پایان نامه روانشناسی : فارغ التحصیلان

تربیتی توجه شد و از آن زمان، برای نخستین بار معلمان همانند سایر کارکنان دولت سمت دیوانی پیدا کردند. و نقش واقعی معلمان در عرضه تعلیم و تربیت کشور بارزتر گردید. البته تا قبل از نهضت مشروطیت مدیران و معلمان مراکز آموزشی برای تصدی شغل خویش دوره تحصیلی خاصی را نمی‌گذراندند و هر کدام از آنان با ذوق و سلیقه شخصی خود برنامه‌های تحصیلی را برای مدارس و اتاق درس تنظیم و تدوین می‌کردند. معلمان مدرسه دارالفنون نیز عمدتا اروپایی بودند و از کشورهای اتریش، فرانسه، آلمان و ایتالیا اعزام شده بودند و فقط چند تن از آنان که به تدریس دروسی چون ادبیات فارسی، عربی، تاریخ و جغرافیا اشتغال داشتند ایرانی بودند. (همان منبع، ص 53)
در ایران تاسیس مدارس فنی و حرفه ای به سابقه دارالفنون بر می‌گردد، لذا تامین نیروی انسانی برای تدریس در این دوره مهم و ضروری قلمداد شده و برای نیل به این هدف تلاش شده است اکنون برابر اساسنامه مربوطه، دارندگان مدرک (حداقل) کاردانی و بالاتر در هنرستانهای مختلف کشور شاغل هستند. (مدیریت تحقیق سازمان فنی و حرفه‌ای، 1388)
از سال 1338 طی چند دوره فارغ التحصیلان ممتاز هنرستانها به آلمان اعزام شدند و پس
از تحصیل و بازگشت به ایران به تدریس در مراکز فنی و حرفه ای مشغول شدند.
نخستین دوره تربیت معلم یک ساله از سال تحصیلی 40ـ 1339 آغاز به کار کرد و در همین سال نخستین مرکز تربیت معلم فنی و حرفه‌ای با نام هنر سرای مقدماتی پسران در رشته‌های برق، فلز کاری، صنایع فلزی، اتومکانیک و رسم فنی فعالیت خود را شروع کرد. (خالقی، 1385، ص 58)
در سال 1340 مرکز تربیت معلم حرفه ای دختران تشکیل شد و در سال 1347 دوره یکساله تربیت معلم به دوره آموزشی دو ساله تبدیل شد. (آقازاده، 1382)
تاسیس دانشسرای عالی فنی بابل و دانشسرای عالی فنی آرشام کرمان توسط وزارت آموزش
و پرورش جهت تربیت دبیر فنی و حرفه‌ای در سطح لیسانس بود (کریمی، 1389، ص 88) مدرسه عالی فنی بابل همه ساله تعدادی از هنرآموزان هنرستانهای کشور را برای تدریس در هنرستان تربیت کرده است.
در سال 1352 مدرسه عالی فنی تهران در رشته‌های راه و ساختمان ، برق، الکترونیک، و نقشه برداری آغاز بکار نمود.
در سال 1355 طبق قراردادی که بین دانشگاه‌های پلی تکنیک و امیر‌کبیر و وزارت آموزش
و پرورش منعقد شد این دانشگاه متعهد شد هر سال تعدادی از فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم فنی
و حرفه ای را با مصاحبه و آزمون ورودی برای دوره کارشناسی بپذیرد.
در سال 1359 با آغاز انقلاب فرهنگی و تعطیلی مراکز آموزش عالی و تکنولوژی و مراکز تربیت معلم فنی و حرفه‌ای فعالیت این مراکز متوقف شد.
