سبز اندیشان امروز

هدف‌گذاری در دیجیتال مارکتینگ- هدف گذاری SMART

هدف گذاری از سخت ترین کارهاییه که یه دیجیتال مارکتر باید انجام بده. شما دوست دارین هدف های عالی و بلندمرتبه واسه خود در نظر بگیرین اما باید بدونین که نباید خیلی هم دور از دسترس باشن. این احتمال هم هست که اصلاً ندونین هدف گذاری عالی چه معنایی داره. واسه دیجیتال مارکترها انجام اقدامات جدید، انتخاب اهداف درست و دنبال کردن اون ها، مثل یه بازی ۲۰ سوالیه. واسه نابود کردن اینجور فضای مبهمی به شما کمک می کنیم که اهداف درستی رو واسه تیم دیجیتال مارکتینگ خود تنظیم کنین. واسه این کار واسه شما مقاله ای ترتیب دیده ایم که در اون هدف گذاری SMART و مراحل انجام اون ارائه شده.

هدف گذاری SMART (اسمارت)

اهداف خیلی باارزشند. چون به ما کمک می کنن تا بهره وری خود رو ثابت کنیم، متمرکز باشیم و به سمت پیشرفت جلو رفتن کنیم. واقعا، اهداف اگر خارج از واقعیت باشن الکی و بی اثر می شن. به خاطر همینه که باید هدف گذاری بر مبنای هدف گذاری SMART انجام داد. هدف گذاری SMART (اسمارت) به صورت زیر تعریف می شه:

  • Specific: اعداد واقعی با ضرب الاجل های واقعی تنظیم کنین. مثلاً نگید: من تعداد بیشتر بازدیدکننده از سایتم رو خواستارم.
  • Measurable: مطمئن شید که می تونید هدف خود رو پیگیری و دنبال کنین. پشت کلمات و عبارات کلی مخفی نشید: تعامل بیشتر برند با مخاطبان، تأثیرگذاری بیشتر شبکه های اجتماعی
  • Attainable: واسه رسیدن به اهداف چالشی اما مهم تر از اون دست یافتنی قدم وردارین. تلاش نکنین که کل دنیا رو یه شبه بگیرین.
  • Realistic: با خود رو راست باشین، شما بهتر از هرکی میدونید که هستین و ظرفیتتون چقدره. هیچ کدوم از مشکلاتی که سر راهتون قرار داره رو حتما در نظر داشته باشین.
  • Timely: واسه کاراتون ضرب الاجل بذارین.

حال واسه تنظیم اینجور هدف گذاری ای باید مراحلی رو انجام بدین:

مرحله اول: اهداف خود رو خلاصه کنین

اولین مرحله اینه که خلاصه ای از چیزی که به عنوان هدف در نظر گرفته اید واسه خود یادداشت کنین. اهداف همیشه واسه دیجیتال مارکترها روشن نیستن، پس در همین اولین مرحله شایدً رقابت های زیادی دارید، اما نوشتن اون به شما در مراحل بعدی کمک بزرگی می کنه.

مرحله دوم: اهداف خود رو طبقه بندی کنین

بررسی ها نشون داده ان که بیشتر دیجیتال مارکترها به اجرای سه چیز نیازمندن: جذب بازدیدکننده بیشتر به سایت، تبدیل بیشتر بازدیدکننده ها به سرنخ، تبدیل بیشتر سرنخ ها به مشتری. اهداف خود رو با محور این سه اقدام طبقه بندی کنین.

مرحله سوم: اعداد معینی رو واسه اهداف خود در نظر بگیرین

در این مرحله راه اهدافتون باریک تر و تخصصی تر می شه. حال باید به هر کدوم از هدف هاتون ارزش بدین. این مرحله در واقع سخت ترین مرحله س. دقیقاً چند نفر می خواهید به سایتتون وارد شن؟ چند درصد از اونا به سرنخ تبدیل شن؟ چند درصد از سرنخ ها به مشتری تبدیل شن؟

این اعداد با روندی که در گذشته داشته اید قابل برآورد و تخمین زدنه.

مرحله چهارم: تاریخ رسیدن به اهدافتون رو در نظر بگیرین

هدف تا موقعی که ضرب الاجل نداشته باشه در حد یه رویا باقی می موند. یه وقتی که لازمه تا به اون هدف دست پیدا کنین در نظر بگیرین. این تعیین تاریخ و مدت زمان به شما نشون می دهد که در طول زمان چقدر باید تلاش کنین تا به اون هدف دست پیدا کنین.

مرحله پنجم: به وقتی که تعیین می کنین معتقد باشین

حالا که مصممید تا به هدف برسین، باید به زمان معتقد باشین. درسته که همه ی آدم ها دوست دارن بیشترین پیشرفت رو در کمترین زمان بکنن اما شما به همون وقتی که تعیین کرده اید معتقد هستین؟

تعیین زمان واقعی که واسه رسیدن به یه هدف احتیاج دارین به شما کمک می کنه که رویایتان رنگ واقعیت بگیره.

مرحله ششم: مشکلات بالقوه مسیرتون رو بشناسین

همیشه واسه رسیدن به اهداف مشکلاتی وجود دارن که ممکنه ما رو در رسیدن به اون اهداف متوقف کنن. همه اون ها رو همین الان شناسایی کنین و واسه دور زدن اونا برنامه ریزی کنین. با این برنامه ریزی دیگه بهونه ای ندارن تا شما رو از رسیدن به هدف متوقف کنن.

با اهدافی روشن و زمان بندی شده، می تونین بهترین روش هدف دار سال خود رو شروع کنین. نکته پایانی و مهم تر اینکه پس از رسیدن به اهداف خود یادتون نره که جشن بگیرین!

منبع: Hubspot

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *