رشته حقوق

هدایت تشریعی

دانلود پایان نامه

خداوند لطف و رحمتش را مشمول تمام انسان ها گردانده و میان بدن و روح را ارتباط بر قرار نمود. « ثُمَّ سَوَّئهُ وَ نَفَخَ فِیهِ مِن رُّوحِهِ‏ . . » و آن را به جهت بالا بردن مقام آدم منسوب به خویش ساخت« فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِى‏. . »،
1-5-اشتراک در فطرت الهی
یکی از راه های هدایت انسان به سوی سعادت، فطرتی است که خداوند تبارک و تعالی در نهاد هر انسانی اعم از زن و مرد یکسان قرار داده تا او را به سوی توحید فراخواند. : « فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتىِ فَطَرَ النَّاسَ عَلَیهَْا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ . . .»
1-6-یکسانی، همانندی، همگونی در قوا و ابزار ادراکی
خداوند تبارک و تعالی پس از خلقت انسان ها،‌ بدون آن که اختلافی بین جنس زن و مرد قائل باشد، کانال ها و ابزارهای ادراکی یکسان در وجود آن ها قرار داد و آن ها را به جهاز حس و فکرمجهز نمود تا به شناخت حق نائل شوند. «قل هو الّذی انشأکم و جعل لکم السّمع و الابصار و الافئده قلیلاً ما تشکرون»
1-7-اشتراک در برخورداری از مواهب و امکانات طبیعی
خداوند بلند مرتبه پس از آفرینش انسان ها، نعمت های بسیاری در زمین و آسمان در اختیار او قرار داد. همو زنان را محروم نساخت تا مردان بهره مند شوند بلکه نعمت هایش یکسان در دسترس بشر قرار گرفت تا هر کس با تلاش و کوشش خود بتواند از آن بهره ای گیرد. برخی از این نعمت ها در گفتار قرآن کریم عبارتند از :
1-7-1-برخورداری از مواهب موجود در آسمان ها و زمین:
َخداوند تبارک و تعالی پس از خلقت آسمان ها و زمین بر آن تسلط یافت، در حالی که استیلاى خدا توأم با علم و دانش است و در بهره برداری از این موهبت تفاوتی میان دو جنس قرار نداد.«هو الّذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا ثمّ استوی الی السّماء فسوّاهنّ سبع سموات و هو بکلّ شیء علیم»
1-7-2-نزول باران و پرورش ارزاق:
خداوند تبارک و تعالی با نزول باران به پرورش روزی ها برای تمام انسان ها اعم از زنان و مردان پرداخت.«الّذی جعل لکم الارض فراشا و السّماء بناء و انزل من السّماء ماء فاخرج به من الثّمرات رزقا لکم . .»
1-7-3-مسخر نمودن آسمان ها و زمین برای تمام انسان ها:
خداوند متعال پس از خلقت آسمان ها و زمین، آن ها را در تسخیر انسان ها قرار داد تا از این مواهب بهره مند شوند«و سخّر لکم ما فی السّموات و ما فی الارض جمیعاً منه . . » در برخی از آیات نحوه بهره مندی از این مواهب را نیز به بشر آموخته است تا با حرکت کشتی ها، دریا را تحت اراده خویش قرار دهد و با آبیاری، زمین مرده را زنده گرداند . . . « إِنَّ فىِ خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلَافِ الَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ الْفُلْکِ الَّتىِ تجَْرِى فىِ الْبَحْرِ بِمَا یَنفَعُ النَّاسَ وَ مَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن مَّاءٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتهَِا . . . »
1-7-4-اجازه بهره مندی از مواهب حلال دنیوی:
از نظر اسلام زن و مرد در تحصیل احتیاجات زندگی و آن چه مایه قوام حیات انسانی است، برابر می باشند. «فکلوا ممّا رزقکم الله حلالاً طیّباً و اشکروا نعمت الله . . »
1-7-5-وجود نشانه های هدایتی در مواهب دنیوی:
خداوند تبارک و تعالی علاوه بر نعمت تسخیر مواهب آسمان ها و زمین، آن ها را نشانه ای جهت تحریک قوای عقلانی و شناخت خود قرار داد«انّ فی خلق السّموات و الارض و اختلاف الّیل و النّهار و الفلک الّتی تجری فی البحر بما ینفع النّاس و ما انزل الله من السّماء من ماء فاحیا به الارض بعد موتها و بثّ فیها من کلّ دابّه و تصریف الرّیاح و السّحاب المسخّر بین السّماء و الارض لایات لقوم یعقلون»
2-وحدت در دعوت و برخورداری از مواهب تشریعی
خالق هستی، ربوبیت و هدایت تمام موجودات را بر عهده گرفت و انسان را که اشرف مخلوقات است با دو نیروی درونی و بیرونی به سوی خود دعوت نمود تا با اتکاء به خویش و به کارگیری از ابزارهای درک و شناخت؛ قدرت، هوش، ذکاوت و خلاقیت درونیش که مشترک بین زن و مرد می باشد به هدف والایش نائل گردد. بنابراین هویت انسانی برابر زن و مرد موجب دعوت یکسان و برابری در بهره مندی از مواهب تشریعی گردید. در این قسمت به برخی از این موارد اشاره مختصری می شود:
2-1-اشتراک در خطاب و دعوت
خداوند تبارک و تعالی در بیان هدایت تشریعی و موضوعات عام و اصولی، تمام انسان ها اعم از زن و مرد را مخاطب دعوت خویش قرار می دهد تا بیانگر این مطلب باشد که دین برای عموم مردمی است که با قوه عقل قدرت تحلیل مسائل و اندیشیدن موضوعات پیرامون زندگی خویش را دارند. برخی از تعابیر عام بکار رفته در آیات کریمه بدین قرار می باشد:
2-1-1-یا بنی آدم:
به عنوان نمونه می توان به آیاتی اشاره نمود که در خطاب به جمیع انسان ها از ذکر «یا بنی آدم» استفاده نموده است:«یا بنی آدم لا یفتننّکم الشّیطان . .»«یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کل مسجد و کلوا و اشربوا و لا تسرفوا . . »
2-1-2-یا ایّها النّاس:
در برخی دیگر از آیات بدون تفاوت قائل شدن بین افراد بشر همگی آن ها را با ذکر «یا ایها الناس» مورد خطاب خویش قرار داده است.«یا ایّها النّاس اتّقوا ربّکم الّذی خلقکم من نفس واحده. . »«یا ایّها النّاس قد جاءکم الرّسول بالحقّ من ربّکم فأمنوا خیرا لکم . .»«یا ایّها النّاس کلوا ممّا فی الارض حلالا طیّبا و لا تتّبعوا خطوات الشّیطان . . »
2-1-3- یا ایها الانسان:

مطلب مشابه :  جبر و اختیار

برای دانلود متن کامل فایل این  پایان نامه می توانید  اینجا کلیک کنید