رشته حقوق

پایان نامه حقوق درباره : قوانین حمایتی

دانلود پایان نامه

قیمت محصولات مشتمل به اختراع است که منجر به افزایش قیمت‌ها در کشورهای در حال توسعه می‌شود که با فقر و تورم دست به گریبان هستند.
این استدلال با آنچه در بخش سوم تحت عنوان کارکردهای نظام حق اخترع آمد پاسخ داده می‌شود. با این حال در مباحث این گفتار برای تأکید بیشتر نکاتی را به طور خاص متذکر می‌شویم:
مبحث اول ـ منطق نظام حق اختراع

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

همان طور که گفتیم، منطق نظام حق اختراع می‌گوید اگر با وضع قواعد لازم الاجرا، فعالیت در یک حوزه خاص مانند زیست‌فناوری را سودآور کرده و نسبت به آن انگیزه‌های مالی قوی ایجاد کنیم، این امر به جذب فعالیت‌های خلاقانه و نیز فعالیت‌های اقتصادی به آن حوزه منجر خواهد شد. رقابت حاصله، به افزایش تولید علم و فناوری منجر شده و ما را به هدف رشد صنعت زیست‌فناوری و رونق اقتصادی حاصل از آن می‌رساند.
فرآیند فوق به طور حتم در کشورهایی که دارای شرایط ذیل هستند قابل دست‌یابی است:
امکان فعالیت بخش خصوصی وجود دارد،
از نیروی انسانی متخصص برخوردارند،
دارای زیرساخت‌های لازم مانند آزمایشگاه‌های مجهز هستند،
به علت جمعیت کافی، بازار بالقوه داخلی مناسبی دارند و
دسترسی به سرمایه در آنها ممکن است.
علاوه بر این باید به دو نکته دیگر نیز توجه داشت:
اول، آنکه بهترین مخترعان و ذهن‌های خلاق و نخبه به کشورهایی مهاجرت می‌کنند که قوانین از آنها حمایت می‌کند، در این صورت جوامعیکه در آنها حمایت‌ها ضعیف است از پدیده فرار مغزها رنج خواهند برد و این امر آنها را از ارزشمندترین عامل پیشرفت محروم خواهد کرد. در کشور ما نیز نگاهی به آمار وضعیت دانشجویان رشته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران منعکس کننده مهاجرت هشتاد درصدی آنان به کشورهای غربی در اثر عدم همین حمایت‌ها است.
دوم آنکه رشد کشورهای در حال توسعه مستلزم میزان بالایی از سرمایه‌گذاری خطرپذیر است، در حالیکه ضعف قوانین حمایتی جرأت سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در حوزه‌های وابسته به حمایت‌های حقوقی از سرمایه‌گذار داخلی و خارجی می‌گیرد. بدون نظام قوی حمایتی، هیچ شرکت صاحب فناوری برای افشای فناوری‌های خود یا سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات و توسعه رغبت نشان نمی‌دهد. لذا اساسی‌ترین شرط برای فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری، ایجاد فضایی امن در برابر سرقت‌های علمی است. بررسی‌های انجام شده روی شرکت‌های مطرح حوزه‌های مرتبط با زیست‌فناوری نیز نشان می‌دهد نظام ضعیف حمایتی علاوه بر کاهش میزان سرمایه‌گذاری‌ها بر ترکیب سرمایه‌گذاری‌ها نیز تأثیر زیادی دارد. به طور مثال، صنایع تجهیزات حمل و نقل و غذاییکم‌ترین و صنایع شیمیایی و دارویی بیشترین تأثیر را از ضعف یا قوت نظام حق اختراع می‌پذیرند.
مبحث دوم ـ کارایی نظام حق اختراع در کشورهای مشابه
این استدلال‌ها به این حقیقت توجه ندارند که آنهایی که ضعیف‌ترین حمایت از مالکیت‌های فکری را دارا هستند، همان جوامع فقیرند. تصور غالب این است که اغلب کشورهای با فضای خلاقیت و ابتکار قوی (خالقان فناوری جهان) از ابتدا حامی برقراری نظام قوی مالکیت فکری بوده‌اند و کشورهای فاقد فضای خلاقیت و ابتکار ضعیف‌تر (مصرف کنندگان فناوری) همواره فاقد نظام حمایتی قوی بوده‌اند، زیرا تصور می‌کنند این وضعیت آنان را قادر می‌سازد به اختراعات توسعه یافته در سایر کشورها بدون پرداخت حق امتیاز دسترسی داشته باشند. در حالی که چنین سیاستی منافع کوتاه مدت یعنی مصرف ارزان‌تر فناوری را فدای منافع بلند مدت یعنی ترغیب نوآوری از طریق جلب فعالیت‌های خلاقانه و سرمایه‌های داخلی و خارجی به سمت حوزه‌های مختلف علم و فناوری می‌کند. بنابراین باید دو نکته ذیل را در این باره خاطر نشان کرد.
اول آنکه این استدلال که نظام حق اختراع با اقتصادهای در حال توسعه و اهداف آنها ناهماهنگ است، بر این پایه استوار است که می‌توان از نظام اقتصاد بین‌المللی خارج شد و هم زمان به تمامی اهداف اقتصادی دست یافت. این تصوری صحیح به نظر نمی‌رسد. در حقیقت، نظام حق اختراع یکی از عناصر مهمی است که بازیگران عرصه تجارت و اقتصاد در روابط خود در نظر می‌گیرند. برای نمونه، شرکت نوارتیس اخیرا بدون مراجعه به دادگاه تجدید نظر برای اعتراض به رأی اداره ثبت اختراعات هند مبنی بر خودداری از اعطای ورقه اختراع به داروی گلیوک تهدید کرد در صورت عدم حمایت، تمامی صدها میلیون دلار سرمایه‌گذاری خود در بخش تحقیقات و توسعه هند را به کشورهای دیگر هدایت خواهد کرد. همچنین زمانی که نیوزلند به شرکت آسترا زنکا برای کاهش قیمت داروی زولادکس فشار آورد، پاسخ این شرکت تهدید به خروج از بازار نیوزلند بود. در گفتار دوم از فصل دوم همین بخش ضمن ذکر نمونه‌های عینی به نظرسنجی اشاره کرده‌ایم که مطابق آن میزان حمایت یک کشور از مالکیت‌های فکری تأثیری اساسی بر تصمیم‌گیری شرکت‌های دارویی و شیمیایی مهم آلمان، امریکا و ژاپن، برای سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات و توسعه در کشور مقصد دارد.
دوم آنکه، باید پذیرفت بدون وجود حمایت‌های قانونی از حق اختراع، صنایع بومی نخواهند توانست هیچ گونه رشد علمی نوآورانه را تجربه کنند و از این طریق قدم در راه بازارهای جهانی و تولید و اشتغال زایی در مقیاس‌های بالا بگذارند، امری که کشورهای در حال توسعه به شدت به دنبال آن هستند. بسیاری از نمونه‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد چندین کشور در حال توسعه، برخی بهتر و برخی ضعیف تر، نظام حق اختراع خود را با مهارت مدیریت کرده و از آن برای تسریع رشد اقتصادی بهره برده‌اند. ورقه های اختراع ابزار قدرتمند رشد اقتصادی هستند و نقش دولت‌ها و سیاست‌گذاران کشورها در استفاده از این قدرت با اتخاذ سیاست‌های تقویت و اصلاح نظام حق اختراع برای پیشرفت و توسعه، اساسی است. نتایج یک مطالعه بر روی 18 کشور در حال توسعه نشان می‌دهد تقویت نظام حق اختراع به لحاظ وجود زیرساخت‌های لازم، تأثیر مثبتی بر فرآیند تحقیقات و توسعه و تولید علم و فناوری داشته است. در این فصل و فصل آتی تجربیات برخی اقتصادهای موفق در این رابطه بیان شده است که مطالعه و بررسی آن به عنوان الگوی سیاست‌گذاری‌های آینده مفید است.
مبحث سوم ـ عدم وابستگی صنعت زیست‌فناوری

دسته‌ای از مخالفان حمایت از اختراعات زیست‌فناوری معتقدند وجود چنین نظام حمایتی به دلیل اینکه تعداد اختراعات در داخل کشور نسبت به تعداد اختراعات خارجی در این حوزه قابل توجه نیست، در واقع حمایت از منافع دیگر کشورهای مطرح این حوزه است. این در حالی است که منطق نظام حق اختراع می‌گوید اگر شرایط رشد بالقوه در هر حوزه علمی و فناوری وجود داشته باشد، وجود نظام قوی حمایتی در آن حوزه الزامی است. برای نمونه نظام اقتصادی به گونه‌‌ای باشد که بخش خصوصی بتواند آزادانه فعالیت کند، از حمایت‌های دولت برخوردار باشد و دسترسی به سرمایه ممکن باشد. همچنین زیرساخت‌هایی چون نیروی انسانی متخصص و آزمایشگاه‌های مجهز و مانند آن فراهم باشد.
به نظر می‌رسد تمامی پتانسیل‌های لازم در صنعت زیست‌فناوری کشور برای آغاز پیشرفت و توسعه ‌این کشور فراهم است. مبنای اقتصادی دولت بر پایه بازار آزاد بنا نهاده شده و از فعالیت بخش خصوصی حمایت می‌شود. در عمل نیز هم اکنون حدود 85 شرکت در عرصه زیست‌فناوری فعالند که برخی از آنها دارای بخش تحقیقات و توسعه مخصوص به خود هستند و پتنت‌های خود را تجاری‌سازی کرده‌اند. این پتانسیل‌ها بدون وجود یک نظام قوی حمایتی هیچ گاه به رشد جهشی مورد انتظار مسئولان و سیاست‌گذاران این عرصه بدل نخواهد شد. کما اینکه تا کنون نیز که پنج سال از تنظیم سند توسعه زیست‌فناوری می‌گذرد، رشد این صنعت بسیار کند بوده و اهداف سند برآورده نشده است.
مبحث چهارم ـ سرزمینی بودن نظام مالکیت فکری
بر اساس اصل سرزمینى بودن، اعتبار یک حق محصور در سرزمینى است که حکومت آن به قوانین اعتبار بخشیده است. بر اساس این اصل که در نتیجه ارتباط خاص میان حاکمیت، حقوق اموال و سرزمین شکل می‌گیرد و از ابتدای ظهور مالکیت‌های فکرى بر آن حاکم بوده است، اگر پدیدآوردنده، در یک کشور حق مالکیت فکرى به دست آورد، این حق در کشور دیگر اعتبار نخواهد داشت. این در حالی است که در مورد سایر اموال منقول و غیرمنقول، حقوق مکتسبه افراد در کشور تابعه آنها در سایر کشورها نیز محترم شمرده می‌شود. با این حال، ماهیت خاص مالکیت‌های فکری و اختلاف در منشأ مشروعیت آن باعث شده است احکام سایر اموال در مورد آن اعمال نگردد.
برخی نویسندگان معتقدند تصریح به «اصل رفتار ملی» در معاهداتی چون کنوانسیون برن، کنوانسیون پاریس و بعدها موافقت‌نامه تریپس، در حقیقت به علت حاکمیت اصل سرزمینی بودن مالکیت فکری و برای نفی آن در بین اعضای این معاهدات است. یکی از نمونه‌های نگرش داخلی و سرزمینی به مالکیت‌های فکری قانون کپی‌رایت آمریکا مصوب 1790 است که فقط از کپى‌رایت شهروندان و ساکنان آمریکا حمایت مى‌کرد و کپى‌رایت اتباع کشورهای دیگر را به رسمیت نمى‌شناخت و حتى به سرقت آنها تشویق مى‌کرد. در نتیجه، ناشران آمریکایى به راحتى اثر فکرى دیگران را منتشر می‌کردند.
با وجود این که اصل سرزمینی یکی از عناصر اساسی مالکیت فکری به شمار می‌رود، به مرور دولت‌ها دریافتند اگر حقوق فکری بیگانگان را معتبر نشمارند، منافع آنها کمتر تأمین خواهد شد. لذا به امیدآن که حقوق اتباعشان در دیگر کشورها محترم شمرده شود و از این طریق منافع خود را تأمین کنند، از قرن نوزدهم با تأسیس معاهدات مختلف سعی شد، اصل رفتار ملی جایگزین اصل سرزمینی شود. از همین رو، گرایش به همکارى بین‌المللى در میان دولت‌هافزونى یافت و کشورها به دوره بین‌المللى حمایت از مالکیت فکرى قدم گذاشتند. در این دوره، با توجه به ماهیت میثاق‌ها از یک سو و افزایش تعداد کشورهاى در حال توسعه از سوى دیگر، زمینه تنوعقوانین و فشار مضاعف کشورهاى در حال توسعه که بر عنصر سرزمینی مالکیت فکری با استناد به حق بر توسعه تأکید می‌کردند، فراهم آمد.
اگر کسی ادعا کند به علت اینکه اکثر اختراعات در برخی حوزه‌ها در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود، حمایت از نوآوری‌ها در این حوزه‌ها منافع ملی ما را تأمین نمی‌کند، باید گفت به استناد اصل سرزمینی هیچ کشوری ملزم نیست همان حمایتی را برای اتباع کشورهای خارجی در نظر بگیرد که برای اتباع داخلی در نظر می‌گیرد. بنابراین این ادعا بر فرض پذیرش الزاما به اثبات مدعا نمی‌انجامد. با توجه به این اصل، نظام حق اختراع ظرفیت آن را دارد که از نظر گستره و میزان حمایت با لحاظ منافع ملی تنظیم گردد.
البته همان طور که در بخش کارکردهای نظام حق اختراع آمد، یکی از کارکردهای مهم نظام قوی حمایتی جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به بخش تحقیقات و توسعه حوزه مورد حمایت در کشورهایی است که ظرفیت آن را دارند و نمونه‌های آن نیز بیان شد. لذا نباید تحت تأثیر برخی متون ترجمه‌ای و بدون تحلیل و بررسی شرایط بومی کشور این چنین موضع‌گیری مطلق را اتخاذ کرد.
فصل دوم:
کارکردهای اختصاصی نظام حق اختراع در توسعه زیست‌فناوری
گفتار اول ـ زیست‌فناوری، یک فناوری کلیدی
حکم دادگاه عالی امریکا در سال 1980 که یک باکتری دست‌ورزی شده را قابل ثبت اعلام کرد نقطه عطفی در تاریخ زیست‌فناوری است. این حکم راه را برای اصلاح مقررات در راستای قابلیت ثبت اختراعات زیست‌فناوری در امریکا و سایر کشورهای جهان باز کرد و در نهایت با پذیرش آن در موافقت‌نامه تریپس در اغلب کشورها جریان یافت. از آن تاریخ شتاب روزافزون پیشرفت صنعت زیست‌فناوری و درآمدهای ناشی از آن آغاز شد وتوالی‌یابی ژنوم انسان و پیشرفت‌های حاصل در ژنتیک و… آجرهای صنعت پیشتازی را تشکیل دادندکه تحت عنوان فناوری قرن 21 با چشم اندازی افسانه ای در حال ظهور است.در سال 2008 شرکت‌های امریکایی 50.3 میلیارد دلار تنها در تحقیقات و توسعه زیست‌فناوری دارویی سرمایه‌گذاری کردند که 2900 داروی در مرحله pipeline نتیجه آن است.
در این میان، کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل عدم حمایت از اختراعات زیست‌فناوری در قوانین اتحادیه اروپا به طور محسوسی از این قافله عقب ماندند. اتحادیه اروپا، که تحت تأثیر عناصر قدرتمندی چون اخلاق گرایان و سازمان‌های غیردولتی زیست محیطی و حقوق بشری، در برابر قانونی‌کردن ثبت اختراعات زیست‌فناوری مقاومت میکرد، برای جبران عقب ماندگی صنایع زیست‌فناوری خود وادار به تصویب دستور العمل ثبت اختراعات زیست‌فناوری در سال 1998 شد. پس از آن شرکت‌های زیست‌فناوری اروپایی توانستند به سرعت فاصله خود را با امریکا و ژاپن کم کنند، اگرچه تا کنون موفق به از بین بردن این فاصله نشده اند. تجربه اتحادیه اروپایی نشان می‌دهد، سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران باید به طور مستمر نظام حق اختراع را در رابطه با پیشرفت‌های سریع فناوری بازنگری نمایند تا بتوانند توازن لازم را میان منافع دارندگان ورقه اختراع و جامعه حفظ کنند.
گفتار دوم ـ تحقیقات و توسعه در زیست فناروی: سرمایه‌گذاری پرخطر
از ویژگی های صنعت زیست‌فناوری، نقش پررنگ و اساسی بخش تحقیقات و توسعه در آن با هزینه‌های بسیار بالا است. از سوی دیگر، اختراعات زیستی به طور خاص نسبت به سرقت حساس اند چرا که پس از کشف و یا اختراع با هزینه‌های بالا، به راحتی و با هزینه کمی قابل کپی برداری‌اند. از این جهت، وجود یک تضمین قوی برای بازگشت سرمایه، آشکارا بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مرتبط با این صنعت تأثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال، با شروع حمایت نظام حق اختراع از محصولات دارویی در دهه 1980 در کره جنوبی، شرکت‌های داروسازی داخلی به طور چشم گیری سهم خود را در بازار این کشور افزایش دادند. در بعد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیز همین تأثیر وجود دارد. بنابر یک نظرسنجی از شرکت‌های دارویی و شیمیایی پیشرو در آلمان، امریکا و ژاپن، این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند میزان حمایت یک کشور از مالکیت‌های فکری تأثیری اساسی بر تصمیم‌گیری آنها در سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات و توسعه در آن کشور خواهد داشت. به طور مثال، در پی تقویت قوانین و نظام حق اختراع مکزیک در سال 1991، سرمایه‌گذاری شرکت‌های امریکایی در بخش تحقیقات و توسعه صنایع دارویی این کشور به بیش از دو برابر افزایش یافت. انتقال فناوری و ترغیب صدور مجوزهای بهره‌برداری از آن جهت موجب موفقیت صنعت زیست‌فناوری است که شرکت‌های کوچک و نوپا را قادر می‌سازد با استفاده از نظام حق اختراع، از مزیت‌های متقابل در مذاکرات تجاری فارغ از فضای رقابت بازار، برخوردار شوند.
البته اهمیت شناسایی و حمایت از حقوق مالکیت فکری در خصوص فناوری‌های زیستی به علت هزینه‌های بالای تحقیقات و توسعه در آن بسیار بارزتر از سایر حوزه‌ها است. برای آنکه چرخه تحقیقات و توسعه و تجاری سازی یک محصول زیست‌فناوری مانند داروهای زیست‌فناوری تکمیل شود، 10 الی15 سال زمان و هزینه ای معادل 1.2 میلیارد دلار لازم است و سالانه نیز افزایش قابل‌توجهی می‌یابد به طوری که در سال 1997، 318 میلیارد دلار بود. 75 درصد از این هزینه به میزان بالای شکست در آزمایش فرمول‌های مختلف با توجه به معیارهای پیچیده صنعت داروسازی است. سازمان تولید کنندگان و موسسات تحقیقاتی دارویی امریکا در گزارش سال 2009 خود با بررسی چالش‌های تحقیقات و توسعه زیست‌فناوری هزینه‌های آن را بسیار بالا اعلام کرده است. مجموعه ای از موانع پیچیده مانند نهادهای نظارتی، در برابر عرضه یک محصول جدید در بازار قرار دارند به طوری که تنها یکی از پنج هزار ترکیب دارویی قادر است به بازار تجاری راه یابد و سوددهی آن باید به میزانی باشد که میلیاردها دلار هزینه صرف شده برای چهار هزار و نهصد و نود و نه محصول شکست خورده را نیز تأمین کند. و

مطلب مشابه :  استان مازندران

از همین رو است که گفته می‌شود (مطابق آمارهای بانک جهانی) در صورت عدم حمایت قوی و مؤثر از مالکیت فکری 65 درصد

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید