود.
4 – 2 – 2 – گفتار چهارم – خصوصیات جاهدان
جهل یک بیماری است و شخص جاهل در واقع به عنوان یک فردی که از هر سو امراض بر جسم و روح او وارد شده است ، نیازمند مداوا است.
به طور طبیعی ، همان قدر که شناسایی عوامل جهل می تواند ما را در درمان این سرطان کشنده یاری دهد ، شناخت ویژگی های جاهلان نیز می تواند در این عرصه ، بسیار گره گشا باشد.
جاهلان خصوصیاتی دارند که در اثر شدت و ضعف جهل آن ها ، این خصوصیات نیز متفاوت می شود.
در این گفتار به شکل خلاصه و مطلوب به بیان این خصوصیات می پردازیم و تلاش داریم که از فرهنگ قرآن و سنت نهایت بهره راببریم.
« و اینک خصوصیات جاهلان : »

مطلب مشابه :  عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید