سبز اندیشان امروز

پوش نوتیفیکیشن چیست و چرا اهمیت دارد؟

پوش اخطار Push Notification یکی از راه های بسیار موثر در بازاریابی آنلاینه که به کار گیری اون رشد زیادی پیدا کرده. این روش نوین واسه کار و کاسبی های آنلاین بسیار کارآمده.

پوش اخطاراگه شما در بخش کاری خود دارای سایت یا اپلیکیشن موبایل هستین، پس لازمه بدونین که پوش اخطار به چی میگن. پوش اخطار پیامی مثل پیام کوتاه (SMS) است؛ فرقش اینه که می تونه در خیلی از وسیله ها مثل مرورگر وب، اپلیکیشن یا سیستم عامل ارسال شه و احتیاجی به داشتن اطلاعات تماس مشتری واسه فرستادن پیام نیس و کاربر با اختیار خود و با عضویت در سرویس پوش اخطار شما، پیام های ارسالی شما رو دریافت می کنه.

شک نداشته باشینً بعضی از شما میدونید که پوش اخطار وب چیه و چیجوری کار می کنه، اما تاحالا به فکر استفاده کاربردی از این توانایی به نفع خود افتادین؟

پوش نوتیفیکیشنا یکی از بهترین وسایل بازاریابی موجود واسه هر برند دارای اپلیکیشن موبایل هستن چون به شما کمک می کنن با کاربران خود در رابطه بمونین. فقط حواستون باشه که از این روش هدف دار با دقت بهره می گیرین!

اگه شما در به کار گیری این روش زیاده روی کنین، احتمال  این که کاربران شما نوتیفیکیشناتون رو به اصطلاح میوت و یا همون قطع کنن، بالا میره و شک نداشته باشینً این چیزی نیس که شما به دنبال اون هستین. واسه دسته ای از شما خوانندگان عزیز که نمی دونین این روش چیه و چیجوری میشه از اون بهره برد، ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم و بخاطر این این راهنما رو ساختیم.

به عنوان یکی از حرفه ایای این صنعت، همه چیزایی که باید راجب این روش بدونین رو به شما توضیح میدیم.

فرق میان ” پوش اخطار ” و پیام کوتاه

با اینکه شباهتای زیادی میون این دو هست، اما اونا با هم برابر نیستن. هر دو این پیاما مستقیماً و به یه شکل روی صفحه گوشی مخاطب ظاهر می شن، اما در واقع با هم تفاوتای زیادی دارن. پیامای کوتاه می تونن کلمات بیشتری داشته داشته باشن و در اصطلاح طویل تر باشن، چون که مخاطب می تونه اونا رو باز کنه و تموم متن رو بخونه. اما اگه اخطار شما در اون حد بلند باشه که کلمات شما روی لاک اسکرین گوشی جا نشه، شک نداشته باشینً به راهی که با این روش پیش گرفتین ضربه میزنه.

به همین خاطره که به طور میانگین نوتیفیکیشنای کوتاه تر امکان جذب مخاطب بالاتری دارن.

پوش اخطار
با افزایش تعداد کلمات پیام پوش اخطار، اندازه کلیک کم میشه

پس مهمه که یاد بگیرین که چیجوری پیام خود رو با تعداد محدودی از کلمات به صورت کامل به مخاطبین برسونین. وقتی روی گوشی خود برروی نوتیفیکیشنا کلیک می کنین، دقیقاً همون تاثیر پیام کوتاه رو می ذاره. وقتی که مسیجی رو باز می کنین شما رو به اپلیکیشن مسیجینگ هدایت می کنه، همین طور وقتی روی اخطار خود کلیک می کنین شما رو به همون برنامه ای که اون رو براتون فرستاده هدایت می کنه. مخاطبان شما به طور کاملً واسه گرفتن یا نکردن نوتیفیکیشنا مختار هستن، مسـئله ای که همیشه واسه پیامای کوتاه صدق نمی کنه.

push vs sms
مخاطبان شما واسه گرفتن یا نکردن نوتیفیکیشنا مختار هستن، مسـئله ای که واسه پیامای کوتاه صدق نمی کنه

اگه شرکت شما از پیامای کوتاه به عنوان یکی از متدهای اصلی بازاریابی خود بهره میگیره، بهتره در روش هدف دار خود تجدید نظر کنین؛ چون که بسته به برند مخابراتی مورد استفاده مخاطب، این پیاما ممکنه واسه اونا هزینه داشته باشه. بخاطر این، خیلی از مردم محتوای فرستاده شده بوسیله اس ام اس رو یه جور اسپم می دونن. با اینکه امکان داره که شما به شماره گوشی موبایل مشتریان خود دسترسی داشته باشین، فرستادن اس ام اسای زیادتر از اندازه غیرقانونیه. مردم این مدل از مسیجا رو از شماره های جور واجور فت و فراوون دریافت می کنن. شک نداشته باشینً شما دوست ندارین که از شرکت شما به عنوان اسپمر یاد شه!

نوتیفیکیشنا خیلی بهترند، چون مخاطب دقیقاً می دونه که این پیام از طرف چه کسائی فرستاده میشه. چون که روشنه که این پیام از برنامه ای براشون فرستاده شده که خودشون روی گوشی شون نصب کردن.

مخاطبین می تونن انتخاب کنن که نوتیفیکیشنا رو ببینن یا خیر

اگه کاربران علاقه ای به گوش دادن به شما نداشته باشن، نوتیفیکیشناتون رو خاموش می کنن. در واقع این نوع از رابطه برقرار کردن به مشتری کنترل کامل میده چیزی که پیامای کوتاه نمی تونن واسه اونا جفت و جور کنن. با اینکه فرستادن نوتیفیکیشنای درست می تونه بازدید رو بالا ببره، اما فرستادن نوتیفیکیشنای زیادتر از اندازه می تونه به طور کامل این رو خنثی کنه.

بیشتر از نصف مخاطبین اپلیکیشنای موبایل نوتیفیکیشنا رو آزاردهنده می دونن. اما، همه اینطور فکر نمی کنن. ۲۶ درصد از کاربران از این روش حال می کنن چون که دوست دارن در مورد چیزهای مورد علاقه خودشون به روز باشن. حتی ۲۰ درصد دیگه از دوست داران این روش، اقرار داشتن که نوتیفیکیشنا باعث شده که کارایی اونا زیاد شه. اما عموماً میشه گفت که بیشتر استفاده کنندگان از برنامه های موبایل از این روش استفاده میکردن.

اندازه کلیک پوش اخطار
اندازه کلیک پوش اخطار در صنایع جور واجور فرق داره

همونطور که می تونین ببینین، اندازه پوش اخطار کلیکی جدول بالا براساس صنایع تفکیک شده. این رو هم بدونین که میان کاربران سیستم عاملای آی اون اس و اندروید تفاوتای زیادی در چگونگی برخورد با این نوتیفیکیشنا هست. اما راجب این موضوع بعداً با جزییات بیشتری صحبت می کنیم.

بهترین راه جلوگیری از این که مطمـئن شید مخاطبان شما به سرعت نوتیفیکیشناتون رو خاموش نمی کنن اینه که در انتخابای خود دقت کنین. فرستادن نوتیفیکیشنای زیاد سریع ترین راه واسه خاموش شدنه! مشکل اصلی اینجاس که اگه کاربری نوتیفیکیشناتون رو خاموش کنه، تشویق کردن ایشون به این که دوباره اونا رو فعال کنه کار بسیار سختیه، مخصوصاً وقتی که میدونید بهترین راه ارتباطی شما با اونا خاموش شده. ببینین وقتی یه برنامه به طور میانگین هفته ای بین ۲ تا ۵ اخطار می فرستد چه اتفاقی میفته.

تقریباً نصف این مخاطبان در آینده به دنبال دریافت این پیاما نوتیفیکیشنای خود رو خاموش می کنن. علاوه بر این، ۳۲ درصد از کاربران برنامه اگه در هفته میان ۶ تا ۱۰ پیام دریافت کنن به کلی برنامه رو پاک می کنن! پر روشنه که استفاده زیادتر از اندازه از این روش می تونه باعث ایجاد اثرات منفی روی برند و اپلیکیشن شما شه . پس مطمـئن شید که وقتی خواستین از این روش استفاده کنین با وسواس به محتوای خود فکر کنین و به آنایی که واسه مشتری ارزش گذاری می کنن تکیه کنین.

پوش نوتیفیکیشنای خود رو براساس موقعیت کاربران بفرستین

از اونجایی که شما شک نداشته باشینً نمی خواین پوش نوتیفیکیشنای زیادی واسه کاربران بفرستین، باید دلیل محکمی واسه ارسال اونا داشته باشین. یکی از راه های هدف دار مورد علاقه ما به کار گیری این روش براساس موقعیت و لوکیشنه. بیزینسای بزرگ از تکنولوژی جـئوفنسینگ همراه با پوش اخطار جهت تشویق کاربران به خرید محصولاتشون از راه اپلیکیشن استفاده می کنن، این روش به این صورت عمل می کنه.

اپلیکیشن خود رو به ردیابی محل زندگی کاربران مجهز کنین، البته با اجازه خودشون. بعد شما می تونین پوش نوتیفیکیشنای مخصوصی رو در زمانای مشخص بوسیله جـئوفنسینگ براشون بفرستین. بذارین مثالی براتون بزنیم، فرض کنیم فردی در شیکاگو آمریکا زندگی می کنه و در حال رفتن به ورزشگاه تیم بیسبال شهرشونه.

این فرد این پوش اخطار رو از برنامه سیت گیک (SeatGeek) دریافت می کنه. این در واقع یه پوش اخطار موثره چون با مکان و وقتی که فرد در حال حرکت به سمت اون هستش ربط داره. این شخص این برنامه رو روی گوشی خود نصب کرده، پس میشه خیلی راحت نتیجه گرفت که به ورزش و رویدادهای اون علاقه منده.

دوره تخصصی E-CRM

استفاده موثر از ایمیل، اس ام اس و پوش در رابطه با مشتریان

حالا ثبت نام کنین

اونا پوش نوتیفیکیشنی رو دریافت می کنن چون ما از قبل میدونیم که نزدیک به ورزشگاه زندگی می کنن. ً فرستادن این پیام به شخصی که در فلوریدا زندگی می کنه کار عاقلانه ای به نظر نمیاد چون باید بلیت هواپیما بگیره تا به شیکاگو بیاد؛ علاوه بر این، به نظر نمیاد کسی که در فلوریدا زندگی می کنه طرفدار تیم بیسبال شهر شیکاگو باشه! این روش از پیام فرستادن فوق العاده س چون دقیق و مشخصه، چون این یه بازی معمولی نیس، بازی افتتاحیه س.

برنامه سیت گیک (SeatGeek) حتی بلیتایی با قیمت پایین تر از جاهای دیگه رو هم در پلتفرم خود شامل کرده. همین موضوع هم باعث ایجاد انگیزه در کاربر واسه باز کردن برنامه و خرید می شه، چون اگه سرعت عمل کافی نداشته باشن، ممکنه بلیتا تموم شه و بازی افتتاحیه فصل رو از دست بدن. تموم این نتیجه های کار بوسیله استفاده درست از سرویسای بر اساس محل زندگیه تا کاربران رو ردیابی کنن.

پوش نوتیفیکیشنا تجربه کار با برنامه رو واسه کاربران پیشرفت میدن

به جای این که به این روش فقط به عنوان یه تاکتیک بازاریابی نگاه کنین، می تونین از اون جهت ارتقای رابط کاربری با مشتری استفاده کنین. به این فکر کنین که به چه دلیل مشتری شما از برنامه تون استفاده می کنه؟ چیجوری می تونین با به کار گیری این روش اندازه رضایت مشتری از کار با برنامه خود رو زیاد کنین؟

مثلا، بیایید به شرکت اوبر یه نگاه بندازیم. برنامه اونا موفقیتی بزرگه، پس به نظرم همیشه دنبال کردن راه آدمایی که قبل از شما به موفقیت رسیدن فکر خوبی بوده. اونا از پوش نوتیفیکیشنا واسه آسون سازی به کار گیری برنامه خود واسه کاربراشون استفاده می کنن. این عکس یه نمونه از پیامای اونا هستش. قیمت گذاریای اوبر همیشه براساس اندازه درخواست و لوازم بوده. مثلاً اگه فردی این برنامه رو باز و درخواست یه ماشین کنه، اما قیمتای بالایی ببینه، باید صبر کنه تا قیمتای پایین تری براش پیدا شه.

پس اوبر این مدل پوش نوتیفیکیشنا رو واسه کمک به کاربرانش جهت پیدا کردن پایین ترین هزینه ها استفاده می کنه، چیزی که به این پیاما ارزش میده. ، روشنه که این پیام هم یه جور وسیله تشویق مشتریه، اما به روش هایی حرفه ای مخفی شده طوری که بازم تجربه کاربری مشتریان رو پیشرفت میده.

Uber - notification
شرکت اوبر (Uber) از پوش نوتیفیکیشنا واسه آسون سازی به کار گیری برنامه خود واسه کاربراشون استفاده می کنن

پس از درخواست ماشین بوسیله مشتری، اوبر به فرستادن پوش نوتیففیکیشنا به خاطر کمک به مشتری ادامه میده، فرض کنین که ماشین درخواستی فردی ۱۵ دقیقه دیگه به مکان فرد می رسه، شایدً شخصی که درخواست سواری داده نمی خواد ۱۵ دقیقه بیرون از محلی که هست بایستد؛ و لازم هم نیس که این کار رو انجام بده، چون اوبر قبل از اون به همین روش به ایشون اطلاع داده که ۱۵ دقیقه دیگه راننده به اون می رسه. این نوتیفیکیشنا علاوه بر این شماره پلاک ماشین رو هم به مشتری اطلاع میدن تا اون رو راحت تر پیدا کنه.

این روش هدف دار واسه سرویسای دیگری هم کارآمده، مثل برنامه های تحویل غذا. طراحی و اجرا اون دقیقاً مثل مثالیه که براتون زدیم، بجز این که نوتیفیکیشنا اطلاع میدن که غذا کی به دستتون می رسه. به راه هایی فکر کنین که می تونین از این روش در برنامه های خود خوب استفاده کنین و رابط کاربری مشتریان خود رو پیشرفت بدید.

تعامل با مخاطبان، تعداد مشتریان و نگه داری از اونا رو پیشرفت بدید

در مقایسه با دیگه مدلای بازاریابی، پوش نوتیفیکیشنا اندازه رشد بسیار بالاتری دارن. به این عکس که به شما فرق میان پوش اخطار و ایمیل رو براساس اندازه رشد، کلیکا و تعاملات نشون میده دقت کنین.

اندازه باز کردن پوش اخطار
اندازه باز کردن پوش اخطار نسبت به ایمیل چند برابر بیشتره

شایدً دلیل این اتفاق اینه که همه مردم وقتی که ایمیلی دریافت می کنن به اونا اطلاع رسانی نمی شه. در واقع مردم در طول روز ایمیلای زیادی دریافت می کنن، بخاطر این اونا نمی خوان که موبایلشان بدون معطلی در حال ویبره زدن باشه. اما از اونجایی که پوش نوتیفیکیشنا به این صورت تکراری ارسال نمی شن، کاربران اپلیکیشنا به اونا علاقه بیشتری نشون میدن. این حرف وقتی اثبات می شه که به پیشنهاد هایی که به شما کردیم دقت کنین و پیامایی رو بفرستید که در زمان مناسب و دارای ارزش باشن.

پوش نوتیفیکیشنای مناسب می تونن اینگیجمنت رو زیاد کنن، مشتریائی که شدیدا در حال تعامل با شما هستن به به کار گیری برنامه تون ادامه میدن و برند شما رو پشتیبانی می کنن. در نتیجه، شما پول بیشتری به جیب می زنید!

هم اینکه شما باید کاربرانی که برنامه شما رو دارن اما تاحالا خریدی نداشتن رو در نظر داشته باشین. این کاربران رو میشه با ارسال پوش نوتیفیکیشنای باکیفیت تبدیل به مشتری کرد. کدهای معرفت و تخفیفای مخصوص اولین خریدشون می تونه واسه به دام انداختن اونا مناسب باشه. علاوه بر اینا شما می تونین برنامه دیگری مربوط به برنامه خود بسازین، با به کار گیری پوش نوتیفیکیشنای اون برنامه، برنامه اصلی خود رو تبلیغ کنین تا مردم بیشتری برنامه اصلی شما رو دانلود کنن.

شخصی سازی مهمه

نباید به فرستادن یه پیام واحد واسه همه کسائی که برنامه شما رو دارن اکتفا کنین. شما باید مطمـئن شید که هر اخطار شما با مخاطباتون رابطه برقرار می کنه. تا الان مثال مربوط به فرد ساکن شیکاگو و خرید بلیتش رو براتون گفتیم، اما به راه های دیگری هم واسه شخصی سازی محتواتون فکر کنین.

personalized content
پیامایی که شامل محتوای شخصی بودن به طور خیلی از پیامای بدون محتوای شخصی اندازه رشد بالاتری دارن

فرستادن پوش اخطار شخصی سازی شده آسونه چون که شما با برنامه تون به پروفایل افراد دسترسی دارین. مثلا، اگه شما خرده فروشی هستین که برنامه موبایل دارین، می تونین به سابقه خرید مشتری هاتون مراجعه کنین و براساس اونا پیغام با ارزشی رو براشون بفرستین.

فرض کنین یکی از مشتری هاتون طی یه ماه از شما یه اسنوبورد، عینک ایمنی، کلاه زمستونی، کلاه مخصوص اسنوبورد، دستکشای زمستونی و ژاکت مخصوص اسکی خریده س. فرستادن نوتیفیکیشنی که شامل پیامی در مورد تخفیف خوردن لوازم اسنوبورد سواری باشه شک نداشته باشینً یه جور از شخصی سازی براساس سابقه خرید اونا هستش.

بذارین مثال دیگری براتون بزنم، فرض کنین که شما صاحب یه رستوران محلی کوچیک هستین که غذای مکزیکی سرو می کنه. اپلیکیشن شما مجهز به سیستم سفارش غذا هستش. اگه فردی در ۳ بار مراجعه اخیرش به رستوران شما یه جور استیک بوریتو رو سفارش داده باشه می تونین درباره سفارششان براش یه پوش اخطار بفرستین که شامل تخفیف ۲۰ درصدی واسه استیک بوریتو در همون لحظه س. تموم این صحبتا به قسمت اول این بحث یعنی اندازه تعامل (engagement) و نگه داری مشتری برمیگرده. اگه نوتیفیکیشنا شخصی سازی شده باشن، اندازه رشد شما، نگه داری و وفاداری مشتری هاتون رو زیاد می کنه.

دستگاه مشتریان رو یادتون باشه

وقتی که نوبت به ارسال پوش اخطار می رسه، همه دستگاه ها به صورت برابر ساخته نشده ان. قبل از این دیدیم که کاربران سیستم عامل اندروید پوش نوتیفیکیشنا رو بیشتر از کاربران آی اون اس فعال می کنن، حالا بیایید ببینیم فرق اندازه کلیک کردن اونا در هر کدوم از این پلتفرما چقدره. دلیل این اتفاق، اینه که همه نوتیفیکیشنا برابر نیستن، چون لاک اسکرین و مرکز نوتیفیکیشنا در این ۲ سیستم عامل فرق داره.

وب پوش اخطار
سیستم عاملای اندروید و آیفون، پوش نوتیفیکیشنا رو متفاوت از هم نشون میدن

پوش اخطار ios : در اجناس اپل نوتیفیکیشنا به محض باز شدن قفل گوشی پنهون می شن، حتی اگه کاربر برنامه در رابطه رو باز نکنه و پیام ارسالی رو نخون. اما در طرف مقابل در پلتفرمای اندروید، نوتیفیکیشنا برروی لاک اسکرین می مانند تا وقتی که کاربر تصمیم بگیره که چه عملی در قبال اون انجام بده و اگه بخواد اونو ندیده بگیره باید به صورت دستی اخطار رو پاک کنه.

در بعضی موارد حتی اختلافاتی بین دستگاه های هم پلتفرم هم هست. مثلا به عکس زیر نگاه کنین که ۲ دستگاه جور واجور از یه سیستم عامل آی اون اس رو نشون میده.

۲ نفر با ۲ گوشی اپل که نوتیفیکیشنای متفاوتی می بینن

با اینکه گوشیای اندروید در این مورد اندازه رشد بالاتری دارن، اما کاربران گوشیای اپل می تونن پوش نوتیفیکیشنا رو تا ۷ برابر سریع تر از اونا باز کنن. پس همیشه این اطلاعات رو بخاطر بسپارین و پیامای خود رو بسته به شخصی که نشونه گذاری می کنین و نوع نوتیفیکیشنی که می فرستید انتخاب کنین.

نتیجه گیری

به کار گیری پوش اخطار یه نیازه؟ نه.  چون نیاز نیس نباید از اون بهره برد؟ صد درسته که بله!

براساس همه صحبتایی که اینجا مطرح شد تماشاگر بودین که پوش نوتیفیکیشنا چیجوری می تونن به بیزینس و اپلیکیشن شما کمک کنن. به کار گیری این روش شک نداشته باشینً جانشین بهتری نسبت به پیام کوتاه واسه رابطه برقرار کردن با مشتریاس.فقط حواستون باشه که اونا رو به صورت تکراری ارسال نکنین که احتمال خاموش شدن نوتیفیکیشناتون از سمت کاربران زیاد میشه.

پوش نوتیفیکیشنای خود رو براساس محل زندگی و موقعیت کاربران بفرستین تا بتونین تجربه به کار گیری برنامه خود واسه اونا رو زیاد کنین. پوش نوتیفیکیشنای درست، مانند محتواهای شخصی سازی شده، می تونن در افزایش اینگیجمنت، وفاداری و رشد مشتریان کمک زیادی داشته باشن. حواستون باشه که هنگام فرستادن این نوتیفیکیشنا برند گوشی مورد استفاده بوسیله کاربر رو از یاد نبرین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *