سبز اندیشان امروز

نگاهی به بخش محصول در آمیخته بازاریابی

محصول می تونه به عنوان یه کالای فیزیکی، یه سرویس قابل ارائه و یا به صورت مجازی باشه که ما به مشتری ارائه می دیم، پس میشه محصول رو به عنوان مهمترین بخش ترکیب بازاریابی در نظر گرفت.

آمیخته بازاریابی مدلی از دیجیتال مارکتینگه که از چهار وسیله متفاوت اما در رابطه به هم تشکیل شده و ما به اون P4 می گیم. مدلی که از چهار بخش محصول، قیمت، پیشبرد فروش و جایگاه یابی تشکیل شده.
این چهار بخش واسه رسیدن به روش هدف دار مناسب بازاریابی محصول به شما کمک می کنن. هرکدوم از این چهار بخش به نوبه خود از اهمیت بالایی بهره مند هستن و باید با دقیق شدن و فوکوس کردن ودقت فراوون مورد برسی قرار بگیرن تا در آخر بتونن ما رو به یافته های مورد نظر خود در دیجیتال مارکتینگ برسانند.

سر فصلای این مقاله

  1. محصول
  2. طبقه بندی محصول
  3. بخش محصول در ۴P (آمیخته بازاریابی)
  4. تصمیم گیری درباره محصول
  5. علائم یه محصول موفق
  6. پیشرفت محصول
  7. نمونه محصول در عمل

محصول ترکیب بازاریابی

محصول در واقع چیزیه که تولید می شه تا بخشی از نیازای مردم رو برطرف کنه. محصول می تونه فیزیکی مانند یه کالا، یه سرویس قابل ارائه و یا به صورت مجازی باشه. هر محصولی هزینه تولید مخصوص خود رو داره و بعدا باید دارای یه قیمت فروش باشه. به هر حال وجود محصول هر چی که باشه شامل یه چرخه عمر می شه. شرکتا می تونن با در نظر گرفتن این چرخه عمر، پیشرو رقابت با بقیه رقبای حاضر در بخش کاری خود باشن.

در واقع یه برند واسه باقی موندن در بازار باید خود رو با این چرخه عمر محصول هماهنگ کنه. تمرد از این موضوع به حذف حتی بزرگ ترین برنده های تجاری می انجامد. اتفاقی که در صنعت تولید گوشی موبایل واسه نوکیا افتاد رو در ذهنتون مورد بررسی قرار بدین. شرکتی که پیشگام تولید موبایل در جهان بود به دلیل نبود سازگاری با بازار کم کم جای خود رو به رقبای جدید و تازه کار داد و این موضوع حتی تا محو شدن این برند از بازار موبایل هم پیش رفت.

یه محصول وقتی موفق عمل می کنه که بتونه جواب گوی نیاز خاصی از بازار باشه. یعنی در واقع باید بتونه کارایی مورد انتظار مصرف کنندگان رو داشته باشه. برندینگ هم بخش مهم دیگری از یه محصول موفقه. مدیران شرکت های بزرگ از اهمیت بالای اون خوب آگاه هستن. چون پیشرفت یه برند می تونه دلیل بزرگ شدن نام تجاری اون ها شه و در آخر موجب رسیدن به مشتریائی وفادار تر در بازار می شه.

ویژگی ها و ارزش آفرینی

ویژگی ها و ارزش آفرینی هر محصول ترکیب بازاریابی اهمیت خاص ای داره

هر محصول باید دارای ویژگی های خاصی باشه که اون رو از محصول مشابه رقبا جدا کنه. این ویژگی ها درواقع همون چیزیه که در مرحله بازاریابی محصول به طور خاص ای از اون ها استفاده می شه. وقتی که شما تصمیم می گیرید که یه محصول رو تولید کنین باید به این سوال جواب بدید که این محصول قراره کدوم یکی از نیازای بازار رو با ویژگیای خاص خود، تامین کنه. مهم بودن این ویژگی های خاص اونجا مشخص می شه که شما براساس اون ها اقدامات بعدی مانند قیمت گذاری و… رو مشخص می کنین. پس واسه همینه که شما باید ویژگیای منحصر به فردی رو واسه محصول خود در نظر بگیرین.

پیشنهاد فروش خاص

در این قسمت ما با بخشی به نام UPS آشنا می شیم. مبنایی که تعیین می کنه چیجوری یه محصول می تونه به فروش بالا تری نسبت به رقبای خود دست پیدا کنه. یه ویژگی یا درواقع مجموعه ای از ویژگی ها کمک می کنه تا یه محصول موقعیت بهتری در بازار پیدا کنه. وقتی به بازار نگاه می کنیم می بینیم که اجناس کمی در بازار وجود دارن که بی حریف هستن.

معمولاً واسه هر محصول، چندین حریف با ویژگی های برابر هست. پس در اینجور بازاری شما شدیدا نیازمند داشتن ویژگیای جدا کننده روی اجناس خود هستین، چون که تفاوت دلیلیه که دلیل خریداری شدن محصول شما تو یه بازار رقابتی می شه. این تفاوت نه فقط باعث افزایش فروش می شد بلکه دلیل بهبود روند تبلیغات و بازاریابی محصول هم می شه.

طبقه بندی محصول

همه اجناس رو می توان به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  • اجناس قابل لمس:

به کالاهایی گفته می شه که به صورت فیزیکی و قابل لمس هستن، مانند لوازم الکتریکی، لباس و چیزای که معمولاً در ویترین مغازه ها میشه دیدشون.

  • اجناس ناملموس:

این ها کالاهایی هستن که به صورت فیزیکی وجود ندارن اما می تونه موجود باشن. مانند یه موسیقی، نرم افزار، بیمه نامه و …

  • اجناس خدماتی:

خدمات هم مثل اجناس ناملموس هستن فرقش اینه که بر اثر یه فعل و عکس العمل اقتصادی بین مشتریان و ارائه دهندگان رخ می دهد اما دلیل مالکیت یه محصول خاص نمی شه. مانند خدمات نظافت، ماساژ، آموزش زبون و …

همه کالاهایی که در طبقه بندی بالا قرار دارن رو می توان به شکل زیر هم تقسیم بندی کرد:

  • جنسای مصرفی- اقلامی که مستقیما بوسیله کاربر مصرف می شه مانند ماشین، لباس و …
  • خدمات مصرفی- خدماتی که به کاربر ارائه می شه مانند پیک، سرویس مراقبت و..
  • اجناس تولیدی میانی- کالاهایی که بعداً به عنوان بخشی از یه محصول شرکت دیگه مورد استفاده قرار می گیرد. مانند قطعه سازی که محصولش رو به شرکت خودرو ساز می دهد
  • ارائه دهنده خدمات- خدماتی که در مجموعه یه شرکت انجام می شه مانند حسابدار، کارمند و منابع انسانی

محصول ترکیب بازاریابی ۴P

درک عناصری که محصول رو ایجاد می کنه و دلیل می شه تا شما آگاهانه در بازار ازش استفاده کنین رو بازاریابی محصول میگن. محصول نقش مهمی در چگونگی و پیشرفت وضعیت بازاریابی خود داره. محصول مستقیما روی سه عنصر دیگه آمیخته بازاریابی قیمت، پیشبرد فروش و جایگاه یابی موثره. وقتی شما بتونین خوب محصول و ویژگی های اون رو تعریف کنین، درواقع می تونی کمک بزرگی به بقیه عناصر بازاریابی اون کرده باشین.

معنی آمیخته محصول

معنی آمیخته محصول
آمیخته محصول گروه های جور واجور اجناس رو به همدیگه وصل می کنه

در دل این آمیخته شریانای اجناس وجود دارن که گروه های جور واجور اجناس رو به همدیگه وصل می کنن. این شریانا ممکنه امتیازات برابر و یا خصوصیتای بارزی رو به اشتراک بزاره. یه شریان محصول از بخشای جور واجور محصول تشکیل شده که به صورت بخشای کامل بوده و دارای ظاهر، کارایی و قیمت گذاری منحصر به فردیه.
هر کدوم از بخشای محصول دارای سه بخش کلی ای هستش که باید روی اونا متمرکز شد. این بخشا شامل برندینگ، بسته بندی، و سرویسای یکپارچه س.
قبل از این که این سه عامل بتونن تعریف شن و به عنوان عواملی موثر ترکیب بازاریابی مورد استفاده قرار گیرند، امتیازات محصول و USPا باید توصیف شن.

ایجاد مزیت ها

با در نظر گرفتن اهمیت محصول ترکیب بازاریابی، خوبه بدونین که چه کسائی جزو مخاطبان هدف شما واسه فروش محصول هستن. چیجوری باید مزیت های زیادی رو به اون ها پیشنهاد بدین، بازخورد بازار به اون چیجوری هستش و وضعیت UPS اون در بازار چیجوریه.
Philip Kotler یه راه آسون واسه معنی مزیت ها در بازاریابی محصول ارائه داده اون می گوید که یه محصول رو می توان در سه سطح جور واجور دید:

  1. هسته: این سطح اولیه که باید بررسی شه. مزیت اصلی که محصول به مشتریان ارائه می دهد چیه؟ مثلاً درباره یه دوربین می توان گفت که بهترین وسیله واسه ثبت خاطرات افراده.
  2. تفاوت: شامل هرگونه مزیت اضافی که واسه جدا کردن محصول از رقباه تا UPS خود رو برجسته تر کنه. مثلا ما میگیم همه دوربین ها همون مزیت اصلی (هسته) رو که در بالا گفته شد ارائه میدن. اما هر ویژگی اضافی که محصول رو جدا می کنه دلیل قوی تر شدن برند تجاری شما می شه
  3. تکمیل کردن: در آخر باید محصول رو به طور کامل آزمایش کرد تا بفهمیم که محصول ما چه ویژگی هایی رو به مشتری ارائه می دهد و به مشتریائی وفادار دست پیدا کنیم. در ادامه مثال بالا می توان گفت که پس از فروش با ارائه پشتیبانی، خدمات پس از فروش، ضمانت نامه، تماس تلفنی و … باید بازم با مشتری همراه بود.

تصمیم گیری درباره محصول

با درک اینکه امتیازات یه محصول تا چه حد می تونه روی بازاریابی و فروش اون اثر بزاره، شرکت حالا می تونه واسه ساخت محصول خود تصمیمات بهتری بگیره، این تصمیمات معمولاً عبارت ان از:

تصمیم گیری درباره طراحی:

شرکت اول باید تصمیم بگیره که طراحی اصلی محصول به چه شکل باشه تا بتونه بهترین کمک رو به آمیخته بازاریابی اون کنه. باید بدونین که طراحی موفق محصول درواقع یه مکمل مهم واسه ویژگی های محصول هستش

تصمیم گیری درباره کیفیت:

کیفیت یه محصول یکی از مهم ترین عوامل ترکیب بازاریابی هستش. خیلی از مسائل مانند قیمت و بازار هدف در بازاریابی به کیفیت محصول برمیگرده.

تصمیم گیری درباره آینده:

ویژگی پایانی محصول چه هستش؟ عملی هستن و آخرسر به مزیت های واقعی منجر می شن.

تصمیم گیری درباره برندینگ:

در آخر نوع برندینگ شما که براساس امتیازات محصول انجام می شه می تونه محصول رو از یه کالای عادی به یه پرچم دار در بازار خود تبدیل کنه. ساخت برندیگ زمان بره اما با کیفیت و ایجاد امتیازات خوب می تونید به مرور برندینگ محصول رو تقویت کنین.

پیشرفت محصول

پیشرفت یه محصول یعنی ایجاد ورژنای جدید از همون محصول که حالا بعضی از اشکالات اون رفع شده و مزیت های جدیدی با در نظر گرفتن گذشت زمان و نیاز مشتریان به اون اضافه شده. این موضوع حتی شامل یه محصول به طور کاملً جدید هم می شه. این تغییرات یا حتی ساخت محصول جدید باید پس از برسی نیازای تازه مشتریان در بازار انجام شه. پیشرفت محصول به طور طبیعی شامل مراحل زیره:

  1. ارائه ایده های جدید
  2.  آوردن ایده ها روی کاغذ
  3.  ساخت و تست ایده های جدید
  4. بررسی سودآوری ایده
  5. انجام آزمایش
  6.  پایانی کردن مفاهیم فنی
  7. برسی جنبه های تجاری
  8.  گرفتن بازخورد از بازار

عواملی که واسه پیشرفت یه محصول جدید باید در نظر داشته باشین

اگه کارآفرینان تازه کار بخوان روند قدم به قدم پیشرفت محصول که در بالا ذکر شد رو بکنن، ممکنه کمی واسه اونا هزینه بر و سخت باشه. به خاطر همین بیشتر اون ها تلاش می کنن که با ترکیب چند مرحله در همدیگه پیشرفت سریع تر و کم هزینه تری رو واسه محصول خود رقم بزنن. مثلاً اون ها نمی تونن یه محصول رو تولید کرده و در بازار ارائه بدن تا بررسیای لازم انجام شه.

اونا هم اینکه باید بتونن از راه پیشرفت برنامه اجناس، اندازه پتانسیل محصول خود رو در بازار از راه بررسیای نیاز به دست بیارن. پس کارآفرینان تازه کار به یه برنامه جدید واسه پیشرفت محصول خود نیاز دارن. برنامه ای که براساس تحلیل کامل بازار، محصول رقبا، روش هدف دار قیمت گذاری، هزینه تولید و تدارکات طراحی شده باشه. این بررسیا اگه خوب انجام شه می تونه به پیشرفت محصول شما با کمترین هزینه کمک کنه.

چرخه عمر محصول

چرخه عمر محصول
چرخه عمر محصول شامل ۴ مرحله س

یکی از مهم ترین مسائلی که درباره هر محصول باید در نظر گرفت، چرخه عمر محصوله. یه محصول معمولی مراحل زیر رو طی می کنه:

  1. مقدمه: دوره رشد آهسته محصول پس از تولید
  2.  رشد: مرحله رشد سریع بعد از جا افتادن محصول
  3. بلوغ: دوره ای که محصول در همه جای بازار هست و کم کم با کم شدن فروش مواجه می شه
  4.  کاهش: در این دوره دیگه محصول خریداری نداره و نیازه از چرخه تولید خارج شه

آموزش اصول دیجیتال مارکتینگ

هرآنچه واسه ورود قوی به دنیای بازاریابی دیجیتال باید بدونین

فرصت محدوده ثبت نام کنین

نکته: شما باید بتونین این چرخه رو از قبل درباره محصولی که قراره به بازار ارائه بدید پیش بینی کنین. شناخت دقیق وضعیت چرخه عمر محصول به بازاریابی اون کمک فوق العاده ای می کنه و میدونید در چه مرحله ای باید بازاریابی رو شدت بدید یا اون رو متوقف کنین.

نشونه هایی از یه محصول موفق
یه محصول موفق به طور طبیعی نیاز داره که:
  •  نیازای مشتریان رو رفع کنه
  • از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار داشته باشه
  •  تولید اون کم هزینه باشه تا بتونه با قیمت معقولی به مشتری تحویل داده شه و حاشیه سود هم واسه شما محفوظ باشه
  •  از نظر طراحی، نام تجاری و قیمت جذابیت داشته باشه
  • قادر به تحریک بازار واسه رفع نیازای نامعلوم و جدید جامعه باشه
سؤالات کلیدی که در پیشرفت یه محصول موفق باید پرسیده شه

به خاطر ایجاد یه محصول و پیشرفت درست اون نیازه در روند طراحی و ساخت، سؤالات مهمی از خودتون سوال کنین تا رسیدن به جواب اون ها کمک کنه که در آخر محصول مناسبی به بازار عرضه کنین:

  •  مشتری از این محصول دقیقاً چه می خواهد؟
  • محصول باید چه ویژگی هایی واسه پاسخگویی به نیازای بازار داشته باشه؟
  •   ویژگی های ندیده گرفته شده ای می توان به محصول اضافه کرد که ارزش اون رو بالا ببره؟
  •   محصول ویژگی داره که هیچ ارزش افزوده ای ایجاد نکنه و بشه اون رو حذف کرد؟
  • مصرف کننده چیجوری از این محصول استفاده می کنه؟
  •  محصول در کجا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد؟
  • نام محصول چیه؟
  •  برند تجاری چه تأثیری روی محصول داره؟
  • UPS محصول چیه؟
  • چیجوری مخاطبان از وجود این محصول باخبر می شن؟
  • وضعیت هزینه تولید و سودآوری محصول چیجوریه؟

این سؤالات مهم کمک می کنن تا بتونین یه محصول رو خوب طراحی و تولید کنین. این سؤالات در اصلاح ورژن جدید اجناس هم کاربرد داره.

STARBUCKS – یه محصول قوی
STARBUCKS - یه محصول قوی
STARBUCKS – استارباکس تونست یه برند تجاری و نام قوی رو در بازار واسه سالیان سال بسازه

در آخر اگه بخوایم به یه مثال بسیار خوب در این مورد اشاره کنیم استارباکس می تونه نمونه مناسبی در این مورد باشه. استارباکس تونست یه برند تجاری و نام قوی رو در بازار واسه سالیان سال بسازه. تمرکز شدید روی بازار، پیشرفت محصول و نام تجاری دلیل شد تا اون ها به یکی از بزرگ ترین کافی شاپ های زنجیره ای جهان تبدیل شن.

این شرکت نظرات مشتریان رو به طور جدی مورد بررسی قرار می داد و اجازه می داد تا مشتریان اصلی، راه برند تجاری اون ها رو تعیین کنن. UPS و کار و کاسبی اصلی استارباکس، ارائه قهوه با کیفیت بود. اون ها مدل کسب و کارشون رو براساس دقیق شدن و فوکوس کردن روی کیفیت و تضمین محصول گذاشتن، چون می خواستن که مشتریان همیشه بهترین تجربه ممکن از مراجعه به استارباکس رو پیدا کنن.

اون ها اجازه می دادن تا مشتریان قهوه خودشون رو بسازن، اما نکته باحال اینجا بود که اگه مشتری از قهوه ای که خودش ساخته راضی نبود، می تونست پولی پرداخت نکنه و دوباره یه قهوه درست کنه. این ترفند شدیدا رضایت مشتری از برند استارباکس رو بالا برد. بعد از ۵ سال شرکت عزمشو جزم کرد ارائه ساندویچ رو به طور کاملً متوقف کنه و تمرکزش رو روی هدف اصلی یعنی قهوه بزاره این تصمیم به شکل زیادی هزینه اون ها رو کم کرد.

یکی از مهم ترین دلایل اون ها واسه این کار ترکیب شدن بوی ساندویچ با قهوه بود که دلیل می شد مشتریان لذت کافی رو از خوردن قهوه نبرن.
این تجربه نشون داد که تا چه حد دقیق شدن و فوکوس کردن بر محصول اصلی واسه برند تجاری مهمه.

نتیجه گیری

در آخر باید بگیم واسه داشتن یه محصول خوب، موفق و موثر با اندازه فروش بالا، شما باید تموم این عوامل زنجیر وار رو در جا و زمان مناسب رعایت کنین چون که محصول چیزیه که شما به مشتری ارائه می دید پس اصلی ترین دلیلی که دلیل جذب و وفاداری مشتری نسبت به شما می شه محصوله.

پس شما باید در بخش محصول بسیار با احتیاط عمل کنین و هم اینکه هدف گذاریای مناسب روش هدف دار کار و کاسبی خودتون رو خوب تنظیم کنین تا به یافته های مطلوب خود برسین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *