هکاتون Code Up با موضوع پخش کننده‌های آنلاین برگزار شد

اولین هکاتون متن باز Code Up با موضوع پخش کننده (Player) ویدئویی آنلاین با همکاری Quera و Dideo در فضای اشتراکی باکس دانشگاه شریف برگزار شد.

Code Up یه هکاتون متن بازه که با هدف پشتیبانی از جنبش نرم افزار آزاد در ایران راه اندازی شده. افراد فعال در این اتفاق، هر فصل به سراغ فناوریایی می رن که جای خالی نسخه متن باز اونا در ایران احساس می شه تا بنا به تعبیر خودشون به رشد جامعه پیشرفت دهندگان کشورمون کمک شه. در این هکاتون هم به سراغ موضوعی رفته بودیم که رقابت اصلی دولوپرها بود و در سایتای معروف جهانی راه حلای مهم ای یافت نمی شد.

صبح روز پنجشنبه ۹ اسفند جمعی از برنامه نویسان از بهترین دانشگاه های تهران، اصفهان، قزوین و … گرد هم اومدن و در مراسم معرفی و تیم سازی شرکت کردن. در این قسمت از اتفاق قرار بود هر فردی از تجربیات کار و برنامه نویسی و چیزای مورد علاقه خود بگه. شرکت کنندگان از شرکتای دیجیکالا، ایرانسل، توسن، کافه بازار، تپسل، سحاب پرداز، رهنماکالج، فیبز، متریکس، مدیا اد، ورسک، سین تک دانشگاه قزوین و … در این مسابقه شرکت کردن و به تیمای سه نفره تقسیم شدن که هر تیم شامل پیشرفت دهنده Front-end و Back-end بود.

بعد از شرکت تو یه کارگاه ۲ ساعته، تیما با به کار گیری توضیحات و آموزشا به وسیله منتورها، آمادگی لازم واسه شروع رقابت تو یه محیط دوستانه رو به دست آوردن و درزمان ۶ ساعت کدنویسی، روز اول این هکاتون رو به پایان رساندند.

روز جمعه ۱۰ اسفند، دومین روز از مسابقه هکاتون متن باز کدآپ، شروع شد. تیما در رقابتی نزدیک و پر از هیجان به کدنویسی پرداختن. ویژگی منحصر به فرد کدآپ این بود که، متنورها از شرکت دیدئو در طول  رقابت به آموزش و راهنمایی تیما میپرداختند تا درکنار رقابت، تیما یادگیری هم داشته باشن.

«محمود کریمیان» هم بنیانگذار دیدئو درباره بخش پلیرهای ویدئویی به سایت ما میگه:

«در سالای گذشته پیشرفتا و فرصتای چشم گیری رو در بخش محتوا و ویدیو تماشاگر هستیم. هم در خارج و هم در داخل ایران .با در نظر گرفتن اینکه ما هم در دیدئو حدود ۴ سال هست که در این بخش فعال هستیم و به طور ملموسی رقابتای این بخش رو حس کردیم، با همفکری دوستان کوئرا عزممونو جزم کردیم یکی از مهم ترین رقابتای فنی در بخش ویدیو رو به شکل یه مسابقه برگزار کنیم.»

کریمیان بخش پلیر ویدئویی و پلاگینای جور واجور واسه اونو یه بخش بکر می دونه که هنوزم جای کار بسیاری داره. به گفته اون این موضوع بکر بودن پلیرها در دو روز هکاتون هم به وسیله همه تیمای شرکت کننده مورد تایید قرار گرفته و اونا با رقابتای فنی زیادی مواجه شدن:

«شرکت کننده ها کدهاشون رو به صورت عمومی داخل گیت هاب قرار میدن و در ادامه خودشون و یا هرکی دیگه ای می تونن از این کدها استفاده کنن و حتی اونو گسترش بدن تا به یه محصول قابل استفاده برسه. تلاش کردیم با این کار در بخش Open Source یه حرکت خوبی انجام بشه و با امید به اینکه این روند در اکوسیستم کشور ادامه دار باشه.»

در مراسم اختتامیه، مهندس «محمد فرزانه پور» همبنیانگذار دیدئو گزارشی در مورد نتیجه های چند ساله دیدئو و آمار و اطلاعات جالبی از تعداد کاربران و حجم ترافیک دیدئو در سال گذشته ارائه داد: «۲ میلیون جست وجوی یکتا در سال ۹۷، ۱۰۰ میلیون ویدیو یکتای دیده شده، ۶ میلیون کاربر یکتای ماهانه، ۶هزار بازخورد از کاربران در ماه نمونه ای از این آمارها هستن.»

اونم اینکه از نسل جدید کار و کاسبی محتوا در دیدئو(به نشانی Dideo.tv) که واسه تولیدکنندگان امکان درآمدزایی رو جفت و جور کرده رونمایی کرد و خبر از عرضه اپلیکیشن دیدئو تا چند هفته آینده داد.

شرکت کنندگان بعد از مسابقه در پنلی که با موضوع نقش برنامه نویسان در کار و کاسبیا، آینده تکنولوژی و کارآفرینی بود شرکت کردن؛ پنلی که با حضور آدمایی چون «لقمان آوند» (موسس سایت سون لرن) «وحید رجبلو» (موسس کار و کاسبی توانیتو) و «محمدباقر تبریزی» (مدیرعامل Quera) برگزار شد و در اون به اهمیت جنبش نرم افزار آزاد تاکید شد.

در آخر این هکاتون به تیما براساس امتیاز دریافت شده از حل سوالات جوایزی از طرف شرکت دیدئو اهدا شد. تیم اول برنده ۲۱ میلیون ریال، تیم دوم برنده ۹ میلیون ریال و به تیم دیگری که به صورت تصادفی انتخاب شده بود، برنده ۳ میلیون ریال شده بود.

                                                    .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *