هک رشد یا Growth Hacking چیست؟

هک رشد اصطلاحیه که واسه روش هدف دارایی با هدف رشد روند بازاریابی به کار میره.  روش هدف دار ای ایده آل واسه استارت آپای نوپایی است که به رشد زیادی نیاز داشته اما زمان و بودجه کمی دارن.

معمولا  هدف روش هدف دارای هک رشد، بر جذب کاربر یا مشتری به تعداد زیاد در وقتی محدود استواره. اصطلاح “هک رشد” اولین بار به وسیله Sean Ellis بنیانگذار و رئیس  Growth hackers در سال ۲۰۱۰ استفاده شد.

هکر رشد کیست؟

هک

هکر رشد به کسی می گن که با هدف جذب و نگه داشتن کاربران و مشتریان یه کار و کاسبی از راه هدف دارای کم هزینه و خلاقانه استفاده می کنه.

بعضی وقتا به هکرهای رشد، بازاریابان رشد هم می گن اما نمیشه گفت که هکرهای رشد همون بازاریابای معمولی هستن، در واقع هرکسی که (مثل مهندسان یا مدیران که در بخش تولید و مدیریت کار و کاسبی مشغول هستن) بتونه از راه هدف دارای خلاق و کم هزینه واسه جذب مشتری استفاده کنه می تونه هکر رشد حساب شه.

  • هکرهای رشد معمولا وسواسی، کنجکاو و آنالیزگر هستن.
  • فقط روی روش هدف دارای رشد تجارت تمرکز دارن.
  • اونا روشای هدف دار رشد رو اولویت بندی و آزمایش می کنن تا در آخر بهترین روش هدف دار رو انتخاب کنن.

هک رشد چیجوری عمل می کنه؟

واسه هر کار و کاسبی بسته به هدف و روشی که واسه رسیدن به اون در پیش گرفته میشه این روش هدف دار متفاوت عمل می کنه.

خیلی از استارت آپا از مدل Pirate Funnel که شامل جذب، تشکیل رابطه، نگهداری و مراجعه دوباره مخاطب هستش به عنوان دستور عمل هک رشد استفاده می کنن اما کلا افزایش باخبر شدن از برند عامل اصلی این روش هدف دار حساب می شه حال این که هر مدلی به عنوان الگو انتخاب شه، هدف اصلی هک رشد بالا بردن ترافیک واسه سایت، افزایش بازدیدکنندگان، جمع آوری لید و در آخر تبدیل کاربران به مشتری است.

مطلب دیگر :
راهنمای بهینه سازی تصاویر در سئو: عکس‌ها از متون ارزشمند‌تر می‌شوند (۲)

چیجوری هک رشد رو شروع کنیم؟

حالا که فهمیدیم هک رشد چیه، وقتشه که ببینیم چیجوری باید هک رشد رو  شروع کنیم. قبل از هر چیز باید بعد از طراحی محصول اونو تست کنین و مطمئن شید که مردم به محصول شما نیاز دارن و حاضرن واسه اون به شما پول بپردازند. در قدم بعد باید اطلاعات لازم درباره مشترینتان رو به دست بیارین، مثلا این که مشتریان شما از چه سنی تا چه سنی هستن؟ چیزای مورد علاقه اونا چیه؟ چه چیزایی رو دوست ندارن و کلا Buyer Persona خود رو تعریف کنین و در آخر روش هدف دار هک رشد رو متناسب با مخاطبان هدف انتخاب کنین.

از مهم ترین نکات هک رشد اینه که همیشه باید محصول خود رو بعد از یه مدت بروز رسانی کنین و از مشتریا فیدبک بگیرین تا فهمیده باشین که در راه درست قدم ورداشته اید یا خیر، در عین حال واسه محصول برنامه های بازاریابی خود رو پیاده کنین تا رشد ادامه داری داشته و اندازه موفقیت اونو همیشه اندازه گیری کنین. تست A/B و بقیه فوت وفنای بهینه سازی واسه هک رشد بسیار موثر و حیاتی هستن و می تونین از اونا کمک بگیرین.

روش هدف دارای هک رشد

بیشتر روش هدف دارای هک رشد در این سه بخش هستن:

    • بازاریابی محتوا
    • بازاریابی محتوا

  • بازاریابی محصول
  • تبلیغات

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی، بسته به هدف و تاکتیکای استفاده شده در روش هدف دار بازاریابی، می تونه یکی از کم هزینه ترین روشی باشه که با کمک اون می ‎تونید محصولتان رو سرزبانا بندازین. از جمله فعالیتای عادی در بازاریابی محتوایی میشه به موارد زیر اشاره کرد.

مطلب دیگر :
بررسی روش های رایگان برای سئو سایت

  • راه اندازی بلاگ و نوشتن مقالات با ارزش واسه مخاطب
  • تولید محتوای جذاب در شبکه ‎های اجتماعی
  • کتاب اینترنتی
  • تولید پادکست
  • وبینار
  • دعوت از بلاگرها واسه نقد نویسی درمورد محصول شما
  • عضویت و فعالیت در فروما
  • به کار گیری بازاریابی ایمیلی واسه ایجاد رابطه قوی با کاربران
  • افزایش بازدید محتوا از راه
  • ورود به لیست بازارها و سایتای مربوط به کسب وکار

بازاریابی محصول

بازاریابی محصول به مجموعه فوت وفنایی می گن که در آخر باعث افزایش درخواست و وفادری (وابستگی) مشتری به اجناس می شه. بعضی از این فوت وفنا شامل موارد زیره:

  • القای حس ترس از دست دادن (FOMO) با به کار گیری سیستمی که فقط به کاربران اجازه دعوت از بقیه رو میده و هر کسی نمی تونه جداگونه عضو شه.
  • بازی گونه کردن روند کارکرد کاربر، واسه لذت بخش کردن روند و اهدای جایزه
  • ایجاد انگیزه واسه برگشت و اضافه کردن کاربر جدید به سمت محصول، طوریکه هر دو (کاربر قدیمی و کاربر جدید) از اون سود ببرن.
  • به کار گیری که از تاکتیکای بازاریابی محتوا استفاده میکرد

تبلیغات

تبلیغات Social و تبلیغات کلیکی(PPC) از جمله روشای تبلیغاتی هستن که در پیشبرد اهداف هک رشد می تونن موثر باشن.

مثالای هک رشد

بعضی از نمونه های موفق هک رشد:

  • Dropbox که به کاربران درصورت دعوت کاربر جدید، فضای بیشتر هدیه میده.
  • Hotmail که به هر دعوتی از راه ایمیلشان انجام شده باشه، یه لاین الحاق می کنه.
  • Snappfood یا Reyhoon که نمونه های موفقی از بازاریابی محتوایی دارن و با معرفی کابران جدید هدیه تخفیف ارائه میدن.