در طی سالهای 1360 تا 1368 دوباره مراکز تعطیل شده بازگشایی و به فعالیت خود ادامه دادند. در سال 1368 آموزشکده تربیت دبیر فنی و حرفه ای دخترانه شریعتی در تهران بوجود آمد. (کریمی، 1389، ص 90ـ 89)
گزینش و استخدام معلمین
پژوهشها و مطالعات نشان می‌دهند که در پذیرش داوطلبان به کسوت معلمی به عوامل تحصیلی
و صلاحیتهای اخلاقی توجه شده است، اما مبنای صلاحیت اخلاقی، بیشتر ارزش‌های اسلامی
و رفتارهای دینی داوطلبان است و ویژگی‌های شخصیتی آنان از قبیل انگیزش، ارتباط میان فردی، خود شکوفایی و خود راهبری و ویژگی‌های عاطفی مانند علاقه‌مندی به کار معلمی، حس همکاری، اشتیاق ، تفکر دانش‌آموز محوری مورد توجه قرار نگرفته است. (کریمی، 1389، ص91)
در حال حاضر برنامه‌های درسی تربیت معلم آموزشهای فنی و حرفه‌ای با وجود ماهیت آن،
با نیازهای فراگیران تناسبی ندارد و تمایز خاصی با برنامه‌های درسی آموزشهای عمومی ندارد. اکثر معلمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دارای مدرک فوق دیپلم می‌باشند. (جدیداً کوششهایی در جهت ارتقاء مدرک معلمان فنی انجام شده است) که گاهاً در رشته مورد نظر نیز متخصص نیستند. (مدیریت تحقیق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، 1388) .
در حال حاضر در ایران به سه شیوه نسبت به تامین معلمان فنی مورد نیاز اقدام می گردد :
جذب دانشجویان بورسیه در رشته های فنی و حرفه ای در دانشگاه های تربیت دبیر از طریق کنکو سراسری
جذب داشجویان بورسیه تحت عنوان دانشجوی معلم فنی در آموزشکده ها و مراکز آموزش عالی فنی و حرفه ای از طریق کنکور سراسری فنی و حرفه ای و کاردانش .

 

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته روانشناسی و علوم تربیتی همه موضوعات و گرایش ها :روانشناسی بالینی ، تربیتی ، صنعتی سازمانی ،آموزش‌ و پرورش‌، کودکاناستثنائی‌،روانسنجی، تکنولوژی آموزشی ، مدیریت آموزشی ، برنامه ریزی درسی ، زیست روانشناسی ، روانشناسی رشد

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

فراخوان ویژه دارندگان مدارک فوق دیپلم و لیسانس فنی و استخدام آنها پس از موفقیت
در آزمون ورودی ، مصاحبه و شرکت در دوره های تربیتی بدو خدمت در رشته مربوطه
جدول1-2 فهرست توانائی‌های یک معلم فنی در ایران

ردیف
عنوان توانایی
1
توانایی تشخیص مفاهیم پایه‌ای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای
2
توانایی تهیه طرح درسی بر اساس استاندارد آموزشی
3
توانایی اجرای آموزش
4
توانایی سنجش و ارزیابی کار‌‌آموزان
5
توانایی فراهم کردن شرایط بهداشت روانی و ارگونومی در محیط‌های آموزشی
6
توانایی راهنمایی کارآموزان در اجرای پروژه پایان دوره
7
توانایی راهنمایی کارورزان در محیط کار
8
توانایی سازماندهی و اجرای بازدیدهای علمی و فنی و حرفه‌ای
9
توانایی بهره‌گیری از شیوه‌های کار آفرینی در آموزش
10
توانایی انجام مکاتبه با فرآیندهای ذیربط اداری
منبع: (مدیریت تحقیق سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ، 1388)
اشتغال فارغ التحصیلان هنرستانهای فنی و حرفه ای
آموزش های فنی و حرفه ای فعالیتهایی است که فرد را برای احراز مشاغل فنی و حرفه
ای آماده میکند و کارایی او را در انجام چنین مشاغلی افزایش میدهد. بنابراین برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف فنی و حرفه ای به دلیل کار در کارگاههای مختلف و آشنایی با دستگاهها و ابزار آلات فنی و صنعتی و نحوه استفاده از آنها، زمینه کاریابی و اشتغال بیش از سایر رشته ها می باشد و این نوع فارغ التحصیلان می توانند با کار در کارخانجات تولیدی و مراکز خدماتی، شرکتها، ادارات و یا با تاسیس کارگاههای خصوصی و تعاونی های تولیدی، مشغول به کار شوند.(جلیلی، 1389، ص 113).
مشکلات عمده سیستم آموزش فنی و حرفه ای ایران در ارتباط با اشتغال فارغ التحصیلان ناشی از عدم کیفیت و ارتباط برنامه های آموزش فنی و حرفه ای با نیاز بازارکار، فقدان استانداردهای ملی صلاحیت حرفه ای وعدم ارتباط آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی و غیر رسمی است. این امر به پراکندگی مدیریت آموزشهای فنی و حرفه ای در سطح کشور و ساختار نامنظم و از هم گسیخته آن، عدم پاسخگویی برنامه های آموزشی به بازار کار (یعنی طیف و دروس نامناسب برنامه آموزشی) و مکانیزم غیر موثر تضمین کیفیت داخلی و خارجی سیستم آموزش فنی و حرفه ای ایران در مقایسه با استانداردهای کشورهای با درآمد متوسط پایین برمی گردد(چهاربند1388،ص 37).
اطلاعات بازار کار یک عنصر ضعیف در سیستم فعلی است و برنامه ریزی و ارزیابی جهت تدوین سیاستها و مدیریت آموزش به ندرت مشاهده می شود. توانایی رهگیری وضعیت فارغ التحصیلان موسسات آموزشی جهت‌ بررسی اشتغال‌ و بهره‌گیری‌ از مهارت آنها‌ و نیز دریافت‌ ارزیابی کارفرمایان
‌ از کیفیت‌ و تناسب آموزش در جهت طرحهای سرمایه گذاری آینده و پیامدهای آموزش مهارتی
و همچنین ظرفیت تحلیل اطلاعات موجود در رابطه با عرضه و تقاضای نیروی کار وجود ندارد. در حال حاضر‌ هیچ‌ پیگیری‌ رسمی از مهارت آموختگان‌ به عمل نمی‌آید‌ تا مشخص‌ شود آیا استخدام‌ شده‌اند‌
و یا آن مدرکی‌ که گرفته‌اند نیاز آنها را برای‌ احراز شغل‌ بر طرف می‌کند یا نه ؟
با وجود رقم بالای بیکاری، کارفرمایان از عدم تناسب میان مهارتها و نیازهای بازار کار خبر می دهند به عبارت دیگر، هیچ سنخیتی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد. میزان اطلاعات ارگانهای عرضه کننده آموزشهای فنی و حرفه ای در مورد بازار کار بسیار محدود و اندک است به همین دلیل در طراحی بلند مدت و میان مدت موفقیت چندانی حاصل نمی شود. در حال حاضر هیچکدام از وزارتخانه ها در گردآوری و پخش اطلاعات بازار کار در میان سایر سازمانها و ارگانها نقشی ندارند.
داده ها نشان میدهد که فارغ التحصیلان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و نظام رسمی آموزشی (دوره متوسطه و کاردانی) دریافتن شغل مناسب با مشکل مواجه اند(اگر چه وضع آنها از نظر اشتغال از سایر فارغ التحصیلان دوره متوسطه نظری بهتر است). نتایج مطالعات محدود که اخیراً توسط وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور انجام شده نشان میدهند که تقریباً 30 درصد فارغ التحصیلان توانسته‌اند پس از گذراندن دوره مربوطه؛ شغلی صرف نظر از مرتبط یا غیر مرتبط با دوره آموزشی که گذرانده اند بیابند. بطور کلی نتایج گزارشات حاکی از نقش کمرنگ دستگاههای عرضه کننده آموزشهای فنی و حرفه ای در بهبود اشتغال و توسعه اقتصادی می باشد.(چهاربند، 1388، صص 34-29).
البته نباید این حقیقت را نادیده گرفت که مسیر اشتغال برای هنرجویان فارغ التحصیل از مراکز آموزش فنی و حرفه ای هموارتر از سایر فارغ التحصیلان دوره متوسطه می باشد مخصوصاً در مشاغل آزاد و خویش فرما (علی رغم نیاز آنها به یک نفر استادکار در کوتاه مدت) از مجموع 774186 نفر جوینده کار که به مراکز کاریابی مراجعه نموده اند 143237 نفر، معادل 5/18 درصد دارای مدرک فنی و 352411 نفر معادل 5/45 درصد دارای مدرک غیر فنی بودند با مشاهده آمار و ارقام مشخص می شود که میزان بیکاری در بین افرادی که دارای مدرک فنی هستند به نسبت خیلی پایین تر است(کریمی، 1388، ص 85). در حال حاضر حدود 60درصد از دانش آموختگان مراکز فنی و حرفه ای و کاردانش به دلیل نداشتن مهارت لازم در مشاغل غیر مرتبط مشغول به کار شده اند و 30 تا 40 درصداز این دانش آموختگان در رشته هایی تحصیل کرده اند که بازار کار از آن اشباء شده است . همچنین به دلیل استاندارد نبودن آموزش ها و نامناسب بودن این آموزش ها با نیاز صنایع و کارخانه ها 70 درصد دانش آموختگان مراکز فنی و حرفه ای و دانشگاه های علمی – کاربردی در بدو استخدام نیاز به آموزش داشته اند (ریحانی ،گزارش کمسیون آموزش مجلس ، 1390)
جدول 3-2گزارش آمار‌ مربوط به نیروی‌ کار ایران‌ در سال 1387
بیسواد
ابتدائی
راهنمایی
متوسطه نظری
دیپلم و فوق دیپلم فنی و حرفه ای
کارشناسی
کارشناسی ارشد و بالاتر
جمع کل
8/2 میلیون نفر
7 میلیون نفر
9/4 میلیون نفر
2/0 میلیون نفر
5 میلیون نفر
2/1 میلیون نفر
5/2 میلیون نفر
5/23 میلیون نفر
روند توسعه کمی هنرجویان در رشته های فنی و حرفه ای
تحولات اقتصادی دهه 1350 که با افزایش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی آغاز شد تاثیر بسیاری بر افزایش توجه دولت به آموزشهای فنی و حرفه‌ای گذاشت. افزایش درآمد حاصل از فروش نفت باعث افزایش تقاضا برای خرید کالاهای سرمایه ای از خارج و تاسیس کارخانه های مختلف
در داخل کشور شد. توسعه کارخانه ها ،نیاز به نیروی انسانی ماهر در بازار کار را به شدت افزایش داد. بخش عمده ای از این تقاضا از طریق استخدام متخصصان وکارگران خارجی پاسخ داده شد و برای تامین کمبود نیروی مورد تقاضا، مدارس فنی و حرفه ای در سطح دیپلم (هنرستانهای فنی ) و فوق دیپلم (انستیتوهای تکنولوژی) در سطح کشور گسترش یافتند. این امر موجب تغییر در ترکیب جمعیت دانش آموزی دوره متوسطه شد به نحوی که دانش آموزان رشته های فنی و حرفه ای که در سال 1351 -1350 فقط 4% جامعه دانش آموزی در مقطع متوسطه را تشکیل می دادند در سال 57 -1356 به 6/23 درصد ارتقا یافتند. به رغم رشد مزبور تعاملی میان آموزش فنی و حرفه ای، با بخش صنعت ایجاد نشد و محتوای آموزش با نیازهای صنعت منطبق نگردید، از این رو نظام آموزش فنی و حرفه ای چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی توانایی پاسخگویی به نیازهای کشور در بخش صنعت، خدمات و کشاورزی را به دست نیاورد. (محمدعلی، صراف؛ 1388، ص 12-11).
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود اقدامات به عمل آمده در حیطه آموزشهای فنی و حرفه ای و توجه زیاد به آشناسازی دانش آموزان با محیط کار و برقراری ارتباط بین صنعت و آموزش بعنوان مثال اجرای طرح کاد در دوره متوسطه و احیای طرح هنرستانهای جوار کارخانه ای در آموزش فنی و حرفه ای این اقدامات نتوانست در جذب دانش آموزان به این نوع آموزشها موفق باشد و علت آن عدم مشارکت جدی و تعاملی بخش صنعت با آموزشهای فنی و حرفه ای می توان ذکر کرد. (جابری، صفا، 1384، ص 110)
هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان به علت کمبود شدید مشاوران و راهنمایان تحصیلی
و شغلی شایسته به شکل صحیحی انجام نمی شود و در نتیجه موجب عدم هماهنگی و سازگاری نظام آموزش و پرورش با نیازهای فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی جامعه می شود و نهایتاًٌ محصول نظام آموزش و پرورش هزاران دانش آموز دیپلمه است که راهی جز ورود به دانشگاه برای موفقیت خود نمی بینند. در سال تحصیلی 68 – 1367 نسبت دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس فنی و حرفه ای کشور نسبت به کل دانش آموزان دوره دبیرستان (عمومی و فنی و حرفه ای) 72/14% بود. توزیع دانش آموزان دوره دبیرستان در این سال به شرح جدول زیر است.(سرکارآنی، 1382، ص 376- 375)
جدول 4-2درصد دانش‌‌آموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه
نوع مدرسه

درصد دانش آموزان مشغول به تحصیل
1ـ دبیرستانهای عمومی (نظری)
28/85 درصد
2ـ هنرستانهای فنی
93/7 درصد
3ـ مدارس بازرگانی و حرفه ای
17/6 درصد
4ـ هنرستانهای کشاورزی
62/0 درصد
و در انتهای دهه 1360 نیز با افزایش جمعیت دانش‌آموزی و محدود شدن رشته‌های بازرگانی
و خدمات سهم درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای سیر نزولی پیدا کرد به طوری که در سال تحصیلی 1370ـ 1369 به 6/12 درصد رسید.
اما در دهه‌های 1370 و 1380 آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مجددا رشد قابل توجهی پیدا کردند به طوری که در حال حاضر حدود یک سوم از فارغ التحصیلان پایه‌های دوم و سوم دبیرستان را دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای تشکیل می‌دهند. (صراف ، 1388 ، ص 12)
با طراحی نظام جدید متوسطه و با توجه به اهمیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در توسعه اقتصادی کشور و همچنین اشتغال جوانان سعی شد که جهت‌گیری نظام آموزش متوسطه به سمت آموزش‌های
فنی و حرفه‌ای با هدف آموزش فنون و مهارتهای مورد نیاز جامعه باشد و با تاسیس شاخه کاردانش تعداد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش افزایش قابل توجهی داشت و این رقم در سال 80ـ 1379 به 3/28 درصد رسید که سهم رشته‌های فنی و حرفه‌ای 13 درصد و کاردانش 15 درصد بود (جابری صفا، 1384، ص 110)
در سال تحصیلی 88 ـ 1387 تعداد دانش‌آموزان دوره متوسطه 021/500/3 نفر بود که 958/824/1 دانش‌آموز پسر و 063/675/1 دانش‌آموز، دختر بودند. از این تعداد 956/354/1 نفر در پایه اول متوسطه مشغول به تحصیل بودند. 945/416/1 نفر در شاخه متوسطه نظری،214/314 نفر در شاخه فنی و حرفه ای و

                                                    .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *