واقعیت مجازی و تحول دنیای بازاریابی

قبل از صحبت درباره موضوع اصلی این مطلب یعنی واقعیت مجازی و تغییر دنیای بازاریابی، لازمه در اول با معنی واقعیت مجازی آشنا شیم.

سرفصل محتوا

  • واقعیت مجازی چیه؟
  • واقعیت مجازی و بازاریابی
  • پتانسیل داستان سرایی و روایت فوق العاده ای
  • ابزاری واسه تقویت کمپینا
  • واقعیت اضافه

واقعیت مجازی چیه؟

واقعیت مجازی فناورییه که در اون محیطی مجازی در جلوی چشمون کاربر قرار میگیره و براساس حرکت سر و بدن اون محیط مجازی تعامل برقرار می کنه.

یعنی وقتی که یه فرد هدست واقعیت مجازی رو روی سر خود نصب می کنه، در جلوی چشمون خود محیطی رو میبینه که براساس تغییر موقعیت بدنش تغییر می کنه و ذهن آدم پس از یه مدت قبول می کنه که تو یه محیط واقعی قرار گرفته.

یه محیط واقعیت مجازی در هدست واقعیت مجازی به وسیله اپلیکیشنای اختصاصی اون به وجود میاد. بعضی از این محیطا به شکل گرافیک رایانه ای و سه بعدی هستن و یه سریای دیگه هم ویدئوها یا تصاویری ۳۶۰ درجه از محیطای واقعی هستن که از قبل فیلمبرداری شدن.

با این توانایی فناوری واقعیت مجازی میشه این امکان رو درست کرد تا افراد بتونن از امکانات و مکان شما خوب دیدن کنن.

بیشتر محیطای واقعیت مجازی در درجه اول، تجربه های دیداری هستن که از راه یه هدست واقعیت مجازی قابل مشاهده و تجربه هستن.

بعضی از اپلیکیشنا دارای اطلاعات حسی دیگری مانند تولید صدا هم هستن. محیطای مثل سازی شده می تونن مانند محیطای زندگی واقعی و یا به صورت به طور کامل متفاوت باشن مثل چیزی که در محیطای بازی دیده می شه.

واقعیت مجازی و بازاریابی

این روزا واقعیت مجازی از رشد زیادی برخورداره. در چند سال گذشته، بازار اون به سرعت در حال گسترش بوده.

شرکتای فناوری بزرگ، سرمایه های خیلی زیادی رو روی واقعیت مجازی انجام دادن و بازاریابان و بقیه دست اندرکاران دنیای سرمایه گذاری هم به اندازه ای انعطاف پذیر و آینده نگر هستن که به دنبال غولای فناوری، به دنیای پرهیجان واقعیت مجازی وارد شن.

سرمایه گذاری

انگار فیسبوک میلیاردها دلار سرمایه رو به فناوری اختصاصی واقعیت مجازی و برنامه های اجتماعی مربوط به VR اختصاص داده.

مطلب دیگر :
۵ روش برتر و پربازده برای بازاریابی SAASها

اونا امیدوارن که بتونن انقلابی در چگونگی ایجاد رابطه آنلاین بین کاربران به وجود بیارن. شرکت سونی میلیونا دلار سرمایه رو در بخش سخت افزار واقعیت مجازی خود با نام PSVR هزینه کرده و سود خوبی رو به دست آورده؛ اندازه سود اونا تا همین جا هم از انتظارات اولیه شرکت بیشتر بوده.

گسترش و منتشر کردن بیشتر واقعیت مجازی می تونه مفاهیم سنتی ارتباطات، بازاریابی و پیام رسانی رو دچار تغییر کرده و انگار به سمت بهتر شدن بفرسته.

سیستمای رسانه های اجتماعی هم می تونن به دنبال تغییر عمیق و پایه ای با تکیه به واقعیت مجازی باشن. بازاریابان و سرمایه گذاران دنیای فناوری هم به طور در حال افزایشی این روش جدید ارتباطی رو به کمپینای خود جذب می کنن.

البته ما هنوز به اون نقطه نرسیده ایم؛ اما تکنولوژی در حال مقرون به صرفه تر شدنه و از همین رو، به کار گیری اون از طرف افراد و سازمانای جور واجور هم زیاد می شه.

پتانسیل داستان سرایی و روایت فوق العاده ای

پتانسیل داستان سرایی واقعیت مجازی بی اندازه و حصره. بینندگان با هدستای VR می تونن رویدادهای زنده رو تماشا کنن، از کنسرتای برگزارشده در فضای باز لذت ببرن، یا ابعاد عجیبی در محل برگزاری کنسرت رو ببینن.

از همین روست که کریس شیر، مدیرعامل شرکت واقعیت مجازی Within، در وصف این فناوری اعلام می کنه: واقعیت مجازی، دستگاهی واسه همدلی در حد نهاییه. این تجربیات بالاتر از یه فیلم مستند معمولیه. اونا نقطه عطفی در راه رفتن با کفشای بقیه حساب می شن!

اینجا به یه مثال دیگه درمورد کفشای واقعی می پردازیم. شرکت تامس (تولیدکننده کفش) خیرین بالقوه رو به سفرهای مجازی می فرستد تا لذت بردن کودکان نیازمند به کفش رو به طور قابل لمس تری تجربه کنن.

به خصوص نهادهای غیرانتفاعی می تونن از تکنولوژی قابل جابجایی براساس واقعیت مجازی واسه انجام بهتر پروژه های خیرخواهانه استفاده کنن.

نشریه نیویورک تایمز از واقعیت مجازی واسه انتقال داستانای ژورنالیستی طولانی و پیچیده و جور واجور خود استفاده کرده.

بینندگان می تونن به جای خوندن مطالب صرف درباره پناهندگان سوریه، خود رو در اردوگاهای پناهندگان ببینن و وضعیت اونا رو به شکل بهتری ببینن.

مطلب دیگر :
انجام سئو در جهت سازگار کردن با موبایل

واقعیت اضافه می تونه داستانا رو به روشای ذاتی و با بار احساسی عمیق به متن زندگی افراد بیاره. این درواقع قدم بعدی در تحقق یه گفته معروف میشه: صحبت نکن؛ نشون بده!

یوتیوب هم یه پلتفرم واقعیت مجازی راه اندازی کرده. Vloggers با دوربینای ۳۶۰ درجه می تونه محتویات واقعیت مجازی خیره کننده ای بسازه و بینندگان فقط با داشتن یه هدست واقعیت مجازی مقوایی ارزون قیمت می تونن در دنیای مهیج اون غرق شن.

قیمت

ابزاری واسه تقویت کمپینا

محبوبیت واقعیت اضافه (AR) هم از سویی به طور در حال افزایشی در حال زیاد شدنه. واسه ورود به دنیای واقعیت اضافه، حتی همون محدودیتای کم دنیای واقعیت مجازی هم ورداشته شده. در واقع تموم اون چیزی که واسه لذت بردن از واقعیت اضافه نیاز دارین، یه گوشی هوشمند معمولیه.

بیشتز بخونین: کمپین تبلیغاتی (Advertising Campaign) چیه؟

کاربران با یه گوشی هوشمند، می تونن بازیای براساس واقعیت اضافه مانند Pokémon Go رو بازی کنین. با این حال، واقعیت اضافه هم مانند واقعیت مجازی، دارای کاربرده های بالاتر از فقط بازی و سرگرمی هم هست.

برنامه AR Ikea واسه کنار هم گذاشتن و تست مجازی لوازم و مبلمان منزل استفاده می شه؛ مشتریان بالقوه می تونن قبل از مراجعه به فروشگاه و خرید لوازم مورد نظرشون، چیدمان و چگونگی تناسب اون در منزل خود رو با این برنامه بررسی کرده و تصمیم بهتری بگیرن. Sephora کاربران رو قادر می سازه تا آرایش و گریم رو روی صورت تست کنن.

واقعیت اضافه

بخاطر این برنامه های دیگری هم واسه کاربرده های دیگه ارائه شدن. برنامه ای به نام نورث فیس، با به کار گیری واقعیت مجازی تلاش می کنه تا رابطه عاطفی بهتری با مشتریان در فروشگاه ها بسازه.

فناوریای پر از امکاناتی که اینجا گفتیم، بقیه سازوکارهای بازاریابی محتوا رو از بین نمی برن؛ اما مطمئنا تبدیل به یه منبع داستان سرایی یا روایت کارامد می شن و بقیه سیستما باید اونو به رسمیت شناخته و انگار خود رو واسه رویارویی با اون آماده کنن.

بازاریابی محتوا

بازاریابان و دست اندکاران باهوش دنیای سرمایه، باید حتما بخشی از بودجه های خود رو صرف آشنایی و پیشرفت بیشتر واقعیت اضافه و واقعیت مجازی کنن.

باهوش

چون هممون روی این موضوع اتفاق نظر داریم که پلتفرمای فوق به سرعت در حال تبدیل شدن به ابزارهایی مقرون به صرفه، در دسترس واسه همه و مورد درخواست مردم هستن.

منبع: myvr.ir – zoomit.ir