رشته حقوق

ویژگی های اخلاقی

دانلود پایان نامه

بر اساس این نظریه در محدوده اسلام اگر گروه‏هایى از صحابه هر یک بر علیه دیگر سخن گفته یا علیه دیگرى جنگ نمودند ما باید ساکت باشیم و چیزى نگوییم؟ در این صورت نسل‏هاى بعدى از جمله نسل امروز متحیر و سرگردان مى‏شوند که آیا حق در طرف على(علیه السلام) است که روش او را الگو قرار دهیم یا معاویه و کسانى که با على(علیه السلام) جنگیدند؟ چنان‏که در روش‏هاى عبادى آنان نیز این پرسش مطرح مى‏شود. پس نظریه عدالت، سرگردانى و تحیر، جهالت و نادانى را نسبت به پیشینیان و از جمله شناخت حق و باطل در پى خواهد داشت.
5 . نظریه عدالت صحابه تمام آداب و رسومى را که در عصر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و خلفا وجود داشت از میان برد. چرا که این نظریه به صحابه آزادى مى‏داد رسوم و نظریه‏هایى که نه در زمان پیامبر و نه در دوران خود خلفا وجود داشت، بلکه چون این نظریه در عصر محدثان پدید آمده بود با این نگاهى که به صحابه نگریسته مى‏شود که هر یک از آنان هر کارى انجام دهند حق است هر فردى از صحابه فرصت مى‏یابد تا در هر مسأله دخالت کند و گناهى بر آنان نیست و هیچ کس هم حق ردّ سخن صحابه را ندارد، از این‏رو این نظر، تحول و دگرگونى بسیار بنیادى خطرناک در اسلام پدید آورد.
6 . بر اساس نظریه عدالت صحابه چاره‏اى نداریم که خطا و لغزش‏هاى صحابه را توجیه و تأویل نموده
به گونه‏اى که به حیثیت و مقام آنان خدشه‏اى وارد نشود، در صورتى که تأویل رفتار و گفتار آنان در صورتى معقول است که با قرآن و سنت مطابقت داشته باشد. یکى از توجیهات اعمال صحابه اجتهاد
است و مى‏گویند، هر چند داراى اشتباه بوده‏اند، ولى چون اجتهاد کرده‏اند اجر و پاداش دارند. در صورتى که توجیه اجتهاد هیچ گونه دلیل شرعى ندارد چنان‏که هیچ گونه اجتهادى در برابر نصّ ارزش و اعتبارى ندارد. اگر اجتهاد از نگاه پیروان نظریه عدالت صحابه توجیه شرعى داشته باشد بایستى اجتهاد کسانى را که در برابر خلفاى ثلاثه ایستادند و دو تن از آنان را به قتل رساندند نیز توجیه‏پذیر باشد!چرا کسانى را که در برابر ابوبکر، عمر و عثمان قیام کردند فاسق و گاهى مرتد مى‏دانند ولى جنگ‏طلبان در برابر على(علیه السلام) را مجتهد؟! یکى از آثار بسیار تأسف‏بار نظریه عدالت صحابه همین نکته است که امروز طرفداران عدالت همه صحابه با آن روبرو هستند.
7. یکى از آثار منفى این نظریه آن است که روح تحقیق و رشد اندیشه را از بین مى‏برد. چون جا براى هیچ پرسشى باقى نمى‏گذارد که چرا فلان صحابه فلان اشتباه و غلط را انجام داده است؟! چرا بدون مشورت با على اهل‏بیت (علیهم السلام) در سقیفه اجتماع نمودند؟! چرا ابوبکر و… از همه صحابه برترند؟ و چرا صحابه حق داشته باشند از یکدیگر انتقاد نمایند بلکه به جنگ یکدیگر بروند، ولى ما مسلمانان نسل‏هاى بعد حق کوچک‏ترین سؤالى را درباره اعمال و رفتار آنان نداشته باشیم؟ و چرا صحابه در رفتار خود بر علیه یکدیگر و کشتن همدیگر حق اجتهاد داشته باشند ولى هیچ یک از علماى نسل‏هاى بعدى حق اجتهاد در انتقاد از آنان نداشته باشد؟ و ده‏ها پرسش دیگر که مى توان با بهره‏گیرى از قرآن و سنت درباره آن به تحقیق پرداخت، پیروان این نظریه مى‏گویند آنچه صحابه انجام داده‏اند مورد قبول است.
از این‏رو مسأله خلافت و چگونگى شکل‏گیرى آن مانند این در مواردى از این قبیل که آیا بیعت مسلمانان با خلیفه به چه صورت باید باشد، کدام یک از صحابه افضل‏اند و همچنین استدلال پیروان این نظریه براى اثبات مسایل فقهى از قبیل بدعت جماعت در تراویح، طلاق ثلاث و مانند آن که به عمل و رفتار خلفا و صحابه استناد مى‏شود چه مى‏شود؟ در صورتى که اثبات مسایل دینى و مذهبى به اعمال و رفتار صحابه با مشکل دور و تناقض روبرو مى‏شود، چرا که اثبات یک نظریه علمى و فقهى باید بر پایه قرآن و سنت نبوى باشد نه بر اساس رفتار و گفتار صحابه که خود رفتار و گفتار آنان نیازمند دلیل مى‏باشد. چنان‏که در گذشته بیان شد.بنابراین عدالت صحابه به معنایى که اهل‏سنّت معتقدند، نه موافق شرع است و نه موافق عقل، چون عقل نمى‏پذیرد به مجرد ملاقات شخصى با پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) هر چند مدت آن اندک باشد آن شخص را عادل کند، با توجه به این که هیچ رابطه‏اى بین مصاحبت و عدالت نیست بلکه هر کدام یک حقیقت جداگانه‏اى است و به دلایل قرآنى و روایى که بیان گردید این امر از نظر شرع جایز نیست.
فصل دوم
زندگی نامه انس بن مالک
شناخت سیره و احادیث صحیح پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) وظیفه مهمی است که توجه به آن اهمیت ویژه ای دارد. چرا که متاسفانه در برخی از کتاب ها روایاتی در مورد شخصیت پیامبر ذکر شده که کاملا از نظر عقل و نقل اشتباه است یا از قول پیامبر روایاتی نقل شده که هیچ مبنای درستی ندارد. یکی از راه های شناخت احادیث صحیح از احادیث نادرست، بررسی راویان حدیث است.
یکی از این راویان انس بن مالک است که یکی از پرشمارترین راویان حدیث است. در این فصل برآنیم تا با شخصیت او در دوره های مختلف زندگی اش آشنا شویم.
1. 2 نام و کنیه
انس بن مالک بن نضر بن ضمضم بن زید بن حرام بن جندب بن عامربن غنم بن عدی بن نجار بن ثعلبه بن عمر بن الخزرج بن حارثه انصاری خزرجی نجاری بصری خادم و یکی از صحابه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) بود. کنیه اش اباحمزه بود و به خاطر عمویش انس بن نضر، انس نامیده شد.
2. 2 خاندان
مادر انس ام سلیم بنت ملحان انصاری بود.
در زمان جاهلیت با مالک بن نضر پدر انس ازدواج کرد. مالک او را رها کرده به شام رفته و در همانجا از دنیا رفت. ابو طلحه انصاری که در تاریخ اسلام برای وی نقش آفرینی هایی را بر شمرده اند از ام سلیم خواستگاری کرد. ام سلیم به دلیل مشرک بودن ابوطلحه به وی جواب منفی داد . ولی در سخنی که انگیزه ابوطلحه را تحریک می کند به وی پیشنهاد داد که اسلام آوردن ابوطلحه را مهر خویش قرار دهد. بدین سان ابوطلحه مسلمان شد.
انس ماجرای خواستگاری ابوطلحه را چنین نقل می کند:
“وقتی ابوطلحه به خواستگاری مادرم آمد، مادرم به او گفت: تو مگر نمی دانی خدایی که عبادت می کنی از زمین می روید و فلان قبیله آن را می تراشند؟ او گفت بله. ام سلیم ادامه داد پس حیا نمی کنی که تکه چوبی خشک را می پرستی؟ اگر مسلمان شوی من مهری غیر از این از تو نمی خواهم. ابوطلحه مهلت خواست تا فکر کند و رفت. بعد از مدتی بازگشت و شهادتین را به زبان راند. “
ام سلیم جزء افرادی بود که در غزوات پیامبر شرکت داشت و از او حدیث نقل نموده است. انس نیز از ام سلیم بسیار حدیث نقل نموده است.
3. 2 همسر
سنت عرب بر چند همسری بود و انس نیز با توجه به تعداد زیاد فرزندانش دارای چند همسر است. اما در کتاب های تاریخی و اعلام زینب بنت جابر به عنوان همسر انس معرفی شده است. هرچند بعید نیست مطابق سنت زمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و شیوه اعراب، همسران دیگری هم برای انس بوده باشد.
به ویژه شمار فرزندان انس تردیدی نمی گذارد که وی چندین همسر داشته است. ولی به هرحال همسر وی این چنین معرفی شده است:
“زینب بنت جابر احمسیه که در زمان پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) به عقد انس در می آید. از ابوبکر حدیث نقل نموده است و عمویش عبدالله بن جابر احمسی از او روایت نموده است.”
4. 2فرزندان
از انس بن مالک هشتاد فرزند به جا ماند که هفتاد و هشت نفر آنها پسر و دو تن دختر هستند. در تاریخ نام دخترانش حفصه و ام عمرو ذکر شده است.البته خود انس معتقد است این تعداد فرزند به خاطر دعای پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به او عطا شده است.
5. 2خصوصیات اخلاقی
درباره ویژگی های اخلاقی انس اطلاعات چندانی گزارش نشده است ولی از لابلای متون بر می آید که وی شخصی پرکار، حسود و حریص بوده است. همراهی بلند مدت انس با پیامبر و کارهایی که پیامبر بر عهده وی می نهاد پرکاری وی را نشان می دهد.

مطلب مشابه :  شبکه های اجتماعی مجازی

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید